de gouden tip voor stoute pup :)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jackiejtjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 11:30

Thesserd schreef:
Dan zou ik iig beginnen met geen eten en drinken onbeheerd op tafel laten staan. Verder zou je iets met een waterpistool kunnen proberen :'), als ze daar een hekel heeft.

Maar lastig. Dat ze in de eerste instantie uberhaupt al op tafel durft te springen is natuurlijk fout. Verder heeft ze natuurlijk keer op keer een flinke beloning gekregen door het te doen, dus ik denk echt dat je er voor moet zorgen dat er geen beloning meer is.
Springt ze trouwens via een stoel oid op tafel? Aluminium folie helpt bij ons erg goed tegen honden die stiekem op stoelen of banken willen.

waterpistool zou een idee zijn maar denk dat ik daar te laat bij ben. zodra ze me hoort springt ze er vanaf.

En ja idd doe der nu steeds in der bens als ik wegloop en drinken heb ik nu in afgesloten bekers van de kids. Hoop steeds dat er niemand binnenloop als ik uit een fles zit te lurken hahah.

En nee ze springt gewoon vanaf de grond ze kan heel hoog springen voor zo een klein hondje ziet er niet uit.
als ik met me herder spring op het veld springt ze vrolijk mee.

jackiejtjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 11:31

8nnemiek schreef:
Ik heb een app op mijn telefoon die een sirene laat horen als je de telefoon beweegt.. Dus toen mijn hond ineens 's nachts op de bank kroop terwijl ze wist dat t niet mocht heb ik de telefoon eens erop gelegd, en een half uurtje later ging dat alarm af en stond mevrouw aan de andere kant van de kamer heel verschrikt te kijken :') uurtje later uiteraard nog eens geprobeerd, en daarna bleef ze weer braaf in dr mand :D zoiets kun je ook met voer doen op de tafel.

hoe heet die app? is het proberen waard!

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:38

Ik zou me verstoppen, en dan als de pup de fout ingaat, corrigeren.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 11:49

Hoop ik dat ze je telefoon niet opeet }>
Dit is zelfbelonend gedrag. Het levert iets op dus zolang dat niet veranderd zal ze dat ook blijven doen helaas. Kan je haar ruimte niet beperken als je er geen zicht op heb? Puppyren of lijntje eraan ergens aan vast? Het is vast de pubertijd. Maar als je dit niet stopt, zal het een gewoonte worden die niet meer weggaat.Betrappen en flink duidelijk maken dat dit niet mag en zorgen dat ze de kans gewoon niet krijgt!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 15:38

8nnemiek schreef:
Ik heb een app op mijn telefoon die een sirene laat horen als je de telefoon beweegt.. Dus toen mijn hond ineens 's nachts op de bank kroop terwijl ze wist dat t niet mocht heb ik de telefoon eens erop gelegd, en een half uurtje later ging dat alarm af en stond mevrouw aan de andere kant van de kamer heel verschrikt te kijken :') uurtje later uiteraard nog eens geprobeerd, en daarna bleef ze weer braaf in dr mand :D zoiets kun je ook met voer doen op de tafel.

Geniaal!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 17:30

De app die ik gebruik heet iMotion. Niet vergeten om je geluid hard te zetten, en de telefoon van de automatische standby af te halen, en dan is t wachten totdat de stoute pup em aanraakt }>
Die van mij eet gelukkig geen telefoons *klop klop* maar ook al lusten ze het wel, dat alarm zorgt wel dat ze er in t vervolg vanaf blijven :P

Ik moet em zelf ook weer eens gaan gebruiken, want madam is er ineens na dik twee jaar achter dat ze koekjes en brood lust en dat ze aan t aanrecht kan komen := Laatst had ze ineens driekwart cake op.. En vriendlief helemaal trots dat ie zelf cake had gebakken terwijl ik op m'n werk zat.. Weg cake :')
Nu gebruik ik meestal zo'n voerbal als ik langere tijd weg ben, dan gaat ze niet snel op zoek, maar ze moeten toch ook leren dat het gewoon niet mag, ook al heb je honger of verveel je je..

