praxis wil huisdieren gaan verkopen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:32

VivaByoux schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik vind de plaats van aankoop niet het probleem, wél een probleem is het gebrek aan informatie die je krijgt. Zolang er nog dierenwinkels zijn die 5 goudvissen in een kom proppen (en die verkopen tuincentra en klusmarkten ook nog), een rat in een hamsterkooi of cavia's in hun eentje denk ik dat we grotere problemen hebben.

Het probleem dat een dier nogsteeds niet als écht levend wezen gezien wordt, met een karakter en voorkeuren, vind ik erger dan dat ze ze in bouwmarkten verkopen.

Cavia's kunnen makkelijk in hun eentje.

Die horen ook echt niet in hun eentje.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:36

vuurneon schreef:
In de dierenwinkel raadde de verkoopster aan 'dat alleen een goudvis in zo'n klein bakje gehouden kan worden' :n

Dus probleem ligt niet zozeer bij dieren die verkocht worden in winkel, maar de gebrekkige kennis en inkoop. Want ik ben er op tegen dat jantje maar cavia's blijft fokken voor de winkels want er zit een hoop ellende in. Dan bij een goede fokker inkopen of de dieren van een asiel. Doet een dierenwinkel dichtbij ook; verkoopt alleen konijnen van een asiel en verwijst je voor andere dieren door naar een goed asiel :j

Agree...

Gebrekkige kennis vind je overal terug.
Maar, ook de wil van de koper is soms erg vervelend:
"We willen 1 konijn." Maar konijnen zijn groepsdieren. "De buurvrouw heeft er ook maar 1?"

"wij willen een vissenkom." Maar die mogen wij niet meer verkopen mevrouw.
"Dat is stom, een kom is veel leuker dan een bak!! Staat veel gezelliger."
Maar mevrouw, het is veel stressvoller, omdat de kom klein is, rond is, en noem maar op.

Geen boodschap aan, kopen bij een action, xenos of andere winkel een vaas achtige kom.

En de klant koopt vissen.

melody7

Re: praxis wil huisdieren gaan verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:38

Aan die mensen zouden dus gewoon geen dieren verkocht moeten worden. Jammer dan van die 7,50 die je misloopt, dierenwelzijn is gewoon belangrijker.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:39

@ VivaByoux
Laat me raden... Jij hebt één cavia en probeert het voor jezelf goed te praten...

Als iedereen zich nou bij zijn eigen vak/expertise houdt zou dat heel fijn zijn.
En geen dieren in dierenwinkels meer, maar Fokkers die er echt verstand van hebben.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:40

RedPassion schreef:
Ik ben voor een algeheel verbod op de verkoop van dieren in winkels, of het nou bij een dierenwinkel, tuincentrum, de Praxis of de supermarkt is... Het is een bron van dierenleed. Impulsaankopen zijn aan de orde van de dag, goede voorlichting is er niet of nauwelijks en uiteindelijk eindigen de dieren weer gedumpt op straat of in opvangcentra.

Niks meer aan toe te voegen. Ik roep dat al jaren.
Ga samenwerken met opvangcentra's.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:47

je kan altijd vragen of je de hamer mag uitproberen.. , als we dat allemaal doen is het zo afgelopen. En nee je hoeft m natuurlijk niet te vermorzelen.. alleen dreigen.
Schoenmaker hou je bij je leest...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:47

Wat een belachelijk iets zeg...
Je gaat toch ook geen brood kopen in een tuincentra. En voor paracetamol ga je toch ook niet naar de plaatselijke reisbureau... 8)7

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 18:49

Ik kwam pas bij een tc waar ze serieus een ruitersport afdeling hadden en een kapper. En natuurlijk ladingen met huisdieren. De leest is ver te zoeken elke schoen trekken ze aan.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:50

RedPassion schreef:
Ik ben voor een algeheel verbod op de verkoop van dieren in winkels, of het nou bij een dierenwinkel, tuincentrum, de Praxis of de supermarkt is... Het is een bron van dierenleed. Impulsaankopen zijn aan de orde van de dag, goede voorlichting is er niet of nauwelijks en uiteindelijk eindigen de dieren weer gedumpt op straat of in opvangcentra.

Helemaal mee eens! Verschrikkelijk is het dat je zonder restricties een winkel in kunt lopen en praktisch zonder kennis een levend wezen kunt kopen!

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:58

Het wordt wel heel erg vertekend..
Praxis experimenteert met een tuin centrum concept, dit zijn in veel gevalle winkels die los staan van de bouwmarkten en delen alleen de naam.
In de tuincentra komen dierenafdelingen waar dus ander personeel komt te staan als wat de schroeven en pluggen verkoopt.
Hoeft nog niet te betekenen dat het personeel is met kennis van de dieren.

Ruitersport in tuincentra is ook langzaam in opkomst :j
Enkele filialen van Intratuin zijn daarmee aan het experimenteren, waarschijnlijk om mee te kunnen gaan met Boerenbond en Welkoop.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:01

Maar ook in tuincentra hebben ze nauwelijks tot geen kennis van dieren en hun huisvesting. Franse hangoor konijntjes worden verkocht als dwergkonijntje, mannetjes worden verkocht als vrouwtjes. Alles kan prima alleen zitten en het liefste in kooitjes van 80 cm x 40 cm.

