Hond blijkt mega jachtinstinct te hebben... Help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:19

EarthFocus schreef:
Zit niet zo te zeuren over die hond die 1x in het half jaar koeien bij elkaar drijft zeg.
Daar vergaat de wereld niet van hoor.

Een stroomband aanschaffen en die op de vibratie stand gebruiken mocht die niet willen komen.
Luistert die daar nog niet naar een keer een beetje stroom erbij doen.

Hier is hier!

Wow hoe asociaal!

Weet je dat schapen of koeien van stress spontaan kunnen aborteren?

Dat er in hondenpoep een stof zit die enorm giftig is voor drachtige schapen?

Nee de wereld vergaat niet, maar er kan dus wel een onschuldig dierenleven vergaan.

Daarnaast staan die arm beesten dan onder enorme stress. Reageer je ook zo als iemand onnodig tegen je hond zou staan te schreeuwen en dus onnodig stress staat te bezorgen?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:24

Ik ben blij dat TS wèl inziet dat dit niet gaat, dus voor haar een dikke pluim! +:)+

En voor anderen die het niet snappen, kijken even op beestenboel in het topic 'schapen en honden samen'. Dan snap je misschien ook waarom het een no go is.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:26

Froukje1993 schreef:
Ik ben blij dat TS wèl inziet dat dit niet gaat, dus voor haar een dikke pluim! +:)+

Ja klopt! Sorry., maar ik kan me een beetje kwaad maken om mensen die daar zo makkelijk over praten.

Ik denk dat TS het goed aan pakt.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:29

Goed van je ts dat je er zo serieus mee bezig bent. Ik hoop dat je het getraint krijgt met de lange lijn. Soms lukt het niet en dan is het beter om je hond niet meer los te laten. Voor degene die zegt dat eens in het half jaar achter de koeien aangaan niet onoverkomelijk is...naast wat het voor een schade aan de dieren kost moet je je ook afvragen of je ermee kan leven als je hond neergeschoten word voor het jagen tussen andermans dieren...is mij overkomen, hond uit afgezette tuin ontsnapt, tussen de schapen en neergeschoten door de politie, ik kan je vertellen dat mij dat veel schuldgevoel verdriet en geld gekost heeft.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:35

iEmmaaa schreef:
Sommige honden hebben zo'n sterk jacht instinct dat het helaas niet meer weg te trainen is. Ik heb zelf een Whippet (Engelse windhond), hij had als pup ook een sterk jacht instincf. Hij joech overal achteraan als het maar bewoog, het maakte niet uit of het een vogel of een koe / paard was.

Loslopen ‘lange honden’
Voor windhonden (Greyhound, Whippet, Afghaanse Windhond, Galgo Espanol, Podenco, etc.) geldt volgens diezelfde Flora- en Faunawet, artikel 50, dat het in Nederland als overtreding kan worden gezien om deze los te laten lopen in het veld. In de wetgeving worden 'lange honden' namelijk genoemd als verboden jachtmiddel. Een ‘lange hond’ is een hond die op zicht jaagt en snel genoeg is om het wild te achtervolgen én te vangen. Hoewel de term ‘windhond’ niet expliciet in de wet genoemd wordt, blijkt uit eerdere uitspraken van de rechter dat deze onder de ‘lange honden’ vallen.
Wie zich met een jachtmiddel in het veld bevindt, wordt verondersteld aan het jagen te zijn tenzij men kan aantonen dat dit niet het geval is. Met een loslopende windhond wordt al snel geoordeeld dat men wel aan het jagen is, omdat deze bekend staan als honden die nauwelijks tot niet onder controle te houden zijn als zij wild waarnemen. Men is dan ‘aan het jagen’ met een ‘verboden jachtmiddel’ en dus in overtreding.
Het is daarom verstandig om windhonden in het veld altijd aangelijnd te houden. Meer informatie over dit onderwerp leest u ook op de website van het LICG

bron: http://www.raadvanbeheer.nl/aanschaf-verzorging-van-je-hond/honden-en-omgeving/aanlijnen-of-loslopen/

