Tigress schreef:Ik snap dat ook niet

Ik ga juist op zoek naar een hond met een stamboom wanneer ik mijn zoektocht start. Ik weet precies wat ik wel en niet wil, en daar hoort een stamboom bij

Ik wil dat alles wordt getest waar de vereniging om vraagt (en de fokker die ik op het oog heb test zelfs iets meer, just to be sure). Het geeft natuurlijk niet altijd garanties, maar kan al veel dingen uitsluiten

Ik betaal liever wat extra in de wetenschap dat de pups alles hebben zoals het hoort van wat ik verwacht, dan wat minder en dat je uiteindelijk alsnog in de kosten loopt, want paps of mams is niet getest en vervolgens wordt je verrast door gezondheidsproblemen

maar als rashonden dus 'gezonder' zijn dan niet rashonden (waar daar komt het dan feitelijk op neer met alle tests en poespas). Hoe kan het dan dat de rasechte kliko gemiddeld ouder wordt en minder problemen heeft dan bijna ieder ras dat je je maar kunt bedenken?
Feitelijk vind ik het van de zotte om 1200 euro of meer neer te tellen voor een naampje en een stukje papier.. testen kun je ook zelf doen, of verlangen vooraf..
Geen tests kosten zoveel om hondjes te fokken en voor die bedragen te verkopen.. Je betaald voor de rasnaam en het papiertje om te 'bewijzen dat hij/zij zuiver is'.
mijn klikokatten en 'ras'hond zijn:
bonnita, ergens iets van abbesijn in, gekregen via SoS kattenhulp.. Eenmaal aangereden en kittens daardoor via keizersnee moeten halen.. Verder nooit wat gemankeerd tot dit jaar.. Huidige leeftijd 18.5 jaar.. huidige leeftijd, lichte reuma (nauwelijks beperkend), begin van chronisch nierfalen. ogen, oren, vacht vergelijkbaar met een kat van 12, vacht vergelijkbaar met een kat van zo'n 14.
inmiddels overleden, Puck, kitten van Bonita. Helaas vanaf de castratie plaskater.. iedere paar jaar moesten hij gespoeld worden.. Desondanks heeft hij de leeftijd van 14 jaar mogen bereiken, ondanks dat de dokter hem op 8 jarige leeftijd slechts nog een half jaartje gaf door de staat van de nieren.
Beauty, raszuivere boerderij van-alles-en nog wat. huidige leeftijd 12.5 jaar oud.. medische klachten: geen. Medische geschiedenis geen, nog geen snifje.
Happy, Parsson Jack Russel zonder papieren, ouders zijn raszuiver, beiden in eigendom van de fokker.. Huidige leeftijd 13.. Vanaf pup chronische darmproblemen.. overgevoelig voor voedseleiwitten, meerdere malen darmontsteking.. sinds anderhalf jaar gaat haar algemene gestel vrij vlot achteruit. vetbulten op alle plaatsen, ouderdomswratjes, gevorderde staar en haar gehoor gaat achteruit. Ik had van deze hond papieren kunnen krijgen. Voor haar heb ik 450 gulden betaald, omdat ze een twee 'foutjes' heeft die op shows niet gewaardeerd worden en waardoor ze ook minder interressant is voor de fok (een van beide).. . een geboorte breukje in het uiteinde van de staart en ze heeft een mooneye
Mijn dieren voldoen dus eigenlijk aan wat in zijn algemeen gezegd wordt.. dat kruizingen en asbakjes sterker en gezonder zijn over het algemeen dan raszuiver gefokt.. ook al doet men nog zo hun best om de rasissues buiten de deur te houden.