Wat voeren jullie je hond / pup

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:04

Ik heb een hele tijd dog lovers gold gevoerd, waar ik erg tevreden over was. Momenteel voer ik lavor sensitive no grain en daar doen ze het ook super op. Kvv voer ik om bepaalde redenen niet (meer).
Ook orijen en derg geprobeerd, maar mn hond is behoorlijk gevoelig en daar had hij toch altijd wat dunne ontlasting op.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:10

@Mizora: O handig die linkjes, wie weet als ik toch eens overstap... €62,00 valt dan nog mee idd, want het merk wat ik nu voer (Profine) kost ook zoiets. Ik betaal nu €16,95 voor een zakje van 3 kg... Maar ja, die van mij doet er maanden mee, hij krijgt ook twee maal daags vlees.

Best duur ja die Renske vers. Met mijn kleine portemonnee kan ik daar niet aan beginnen, maar gelukkig eet Toby goed van de KVV smaken die ik hem voorschotel. Wel lastig als ze jeuk hebben, eer je erachter bent waardoor ze jeuk hebben...

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:13

Ik heb een vraag, als jullie barven, krijgen jullie honden dan ook de botten?
Want van alleen het vlees houden ze toch niet hun tanden schoon of wel?

Wij barven zelf niet, wij geven ze 2x per week pens hart vis of vlees met rijst gekookt. En voor de rest royal canin brokken.

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 10:18

Yami heeft ook een graanvrije variant. Maar bedankt iig, ik snap ook niet hoe ze aan zo'n hoog percentage vlees komen. Dit is wat de pups bij de fokker krijgen dus vandaar dat ik daar naar zocht.

Orijen schijnt het calcium wel aan de hoge kant te zijn?

Ik Google en lees me suf. Maar kom er niet uit. Een wat duurdere brok vind ik niet zo erg, als ik maar weet dat hij goed is.

Zo ook eens op de doglovers gold brokken googlen.

Prins klinkt ook wel oké maar hun vermelden niet het percentage vlees. Heb wel een uitgebreide mail van ze gehad. Maar het is toch fijn als je weet hoeveel vlees een brok bevat en zij vertellen dat niet..

En ik weet dat er in de brok een hoop in zit wat ze niet nodig hebben, maar over KVV lees ik toch ook weer zo z'n nadelen. En zo blijf ik bezig ;)

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:19

kimmie261 schreef:
ik voer nu zo'n 33 jaar alleen maar vers...als je een volledige kvv neemt, krijgt je puppie echt geen tekorten :)

Denk alsjeblieft om vers bij puppen, ik heb nu twee keer er flinke ellende mee gehad, als ik niet kortdaad was opgetreden was mijn nestje van 12 puppen nu dood geweest door ja vers vlees voeren aan de moederhond! twee pupen overleden aan een darm en longbacterie door het vlees.
Vorig jaar al mijn puppen van een anders merk vers flink ziek ook door vlees. Voor ons nooit geen vlees meer voor puppen.
Dit alles weet ik door sectie en ik ben heel blij dat ik dat heb gedaan! wees gewaarschuwd.

jenneke1029

Re: Wat voeren jullie je hond / pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:22

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:25

Ik voer mijn nieuwe pup Husse, Ook een brok. Ze leveren ook nat voer. Dit voer is nieuw op de markt in Nederland.
Volgens website: Husse.nl, volgens Zweedse recepten, bevatten niet alleen veel energie, maar ook gezondheidsbevorderende essentiële voedingsstoffen. Verteerbaarheid 90%. Voedingsenergie 4370 Kcal. In ieder geval, mocht het uitproberen van importeur. Het komt uit Zweden en ze geven aan dat er een hoog vlees percentage in zit en geen kunstmatige smaak/kleur stoffen en geen conserveringsmiddelen. Geen gemodificeerde soja en dergelijke. Pups doet het er goed op en mooie ontlasting :D

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:29

Onze vizsla pup krijgt Royal Canin op aanraden van de fokker. We weken dit kort in een beetje warm water. Hier doet ze het erg goed op. Ik zou vragen wat de fokker de pups voert.
Laatst bijgewerkt door ArankaM op 28-01-15 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:29

Toen onze Aussie nog pup was gaven we smØlke puppy brokjes in de ochtend en avond, dit maakte we nat. En in de middag kreeg ze rodi vlees. Vond ze heerlijk. Die brokken ben ik super tevreden over. Zit vanalles in maar geen troep.

Nu krijgt ze smiddags geen vlees maar en 2 keer daags smØlke adult brokken. Doet ze het heel goed op!

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 10:33

Jenneke dat artikel had ik idd gelezen en was voor mij ook de reden nu opzoek te gaan naar een goede brok. Moet er toch niet aan denken......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:38

EarthFocus schreef:
Ik heb een vraag, als jullie barven, krijgen jullie honden dan ook de botten?
Want van alleen het vlees houden ze toch niet hun tanden schoon of wel?

