Help! Overgevende kat!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 10:33

Een ontstoken alvleesklier is ook een optie, of voer intolerantie.
Zeker als de kat uitgedroogd, zoals jij beschrijft acuut actie ondernemen!!
Gebrek aan vocht kan andere organen zwaar beschadigen.
En een andere dierenarts zoeken, liefst met spoed :j
Fijn dat je rekening houd met je kat wat betreft reizen, maar hier is heel duidelijk meer aan de hand wat niet kan wachten!!

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 10:37

Goof schreef:
Ik vind het echt verwonderlijk dat er bij een kat die al jaren spuugt niet eens minstens een bloedonderzoek wordt afgenomen. Die van mij werd direct binnenstebuiten gekeerd in de kliniek.

Dat vind ik ook, ik ben alleen zelf niet altijd bij de onderzoeken. Voor De volgende afspraak ga ik vrij vragen en ga ik met mijn moeder mee, zij laat zich wat makkelijker afschepen dan ik. Geen idee of je een bloedonderzoek kan "afdwingen" maar dat gaan we dan toch maar proberen.

Nogmaals bedankt voor alle suggesties! Ik schrijf alles op en ik neem het mee :)

Goof

Re: Help! Overgevende kat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 10:49

Natuurlijk kun je dat afdwingen, het is jouw kat en jouw geld.
Krijgt je kat nog voeding binnen? Het nare is namelijk dat als dat niet het geval is je kat inmiddels ook al leververvetting heeft opgelopen en dat is rot.
Lees mijn topic van vorig jaar en afgelopen december eens door, staat ook een hoop in ;)
[BB] Kat eet niet. Tips?

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 10:53

Ja, ze eet wel gewoon en de stoelgang is ook normaal..
Ik ga toch je topic even lezen, dankjewel!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 10:55

Achgos, arm diertje...zeker als de huid al zo blijft staan direct actie ondernemen hoor en nu eindelijk eens de onderste steen boven halen!

Ik heb 15 jaar geleden ook gezeten met een kwakkelende kat, paar keer naar de DA geweest en weer afgescheept met dat er niets aan de hand was... keertje gebitje schoon gemaakt, snelle hartslag en rare ademhaling werd afgeschoven op stress vanwege het DA bezoek, zal wel een griepje hebben gehad...enz.

Op een gegeven moment was ik het helemaal beu en heb ik geëist dat ze toch eens wat verder gingen kijken want dat het NIET normaal was dat die kat nog amper actief was en zo raar ademhaalde enzo, en dat ze toch minstens iets van een bloedonderzoekje zouden kunnen doen ofzo of een beetje mee denken wat er loos zou kunnen zijn / hoe ze wat verder zouden kunnen onderzoeken?!

Onder veel gezucht en gesteun hebben ze toen bloed afgenomen. Uitslag paar dagen later: niets aan de hand. Weer een paar dagen later wilde kat 's ochtends niet van stoel af komen en toen ik hem bij zijn voorpootjes pakte om die naar de grond te brengen, kwakte die hele kat naar beneden....achterlijfje verlamd. Helemaal wit en koud en beestje was ana het afsterven....

Uiteraard in het weekend, en dus doorgereden naar dierenkliniek een paar dorpen verderop...met een inmiddels van pijn schreeuwende kat |(

Daar hebben we hem in laten slapen omdat het beestje zo'n pijn had en dat de kortste klap was, en men kon niet begrijpen dat onze eigen DA een paar dagen eerder (en al die tijd ervoor!) maar bleef volhouden dat het diertje gezond was en niks had gemerkt....

Kortom: het zoveelste voorbeeld van prutswerk en een goede les dat je niet te veel moet vertrouwen op "experts".....als je niet goed geholpen wordt, op je gevoel vertrouwen en verder zoeken naar iemand die je wèl serieus neemt en kan helpen :j

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 11:53

Zelfde gehad hier. :j
Ik raad je aan om bloed te laten afnemen. Dan krijg je duidelijkheid! Klinkt als nierfalen..

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 12:07

Hier hetzelfde gehad met mijn kat, tot 2 keer toe. De eerste keer werd IBD ofwel chronische darmontsteking geconstateerd. De tweede keer had ze een te snel werkende schikdklier.

Ik zou ook voor de duidelijk bloed laten afnemen en een echo (IBD kan alleen via een echo worden geconstateerd)

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 13:35

Ik kan me haast niet voorstellen dat een da niet even een bloedoz doet. Kleine moeite en geeft veel meer info dan alleen een uitwendig oz. Mijn kat had de eerste keer dat we naar de da gingen beduidend minder klachten dan de jouwe, en toch deed de da en bloedoz. Daar kwam uit dat haar nieren niet goed meer functioneerden. Een jaar later ging het een stuk slechter: vacht was viezig, ze was mager en lichtelijk uitgedroogd. Wéér bloedoz en nieren waren erg slecht. Medicijnen mee en een maand later konden we terug voor de euthanasie...
Ik zou dus zéker vragen om een bloedoz!!

