Waarom geen stamboom aanvragen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:00

Billy schreef:
Tegenwoordig koste een stamboom niet meer een paar tientjes, maar bijna 110 euro omdat er tegenwoordig verplicht DNA afgenomen wordt....

Als je toch al alle testen enzovoorts uitgevoerd hebt, dan kan die 110 euro (iets meer zelfs) er ook nog wel bij. Op zo'n moment snap ik persoonlijk niet waarom je ze niet zou aanvragen. (niet jij,want ik weet dat jij het wel doet) Als je niet test, dan bespaar je een hoop meer en er trappen genoeg mensen in het verhaaltje 'goedkoop' houden.

Ik betaal geen 1000+ euro voor een stamboomhond, maar zou dan ook geen 600 voor een stamboomloze betalen. En dat gebeurt wel, bij sommige rassen zit er bijna geen verschil in prijs tussen stamboom en stamboomloos of broodfokker.

Ik vind het welzijn van de teef ook belangrijk en ondanks dat de controle nog beter zou moeten en kunnen, heb je met een stamboom ook nog een instantie die op let of de teef niet te vaak met korte tussenpozen gedekt wordt. Want ook al mag een teef nog maar 1 nest per jaar, er zijn zat mensen die elke loopsheid een teef laten dekken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:03

Yom schreef:
ik heb nu een nestje kittens zonder stamboom. De aanvraag vd stamboom kost me ongeveer 12,50 dus daar heb ik het niet voor gelaten.(dat was de prijs tot nu toe)

Maar ik vond de poes niet echt goed genoeg aan de rasstandaard voldoen om er dezelfde ras kater bij te nemen. Ik heb gekozen voor een ander ras omdat dat zou verbeteren in mijn ogen en er kwam ook nog bij dat de poes wel krols was maar de zelfde ras kater nog niet potent was door een soort pil dat hij gehad had.

Ik overweeg om sowieso te stoppen met mijn cattery vanwege veel pech afgelopen jaar en de regels die er allemaal bij gaan komen met dat nieuwe besluit.

En ik weet niet of mensen inderdaad nog in deze toch al dure tijd nog een raskitten kunnen aanschaffen qua prijs

Beide ouders zijn getest op hcm/pkd/felv en fiv dus niet zomaar lukraak een kater vd straat geplukt ;)

Wat ontzettend balen zeg dat je zoveel pech hebt gehad. Ik heb idd gehoord van mensen die ik ken die vroeger abessijnen fokte (volgens de rassenvereniging met stamboom) en dat het dan idd echt geen vetpot is en je echt fokt voor het ras. Ik begrijp dan ook echt absoluut de wat hogere prijzen wel.
Maar als ik nu zo op bijv marktplaats rondkijk zie ik kittens van ongeteste ouderdieren zonder stamboom te koop staan vanaf 300/400 euro ongeveer, en dat vind ik persoonlijk een behoorlijke prijs. Jij hebt bijvoorbeeld jouw katten gewoon getest en dan is het in mijn ogen meer dan je recht om iets meer te vragen voor kruisingen :) Ik heb helaas maar een budget tot 200 euro dus een langharige kitten vinden is gewoon echt een enorme zoektocht.. Zodra een kitten maar iets meer pluis heeft (dus nog niet eens met ouders die beide halflangharig zijn) dan vragen ze er al veeeeel meer voor omdat er een kans is dat ze langharig worden :')

Edit: Was zelfs iemand die een kitten van de straat had geplukt en twee weken had en er minimaal 200 voor wou hebben :+ ze was hooguit half langharig, leuk dingetje, maar dan denk ik echt van hé? 200 euro voor een kitten die van straat komt?
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 30-01-15 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Nou, ik kan je vertellen dat die instantie alleen oplet met wat voor frequentie er stambomen aangevraagd worden. Wat als ik zou besluiten om de ene loopsheid met stamboom en de volgende loopsheid zonder stamboom te fokken? Daar merkt die instantie niks van.
Ik doe het zelf niet, maar ik weet dat het gebeurt...

