Hoe krijg ik mijn kat ( en huis ) vlo vrij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Youknowme

Re: Hoe krijg ik mijn kat ( en huis ) vlo vrij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 21:56

Sebabber: Dat hebben we meerdere malen gedaan maar helaas geen resultaat. Geen enkele vlo in het water :n .

Marg: Ik heb echt geen idee waar ze zouden zitten :n . Ze heeft geen vaste lig plaats ofzo.

Merel: Als het echt moet gaan we dat idd doen, willen eerst de andere tips uitproberen.

Pipo: Stronghold hielp hier niet, maar misschien doordat de plaag te "sterk" is.

Annepaardoes: Ja werkelijk alles hebben we behandeld met die spray.

Thioro: Een fogger, waar haal ik deze?

Britts: Hiervoor zijn we dus naar de DA gegaan maar deze gaf aan dat als de andere vlooienmiddelen niet werkten dit ook niet zou werken.

Wat we nu gaan doen, morgen even langs de DA voor comfortis en dan die omgevingsspray indoor-x halen, hopelijk gaat het zijn werk doen.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:07

Hier ook dat gevecht gehad, tot bolfo gold van de boerenbond. Elke 3 weken en bij ons waren ze snel weg!

Omgevingsspray had ook niks geholpen bij ons (doen we ook geen 2de keer, na massasterfte in goedlopend aquarium.., drinkbakjes en je eigen drinken echt weg zetten voor zeker een uur.)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:52

Comfortis werkt alleen goed als het gegeven wordt met de maaltijd en in de juiste dosering. Daarnaast moet je iedere maand een tablet geven (niet pas na een paar maanden weer wat ik hier a gelezen heb), anders werkt het niet.
De vlooien beginnen na 4 uur al dood van je kat af te vallen. De cyclus van de vlo is na 3 maanden volledig doorbroken en dan is je huis ook vlovrij.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:04

Tip: Even de kat vandaag of morgen voordat je naar de dierenarts gaat wegen. Comfortis is namelijk heen nauw qua dosering in verhouding tot het lichaamsgewicht van het dier. Daarbij inderdaad comfortis met de maaltijd geven en de tabletten het liefs uit de verpakking snijden i.p.v. drukken. Vervolgens na 4 weken herhalen.In jouw situatie niet later herhalen, maar comfortis mag ook zeker niet vroeger dan 28 dagen na de eerste behandeling herhaalt worden.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 00:31

Met een halfuurtje per dag wordt een kat niets gewend, gewoon aandoen en aanlaten zolang hij zichzelf niet pijn doet.
Bij mijn kater heeft het minstens een hele dag geduurd voor hij kalmeerde, daarna heeft hij nog minstens een week rond gelopen alsof hij depressief was. De meeste katten hebben langer nodig om te wennen dan mensen denken.

Toen we een nieuwe kattenpaal hadden gekocht, was zijn gedrag voor ongeveer 2 weken anders, minder speels en bozer. Katten zijn bijna neurotisch als het op hun gewoonten aankomt, verander 1 iets en ze hebben makkelijk een week of 2 nodig om het te aanvaarden. Net hetzelfde als met dat bandje, gewoon volhouden zolang hij zichzelf niets aandoet.

De bandjes van bayern werken heel goed, als je denkt liever toch geen bandje. Op brekz.be (er zal ook wel een zijn met .nl) bestellen wij beaphar vlo kill pillen. Dat is een pilletje per dag (zitten er 6 in) dood in een paar uur bijna 100% van de vlooien. Ze worden er wel hyperactief van voor een uurtje ofzo.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 02:08

Even niet dweilen, vlooien zijn dol op een half vochtige omgeving!

Bij mijn dieren werken die halsbandjes (weet de naam even niet meer) die tegen vlooien en teken zijn erg goed! Deze werken ook lang door. Zijn wel wat prijzig maar dan heb je ook wat.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 07:27

Bolfo gold en pilletjes van Beaphar hebben we ook al gehad..

Comfortis hadden we vorige keer van de DA gehad nadat de kat op controle was geweest, maar hadden geen herhaal pil meegekregen.

Lauratje: En dat deed ze dus wel zich zelf pijn doen. We zijn toen gestopt omdat we haar toch geen halsbandje om wilde gaan doen..
Gaan er iig een bandje aanschaffen en als het moet dan heeft ze gewoon even pech :D

Kenyada: Daarom dweilen we met azijn, dat schijnt de vlooien de doden.