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:46

jackiejtjj schreef:
Thesserd schreef:
Alleen niet te slopen (en misschien misschien wat grotere) hond-proof speeltjes laten slingeren. Een groot stevig flostouw bijv. Verder geen eten en drinken op tafel laten staan. Wanneer je haar wel betrapt (voor alleen het op de tafel staan al) direct straffen. Als het goed is moet een strenge blik en een ferme 'Nee' het klusje wel klaren. Maarja bij een puberende hond kan het soms lastig zijn :+

ja dat doet ze dus niet onder zicht als ik het hoor ren ik wel gelijk naar de kamer en heb der wel al paar x betrapt. En idd als ik der dan streng toeroep spring ze er gelijk vanaf en der mandje in

Hier begint het probleem, je hondje doet het stiekem omdat ze weet dat ze op haar kop krijgt als jij er bij bent. Zorg dus dat je het gedrag kan ombuigen dat ze zelf kiest om het niet te doen.
Geef genoeg speelgoed waar xe wel aan mag kluiven bijv een kong geven. Alle spullen weg halen die haar verleiden en anders in de bench
Je kunt haar de leave it aan leren (zoek op leave it, kikopup. Op YouTube) dit duurt langer maar is zeer effectief omdat ze dus weten dat er van af blijven veel meer oplevert dan het te jatten

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:51

Wat dacht je van gewoon geen voedingsmiddelen onbemand op de tafel achterlaten? Geen sirenes of andere rare dingen. Corrigeren heeft geen zin want san gaat ze het alleen niet doen als jij er wel bent, en gewoon wel doen als je uit de buurt bent.
Niks op tafel laten staan, alles opruimen en je hond vertellen wat hij WEL moet doen, bijvoorbeeld op zijn plaats, en hem daarvoor belonen (als er eten op tafel staat).
Zo simpel is het. Daarnaast kan het inderdaad de puberteit zijn maar dat betekend niet dat het vanzelf weer overgaat.

*en het is bench ipv bens*

8nnemiek

Re: de gouden tip voor stoute pup :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:23

Ik vind het toch veiliger om te leren om van eten op tafel af te blijven.
Natuurlijk moet je zo veel mogelijk weg zetten, maar dat wordt ook nog wel eens vergeten, zeker in een huishouden met kinderen. Stel een kind laat per ongeluk een reep chocolade op de tafel liggen, dan ben je heel blij dat je je hond hebt geleerd dat ie dat niet mag pakken ;)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:06

Tuurlijk, maar de hond moet eerst leren wat hij wel moet doen. Eten op tafel is op de plaats. En dan daarvoor belonen. De hond moet leren dat op zijn plaats blijven meer opleverd dan het eten van tafel jatten.
En om dit aan te leren ga je zorgen dat de hond nooit meer in de fout gaat, dus voorlopig niks op tafel.

Pas als de hond goed weet dat hij op zijn plaats moet blijven, ga je het in scene zetten. Je zet iets onschuldigs op tafel (broodje kaas oid), loopt naar het toilet en direct weer terug en beloond de hond als hij nog op zijn plaats ligt. Dan ga je het verder uitbreiden, je loopt naar het toilet en doet de deur even dicht, en direct weer terug. Gaat dat goed blijf je een paar seconden uit zicht, dan een minuut, enzovoorts. Uiteraard doe je dit ook met andere ruimten zodat het niet alleen om het toilet gaat.

Om een hond te leren dat hij iets NIET moet doen, moet je hem ook leren wat hij WEL moet doen, anders heeft de hond geen idee wat hij dan wel moet doen en valt snel weer in het oude patroon.

Ik durf hier thuis gerust een paar uur weg te gaan met een barbeque uitgestald in de kamer, omdat mijn hond geleerd heeft dat als er eten op tafel of op de grond is, dat ze dan op haar plaats moet gaan liggen, totdat/tenzij we haar roepen. Dus ook als hier iets valt kun je het gerust even laten liggen voor je het opraapt, de hond zit er niet aan. (En het is niet dat ik geen voergerichte hond heb)

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:31

Borisje schreef:
Tuurlijk, maar de hond moet eerst leren wat hij wel moet doen. Eten op tafel is op de plaats. En dan daarvoor belonen. De hond moet leren dat op zijn plaats blijven meer opleverd dan het eten van tafel jatten.
En om dit aan te leren ga je zorgen dat de hond nooit meer in de fout gaat, dus voorlopig niks op tafel.

Pas als de hond goed weet dat hij op zijn plaats moet blijven, ga je het in scene zetten. Je zet iets onschuldigs op tafel (broodje kaas oid), loopt naar het toilet en direct weer terug en beloond de hond als hij nog op zijn plaats ligt. Dan ga je het verder uitbreiden, je loopt naar het toilet en doet de deur even dicht, en direct weer terug. Gaat dat goed blijf je een paar seconden uit zicht, dan een minuut, enzovoorts. Uiteraard doe je dit ook met andere ruimten zodat het niet alleen om het toilet gaat.

Om een hond te leren dat hij iets NIET moet doen, moet je hem ook leren wat hij WEL moet doen, anders heeft de hond geen idee wat hij dan wel moet doen en valt snel weer in het oude patroon.