Traiectum

elenaMM77 schreef:
maar als rashonden dus 'gezonder' zijn dan niet rashonden (waar daar komt het dan feitelijk op neer met alle tests en poespas). Hoe kan het dan dat de rasechte kliko gemiddeld ouder wordt en minder problemen heeft dan bijna ieder ras dat je je maar kunt bedenken?

Weet je misschien of hier ooit onderzoek naar is gedaan? Het wordt in bijna iedere discussie aangehaald, maar is er wetenschappelijk bewijs dat rasloze dieren inderdaad gezonder zijn?

Hier ben ik oprecht benieuwd naar :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:09

Billy schreef:
Nou, ik kan je vertellen dat die instantie alleen oplet met wat voor frequentie er stambomen aangevraagd worden. Wat als ik zou besluiten om de ene loopsheid met stamboom en de volgende loopsheid zonder stamboom te fokken? Daar merkt die instantie niks van.
Ik doe het zelf niet, maar ik weet dat het gebeurt...

Ja, dat weet ik. Dat schreef ik in mijn 1e bericht ook al en dat vind ik ook kwalijk van de mensen die daar dus de stamboomloze pups kopen. Maar als je het te vaak met stamboom doet, zou je een tik horen te krijgen. Nu met de nieuwe wet zouden de stamboomloze dat ook horen te volgen, maar ja, hoe controleer je het.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:09

Ik heb 2 Duitse herders.
Mijn reu komt uit een goede lijn met stamboomouders. De nodige testen en werkresultaten.
Doch heeft hij geen stamboom, waarom? Omdat het het laatste nest van de teef was en hij ze zo weg wou.. was ook 'ongepland'.
Maar hij is verder kerngezond, de correce bouw en alles..
M'n teef is een herplaatser, komt uit de broodfok (wist ik achteraf pas..) en dus ook geen papieren.
Ook in top gezondheid ondanks ze niet te 'standaard' bouw heeft.

En ik heb bij een heel bekende, hoog aangeschreven fokker met stamboomhonden mogen volgen, word je echt niet gelukkig van hoe daar gesjoemeld werd met alles en nog wat..
Kwestie van geluk hebben dus.

En mijn honden trainen gewoon met de andere stamboomhonden mee en doen echt niet onder :)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:12

elenaMM77 schreef:
Tigress schreef:
Ik snap dat ook niet :+
Ik ga juist op zoek naar een hond met een stamboom wanneer ik mijn zoektocht start. Ik weet precies wat ik wel en niet wil, en daar hoort een stamboom bij :j Ik wil dat alles wordt getest waar de vereniging om vraagt (en de fokker die ik op het oog heb test zelfs iets meer, just to be sure). Het geeft natuurlijk niet altijd garanties, maar kan al veel dingen uitsluiten :j

Ik betaal liever wat extra in de wetenschap dat de pups alles hebben zoals het hoort van wat ik verwacht, dan wat minder en dat je uiteindelijk alsnog in de kosten loopt, want paps of mams is niet getest en vervolgens wordt je verrast door gezondheidsproblemen :n

maar als rashonden dus 'gezonder' zijn dan niet rashonden (waar daar komt het dan feitelijk op neer met alle tests en poespas). Hoe kan het dan dat de rasechte kliko gemiddeld ouder wordt en minder problemen heeft dan bijna ieder ras dat je je maar kunt bedenken?

Feitelijk vind ik het van de zotte om 1200 euro of meer neer te tellen voor een naampje en een stukje papier.. testen kun je ook zelf doen, of verlangen vooraf..