Ik heb zelf ook een windhond gehad en deze kun je gewoon niet in bosrijk gebied etc loslaten het instinct neemt het over hoe goed je hond ook luistert op zo'n moment laat het z'n oortjes bij je achter en is die weg!!
Laatst bijgewerkt door Monica72 op 18-01-15 14:41, in het totaal 4 keer bewerkt

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:36

PenP2014 schreef:
Het zou heel leuk zijn voor je hond TS om met hem te gaan speuren! Zo bevredig je zijn jachtinstinct, ipv dat je het weg probeert te stoppen kun je er wat leuks mee doen!

Valt te proberen natuurlijk, uiteraard is het leuker om jachtinstinct te bevredigen ipv te proberen het weg te trainen (verkeerde woordkeus van mij ook trouwens, je traint het niet weg natuurlijk :+ je traint om het beheersbaar te maken) maar het gaat hier om een podenco, da's volgens mij een zichtjager en ik vraag me af of speuren dan bevredigend gaat zijn, maar nogmaals, het vált te proberen :)

TS: inderdaad lange lijn er aan (zijn bij goeie dierenwinkels hele fijne lange en vooral lichte lijnen te krijgen) en heel hard oefenen met het hierkomen aan de lange lijn :) Los kan uiteraard wel, tzt, maar voorlopig alleen in veilig, dus omheind gebied.

Honden die vee gaan opjagen of konijntjes uit tuinen halen zijn gewoon not done imo. Die hou je vast in gebieden waar de kans bestaat dat ie dat geintje uit gaan halen. Mijn Ollie reageert normaal echt niet op langslopend vee, één keer liep ik langs een kudde schapen, zat wel een hek tussen maar hij is als een malle langs dat hek gaan lopen blaffen.. Echt heel storend, en hij gaat dus ook NIET meer los als we in de buurt van schapen komen. Was als de dood dat die beesten van de schrik de vaart in zouden lopen :=
Laatst bijgewerkt door Neej op 18-01-15 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:38

Gewoon niet meer loslaten, heb ook een spanjaard die buiten meteeen op jacht gaat, in hett begin hoopte ik ook dat ik haar wel op andere gedachhten kon brengen, lees knakworst en leverpastei bij me, maar die drift om te jagen zit er gewoon in. Moet er niet aan denken dat ze op de weg terecht kan komen -O-
Heb nu vvoor haar een lange speurlijn van 15 meter bij me, kan ze toch spelen, maar geen ongelukken.
Mn spanjaard had heel snel uitgevonden datt wij vaak konijnen in de tuin houden -O- in NL, geen succes, gewoon lekker vasthouden voortaan.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:43

iEmmaaa schreef:
Ho mensen rustig maar ik snap echt wel dat dit ook voor de koeien niet goed is als ze op gejaagd worden maar ik ga mijn hond niet de vrijheid van lekker los rond scharrelen ontnemen doordat hij heel af en toe (nogmaals misschien een maal in het half jaar) nog in zijn jacht instinct terug valt... zoals ik als schreef heb ik het hem heel snel afgeleerd als pup en heb ik hem verder prima onder controle.

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen mening maar laten we hier niet mij gaan aanvallen en gewoon TS helpen met haar probleem ;)

Zet je dan wel netjes een briefje bij de boer in de brievenbus dat jij mogelijk misgelopen inkomsten bij jou kan declareren? Waarom de vrijheid ontnemen. Een lange lijn (die afroldingen van 10 meter zijn even duur, maar dan hebben ze ook alle vrijheid). Het zijn ten slotte gedomesticeerde honden (idg die van jou wel lijkt me) dus vrijheid heeft hij nooit gehad ;) .

