Pup van brok naar vers vlees.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 12:45

Maar met een totaal vlees pakket zitten alle vitamine en mineralen t in toch? En genoeg spier, orgaan vlees etc.

Ga het niet samen stellen ooit in verdiept maar dat is niets voor mij. Onze uk gaat sowieso als hij volwassen is over op vers. Maar het liefst als deze brokken op zijn.

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:46

kimmie261 schreef:
oww dus je weet het verschil tussen NRV-en ,Barfen en KVV voeren???

Waar gaat het nou om ?!! Of ik precies alle methodes ken of ik dat ik weet wat goed is voor een dieren en de gevolgen van voeren ? Barf is rauw vlees voeren dus daar in kun je absoluut niet in aanvallen.
Wat ik typte over de samenstelling enz klopt precies!!! En hier ga ik dus ook niet meer op antwoorden want onzig loop ik niet te verkopen.

TS:
Ik ben er van overtuig dat als je rauwvlees wilt gaan geven dat je zeker goed bezig bent met het nadenken wat goed is voor je hond. je weet alleen niet welke samenstelling het is en dan krijg je snel scheve verhoudingen. Het is bijna onmogelijk om dit perfect te doen. En als je dier hier het goed op doet maakt het niks uit. Bij brok weet je gewoon dat de samenstelling klopt.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 12:47

ingeb0rg schreef:
Maar waar kwam die maagtorsie vandaan dan? Want die snap ik even niet?

Geen idee. Eerste keer lag ze al zeker 3 uurte slapen 2e keer nog langer. Geen ander voer etc

blokje

Re: Pup van brok naar vers vlees.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 12:48

Iruss, de fabriek stopt het al goed gecombineerd in pakjes van 500 gram.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:54

kimmie261 schreef:
imaar juist bij vers voeren groeien honden veel minder snel,dat is een algemeen gegeven,er is zelfs een onderzoek brokken/vlees gevoerde honden tav orthopedische klachten en de brokkenhond komt daar toch echt slechter uit......

Heb je daar ook een bron van?

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:54

Ja nee maar wil jij nou vers vlees gaan voeren omdat de vorige hond met brokken een maagtorsie heeft gehad? Of begrijp ik dingen nou helemaal verkeerd?

@Liedje: dat vind ik ook zo'n raar verhaal altijd. Wat zijn orthopedische klachten? Wij hebben nu 12 labradors gehad en geen enkele labrador heeft HD of ED gehad. Ellebogen altijd 0/0 en Heupen niet hoger als B2. Artrose dus ook niet en zijn altijd soepel en glimmend door het leven gegaan. En die hebben altijd brok gehad, hebben wij dan gewoon mazzel gehad? Of wat?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:00

liedje89 schreef:
kimmie261 schreef:
imaar juist bij vers voeren groeien honden veel minder snel,dat is een algemeen gegeven,er is zelfs een onderzoek brokken/vlees gevoerde honden tav orthopedische klachten en de brokkenhond komt daar toch echt slechter uit......

http://www.carnivoer.com/thesis-osteopathie

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 13:01

Ja je begrijpt me helemaal verkeerd ;)
Kimmie en Seven kennen van de foto mijn oude hond en wisten niet dat die dood was.
Maagtorsie verhaal heeft niets met mijn vers vraag te maken.

Toentertijd hadden wij geen ruimte voor een 2e vriezer en dus geen ruimte voor vers vlees.
Nu wel. Dus nu willen we wel graag vers voeren.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 13:02

Denk dat HD en ED voornamelijk erfelijk bepaald is.
Met uitwendige factoren als: overgewicht, verkeerde beweging etc kan dat sneller zichtbaar zijn.
Of bijv. juist wel goed in de bespiering zodat de hond geen last heeft.
Denk dat een hond met aangeboren HD en ED niet opeens geen HD en ED heeft als hij/zij vers krijgt

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:09

blokje schreef:
Denk dat HD en ED voornamelijk erfelijk bepaald is.
Met uitwendige factoren als: overgewicht, verkeerde beweging etc kan dat sneller zichtbaar zijn.
Of bijv. juist wel goed in de bespiering zodat de hond geen last heeft.
Denk dat een hond met aangeboren HD en ED niet opeens geen HD en ED heeft als hij/zij vers krijgt

HD is zeker erfelijk maar ED deels. het is erfelijk bepaald hoe groot je word maar de voeding heeft in vloed op de snelheid van het groeien. Hoe meer calcium hoe sneller je pup groeit. bij ED groeien de botten niet even gelijk waardoor er druk komt in het gewricht en het bot beschadigd word. gelijk matiger groeien is beter. In de praktijk waar ik stage heb gelopen deden ze hier "onderzoek" naar was heel interesant

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:11

Ruim 70% ontstaan door verkeerde voeding, beweging enz. De rest is erfelijk.