Geen tests kosten zoveel om hondjes te fokken en voor die bedragen te verkopen.. Je betaald voor de rasnaam en het papiertje om te 'bewijzen dat hij/zij zuiver is'.

mijn klikokatten en 'ras'hond zijn:
bonnita, ergens iets van abbesijn in, gekregen via SoS kattenhulp.. Eenmaal aangereden en kittens daardoor via keizersnee moeten halen.. Verder nooit wat gemankeerd tot dit jaar.. Huidige leeftijd 18.5 jaar.. huidige leeftijd, lichte reuma (nauwelijks beperkend), begin van chronisch nierfalen. ogen, oren, vacht vergelijkbaar met een kat van 12, vacht vergelijkbaar met een kat van zo'n 14.

inmiddels overleden, Puck, kitten van Bonita. Helaas vanaf de castratie plaskater.. iedere paar jaar moesten hij gespoeld worden.. Desondanks heeft hij de leeftijd van 14 jaar mogen bereiken, ondanks dat de dokter hem op 8 jarige leeftijd slechts nog een half jaartje gaf door de staat van de nieren.
Beauty, raszuivere boerderij van-alles-en nog wat. huidige leeftijd 12.5 jaar oud.. medische klachten: geen. Medische geschiedenis geen, nog geen snifje.

Happy, Parsson Jack Russel zonder papieren, ouders zijn raszuiver, beiden in eigendom van de fokker.. Huidige leeftijd 13.. Vanaf pup chronische darmproblemen.. overgevoelig voor voedseleiwitten, meerdere malen darmontsteking.. sinds anderhalf jaar gaat haar algemene gestel vrij vlot achteruit. vetbulten op alle plaatsen, ouderdomswratjes, gevorderde staar en haar gehoor gaat achteruit. Ik had van deze hond papieren kunnen krijgen. Voor haar heb ik 450 gulden betaald, omdat ze een twee 'foutjes' heeft die op shows niet gewaardeerd worden en waardoor ze ook minder interressant is voor de fok (een van beide).. . een geboorte breukje in het uiteinde van de staart en ze heeft een mooneye

Mijn dieren voldoen dus eigenlijk aan wat in zijn algemeen gezegd wordt.. dat kruizingen en asbakjes sterker en gezonder zijn over het algemeen dan raszuiver gefokt.. ook al doet men nog zo hun best om de rasissues buiten de deur te houden.

Dat mixjes gezonder zijn wordt zwaar overschat. Helaas staan velen er niet bij stil dat in plaats van de positieve, ook de negatieve genen overgedragen kunnen worden.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:14

elenaMM77 schreef:

Mijn dieren voldoen dus eigenlijk aan wat in zijn algemeen gezegd wordt.. dat kruizingen en asbakjes sterker en gezonder zijn over het algemeen dan raszuiver gefokt.. ook al doet men nog zo hun best om de rasissues buiten de deur te houden.

Dat is in veel gevallen gewoon niet waar. De onderzoeken naar de gezondheid van rashonden maken namelijk geen enkel onderscheid tussen geteste stamboomhonden, ongeteste stamboomhonden en look-a-likes zonder stamboom.
Kortom, als ik een border collie koop bij een broodfokker, zonder stamboom, uit compleet ongeteste ouders, en die is ziek, dan word zo'n hond bij die onderzoeken gewoon als border collie geteld. De dierenartsen die nl meegewerkt hebben aan die onderzoeken hebben niet gecheckt of honden een stamboom hebben en of de ouders getest zijn, maar puur hoe ze daar in de computer staan.

Er komen zeker erfelijke ziektes voor bij rashonden (net zo goed als dat er ook van alles en nog wat mis kan zijn met een kruising), maar met testen en verantwoord fokken zijn een heleboel problemen te voorkomen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:23

Veel fokkers doen een nest met stamboom en dan 1 zonder zodat ze meer nestjes kunnen doen dan mag...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 16:26

Wilawander schreef:
Veel fokkers doen een nest met stamboom en dan 1 zonder zodat ze meer nestjes kunnen doen dan mag...