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 14:17

Jeetje pmarena wat een heftig verhaal!
Douraque, dan zal ik zeker ook om een echo vragen. Dankjewel!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 14:34

jessdaniels schreef:
Amandavd schreef:
Ga nou alsjeblieft niet ineens rauw voer geven. Ik snap werkelijk waar niet dat men zo'n advies kan geven. Doe nou eerst die Da's bellen, dat zijn mensen met verstand die jaren studie en ervaring er op hebben zitten. Laat hun nou eens eerst fatsoenlijk kijken naar het beessie. Bloedonderzoek etc. En daarna kun je kijken of het voer wellicht het probleem is. Als dit dier een flink lever, nier, of schildklier probleem heeft gaat een beetje rauwvoer dat niet verhelpen.

Ik heb al gezegd dat ik de genoemde dierenartsen ga bellen. En ze is al door 3 verschillende mensen met verstand en jaren studie/ ervaring onderzocht.

Die dierenartsen kijken en voelen een beetje en zeggen dan vervolgens dat ze niets kunnen vinden. Een bloedonderzoek is er de laatste jaren niet geweest. Ze worden elke 3 maanden ontwormt.

Eerst bellen en niks aan het voer veranderen, wellicht richt je daar veel meer schade mee aan. Beste zou zijn vandaag nog gaan. En dierenarten die alleen voelen en kijken en verder niks doen zijn geen goede bij dit probleem.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:24

Misschien heb je eroverheen gelezen, maar hoe zit het met ontwormen?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:34

LadyMadonna, zie de quote die ik gequote heb.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:36

Gut... Ik lees er zelf dus overheen :=
Met wat ontworm je se? Zijn het binnen of buiten katten?
Ik ontworm mijn katten ook elke drie maanden met mansonil, toch zat er 1 een paar weken terug helemaal onder de spoelwormen. Bleef ook maar overgeven...
Wormenkuur bij de da gehaald en het is over

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:38

Goof schreef:
Ik vind het echt verwonderlijk dat er bij een kat die al jaren spuugt niet eens minstens een bloedonderzoek wordt afgenomen. Die van mij werd direct binnenstebuiten gekeerd in de kliniek.

Dit! Ik snap niet waarom de dierenarts dit niet zou willen doen, ik bedoel, de signalen zijn er naar en als jij het ook wilt, verdienen ze er ook nog eens geld aan (in het slechtst mogelijke motief van een dierenarts denkende). Kan echt van alles zijn, maar dagelijks een aantal keer slijm/gal kotsen is in ieder geval niet normaal, en uitgedroogd zijn al helemaal niet!! Echt een rare dierenarts. Als er niks uit bloedonderzoek komt, misschien een echo, of in ieder geval medicijnen oid, maar niks doen en terug naar huis sturen, heeeeel vreemd...

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 17:55

Het zijn buitenkatten, en volgens mij is het merk Drontal? Ik kon zo snel even geen doosje vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 18:01

Die van ons werd ook gelijk intensief onderzocht toen ze moest overgeven (was nog niet eens zo lang, die heeft twee weken heel veel gespuugd en toen zijn we ermee naar de DA gegaan), echt binnenstebuiten gekeerd zoals iemand zo mooi zei.

Onze katten hier geven niet over... Maar zo veel spugen en uitgedroogd zijn klinkt bij mij toch wel als nierproblemen. Als je ouders (haal uit je posts op dat je nog met de katten bij je ouders woont?) het te duur vinden om het te laten onderzoeken zou je eens een tijdje preventief voer kunnen geven tegen niergruis. Allebei je katten kunnen ervan eten, is niet schadelijk als ze geen niergruis hebben maar het kan een hele hoop verbeteren. Die van ons was altijd een mager scharminkeltje, durfde nooit iets anders dan voer te eten, maar sinds we deze brokken voeren likt hij ook lekker de yoghurt uit het bakje en is hij echt heel erg veel aangekomen.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 18:10

Ik woon inderdaad nog thuis, en ik ben héél blij dat ze het wel willen betalen :) Maar ik kan dat voer natuurlijk ook voor de zekerheid gaan kopen van werk merk koop jij het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 18:11

Uhmmmm dat zou ik zo 1, 2, 3 niet weten, maar bij een goede dierenwinkel en anders bij de dierenarts hebben ze het wel liggen. Is wel vrij duur voer, maar die van ons vreten ook giga veel dus daar kan het ook aan liggen. Gewoon even bij de dierenwinkel vragen naar voer voor niergruis :j

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 18:36

Ik zou daar echt mee wachten tot er bloedonderzoek gedaan is. Met verkeerde voer kan je een hoop schade aanrichten.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 18:52

Amandavd schreef:
Ik zou daar echt mee wachten tot er bloedonderzoek gedaan is. Met verkeerde voer kan je een hoop schade aanrichten.

