Hazen jong gevonden.. wat nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:31

Ik heb een jaar lang stage gelopen bij de Fugelhelling in Ureterp, opvang voor wilde inheemse dieren. Daar stikt het rond deze tijd en komende tijd van de haasjes. De verzorging is vrij intensief en varieert van de fles geven, tot zelf eten tot uitdroging en infuus geven.

Het haasje zal max 5 weken oud zijn en zich bij vrijlating totaal niet kunnen redden.

Breng hem naar een dergelijke opvang en ga niet zelf verzorgen. De dierenambulance zorgt in deze situaties vaak voor vervoer. Je kan hem ook naar een dierenarts brengen dan wordt ditzelfde door hun geregeld.
bij zelf verzorgen vergroot je alleen maar een evt lijdensweg, want overlijden zal hij dan hoogstwaarschijnlijk toch. Dan had hij beter kunnen blijven zitten waar hij wat en gepakt worden door een roofvogel. Tevens is het strafbaar een wild inheems dier in huis (als huisdie) te houden.

sorry dat ik misschien zo fel reageer, maar heb het idee dat je mijn eerdere advies niet in overweging neemt.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:32

_Milo schreef:
Ik heb een jaar lang stage gelopen bij de Fugelhelling in Ureterp, opvang voor wilde inheemse dieren. Daar stikt het rond deze tijd en komende tijd van de haasjes. De verzorging is vrij intensief en varieert van de fles geven, tot zelf eten tot uitdroging en infuus geven.

Het haasje zal max 5 weken oud zijn en zich bij vrijlating totaal niet kunnen redden.

Breng hem naar een dergelijke opvang en ga niet zelf verzorgen. De dierenambulance zorgt in deze situaties vaak voor vervoer. Je kan hem ook naar een dierenarts brengen dan wordt ditzelfde door hun geregeld.
bij zelf verzorgen vergroot je alleen maar een evt lijdensweg, want overlijden zal hij dan hoogstwaarschijnlijk toch. Dan had hij beter kunnen blijven zitten waar hij wat en gepakt worden door een roofvogel. Tevens is het strafbaar een wild inheems dier in huis (als huisdie) te houden.

sorry dat ik misschien zo fel reageer, maar heb het idee dat je mijn eerdere advies niet in overweging neemt.

Niet alleen jouw advies.... 't arme beessie!

Als je naar de dierenarts brengt, moeten zij bellen met de dierenambulance... en duurt het wellicht nóg langer voor hij/zij eten krijgt.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:34