Naar mijn mening handel je dan vooral uit belang van je portemonnee en niet uit belang van het ras of het welzijn van de hond.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:28

Wilawander schreef:

Veel fokkers vind ik teveel gezegd. Zoals aangegeven zijn er fokkers die dat doen, maar de meeste zijn zuinig op hun honden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 16:31

TeSzZz schreef:
elenaMM77 schreef:

Dat is in veel gevallen gewoon niet waar. De onderzoeken naar de gezondheid van rashonden maken namelijk geen enkel onderscheid tussen geteste stamboomhonden, ongeteste stamboomhonden en look-a-likes zonder stamboom.
Kortom, als ik een border collie koop bij een broodfokker, zonder stamboom, uit compleet ongeteste ouders, en die is ziek, dan word zo'n hond bij die onderzoeken gewoon als border collie geteld. De dierenartsen die nl meegewerkt hebben aan die onderzoeken hebben niet gecheckt of honden een stamboom hebben en of de ouders getest zijn, maar puur hoe ze daar in de computer staan.

Er komen zeker erfelijke ziektes voor bij rashonden (net zo goed als dat er ook van alles en nog wat mis kan zijn met een kruising), maar met testen en verantwoord fokken zijn een heleboel problemen te voorkomen.

ik heb het niet over look alikes, die vallen bij mij onder 'rashonden', net zoals in de onderzoeken blijkbaar. poging om een ras neer te zetten.. het gaat om gesteste, ongeteste en look a likes.. v.s. kliko's.. je hoeft het niet eens echt te onderzoeken, je ziet het gewoon om je heen.. kijk naar een rashond en naar vergelijkbaar gewicht/grote complete asbakken.. als je maar genoeg honden bekijkt dan zul je zien dat rashonden eerder wegvallen.. natuurlijk zijn er uitzonderingen te vinden.

maar testen van de ouders is mooi.. maar dan testen van de pups.. stel daar wordt wel aanleg gevonden en die ontwikkelen wel.. plus de normale gebreken die komen met op uiterlijk fokken ipv gewoon bastaard.

fokken op ras, boet altijd wel wat in.. immers je zoekt niet naar 'versterkende eigenschappen.. je
zoekt naar sterke eigenschappen binnen een ras.. Met een mopshond kun je zoeken naar een reu met een iets minder gedrukte neus.. maar je houdt een platte neus met alle gevolgen van dien, immers je wilt raszuiver en rastypisch blijven.. je kunt daar letterlijk beter een gezonde en geteste asbak opzetten met een lange neus, die pups zullen minder issues hebben met hun luchtwegen en ademhaling dan de mops in zijn algemeen.

de niet look alikes waarbij gepoogd is om een ras te benaderen, maar gewoon waar asbak 1 op asbak 2 is gesprongen.. of zelfs asbak 1 op een rashond.

je kunt asbakken ook gewoon laten testen op de meest voorkomende kwalen als je persee zou willen.. dat heeft dan niets met ras te maken volgens mij toch?

dat wil niet zeggen dat de issues van mijn hond voortkomen uit het feit dat de ouders raszuiver zijn.. maar het is opvallend dat ik met deze hond issues heb, en bij voorgaande kruising asbakken nooit wat.
Ik zal dan ook zeer zeker geen hond meer nemen van raszuivere ouders, maar gewoon een lekkere sterke kruizing waarbij sterke en gezonde ouders in het spel zijn, als het even kan.

Donja

Re: Waarom geen stamboom aanvragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:25

Mijn honden fok ik met stamboom. De kosten zijn wel omhoog gegaan door DNA e.d., maar wij hebben al een kleine populatie van ons ras in nl en ik heb goede honden (zowel show als werk), waardoor ik het zonde vind als deze ook nog eens weg zouden vallen. Dat neemt niet weg dat 98% van onze pups naar particulieren gaan die er nooit een show mee zullen lopen of een nestje bij zullen fokken..