Dat zal ik ook doen, maar alvast informeren kan ook geen kwaad lijkt me :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 19:06

jessdaniels schreef:
Wij hebben 2 katten uit hetzelfde nestje, ze zijn ondertussen 10 jaar oud, en zijn ook vanaf ze van de moeder afkomen bij ons geweest. De laatste 2/3 jaar is er eentje heel erg aan het kwakkelen..
Ze blijft redelijk mager, haar vacht is altijd doffig en ze kotst wel 3 a 4 keer per dag.
Het gaat dan echt om heel waterig "overgeefsel" niet zoals je standaard haarbal.
We zijn de afgelopen jaren meerdere keren naar dierenartsen geweest, maar die willen er niet eens naar kijken en zeggen "dat is normaal, dat doen katten nou eenmaal". Dat geloof ik niet, want je ziet verder aan haar dat er nog veel meer mis is, ze is bijvoorbeeld helemaal uitgedroogd. Als je haar vel pakt blijft het recht overeind staan, terwijl er hier altijd water beschikbaar is. We hebben zo'n beetje elk soort voer op de markt uitgeprobeerd, van heel goedkoop naar de overpriced dierenarts merken maar niets het verbeteren. Dat ze dit al zo lang overleeft vind ik bijna een wonder.

Dit alles is natuuelijk super sneu voor het diertje én wij zijn het ondertussen meer dan zat om elke dag meerdere plasjes kots op te ruimen. Dus als jullie enig idee hebben wat dit inhoud of wat ik er aan kan doen is alle hulp meer dan welkom!

(Of als jullie een dierenarts kennen dichtbij Zaltbommel die wel de moeite wil nemen naar een beestje te kijken zou ik dat ook graag horen)

Alvast bedankt!

Als eerste is dit NU een spoedgeval. Een kat die zo uitgedroogt is dat zijn vel letterlijk overeind blijft staan heeft zo snel mogenlijk vocht nodig. Kat voelt zich super beroerd.
Verder geloof ik het niet dat er meerdere dierenartsen zijn bezocht zonder dat er eentje eens verder gekeken heeft en niet even een bloed onderzoek heeft gedaan want dit zijn toch echt wel symptomen die bij slechte nieren horen of schildklier. Bij meerdere denk ik toch zeker aan 3 of 4 dierenartsen .

Deze kat is doodziek en dat al een paar jaar.

Ik heb ze regelmatig bij de dierenambulance (afgelopen week zelfs nog en poes moest zo snel mogenlijk ingeslapen worden, was niet meer te redden) en we werken samen met zo'n 10 praktijken en ze nemen alle 10 deze klachten serieus.

Wellicht is ts nog minderjarig maar als een dier al zo lang kwakkelt :x

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 19:28

Niergruis bestaat niet, t is of blaasgruis (dit geval niet) of een nierprobleem, wat hier het meest waarschijnlijke lijkt. Als je kat hier al jaren mee rond loopt hoop ik dat er nog iets aan verbeterd kan worden, maar t klinkt vrij ernstig..

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 19:42

Nou Cowgirl, met welke 10 praktijken werken jullie dan samen ;) mischien krijgen dan nog iets nuttigs uit je sneer.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:55

Dit klinkt zéker als een nierprobleem, en dan moet er echt ingegrepen worden!! Stap 1 is bloedonderzoek en intraveneus infuus! Ik vind het verwonderlijk dat de kat überhaupt nog leeft (sorry, bedoel ik niet banketstaaf) na al 3 jaar zo veel kotsen en uitgedroogd zijn. Dit is ontzettend schadelijk. Ik zou zsm naar een praktijk gaan met op z'n minst mogelijkheid om nier/leverwaardes zelf te testen (lever ook zeker belangrijk met dit ontzettend slechte eetgedrag!), en waar een mogelijkheid is op uitgebreider onderzoek en intraveneus infuus.

Daarnaast heel belangrijk, GEEN rauw vlees voeren aan een mogelijke nierpatiënt!!! Begrijp me niet verkeerd, ik ben echt PRO vers, maar dit kan echt heel veel schade doen voor een nierpatiënt! Eerst dus bloed checken voor je overstapt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:02

Kat naar dierenarts, bloedonderzoek er op los laten en aan de hand van wat daar uit komt (of niet) verdere onderzoeken.
Dieet nu niet zomaar veranderen.
En als je het verandert bv omdat je iets van voedselintolerantie / nierproblemen verwacht, zal je zeker bij buitenkatten probleem hebben die eten altijd wel ergens nog iets wat dan net weer niet goed is.
Binnenkat is dat stuk handiger, die zet je minstens maand of anderhalf op dieet en niets dan dat en je weet wat meer,
die buiten de deur eters zijn zoooo lastig, met wat voor dieet dan ook.

Al 3 jaar.. jemig zeg....