Inderdaad iedereen die denkt dat het niet erg is dat hun hond ervandoor gaat en zijn gang gaat (eens in de zoveel tijd) zijn niet alleen egoistisch, maar ook oliedom!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:47

xJolien schreef:
Ontzettend bedankt voor alle snelle reacties.
Voorlopig niet meer los. Eerst maar eens flink gaan trainen inderdaad.

Nadeel is dat ik bang ben dat het haar is aangeleerd om dit gedrag te tonen. Ze kwam er dan ook direct mee terug. Als ik haar aan de riem terugroep tijdens een wandeling, draait ze ook achter me langs en komt ze braaf naast me staan. Aangeleerd gedrag afleren is helaas flink lastig...
Maar we gaan ons best doen!

Als het aangeleerd is kun je er ook op verder trainen. En dit kun je bijv. bij vogels oefenen door ze te laten wachten, terugkomen en erop af te sturen. (Oefen dit eerst ook in die volgorde, zo leert je hond dat naar jou toekomen de leuke actie oplevert)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:48

verography schreef:
Een lange lijn (die afroldingen van 10 meter zijn even duur, maar dan hebben ze ook alle vrijheid). Het zijn ten slotte gedomesticeerde honden (idg die van jou wel lijkt me) dus vrijheid heeft hij nooit gehad ;) .

Sorry hoor maar 10m alle vrijheid? Die van mij heeft aan 20m nog niet genoeg :+

Elise_K

Re: Hond blijkt mega jachtinstinct te hebben... Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:55

Toch zou ik als ik jou was een stroomhalsband overwegen. Klinkt heel zielig, maar daardoor kun je je hond wel los laten lopen.
Als je hond normaal wel goed luistert, maar alleen bij het zien van wild of vee even "van de wereld" is en niet meer luistert naar je geroep of gefluit, dan kun je hem corrigeren dmv een trilling of een klein schokje. Vaak is dat al genoeg om hem weer terug "op de wereld" te krijgen en dat ie weer naar je luistert.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 15:14

Elise_K schreef:
Toch zou ik als ik jou was een stroomhalsband overwegen. Klinkt heel zielig, maar daardoor kun je je hond wel los laten lopen.
Als je hond normaal wel goed luistert, maar alleen bij het zien van wild of vee even "van de wereld" is en niet meer luistert naar je geroep of gefluit, dan kun je hem corrigeren dmv een trilling of een klein schokje. Vaak is dat al genoeg om hem weer terug "op de wereld" te krijgen en dat ie weer naar je luistert.

Aan de ene kant ben ik het volledig met je eens, heb ik liever dat een hond een kleine schok krijgt, dan dat er aan de riem wordt getrokken of dat er geroepen wordt en er geen reactie komt...
Maar aan de andere kant staat het me enorm tegen -O- Ik wil er een positieve koppeling van maken in plaats van een negatieve....

Lastig dilemma...

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:21

Het klinkt niet alleen heel zielig, het ìs ook nog eens héél zielig ;)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:23

Een E collar is niet zielig als je hem goed gebruikt. Maar zo een ding adviseren zonder ervaren en positieve begeleiding of begeleiding van een gedragstherapeut is erg dom. Dan wordt het inderdaad wel zielig.

Toevallig heeft mijn hond nu ook een E collar, en die is zeker niet zielig want ze weet precies waar ze aan toe is, met duidelijke commando's (jachtfluit) en hele goede training vooraf.
Maar ik zou hem NOOIT iemand adviseren die er zomaar mee aan de slag gaat, want 1 keer verkeerd drukken en je hebt een hond met een trauma of eentje die nooit meer terugkomt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:40

EarthFocus schreef:
Zit niet zo te zeuren over die hond die 1x in het half jaar koeien bij elkaar drijft zeg.
Daar vergaat de wereld niet van hoor.

Jouw hond 2x per jaar, die van de buren 2x, die van de overburen..... Als het een beetje een geliefde uitlaatroute is worden de koeien (paarden, schapen) elke week opgedreven door een doet ie anders nooit hond :x

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:43

Gewoon die hond aan de riem houden, dat is het beste.
Los laten lopen doe je maar in je eigen tuin, of ergens waar het veilig kan.