Ik heb echter ook maine coons. De eerste die ik kocht had door ziekenhuisopname van de fokker geen papier (was door het hele gebeuren niet aangevraagd) en ik vond dat geen probleem, was gewoon een hele mooie poes. Een vriend van me had een stamboomkater (maine coon) en daar is zij een keertje door gedekt. Uit dat nestje (uiteraard geen stamboom, omdat mams die niet had), heb ik 2 kittens zelf aangehouden (zijn nu 3,5 jaar). Ondertussen heb ik zelf eind 2013 een hele mooie maine coon kater gekocht (met stamboom). Als alles goed gaat verwacht ik over een week of 4 mijn eerste nestje van hem met 1 van de door mezelf gefokte dames ;) Omdat de moeder dus geen stamboom heeft, krijgen de kittens dat ook niet...

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:27

Maar dat is dus het punt, jij maakt daar geen onderscheid in en de onderzoeken in dit geval ook niet, maar er is wel een duidelijk verschil. Als voorbeeld even de border collie omdat ik daar in thuis ben. De stamboomhonden uit geteste ouders en gezonde lijnen die ik ken, worden op een enkele uitzondering na behoorlijk oud, en zijn tot op hoge leeftijd heel actief.
Ga je dit vergelijken met lookalikes van een broodfokker kom je honden tegen die vaak al vroeg gebreken hebben of jonger overlijden. Die laatste reken jij dus tot de ongezondheid van een rashond, terwijl het voor mij een gevolg is van slechte, ongecontroleerde fok waar je er helemaal niet zeker van bent dat het volledig border is.
En laten we eerlijk zijn, boomers bij een broodfokker vandaan zijn echt niet gezonder. Kortom een kruising of een lookalike in zulke omstandigheden zal qua gezondheid niet echt verschil maken. Toch zeg jij in feite dat die boomer wel gezonder zal zijn dan de lookalike, want het is een mix.

Mensen geven met dit soort beweringen rashonden (stamboomhonden) een slechte naam, omdat er cijfers en aandoeningen bij betrokken worden die niet kloppen bij verantwoorde fok.
Een hond van dezelfde grootte als een border of een labrador kan ook gewoon HD krijgen, maar bij een border wordt dat afgeschreven op t ras en bij een mix op pech.
Ik ken in mijn omgeving meer gezonde en oude rashonden dan kruisingen, ik signaleer dus iets anders dan jij.

Ik ben net zo goed tegen op uiterlijk fokken als jij dat bent, maar dat is lang niet bij alle rassen een probleem. Met de mops noem je natuurlijk best een extreem voorbeeld. Overigens ben ik ook helemaal niet tegen kruisingen of asbakjes, maar het een goed vinden betekent niet dat het andere meteen afgekraakt moet worden.

Testen van de ouders is idd mooi, ik ben erg blij dat het bestaat. In het geval van mijn stamboompup betekent het dat ik nooit bang hoef te zijn dat ze een aantal erfelijke ziektes zal ontwikkelen, beide ouders zijn nl vrij getest op dna en kunnen deze ziektes nooit doorgeven. Voor die dingen hoeven de pups ook niet getest te worden. Ouders testen heeft dus met dat soort dingen erg veel nut.
Met een vuilnisbak kan je dat niet doen, omdat t onbegonnen werk is en je soms niet weet wat er allemaal in zit. Toch komen veel erfelijke afwijkingen bij veel verschillende rassen voor en kunnen dat soort problemen dus net zo goed bij een mix naar boven komen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 17:46

Ik fok zelf (nog) niet, maar ik ken geen enkele waarde toe aan de stambomen van conformatiefokkers (de kennelclubs).

Wel aan de open registratie van de ISDS bijvoorbeeld. Mijn bordercollies zijn slechts gregistreerd bij de SHFÍ (smalaahundafelag islands) die door de kennelclubs uiteraard niet wordt erkend.

