Borisje schreef:Tuurlijk, maar de hond moet eerst leren wat hij wel moet doen. Eten op tafel is op de plaats. En dan daarvoor belonen. De hond moet leren dat op zijn plaats blijven meer opleverd dan het eten van tafel jatten.
En om dit aan te leren ga je zorgen dat de hond nooit meer in de fout gaat, dus voorlopig niks op tafel.
Pas als de hond goed weet dat hij op zijn plaats moet blijven, ga je het in scene zetten. Je zet iets onschuldigs op tafel (broodje kaas oid), loopt naar het toilet en direct weer terug en beloond de hond als hij nog op zijn plaats ligt. Dan ga je het verder uitbreiden, je loopt naar het toilet en doet de deur even dicht, en direct weer terug. Gaat dat goed blijf je een paar seconden uit zicht, dan een minuut, enzovoorts. Uiteraard doe je dit ook met andere ruimten zodat het niet alleen om het toilet gaat.
Om een hond te leren dat hij iets NIET moet doen, moet je hem ook leren wat hij WEL moet doen, anders heeft de hond geen idee wat hij dan wel moet doen en valt snel weer in het oude patroon.
Ik durf hier thuis gerust een paar uur weg te gaan met een barbeque uitgestald in de kamer, omdat mijn hond geleerd heeft dat als er eten op tafel of op de grond is, dat ze dan op haar plaats moet gaan liggen, totdat/tenzij we haar roepen. Dus ook als hier iets valt kun je het gerust even laten liggen voor je het opraapt, de hond zit er niet aan. (En het is niet dat ik geen voergerichte hond heb)
Ik sluit me hier bij aan.
Mijn hond van inmiddels 11 maanden, deed dit vroeger ook heel erg. Ik heb haar in het begin de hele tijd gecorrigeerd dat hielp wel een beetje, maar het is er toen toch niet helemaal uitgegaan. Dus ik heb me ergens verstopt met een lijn in mijn handen, en iedere keer als mijn hond tegen de tafel/aanrecht opsprong gooide ik de lijn naar haar toe. Na een paar keer schrikken van de lijn is ze er mee opgehouden
Je moet alleen wel zorgen dat de hond niet weet dat jij die lijn hebt gegooid, dus als de hond naar jou richting kijkt niet aankijken en gewoon weglopen alsof er niets aan de hand is.
Ik weet trouwens niet of dit wel zo een goed idee is met jou terriër?! Ik heb namelijk een kalf van een hond dus die kan zo'n lijn wel hebben... Moet je maar even kijken of dit lukt, je moet in ieder geval niet te hard gooien, het doel van deze methode is niet om de hond pijn te doen maar alleen om hem te laten schrikken!! Succes!