Het is een hond met een jachtinstinct en dat laat je gewoon niet los, zeker al helemaal niet bij andermans dieren laten komen/ op andermans land laten lopen en er ook nog eens te gaan schijten.

Als ik land had met dieren erop en er komt zomaar een hond erop en ze lastig vallen.........is ie dood.
want hondeneigenaren he..............zooo stronteigenwijs en roepen altijd doet ie nooit en of doet niets hoor en ach nee zielig zo aan de riem, maar er ondertussen wel een ander ermee lastig te vallen. Dus praten/ waarschuwing heeft totaal geen zin.

Gewoon neerknallen ter behoud van land en landbouwdieren.

Ik zie ze hier ook hoor de baasjes met een piepkleine tuinen maar wel een jachthond hebben en dus lekker ff stiekem achteraf loslaten bij een weiland, dat beest jakkerde de hele weiland over achter konijnen aan en de schapen bang..............en dat kan gewoon niet. Dat beest was door het dolle heen en erg blij dat ie eindelijk hun ei kwijt kon waar ie voor gefokt is, dat is toch triest dat ze als huidieren gehouden worden waar het niet echt jachthond mag en kan zijn bij particulieren/ gewone burgers.

Ik heb het dan ook bij de boer dit doorgegeven en ik heb die man met die honden er ook nooit meer gezien.......... wel ergens anders maar niet meer bij die weilanden met de schapen, die heeft een lesje geleerd, want de boer kennende..........wordt ie laaiend als iemand zomaar zonder zijn toestemming aan zijn beesten en land komt..........het is zijn bedrijf en zijn brood.............

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:52

iEmmaaa schreef:
@ Ankie2011 Het is natuurlijk ook absoluut niet de bedoeling dat hij koeien opjaagt he laat ik niet het verkeerde idee geven! ;) Het gebeurd ook praktisch nooit maar heel af en toe (misschien 1 keer in het half jaar)... en tjah ik snap dat het niet best is voor de koeien maar het gebeurd dus zo weinig dat ik mijn hond daar ook niet voor vast ga houden, ook al klinkt dat misschien heel egoïstisch als ik het zo schrijf :')

Ik heb het hier wel eens vaker vermeld, hier in IJsland worden honden die dit flikken (en één keer is genoeg) óf standrechtelijk afgeschoten, of als ze niet onmiddelijk betrapt worden naderhand ingeslapen.

Opvallend weinig hondeneigenaren die "zo egoistisch" zoals je het zelf noemt, als jij durven te zijn. Als het leven van Fikkie zelf op het spel staat ipv "maar een kalfje of een schaap" kunnen ze opeens wél oppassen blijkbaar....

Dat je het blijkbaar ok vind dat je hond dit twee keer per jaar doet is volledig onacceptabel.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:53

Aan de riem meenemen. Heb hier ook een hond die heel goed oostindisch doof kan zijn. Jammer maar die gaat aan de riem mee. Ook zo een van 10 meter.
Daarbij is mij altijd geleerd, weet niet of het ook zo is, dat een hond die bloed heeft geproefd op deze wijze, weer zal gaan bijten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:58

Gea99 schreef:
Daarbij is mij altijd geleerd, weet niet of het ook zo is, dat een hond die bloed heeft geproefd op deze wijze, weer zal gaan bijten.

Het gaat inderdaad niet zozeer om de smaak van bloed, maar om die drie woorden die ik in je opmerking dikgedrukt heb gemaakt. Het gaat om het zelf belonende effect van het kunnen uitleven van een basisinstinct als jagen.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:00

Wil iedereen mij gewoon weer even hier buiten laten en zich gewoon bezighouden met helpen van Ts?