De reden dat het testen bij allerlei rassen zo nodig is is hun doelgerichte inteeltfok met alle gebreken die dat veroorzaakt. Maar er is geen enkel zicht op dat die slimmerikken het probleem bij die wortel aanpakken.
Symptomatisch prutsen dient hun belangen beter.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:48

Billy schreef:
Wilawander schreef:

Veel fokkers vind ik teveel gezegd. Zoals aangegeven zijn er fokkers die dat doen, maar de meeste zijn zuinig op hun honden.

Het zijn er velen die het doen. En als je je er in verdiept kan je ook zien voor welke nesten een stamboom aangevraagd is en voor welke niet. ;) Er zijn veel fokkers die niet zuinig zijn op hun honden en waar geld belangrijker is. Helaas....

Sinds de eisen van de RVB aan het aantal nestjes en de frequentie zijn de nestjes waarvan per ongeluk geen stamboom aangevraagd is ook enorm omhoog geschoten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:53

Yom schreef:
ik heb nu een nestje kittens zonder stamboom. De aanvraag vd stamboom kost me ongeveer 12,50 dus daar heb ik het niet voor gelaten.(dat was de prijs tot nu toe)

Maar ik vond de poes niet echt goed genoeg aan de rasstandaard voldoen om er dezelfde ras kater bij te nemen. Ik heb gekozen voor een ander ras omdat dat zou verbeteren in mijn ogen en er kwam ook nog bij dat de poes wel krols was maar de zelfde ras kater nog niet potent was door een soort pil dat hij gehad had.

Ik overweeg om sowieso te stoppen met mijn cattery vanwege veel pech afgelopen jaar en de regels die er allemaal bij gaan komen met dat nieuwe besluit.

En ik weet niet of mensen inderdaad nog in deze toch al dure tijd nog een raskitten kunnen aanschaffen qua prijs

Beide ouders zijn getest op hcm/pkd/felv en fiv dus niet zomaar lukraak een kater vd straat geplukt ;)

Uit zo'n overwogen combinatie heb ik ook een poes (maine coon x ragdoll) en ze is in 1 woord GEWELDIG!! Beide ouderdieren hadden ook alle papieren en onderzoeken enz. maar ze wilden graag een niet te groot type zeer aanhankelijke kat hebben voor aai projecten en voorlichtingen enz. Mijn kat doet dat ook geweldig ze is overal even makkelijk thuis en vind alles oké. Kan dus zeggen een zeer geslaagde kruising

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 19:55

wij zijn aan het kijken voor kennelnaam enz. maar met alle regels en de kosten die erbij horen is het echt niet leuk meer tegenwoordig. Als je alles bekijkt wat het kost aan onderzoeken, aanvragen kennelnaam, DNA afname enz. dan wordt het toch behoorlijk prijzig. Al zijn wat ons betreft gezondheidsonderzoeken sowieso nodig.

Uiteindelijk is een stamboomnest fokken niet alleen het stamboompapier wat je bij de puppen krijgt. Dat is wel het eind resultaat maar om daar te komen ben je al vele euro's kwijt.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 21:02

klopt per pup moet je al 110 euro afstaan alleen aan de raad van beheer ;)
daarbij komen je verplichte testen via de rasvereniging, dekgeld reu evt reiskosten (zo ben ik de eerste keer 1200 km gereden naar zuid frankrijk) voer, entingen, pupafdracht aan rasvereniging etc
maar goed het licht er aan hoeveel pups je hebt, bij ons ras geldt een gemiddelde pupprijs van 800 euro (incl stamboom en via rasvereniging met gezondheidsuitslagen, strenge regels en verplichte karakter test) dus of je nou 1 pup hebt of 9 zal wel schelen, met 1 pup lijd je gewoon vet verlies en dan moet je even goed slikken. met 9 houd je wel iets over en kan je extra dingen doen (ik deed bijv foto shoot, nog uitgebreider puppy pakket, socialisatie speeltuin .. ja ja dat bestaat echt haha etc)
kennelnaam kost idd ook al paar honderd euro

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:17

essiesilly schreef:

En waarom zou iemand die instelling willen sponsoren? Ik niet in ieder geval.
Ik ben voor open registers, ja, bij álle rashonden. Echte hondenfokkers zouden dit verrotte orgaan de rug moeten toe keren, en gewoon hun eigen broek ophouden.
Ik laat me in ieder geval niet vertellen wat "een echte bordercollie" is door iemand die nog nooit in de búúrt van een schaap is geweest....