Te snel groeien kan daar 1 van zijn. Maar ook tekorten of teveel.

Daarom zou ik het eerste jaar in elk geval voor een goede brok kiezen. In mijn geval kies ik voor onze honden een juniorbrok waar ze langzaam en gelijkmatig van groeien. En dat bevalt mij uitstekend. Honden zien er goed uit, hoef niet bang te zijn voor tekorten enz. en ze hebben geen van allen last van groeipijnen enz. Iets wat je ook zeer regelmatig ziet.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 13:12

kimmie261 schreef:

Overtuigt mij alleen maar meer dat vers beter is.

Hubs wou anders ook wel een goede brok.
Net even gerekend maar dan ben ik sowieso duurder uit en niet een beetje maar echt een stuk duurder.
Nu ben ik natuurlijk ook stroom van de vriezer kwijt maar prima samen is dat dan misschien even duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:13

Mijn hond werd onmiddellijk op vers gezet, ze was toen 10 weken. Die brokken vind ik echt rommel. Ze is zeker niet sneller gegroeid. Altijd goed gezond geweest dus kan het alleen maar aanraden.

Ook hebben we ooit een oude hond die geen meter meer vooruit kwam omgeschakeld van brok naar vers, en deze hond werd meteen terug een stuk jonger! Heeft nog jaren vrolijk geleefd.

Dus zeker doen.

Zelf heb ik ook een kleine diepvriezer (zo een boven de koelkast), en daar past eten in voor een halve maand voor 2 honden (met nog wat andere diepvriesspulletjes). Dus denk dat jij met 1x per maand boodschappen doen wel toekomt :)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 13:14

WW. wat voor brok voer je?

Oke.
Ik heb wel een opleiding met dieren gehad maar me nooit echt verdiept in honden en helemaal niet in het dierenarts assistente bestaan (had ik ook heen gekund).
Wist dus niet dat ED en HD ook voedsel gebonden was.

Maar bij Kooikers is pas 1x HD vast gesteld geloof ik (hubs op gezocht)
ED komt ook meer voor bij grote rassen geloof ik?
Laatst bijgewerkt door blokje op 12-02-15 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 13:15

Robin, ik heb ook nog een grote vrieskist ;)
Eventueel pak ik de kleine vriezer in met onze eigen spullen en een deel van de vrieskist met vlees ;)
Buurvrouw heeft 2 grote vriezers met lades.

Als we maar 3 kratjes samen kunnen bestellen dat is de vz prijs niet zo veel haha.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:15

kimmie261 schreef:
liedje89 schreef:

http://www.carnivoer.com/thesis-osteopathie

Dit is een onderzoek met nogal wat gaten, die zelfs de onderzoekster vermeld, de studie is niet eens blind uitgevoerd terwijl de vooringenomenheid er vanaf walmt. Maar gaat bovendien niet eens over de groeiperiode, want van de versvlees groep hebben niet noodzakelijk alle honden versvlees gegeten in hun eerste levensjaar?

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:17

Ik vind het zeer zeker een boeiend en interessant artikel om te lezen, en dat meen ik serieus. Maar alles wat hij zegt over mijn hond "commercieel" gevoerd dus klopt niet. Haar ontlasting is mooi hard en eenkleurig. Zij is niet te dik en vliegt door de bossen en over grasvelden. Kan korte wendingen maken. Bovendien is zij ook nooit te dik geweest. Vanwege het feit dat ik niet teveel belasting op de gewrichten wil in het eerste jaar.

Ik beoefen sport met haar, het is een jachthond dus ik ben 4 keer in de week weg met haar. Althans nu het een beetje begint te kunnen met 11 maanden. 2 keer per week picking up door ruig landschap en 2 keer per week training met dummy's. Hoe kan het nou zo zijn dat ik geen van onze honden herken in dit artikel?

Jammer dat het uit 2009 komt, want ik had die van ons graag op willen geven.

TaTeSaZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:17

Je kan gewoon direct overstappen wel raden ze aan om de eerst komende tijd het met warmwater lichtelijk te overgieten. Maar Let erop mag niet gaar worden. Na overgieten even door roeren en dan afgieten.

Bij mij was zo dat me pup mager bleef veel poepte van brok en had geen goedkope brokken. Ook kreeg hij 2 mnd later steeds diarree en bleef echt te mager. Nu was de maat vol en ben overgestapt op lotgering. Eerst puppy mix hij werd weer lekker voller maar groeide gewoon gelijk matig. Ook krijg ie lekker kraakbeen kluifjes.

Ik haal voor 2 honden ( cane corso x mastino en cane corso) elke 2 weken 1.5 krat plus dan hoop kraak been en dat kan ik kwijt in 3 lade vriezer.
Laatst bijgewerkt door TaTeSaZo op 12-02-15 13:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:18

blokje schreef:
WW. wat voor brok voer je?

Oke.
Ik heb wel een opleiding met dieren gehad maar me nooit echt verdiept in honden en helemaal niet in het dierenarts assistente bestaan (had ik ook heen gekund).
Wist dus niet dat ED en HD ook voedsel gebonden was.

Maar bij Kooikers is pas 1x HD vast gesteld geloof ik (hubs op gezocht)
ED komt ook meer voor bij grote rassen geloof ik?

Ja klopt wat je zegt. kleine honden groeien niet zo veel en had daarom hebben ze daar ook bijna nooit last van.

TaTeSaZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:22

Ik ben trouwens geen voor of tegen stander van brok of vlees.

Me andere hond voor deze deed prima op brok welk merk dan ook. Teckel hier thuis ook. Maar die krijgt af en toe versvlees.

Me hond cane corso x mastino at niet graag brok dus vers vlees gaan voeren en dan pup toen nu dan volwassenen vanwege diarree en mager blijven

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 13:25

Mijn vorige hond was ook gezond, mooi in de vacht, goede ontlasting, niet te dik.
Mooi gezond. En een brokken hond.
Geloof ook wel dat een hond op brokken het goed kan doen.

Maar als het beter kan dan liever beter

TaTeSaZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:28

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 13:30

O dat had ik nog niet gezien dank je!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:31

Dat onderzoek kan ik eerlijk gezegd niet echt serieus nemen. Niet alles wat op het net staat is geheel naar waarheid. Het is nu eenmaal zo dat de vers vlees voorstanders er alles aan doen de brokken de grond in te trappen terwijl de brokvoeders vaak niet eens geheel negatief tegenover vlees staan. Vind ik altijd erg jammer. beide heeft zijn voor en zijn nadelen.

Blokje: Josera en Royal canin voer ik. Bekijk ik per hond wie wat krijgt. Onze jongste krijgt momenteel RC German Sherpard junior

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:48

Willawander: Dat probleem ondervinden wij ook altijd een beetje. Ik ben nog niet echt een goed onafhankelijk onderzoek tegengekomen waarop ik mijn wetenschappelijke conclusies kan baseren, en ik vind dat erg jammer. Ik krijg toch altijd de indruk dat je een bepaalde richting wordt op geduwd of gedwongen en dan haak ik al af.

Wij geven zelf dus al jaren brok, royal canin en eukanuba. Maar na behoorlijk overleg met andere mensen en dergelijke is iemand die van ons een pup heeft gekocht later zelf een nest gaan fokken. Een eer natuurlijk als jouw lijn voortgezet wordt. Toen op vers vlees. 6 van de 8 pups zijn overleden door een bacterie daarvan. Een pup van ons die later op vers werd gezet een bacterie bij haar hart die er voor heeft gezorgd dat zij een hartafwijking heeft. Overigens niet aangeboren. Maar natuurlijk gaat men daarover banketstaaf en dat is als fokker erg wrang en dat doet zeer als ze zo over jouw honden praten, en jouw fokproduct. Daarop hebben wij onze conclusies gebaseerd en al zijn er honderdduizend mensen met goede ervaringen. Omdat na 35 jaar labradors er nog niet eentje is geweest die het slecht doet op goede brok, gaan wij er gewoon niet meer aan beginnen. Terwijl wij er zeker wel voor hebben opengestaan, maar de meeste vers vlees liefhebbers meteen nijdig worden en met allemaal argumenten komen en heel hard roepen: DAT HEB IK NOG NOOIT GEHAD! Erg jammer.