Wij barven zelf niet, wij geven ze 2x per week pens hart vis of vlees met rijst gekookt. En voor de rest royal canin brokken.

Honden hebben sowieso bot nodig, dus dat krijgen ze altijd.. Zonder bot is het voer niet compleet.
Losse botten krijgen ze hier niet vaak en de tanden zijn mooi schoon.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:43

De meeste honden houden hun tanden heel aardig schoon op een koolhydraatarm tot koolhydraatvrij dieet. Dan heb je helemaal geen botten nodig (een enkele brok valt hieronder en een botloze kvv met premix). Alleen honden die zeer gevoelig zijn voor tandsteen hebben dan nog botten nodig om hun tanden schoon te kluiven. Vlees houdt de tanden net zo goed schoon als brok, het vervuilt de tanden alleen minder (uitgezonderd een enkele koolhydraatarme brok, RC is iig koolhydraatrijk) waardoor het eindresultaat toch schoner is met vlees dan met brok.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:50

jenneke1029 schreef:
Dit is precies zoals mijn eigen arts het zei.
http://dap-steenbergen.nl/dierinfo/hond/rauw-vlees/

Nou niet bewezen dat het niet beter is.
De mijne kreeg als pup zijnde Royal Canin, na een half jaar alleen maar huid ellende en diarree overgestapt naar vers vlees.

Mijn hond is er 100% op vooruitgegaan, eindelijk aan gekomen super mooie vacht en top niet stinkende ontlasting.

Moet ik wel zeggen, ik heb een weimaraner die hebben vaker last van voedselintolerantie. Vers vlees worden haar darmen echt rustig van.
En sinds een paarweken combineer ik het. Mijn hondje krijgt 's morgens een Persbrok en 's avonds vers vlees van het merk Naturis

Over 5 weken komt er een Viszla en ga ik deze combinatie precies ook toepassen.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:01

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 22-11-22 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:31

Joyce schreef:
Jenneke dat artikel had ik idd gelezen en was voor mij ook de reden nu opzoek te gaan naar een goede brok. Moet er toch niet aan denken......

het begint al met het altijd o zo bekende salmonella verhaal... ik neem aan dat men zijn kipfilet, biefstuk, carpaccio etc ook niet meer zelf bereid, en zijn biefstuk carpaccio filet americain ook niet meer eet?
in brok zit vaak de bacterie salmonella (wat men vergeet) een hond met een goede weerstand (wat ze dus niet krijgen van doodgekookt steriel gespoten voer) heeft hier geen/nauwelijks last van
mensen lopen een serieus gezondheidsrisico!! (weer zo n bangmakerij) ik neem aan dat men ook niet door de slagerijen roept mensen niet daar werken kijk uit rauw vlees aanraken is staatsgevaarlijk!

vaak onvolledig is ook onzin, zelf een menu samenstellen vergt zeker! inlezen! zoals hierboven dus ook wel blijkt met mensen die rijst bonen en kipfilet als "volledig" menu voeren. dit kan je geen vers menu noemen natuurlijk
een volledig menu bestaat minstens uit bot, spiervlees en orgaan afwisselende diersoorten

"Het voeren van vers vlees bij pups is zeer af te raden. Naast het feit dat deze jonge dieren weinig bestand zijn tegen infecties zoals de Salmonella, E. coli of Campylobacter bacterie, hebben pups voor hun botontwikkeling een zeer uitgebalanceerde calcium-fosfor verhouding nodig. De juiste verhouding is in vers vlees vaak ver te zoeken. Het gevolg kan zijn dat uw dier een slechte botontwikkeling doorgaat wat op oudere leeftijd tot arthrose, HD en ED kan leiden. Zeker bij de grotere rassen."
een zwaar! overdreven aannamen, ik neem aan dat wolven en wilde honden duizende jaren met hun kookstelletje op hun rug gelopen hebben?
ja dat van de uitgebalanceerde calcium fosfor klopt idd, daarom is het ook zo belangrijk dat brok in zijn chemische stof van calcium zeer uitgebalanceerd is, in natuurlijke vorm werkt calcium heel anders

"Het mag duidelijk zijn dat wij geen grote voorstanders zijn van het voeren van vers vlees" dat is zeker duidelijk in dit artikel wat nergens op gebaseerd is behalve dan gewoon anderen naschreeuwen zonder dat ze zich verdiept hebben ;)

er zijn genoeg dierenartsen die zich wEl verdiept hebben in voeding (op de opleiding gebeurd dit dus niet) en hier bestaat een lijst van dierenartsen die pro vers zijn

bijv http://anyanimal.nl/wat-doen-wij/voeding/
http://www.alternatievediergeneeskunde.nl/voeding/
http://www.centrumoase.nl/pages/21/voeding/

http://www.siamsa.nl/voeding/

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:45

Ik heb er een tijdje over gedacht om over te gaan op vers vlees, maar dit kun je natuurlijk alleen koel bewaren en mijn vriezer is vrij klein.. Hoe doen anderen dit? Hebben jullie en grote vriezer of zelfs een aparte vriezer hiervoor?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:58