Dank voor de tips iedereen!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 07:39

Kan je de kat niet een paar dagen naar het asiel brengen?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 07:45

1 keer behandelen heeft in dit geval geen zin. Als je bedenkt dat slechts 5% van de vlooien op je kat zit, de rest in de omgeving en larven en eitjes.. Consequent elke 4 weken behandelen en dit minstens 3 maand volhouden. Comfortis is een goed merk, maar activyl of advantage ook. Als je een band wil aanschaffen neem dan de seresto en alsjeblieft geen troep als exil of frontline. Nooit zomaar hondenontvlooing aan je kat geven, tenzij je m graag wil omleggen. Sommige werkzame stoffen zijn giftig voor katten namelijk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 08:00

Eem seresto vlooienband.

Wij hebben een kat met een vlooien allergie en daar mag echt geen 1 vlo op.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 08:04

Youknowme schreef:
Marg: Ik heb echt geen idee waar ze zouden zitten :n . Ze heeft geen vaste lig plaats ofzo..

Onze kat zat ook niet op de houtblokken hoor. Maar hij liep er wel langs. En blijkbaar was het een fijne plek voor de vlooien.

Wassen op hoger dan 40 graden is het advies (als dat mogelijk is).

Niet dweilen want larven en vlooien houden van vochtige plekken.

Ook stofzuigen onder de bank! (maar dat heb je vast wel gedaan).

En zoals eerder beschreven, de cyclus van de vlo moet je doorbreken, dus met 1 keer behandelen ben je er niet. Elke week herhalen en dat gedurende 2 a 3 maanden...

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 08:12

Jennyj01 schreef:
Kan je de kat niet een paar dagen naar het asiel brengen?

Daar zaten we ook aan te denken maar daar zijn natuurlijk ook een hoop katten dus de kans dat onze kat dan wel vlo vrij wordt lijkt ons klein.

Hondenspul werd me aangeraden om eerst met da te verleggen! Doe die niet zelf zomaar.

kleding durven we niet op hoger dan 40 te wassen.

welke volgorde kunnen we het beste doen? Eerst de omgeving sprayen en kat buiten, en daarna als de kat binnen komt direct de kat doen of gewoon de kat pilletje geven en dan buiten doen?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 08:25

Ik denk dat je vooral veel fouten dingen denkt.

Veel anti-vlooienproducten doden geen vlooien,dus ze werken,maar dat zie je niet.
Ze zorgen ervoor dat de vlooien zich niet meer kunnen vermenigvuldigen.

Vlooien kunnen maanden overleven zonder gastheer,dus ook al gebruik je nu producten,binnen maanden is het probleem er nog.

Een jaar terug hadden onze binnenhuiskatten plots ook vlooien.

Wij hebben ze allemaal om de 3 weken een pipet gegeven,omgeving was geen beginnen aan,en dit een jaar vol gehouden.
Wassen van spullen moet minimum op 60°,anders dood het bv geen vlooieneitjes.

Bedje van de kleine bespoot ik met zelfgekookt sopje van azijn en knoflook,dood niet,maar zorgde er wel vr dat ze er wegbleven(zowel de katten als vlooien),en zijn beddengoed vaak wassen op hoge temperatuur.

Het vraagt vooral tijd om ze je huis uit te krijgen.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 09:08

Vergeet ook je auto niet te stofzuigen en te sprayen.
En misschien ook je kast met paardenspullen onder handen nemen. Misschien neem je ze zelf wel elke keer mee naar binnen.

Goed onder het bed stofzuigen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 09:13

peach2001 schreef:
zowel de kat als je huis behandelen met veerust. de meeste vlooienmiddelen zorgen dat de vlo sterft na het bijten, echter is 1 beet genoeg om eitjes te kunnen leggen, dus dat kan nog net voor ie doodgaat. dus je blijft in die cirkel zitten. veerust hielp hier geweldig, al maanden niet meer gespoten en nog steeds vlo-vrij. bij buitenkomen zou ik 2 of 3x per week toch blijven spuiten, ze nemen flink mee van buiten af vaak.

Je kat zou ik niet doen!!!
Echt niet!!!