Ik durf hier thuis gerust een paar uur weg te gaan met een barbeque uitgestald in de kamer, omdat mijn hond geleerd heeft dat als er eten op tafel of op de grond is, dat ze dan op haar plaats moet gaan liggen, totdat/tenzij we haar roepen. Dus ook als hier iets valt kun je het gerust even laten liggen voor je het opraapt, de hond zit er niet aan. (En het is niet dat ik geen voergerichte hond heb)

Ik sluit me hier bij aan.

Mijn hond van inmiddels 11 maanden, deed dit vroeger ook heel erg. Ik heb haar in het begin de hele tijd gecorrigeerd dat hielp wel een beetje, maar het is er toen toch niet helemaal uitgegaan. Dus ik heb me ergens verstopt met een lijn in mijn handen, en iedere keer als mijn hond tegen de tafel/aanrecht opsprong gooide ik de lijn naar haar toe. Na een paar keer schrikken van de lijn is ze er mee opgehouden :) Je moet alleen wel zorgen dat de hond niet weet dat jij die lijn hebt gegooid, dus als de hond naar jou richting kijkt niet aankijken en gewoon weglopen alsof er niets aan de hand is.
Ik weet trouwens niet of dit wel zo een goed idee is met jou terriër?! Ik heb namelijk een kalf van een hond dus die kan zo'n lijn wel hebben... Moet je maar even kijken of dit lukt, je moet in ieder geval niet te hard gooien, het doel van deze methode is niet om de hond pijn te doen maar alleen om hem te laten schrikken!! Succes!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:35

Ik zou een SSSCat kopen en die op tafel zetten. :j
Werkt ook prima bij honden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:30

Ik zou eens wat met die hond gaan doen van een leuke training. Naar een hondenclub .

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:39

Borisje legt heel goed uit hoe je je hond dat kan afleren :j

Ik vind de uitspraak "de hond moet maar weten dat hij niet aan eten mag komen" toch wel een beetje vreemd. Hoe kan die hond dat weten als jij het hem niet geleerd hebt? En inderdaad, er is een groot verschil tussen: de baas is er / de baas is er niet. Met straffen kan je de hond wel leren dat hij ergens vanaf moet blijven als jij er bent, maar als jij er niet bent, riskeert hij geen straf. Waarom zou hij het dan niet doen?
Ervoor zorgen dat de hond niet in de fout kan gaan is gewoon heel belangrijk. En tja, een pup, dat bijt gewoon op alles, hoort dat niet bij het pup-zijn? :-)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:49

AnimalFriend schreef:
Borisje schreef:

Ik sluit me hier bij aan.

Mijn hond van inmiddels 11 maanden, deed dit vroeger ook heel erg. Ik heb haar in het begin de hele tijd gecorrigeerd dat hielp wel een beetje, maar het is er toen toch niet helemaal uitgegaan. Dus ik heb me ergens verstopt met een lijn in mijn handen, en iedere keer als mijn hond tegen de tafel/aanrecht opsprong gooide ik de lijn naar haar toe. Na een paar keer schrikken van de lijn is ze er mee opgehouden :) Je moet alleen wel zorgen dat de hond niet weet dat jij die lijn hebt gegooid, dus als de hond naar jou richting kijkt niet aankijken en gewoon weglopen alsof er niets aan de hand is.
Ik weet trouwens niet of dit wel zo een goed idee is met jou terriër?! Ik heb namelijk een kalf van een hond dus die kan zo'n lijn wel hebben... Moet je maar even kijken of dit lukt, je moet in ieder geval niet te hard gooien, het doel van deze methode is niet om de hond pijn te doen maar alleen om hem te laten schrikken!! Succes!

Maar borisje bedoeld hier wel het tegenovergestelde van wat jij gedaan hebt hoor :)
Een lijn gooien lijkt me nou niet de oplossing ..

jackiejtjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 21:55

tess_84 schreef:
Borisje legt heel goed uit hoe je je hond dat kan afleren :j

Ik vind de uitspraak "de hond moet maar weten dat hij niet aan eten mag komen" toch wel een beetje vreemd. Hoe kan die hond dat weten als jij het hem niet geleerd hebt? En inderdaad, er is een groot verschil tussen: de baas is er / de baas is er niet. Met straffen kan je de hond wel leren dat hij ergens vanaf moet blijven als jij er bent, maar als jij er niet bent, riskeert hij geen straf. Waarom zou hij het dan niet doen?
Ervoor zorgen dat de hond niet in de fout kan gaan is gewoon heel belangrijk. En tja, een pup, dat bijt gewoon op alles, hoort dat niet bij het pup-zijn? :-)

Die uitspraak heb ik ook nooit gemaakt.
Ik weet dat de fout bij mezelf ligt en dat ik degene ben die der moet leren hoe het wel mag en moet.