Leeftijdsbepaling
Voor een leek ziet een jong wild konijn van twee weken oud er precies zo uit als een pasgeboren
haas. Het is dus belangrijk het verschil te kennen en te kunnen zien omdat een voedingsschema
van een pasgeboren haas er heel anders uitziet dan dat van een wild konijn van twee weken oud.
Naast uiterlijke kenmerken zoals vacht, ogen open/dicht is de weegschaal het belangrijkste meetinstrument.
Aan de hand van het gewicht is de leeftijd te bepalen.
Wild konijn
Gewicht Uiterlijke kenmerken
Haas
Gewicht Uiterlijke kenmerken
1 dag 50 gram Kaal, navel zichtbaar
Ogen dicht, oren plat
80-100 gram Volledig behaard
Ogen open
3 dagen Vacht begint te groeien
1 week 100 gram 125 gram
10 dagen Ogen gaan open
2 weken 150 gram Oren komen overeind 175 gram
3 weken 200 gram 250 gram
4 weken 250 gram 300 gram
5 weken 300 gram 350 gram
6 weken 350 gram 400 gram
Huisvesting
De dieren zijn van het vervoer gestresst en vaak onderkoeld. Zorg voor een rustige plek in een
afgezonderde kamer. Gebruik de eerste dagen een plastic bak als huisvesting. Een plastic bak
houdt de warmte beter vast dan een traliekooi. Gebruik als bodembedekking een oude witte
handdoek: zo is goed te zien hoe de keuteltjes er uit zien en of het jonge dier zelf plast. Een jong
wild konijn dat de ogen al open heeft, krijgt een klein handje hooi in de hoek van de bak om aan te
knabbelen. Dit geldt ook voor jonge hazen. Zolang de jonge dieren warmte nodig hebben is het
verstandig de dieren in deze plastic bak te houden. Als nestmateriaal kan dan een extra
handdoekje gebruikt worden.
Als de jonge dieren ongeveer twee weken oud zijn kunnen ze in een kooi met als bodembedekking
oude kranten, zaagsel en veel hooi.
Warmte
Zorg eerst voor een goede lichaamstemperatuur alvorens met voeden te beginnen. Een onderkoeld
dier kan voeding niet verteren. De lichaamstemperatuur van konijnen is 38.3 - 39.6 graden
Celsius. De lichaamstemperatuur van hazen is 37.8 – 39.4 graden Celsius.
Pasgeboren konijnen kunnen zichzelf nog niet op temperatuur houden ondanks het nestmateriaal
en de lichaamswarmte van hun nestgenoten. Kunstmatige warmte is daarom noodzakelijk, zeker
tot twee weken na de geboorte. Jonge hazen kunnen zichzelf beter warmhouden: de eerste week
na de geboorte is kunstmatige warmte belangrijk, daarna is het afhankelijk van de conditie van de
dieren.
Er zijn verschillende mogelijkheden om de jongen warm te houden:
1. Warmtelamp
Gebruik hiervoor een speciale stenen warmtelamp van 60 Watt
(Elstein). Hang de warmtelamp ongeveer 30 cm boven de plastic
bak. Onbehaarde dieren moeten geheel onder de warmtelamp
liggen; voor behaarde dieren kan de plastic bak
zo neer gezet worden dat de dieren de
mogelijkheid krijgen om niet onder de
lamp te hoeven liggen.
10
2. Elektrisch dekentje
Een elektrisch dekentje kan de eerste twee weken na de geboorte direct onder het nest in
de kooi geplaatst worden. Na een leeftijd van twee weken moet het elektrisch dekentje
onder de kooi geplaatst worden. Onbehaarde dieren moeten geheel op het elektrisch
dekentje liggen; voor behaarde dieren kan het elektrisch dekentje zo neergelegd worden
dat de dieren de mogelijkheid krijgen om niet op het dekentje te hoeven liggen.
3. Kruik of warmwaterzak
Een kruik of een warmwaterzak is de minst goede keuze omdat deze langzaam afkoelt en
de jongen daardoor onderkoeld raken en doodgaan. Met name de nacht is een groot
probleem omdat dan minstens drie tot vier keer de kruik vervangen moet worden. De kruik
moet altijd omwikkeld worden met bijvoorbeeld een handdoek om te voorkomen dat de
jongen met het hete rubber in contact komen.
Voeding, de eerste 24 uur
De eerste 24 uur in de opvang zijn van levensbelang. Geef de eerste 24 uur geen
melkvoeding maar geef elke drie uur 1 à 2 ml elektrolyten. Elektrolyten is een
kant en klare zout/suikeroplossing en bestaat uit een zakje met poeder dat
gemengd moet worden met afgekoeld gekookt water. Een elektrolytenoplossing
is onder verschillende namen en merken te koop bij de dierenarts en bij de
apotheek. De oplossing dient in de koelkast bewaard te worden en is maximaal
24 uur houdbaar.
Meestal willen de jonge dieren in het begin niets drinken en is het moeilijk om het spuitje/speentje
in het bekje te krijgen. Probeer voorzichtig aan de zijkant van het bekje het spuitje of speentje naar
binnen te brengen want het bekje is teer en raakt snel beschadigd. Begin na 24 uur langzaam de
melkvoeding op te bouwen afhankelijk van de leeftijd van de dieren. Zie het voedingsschema.
Zeer jonge konijnen en hazen moeten geholpen worden bij het plassen. Neem een zachte tissue
en wrijf snel over het geslachtsdeel om zo de urinestroom op gang te brengen. Blijf dit net zolang
doen totdat er geen urine meer u

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:36

Ik heb wilde konijntjes gehad, waar de ogen nog van dicht zaten en geen haartje op het lijf, je hebt daar speciale drinkpipetjes voor en melk (even aan de dierenarts vragen welke, want dat weet ik niet meer). Ik heb ze iedere 3 a 4 uur te drinken gegeven, dus ook 's nachts en ze hebben het alle drie gered. Toen ze groot genoeg waren (en niet tam maken), heb ik ze weer in de polder waar ze gevonden waren uitgezet. Succes!