Vee rust maakt namelijk een inslag op het zenuwstelsel van het dier. Probeer het eens uit met een vlieg en met een spin. Heel duidelijk!!!
Er zijn al zoveel katten en honden, ook grote honden, dood gegaan door het gebruik van vee rust!

Echt niet doen!!!

Je huis prima!

Wij, de winkel die het verkopen, adviseren nooit op hond, kat, en zelfs niet op het paard.
Officieel gezien is het bedoeld voor runderen.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 10:32

Tengeltje: 60 graden zou idd beter zijn maar dat overleven onze spullen niet. Dekbed mag bv al niet hoger dan 40 graden gewassen worden en veel al kleding ook niet boven de 40. Doe je dit wel komt alles er te klein uit ( heeft ml al eens geprobeerd namelijk, konden direct een nieuwe garderobe kopen voor zijn zoon ) .

Marg: zouden ze zelfs daar al kunnen zitten?! Spullen die in mijn kastje liggen zijn nooit hier in huis geweest.

We gaan dus nieuwe omgevingsspray kopen en die kattenpillen, daar gaan we mee aan de slag en als het straks wat warmer is gaan we toch zn reinigingsdienst inzetten. Dan kan de kat 1 a 2 dagen buiten blijven ( doet ze vaker zomers ) en dan kan het huis echt goed aangepakt worden.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:49

Niet alles gelezen.

Hier hetzelfde probleem gehad, onze kat komt ook buiten en wordt elke maand behandelt met een vlooienmiddel.
Hij kreeg op den duur ook steeds last van vlooien, en op den duur ook in huis. Alle vlooienmiddeltjes die we in huis hebben gehaald, hielpen niks. Heb toen de advantage bij de dierenarts weg gehaald, en die helpt. Nu zijn we 2 maanden vlo vrij :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:57

Vlooienpoeder onder de kasten en langs de plinten ook al gedaan? Na het sprayen met omgevingsspray?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:01

Comfortis werkt alleen als je minimaal 3x die pil geeft. Dan zijn alle vlooien dood en is de cyclus doorbroken.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:02

Vergeet ook de stofzuigerzak niet, is een heerlijke broedplek.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:07

@TS,vreemd,ik was altijd alles op 40 gr en hier krimpt niets,ook al staat erop dat het maar op 40° gewassen mag worden.

iets 'simpels' die veel vlooien aantrekt en dood,als het donker is,een bord,water in doen en in het midden een kaarsje laten drijven.
de vlooien worden aangetrokken door het licht,springen in het bord met water en verdrinken.

je kan ook de grote middelen inzetten,nl een vlooienbom.
dood elk spinnetje,vloo,en ander beestje in je huis,maar dan mag je ook wel serieus poetsen achteraf en bv alle levensmiddelen in karton enzo moeten het huis uit of zijn voor in de vuilbak achteraf en iedereen(elk levend wezen die je wil houden),moet ook een dag het huis uit)

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 12:11

De kleding van zijn zoon van de WE trokken dat niet :n daarom durf ik het niet aan met mijn eigen kleding haha.

Bord met water en afwasmiddel met een kaars in het midden hebben we meerdere keren gedaan maar de volgende dag zit er niks in het water.. Dat vinden we best vreemd aangezien dit trucje bij zijn ouders wel altijd geholpen heeft.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:11

T is vooral een kwestie van volhouden en de juiste middelen gebruiken.
Dit heb je gewoon niet in een dag of een week opgelost maar dat kost je een paar maanden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:34

Idd,is gewoon volhouden en stipt ontvlooien voor maanden aan een stuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:42

Inderdaad, een kwestie van volhouden en blijven behandelen; let inderdaad ook goed op plinten, houten kieren en vochtige plekken want dat vinden vlooien gewoon 'heerlijk'. Onze vorige kat had ook vlooien en dat was inderdaad echt een crime om te bestrijden, inmiddels gelukkig een jaar lang een vlo-vrij huis maar dat heeft wel heel veel tijd en consequent behandelen gekost; alle kieren, plinten en kasten continu behandeld met al het spul wat we maar konden bedenken en inderdaad na het stofzuigen iedere keer weer de stofzuigerzak direct weggooien, anders blijven ze zitten..

Omdat je kat ook buiten komt, dus in contact komt met andere dieren/katten wordt het wel lastiger (niet onmogelijk maar wel lastig) om je huis blijvend vlo-vrij te krijgen denk ik..