Dat van borisje daar ga ik zeker wat mee doen!
Morgen gelijk aan de slag! top! dank je wel!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:13

@tess, uiteraard moet je wel eerst corrigeren als de hond iets van tafel probeert te pakken, en duidelijk maken dat dat niet mag. "Nee" is een van de eerste woorden die ik elk dier aanleer. Als ze eenmaal weten dat het niet mag, en grenzen gaan opzoeken, dan mag je best iets duidelijker gaan corrigeren :)
Positief gedrag belonen is natuurlijk ook belangrijk, maar dat weet ts vast ook wel ;)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:18

Dat lijn gooien KAN een oplossing zijn. Al lijkt het me best lastig om me te verstoppen in huis, zonder dat de hond door heeft dat ik er ben (in geval van TS dan) :') Maarja, als je de hond straft, zonder dat de hond door heeft dat de straf van jou komt, zou het best zo kunnen zijn dat de hond het niet meer doet. Maar voor de 1 zal dat wel werken en de andere niet. Het straffen op die manier hoeft ook helemaal niet lomp ofzo, kan bijv. ook met waterpistooltje of iets waar de hond van schrikt. Kan me herinneren dat ze zoiets als dit ook wel uitlegden op puppycursus vroegah :+

Maarja, ik zou voor de methode gaan > zorgen dat de hond niks meer KAN pakken. En verder zoals Borisje uitlegt lijkt me prima. Al zal dat wel wat geduld vergen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 23:08

Mijn jongste is ruim 2 en klimt ook op de tafel als ik weg ben. Eten jatten doen er hier 2. Opruimen dus. Verder zit de jongste helaas in een grote bench als ik er niet ben. Ze sloopt nl ook en dat vind ik tikje zonde ;)

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:32

8nnemiek schreef:
@tess, uiteraard moet je wel eerst corrigeren als de hond iets van tafel probeert te pakken, en duidelijk maken dat dat niet mag. "Nee" is een van de eerste woorden die ik elk dier aanleer. Als ze eenmaal weten dat het niet mag, en grenzen gaan opzoeken, dan mag je best iets duidelijker gaan corrigeren :)
Positief gedrag belonen is natuurlijk ook belangrijk, maar dat weet ts vast ook wel ;)

Annemiek, uiteraard kan je het woord "nee" aanleren, maar dat werkt toch niet als je er niet bij bent? En dat is precies het probleem waar TS mee te maken heeft: dat de hond achter haar rug dingen van tafel steelt / kapot bijt. Dan werkt die "nee" gewoon niet...

TS, sorry, ik doelde er niet op dat jij die uitspraak gedaan hebt, maar had hem van een andere bokker zien voorbij komen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:39

Als je je hond iets verbiedt dan weet die dondersgoed dat dat ook niet mag als je weg bent.
Maar idd, corrigeren door nee te roepen werkt dan niet, vandaar dat ik het telefoonalarm voorstelde :) Dan wordt de hond toch gecorrigeerd. Werkt heel goed.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:49

Volgens mij heb ik het niet voorbij zien komen in dit topic, maar heb je genoeg speeltjes voor je pup? Wij hebben er een van 6 maanden en die is altijd erg druk met spelen. Ik denk dat als ze dat niet had, ze ook andere dingen zou gaan zoeken om op te kauwen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:04

Ik heb idd in het topic ook al eens gezegd dat een voerbal bij die van mij ook redelijk goed werkt :j of rawhide botten..

Maar als ze eenmaal door hebben dat hetgene wat op tafel staat toch wel eens lekkerder/leuker is dan speelgoed of hondenvoer dan is het toch verstandig om te leren dat ze er gewoon niet aan mogen komen vind ik.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:33

8nnemiek schreef:
Als je je hond iets verbiedt dan weet die dondersgoed dat dat ook niet mag als je weg bent.
Maar idd, corrigeren door nee te roepen werkt dan niet, vandaar dat ik het telefoonalarm voorstelde :) Dan wordt de hond toch gecorrigeerd. Werkt heel goed.

Nee, dan weet de hond dat die het niet mag als jij er bent. Baas weg = echt een héél andere situatie hoor. Voor ons misschien niet, maar voor de hond wel. Dus dan moet je hem leren wat hij wel moet doen, net zoals Borisje heel mooi heeft uitgelegd in één van de bovengaande posts.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:34

8nnemiek schreef:
Ik heb idd in het topic ook al eens gezegd dat een voerbal bij die van mij ook redelijk goed werkt :j of rawhide botten..

Maar als ze eenmaal door hebben dat hetgene wat op tafel staat toch wel eens lekkerder/leuker is dan speelgoed of hondenvoer dan is het toch verstandig om te leren dat ze er gewoon niet aan mogen komen vind ik.

Of alles gewoon wegleggen, zodat de hond gewoon niet de kans krijgt om het te stelen...