Julu72

Re: Hazen jong gevonden.. wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:40

Het jong zit nu ondertussen al even zonder moeder (en eten).... straks gaat TS van alles in huis halen en is het niet meer nodig. Laat ze nu gewoon de dierenambulance bellen (zij of haar vriend)... die hebben alles in huis én de benodigde kennis.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:43

Dat het diertje een aantal uur zonder eten zit is op zich niet heel ernstig, hazen worden maar enkele keren per dag door de moeder gevoerd.
Maar om de ideale voedingsmiddelen in huis te halen is nogal wat, omdat dat bij een dierenarts of een goede dierspeciaalzaak vandaan moet komen.

Daarnaast is het houden / grootbrengen van een haas gewoonweg strafbaar, het is een beschermd dier in Nederland.

TS kan dus best de allerbeste bedoelingen hebben, maar het dier is het meest gebaat bij transport naar een erkend vogelasiel / opvang met de juiste ervaring kunde en middelen om hem netjes groot te brengen en weer uit te kunnen zetten.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 14:46

Ik heb een opvang gebelt en alles uit gelegd. We kunnen hem vanavond brengen. De vrouw van de opvang zei dat hij waarschijnlijk nog gevoed is sochtends en vanavond weer zou worden gevoed. Dus qua voeding is er niks aan de hand.

Uitzetten gebeurd niet.

En voor de gene die me 14jarige noemt... advies hoef je niet op te volgen. Anders zou het geen advies zijn.

Maargoed beestje brengen wij vanavond naar de opvang

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:52

IrishCold schreef:
Ik heb een opvang gebelt en alles uit gelegd. We kunnen hem vanavond brengen. De vrouw van de opvang zei dat hij waarschijnlijk nog gevoed is sochtends en vanavond weer zou worden gevoed. Dus qua voeding is er niks aan de hand.

Uitzetten gebeurd niet.

En voor de gene die me 14jarige noemt... advies hoef je niet op te volgen. Anders zou het geen advies zijn.

Ja, maar dan moet je geen advies vragen en er vervolgens helemaal niets mee doen :+

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:02

Waarschijnlijk is hij vanmorgen gevoed door zijn moeder... weet jij het zeker??? Nee toch?

Ik zou het zekere voor het onzekere genomen hebben en de dierenambulance gebeld hebben. Dan zat het jong nu al aan de voeding en in een warm nestje met soort- en leeftijdsgenootjes.

Je had écht wel je verhaal kunnen doen dat je bang bent i.v.m. voorval met de duif. Dan hadden ze je gerust kunnen stellen (foto's... in het weekend langskomen om te kijken hoe het gaat... telefonisch contact houden...etc.).

100% zeker weten dat hij het haalt, doe je sowieso niet, want voor het zelfde geld heeft het jong allerlei (fatale) inwendige verwondingen (en misschien gold dat destijds voor de duif ook en hebben zij de duif uit zijn lijden verlost?).

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 15:04

Eulogy schreef:
IrishCold schreef:

Uitzetten gebeurd niet.

Ja, maar dan moet je geen advies vragen en er vervolgens helemaal niets mee doen :+

Allemaal best maar ervzijn zo veel verschillende reacties
Ik heb nu gekozen voor een advies en ik heb de opvang gebeld en die komen hem vanavond halen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:07

Goed zo ts. Dat was de beste oplossing.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:08

Ik zag niet veel verschillende reacties:
- dierenambulance bellen (of dierenopvang... die als vervoer de dierenambulance heeft...)
- zelf opvoeden (wat dus niet mag en daarnaast erg lastig is)

Succes ermee in elk geval.

PS Wordt het jong nu toch opgehaald?????

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:10

IrishCold schreef:
Allemaal best maar ervzijn zo veel verschillende reacties
Ik heb nu gekozen voor een advies en ik heb de opvang gebeld en die komen hem vanavond halen.

Vrijwel alle adviezen waren hetzelfde..?
Maar goed, ik hoop dat het goed komt allemaal :)

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:15

Super ts!
Een bakje water bij het haasje in kan nooit kwaad. Eerder een ietwat diep schoteltje ipv een bakje anders kan hij er in verdrinken.
Dit is de beste oplossing. Ze willen jullie vast op de hoogte houden en miss mogen jullie over een paar weken wel helpen met vrijlaten :)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:21

Ik heb is een konijntje vanaf kale wurm (moeders had al haar jongen dood gebeten behalve deze) opgevoed tot konijn en die is nog heel lang bij ons geweest.
Wij gaven hem Bambix uit een spuitje.
Maar ik weer niet of dat met haasjes ook lukt.