Ja grote aparte vriezer(s) ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:59

@jenneke1029 ,in 1982 kregen wij onze eerste pup ,en deze is opgegroeit op vers,daarna zijn alle honden,oud/jong/pups direct hier op vers gezet,en ik heb nu best wat honden achter de rug ( stuk of 20 ) en nog nooit problemen door vers gehad.

mijn nestje pups is ook afgespeend op vers, en zou het nooit anders doen,ik kan gewoon niet geloven dat gebakken koekjes ,die volgestopt moeten worden met vitamines en mineralen en smaakstoffen om het voer smakelijk te maken ,genoeg voeding aan honden moeten geven :n

hier geen brokken voor puppies,én overigens ook niet aan de andere honden :)

en ik heb inderdaad 3 vriezers,maar met een kleine vriezer zou je bv smuldier kunnen voeren,makkelijk te halen bij een supermarkt,dan hoef je niet heel veel in te slaan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:09

Veel mensen hebben er inderdaad een aparte vriezer voor, of 2 lades uit hun vriezer. Of ze voeren smuldier, welke je per dag kan kopen in de supermarkt.

Een andere mogelijkheid is een gestoomd kvv voeren, is dus niet meer rauw en daardoor buiten de koeling te bewaren. Renske vers, Rocco en Nature diet zijn dit bijvoorbeeld. Het stomen heeft nadelen maar ook voordelen en in mijn ogen is het vergelijkbaar goed. Bij Renske moet je hond wel tegen rijst kunnen (net als bij carnibest overigens).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:31

Hier idd ook smuldier zodat ik het elke keer met de boodschappen mee kan nemen :)

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 12:37

Het wordt er niet makkelijker op ;) mijn vorige hondje at KVV van farmfood. Ze af brokken slecht en dit ging er zo in...
Dit was compleet. 2 soorten; hart en pens of rund. Is zoiets dan echt helemaal compleet voor een puppy?
Barf lees ik ook veel over. Onze vriezer is ook enorm klein maar volgens mij wordt het vier om de hoek verkocht dus dat is dan niet zo'n punt.
Maar ik blijf het gevoel hebben dat een opgroeiende hond iets te kort zou komen daaruit. Welk vlees is dan een van de betere ? Smuldier lijkt me dan weer nie zo'n topper? Of valt dat mee?

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:37

Joyce schreef:

Voor pups schijnt het helemaal niet goed te zijn, vers kan voor sommige honden met allergieen een uitkomst zijn maar over het algemeen hangt er veel gevaren aan het voeren van vers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:40

Mijn honden krijgen al jaren cavom.

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:41

kimmie261 schreef:
@jenneke1029 ,in 1982 kregen wij onze eerste pup ,en deze is opgegroeit op vers,daarna zijn alle honden,oud/jong/pups direct hier op vers gezet,en ik heb nu best wat honden achter de rug ( stuk of 20 ) en nog nooit problemen door vers gehad.

mijn nestje pups is ook afgespeend op vers, en zou het nooit anders doen,ik kan gewoon niet geloven dat gebakken koekjes ,die volgestopt moeten worden met vitamines en mineralen en smaakstoffen om het voer smakelijk te maken ,genoeg voeding aan honden moeten geven :n

hier geen brokken voor puppies,én overigens ook niet aan de andere honden :)

en ik heb inderdaad 3 vriezers,maar met een kleine vriezer zou je bv smuldier kunnen voeren,makkelijk te halen bij een supermarkt,dan hoef je niet heel veel in te slaan.

Iedereen moet doen waar hij of zei zich goed bij voelt, ik heb jaren geen problemen gehad maar nu twee keer ging het goed mis! vlees voor puppen is nou eenmaal erg gevaarlijk en daar bllijf ik bij heb het zelf ervaren. Ben al jaren erg tevreden over vers maar na dit gebeuren nooit weer!

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:42

Onze pup krijgt vers vlees en geperste brok.

De volwassen honden krijgen enkel vers vlees.

Als we nest pups hebben beginnen we met vers vlees vanaf een week of 3 en daarna langzaam aan brok erbij.

Dit omdat ik teveel heb gezien dat pups vanaf een leeftijd van 6 maanden tot ca 2 jaar geopereerd moeten worden aan ocd en lcp, omdat de calcium / fosfor verhoudingen niet altijd goed zijn in het vlees.