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:27

gelukkig ben ik dan geen echte fokker...

ik zou best ergens anders fci stambomen aan willen vragen want ja ik vind dat dus wel belangrijk, stamboom icm werk is nl ook heel goed mogelijk ;) maar goed dat kan dus niet ergens anders dan de raad van beheer.. en ja helaas hebben die alle macht in handen

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:29

Kuggur schreef:
essiesilly schreef:

Ik ben voor open registers, ja, bij álle rashonden. Echte hondenfokkers zouden dit verrotte orgaan de rug moeten toe keren, en gewoon hun eigen broek ophouden.
Ik laat me in ieder geval niet vertellen wat "een echte bordercollie" is door iemand die nog nooit in de búúrt van een schaap is geweest....

waar word dat laatste beweerd dan? je moet je niet zo van je stoel laten jagen ;) ik snap wel wat je bedoeld maar dit word hier gewoon nergens gezegd of verwacht..
ik laat me dat ook niet vertellen wbt de beauceron maar dat maakt niet dat ik dan meteen zonder stamboom wil fokken..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:36

Fok hier ook volgens mijn eigen plan. Maar wel met stambomen en de honden voldoen aan de regels van de rasvereniging. Maar die zijn voor mij niet voldoende en moeten ze dus aan nog veel meer voldoen. Een grote kostenpost, net als alles wat je aan de rasvereniging betaald maar dat hoort er nu eenmaal bij. En zo verdient een serieuze fokker heel wat minder dan 1 die het allemaal niet boeit.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:39

Er zijn heus ook eerlijke fokkers die geen stamboom erbij hebben . Maar waarvan de ouderdieren wel de testen gehad hebben en waar de teven niet uitgebuit worden .

Er werd voorheen wel eens geroepen .
Papier bij een paard is niet zo spannend want op dat papier kan ik niet rijden .
Nou de stamboom van een hond kun je niet uitlaten en hij kan er niet tegen aan piesen .
Zij kan er hoogstens overheen piesen .

Als je een hond / kat of what ever voor een dier wil kopen zonder stamboom dan informeer je je Zelf goed van te voren

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 22:46

essiesilly schreef:
Kuggur schreef:

waar word dat laatste beweerd dan? je moet je niet zo van je stoel laten jagen ;) ik snap wel wat je bedoeld maar dit word hier gewoon nergens gezegd of verwacht..
ik laat me dat ook niet vertellen wbt de beauceron maar dat maakt niet dat ik dan meteen zonder stamboom wil fokken..

Oh dat wordt zeker wel beweerd (niet door jou uiteraard).
Doordat je fokt met stamboom laat je wel degelijk door de conformatie mannetjes voorschrijven wat wél en niet een beauceron is. En veel erger je wordt beperkt in je keus van fokmateriaal (iedere rashond is het product van min of meer ernstige inteelt, wat dacht je waar al die genetische afwijkingen vandaan komen, waar natuurlijk ijverig op getest moet worden?).
Ik geloof dat dit (erg mooie btw) ras redelijk recent is "erkend"...? Wacht maar eens af en zie hoe het zich ontwikkelt.
En kijk eens goed naar hoe het andere prachtige werkhondenrassen is vergaan onder de hoede van de internationale kennelclubs......

NB. Maak je geen zorgen, ik zit nog rustig op m´n stoel hoor ;) .