Om nog maar niet te spreken over alle onzinnige plastic speeltjes en voeding wat totaal niet past bij het dier.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:34

Maar goed .. iedere boerel*l kan een konijn op een ander zetten of een hond.. dus thuis verkoop is ook geen optie.. vaak nog minder verstand van zaken als een "winkel"
Winkels zijn redelijk te controleren, particulieren niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:38

Daarom haal ik vanaf nu dieren hoofdzakelijk bij asielen weg, omdat er van die achterlijke gladiolen zijn die dieren verwarren met voorwerpen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:41

melody7 schreef:
En dan kun je zelf ook best alleen in een glazen hokje gaan wonen terwijl apen/olifanten/vulmaarin naar je kijken :j

Dat doe ik al :j. Ik mag er alleen overdag wel uit :P
(ik woon op kamers in Amsterdam)

Ik ben niet tegen de verkoop van dieren in de winkels, maar wel tegen de praktijken die erbij komen kijken: slechte voorlichting, broodfokkers, impulsaankopen etc)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:43

Belachelijk dit. In zaken zoals dierenwinkels en de boerenbond/welkoop/tuincentra hebben ze al nauwelijks verstand van zaken, kunnen ze een hamster nog net van een cavia onderscheiden, laat staan in een bouwmarkt.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:49

Sheran schreef:
melody7 schreef:
En dan kun je zelf ook best alleen in een glazen hokje gaan wonen terwijl apen/olifanten/vulmaarin naar je kijken :j

Ik ben niet tegen de verkoop van dieren in de winkels, maar wel tegen de praktijken die erbij komen kijken: slechte voorlichting, broodfokkers, impulsaankopen etc)

Dat is dus niet vergelijkbaar :P Jij ziet gewoon 'soortgenoten' Dieren die alleen worden gehouden zien dat hun hele leven niet meer..
Daar moet je het eigenlijk gewoon mee vergelijken, nóoit een mens zien en dan in een heel kleine ruimte zitten, dan wordt je hartstikke gek. (uitzonderingen daargelaten, maar uitzonderingen heb je overal en kun je van te voren als je een dier koopt ook niet op oordelen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:49

Hier in de welkoop woont een konijn permanent , alleen maar mag wel de hele winkel door elke dag . Is weer een lastig iets , 50/50 goede voorbeeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:50

melody7 schreef:
Sheran schreef:

Dat is dus niet vergelijkbaar :P Jij ziet gewoon 'soortgenoten' Dieren die alleen worden gehouden zien dat hun hele leven niet meer..
Daar moet je het eigenlijk gewoon mee vergelijken, nóoit een mens zien en dan in een heel kleine ruimte zitten, dan wordt je hartstikke gek. (uitzonderingen daargelaten, maar uitzonderingen heb je overal en kun je van te voren als je een dier koopt ook niet op oordelen.)

Death row :j , zoals de amerikanen de gevangenen houden. Maar die mogen 1x per dag hun benen strekken met geluk

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:51

Amandavd schreef:
Belachelijk dit. In zaken zoals dierenwinkels en de boerenbond/welkoop/tuincentra hebben ze al nauwelijks verstand van zaken, kunnen ze een hamster nog net van een cavia onderscheiden, laat staan in een bouwmarkt.

Of de beruchte klant die zegt:
'Ze zeiden dat ik 2 vrouwtjes heb gekocht en nu heb ik opeens een nestje'

Als de medewerker het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes niet kent zegt al veel over de kennis :=

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:51

Maar die gevangen hebben het zelf veroorzaakt. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:52

Ja dat is het enigste verschil zowat Marlinde

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:54

Het is trouwens wel dat ze er (eerder) dood van gaan, konijnen kunnen met gezelschap 10 worden, en zonder ongeveer 3 tot 4 jaar

Vind het vreselijk dat ze dit gaan doen....

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:55

Ja precies, die verdienen het. En dan zien ze zelfs nog elkaar (misschien?) en bewakers, dus ook nog niet helemaal geen mensen..

Als je bekijkt dat dat voor mensen de zwaarste straf dus is die er is (incl. vermoord worden dan) dan is het toch te gek voor woorden dat je dat je 'geliefde' huisdier aan doet?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:57

WinSel schreef:
annepaardoes schreef:

Precies. Dood gaan ze er niet van. (Dood)ongelukkig worden ze er wel van.

Sommige dieren gaan weldegelijk dood van eenzaamheid.... Dat moet je niet mee willen maken

Klopt. Dit komt, na mijn idee, dan wel met name voor als het dier een maatje gewent is en daarna er alleen voor komt te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:57

Nou dat is mijn boodschap wat melody!

Hmmm mijn konijn leefde 5 jaar alleen , en 2 jaar met maatje toen kreeg ze baarmoeder kanker. (Takkie)