Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Percella schreef:Ik zou ook ratjes aanraden, heel erg leuk! Ik heb er meerdere gehad, ze kwamen altijd kijken en ik kon heerlijk met ze knuffelen. Ze zijn lekker actief en kunnen de leukste capriolen uithalen.
Gerbils zijn ook heel leuk, alleen als je ze in een lekkere grote bak houd vol met zaagsel, dan zie je ze vrij weinig. In ieder geval dat had ik bij die van mij, ook vond ik ze niet echt knuffelig. Ze zijn wel heel nieuwsgierig en ze zijn wel lekker actief met graven en verplaatsen van zaagsel en spullen.
Tevens is het wel echt iets om rekening mee te houden als je chins wilt gaan houden, ten eerste zijn het schemer/nacht dieren en ze knagen écht aan álles. Het liefst de hele nacht door. En of jij nu slaapt of niet, de sloop en knaagfestijnen gaan gewoon door![]()
Ik heb een open appartement/studio van 70 vierkante en 3 koppels chins aan de andere kant van het appartement staan. Ondertussen ben ik gewend aan de geluiden die ze maken 's nachts, maar vaak genoeg word ik toch nog wakker van ze omdat ze driftig de speeltjes, takken of plankjes slopen of in de tralies springen.
Toen ze nog bij mijn vader stonden (in de kamer naast zijn slaapkamer) kon mijn vader vaak niet slapen door het kabaal dat ze konden maken![]()
Ik denk dat je je nachtrust gedag kan zeggen als je ze op je kamer zet.
Succes met het maken je keus!
unihorses schreef:Loei schreef:Tja dan kan ik je een Syrische hamster aanraden. Worden grote hamsters en kunnen zo tam worden dat je ze los kunt laten lopen. Wel onder toezicht. Omdat het grote hamsters worden hebben ze wel een groot hok nodig. Meestal wordt min. 70/80 cm in de lengte aangeraden. Zijn wel solitair dus 1 hamster per hok.
Heb er 7 thuis en als je wil, nog 5 jongen voor je in de aanbieding!;p
heb even gegoogled, dat is best een grote ja? volgens mij hebben wij er zo 1 gehad maar die was nog redelijk klein wel langwerpig. hoe groot zijn die ongeveer?
daar hebben we de kooi nog wel van. die had toen 3 verdiepingen en was iets van 60x50
het moet wel echt vacht hebbenstekels of veren heb ik niet zoveel mee. veren ben ik ook bang dat dat zo wegvliegt
ik denk dat ik in de dierenwinkel de ratten eens ga bekijken want de ene ratten foto op google denk ik a baaaaaaaah maar de andere ook wel aah lief!
billionache schreef:Hier iemand met een boeroendoek
Het zijn leuke dieren maar ze hebben wel best veel ruimte nodig. Wij hebben een kooi van 1x1x1,5m en dat is echt het minimum. Ze worden inderdaad veel in volières gehouden en hebben speciale zorg / huisvesting nodig in vergelijking met een hamster of cavia. Ik meen ook af te leiden dat je liefst een diertje hebt waar je mee kan knuffelen? Boeroendoeks zijn moeilijker tam te krijgen en eens ze tam zijn komen ze wel op je schouder zitten, maar echt vastpakken en knuffelen zit er niet in, ze zijn wel echt op zichzelf zegmaar... Ook handig om te weten is dat ze echt een winterslaap houden. Die van ons kruipt in z'n nestje en laat zich bijna niet meer zien van november tot februari/maart ongeveer.
Ik dacht ook meteen aan ratjes! Die zijn ideaal. Ik was eerst ook best huiverig, maar op school moesten we er een paar verzorgen en ik was meteen verkocht! Vooral de mannetjes zijn knuffeldiertjes, erg actief ook, kruipen lekker in de zak van je trui of op je schouder. En ze zijn bovendien ook 'zindelijk' te krijgen, dus dat is alleen maar ideaal! Als onze boeroendoek sterft komen er zeker en vast ratjes
Michelle77 schreef:Ikzeg ook ratjes, super leuk! Kunnen prima mee n een reismandje naar huis, maar ook wel een dagje alleen met voldoende water en voer.
Moeten wel met minimaal 2, in een grote, liefst hoge kooi.
Voor kijken kun je best naar een dierenwinkel, maar voor alle Dieren geldt in mijn ogen, haal ze niet bij een DW! Er zijn genoeg opvangadressen die vol zitten en rattery's waar je leuke ratjes vandaan kunt halen. Deze fokken verantwoord ipv ad lopende band en ze zijn een stuk tammer dan uit een dw.
danzzz schreef:De kamer is 3x2.5? Lees ik dat goed? Geen huisdier nemen!
Daar wil jij dan gaan wonen mèt een huisdier? Alle ruimte die het beestje nodig heeft gaat van jou ruimte af.
Bed, kast, tafel, stoel... kamer vol. Waar ga je je wassen, waar kook je, waar doe je de was , de afwas, de strijk?
Moet dat ook allemaal in datzelfde kamertje van 3x2.5? Dan wordt huisdier zijn plaatsje meteen een stuk kleiner.
En hoe realistisch is het eigenlijk om dat allemaal in dat kleine kamertje te doen? Zou het voor het huisdier niet beter zijn om wat later in je leven in te stappen? Als je wèl de ruimte hebt bijvoorbeeld.
unihorses schreef:ja die chins die kunnen echt niet los als ik slaap ( maar welk KNAAG dier weg?) maar zijn ze wel knuffelbaar? las dat ons huidvet niet goed voor ze is?
Percella schreef:unihorses schreef:ja die chins die kunnen echt niet los als ik slaap ( maar welk KNAAG dier weg?) maar zijn ze wel knuffelbaar? las dat ons huidvet niet goed voor ze is?
Fokkers die ze meenemen op shows zijn hier vooral mee bezig, omdat ons huidvet de kwaliteit van de vacht zou kunnen beïnvloeden. Die pakken ze dan ook liever bij de staartwortel en dan als ondersteuning een hand eronder. Ik heb zelf nog nooit iets gemerkt dat ze last hebben van ons huidvet. Je moet ze wel iedere dag een zandbadje geven zodat ze hun vacht schoon kunnen houden en eventueel overtollig huidvet zo verwijderd kan worden.
Het zijn echter geen knuffeldiertjes, je hebt uitzonderingen natuurlijk. Maar ik heb er al 14 gehad en geen een was écht een knuffel. Je krijgt ze tam en blijven braaf zitten als je ze oppakt als je hier tijd en energie in steekt, maar meer als dat ook niet. Ze zien er misschien knuffelig uit, maar dat zijn ze niet![]()
En zoals TeSs2411 ook al zegt, ze zijn heel stress gevoelig, ze hebben hun ritme echt nodig. Dus overdag lekker slapen en rond de avond wakker worden. Respecteer je dit niet dan raken ze gestrest, ze gaan vachtbijten of krijgen neurotische trekjes zoals obsessief aan de tralies/ gaas bijten. Ze mogen niet in de tocht staan, hebben speciaal samengesteld voer nodig (dierenwinkel voer is absoluut uit den boze!), ze hebben veel knaagmateriaal nodig ivm doorgroeiende tanden en tegen verveling. Niet om je te ontmoedigen om eraan te beginnen, ze zijn zó leukmaar weet waar je aan begint. Het is heel anders dan het houden van een cavia of konijn.
Over de boerendoek heb ik echt geen idee! Daar kan ik je helaas geen informatie over geven.