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:05

PenP2014 schreef:
Het klinkt niet alleen heel zielig, het ìs ook nog eens héél zielig ;)

Want als je je paard een paar keer een duidelijke hulp geeft, en hij bewust die negeert, waarop jij hem corrigeert met een tik, is niet zielig? De keren erna hoef je hem dan niet meer stomp te trappen omdat je een duidelijke afspraak met hem hebt gemaakt.

Net als een stroom draadje om de wei heen eigenlijk. Je maakt de aspraak met je paard dat hij niet te dicht daar in de buurt mag komen, want dan krijgt ie een tik. Na 1 of 2 keer hebben ze het helemaal door en kan je paard blij in de wei staan. Misschien dat enkele dommeriken zichzelf vaker moet herinneren, maar dat zal zeker niet dagelijks gebeuren! Als je dat zielig vind, dan maar de hele dag paard op stal zetten? Dan krijgt het in ieder geval geen stroom! ;)

Naar mijn weten is een trilling/stroomband de enige manier om je hond direct(!!) op afstand te corrigeren. Hij zal er geen negatieve ervaringen aan koppelen, want hij kan niet weten dat het van jou afkomstig is (anders dan als je hem bijvoorbeeld een tik zou geven, dan ziet hij dat het jouw arm is). Als je hem dan roept en hij komt, dan beloon je hem uiteraard want hij is bij jou gekomen. Het enige waarvoor je het dus gebruikt is om hem de milliseconde uit zijn jachtinstinct te helpen en weer op deze wereld te zetten.

Mijn moeder (die hondentrainster is overigens) gebruikt die bij haar herder ook, welke overigens perfect luistert, totdat ie een kat of haas ziet, want dan is ie weg en hoort hij je echt niet meer, met alle mogelijke gevolgen van dien. In het begin dus een klein kort stroompje op het moment dat hij net wegsprint, en hij is weer "op deze wereld". Vervolgens roep je hem, en komt ie nog kwispelend naar je toegekend, geen nare associaties dus. Tegenwoordig is het eigenlijk niet meer nodig, hooguit de trilfunctie, maar houden we hem voor de zekerheid er omheen als hij losloopt. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Overigens ben ik het met Borisje eens: Dit soort hulpmiddelen dienen met hulp en begeleiding gebruikt te worden, net als dat een slofteugel of een scherper bit voor sommige mensen tijdelijk dé oplossing is, mits hier begeleiding bij is.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:32

Een stroomband gebruiken, je gaat je beste vriend toch niet onder stroom zetten als die niet luistert :') , wat een tips worden er gegeven zeg |( , toch zeker niet bij Spaanse podenco's die in land van herkomst al heel veel hebben meegemaakt. Laat je Spanjaard lekker uit aan de lange lijn en kijk eens rond of je hem op een omheind terrein los kan laten lopen.

http://www.123website.nl/elsadams/73974617

Stroom is goed voor je koelkast, lampen en magnetron, maar toch niet voor een hond :')

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:42

Ankie2011 schreef:
Een stroomband gebruiken, je gaat je beste vriend toch niet onder stroom zetten als die niet luistert :')

Stroom is goed voor je koelkast, lampen en magnetron, maar toch niet voor een hond :')

Óf voor in de stapmolen, óf voor het draadje om je weiland of paddock...

In grote mate is stroom helemaal niks, dat ben ik met je eens, maar op een lagere stand doet het echt niet meer dan wat een tikje met een zweep kan doen. (En ja, ik heb het zelf willen voelen!)
Ik ben niet bekend met dit Spaanse ras, maar ik weet vanuit mijn moeders honden (gefokte herders voor in de hondensport dus errrrg veel energie) dat die beesten niet veel vrolijker/beter handelbaar worden als ze een paar uur aan de lijn mogen wandelen en daarna weer naar binnen mogen. Die beesten hebben óók het recht om hun energie uit te rennen, en aan een longeerlijn/lange lijn red je dat niet.
En een afgezet stuk? Waar zag je dat voor je? In een weiland lopen ook konijnen, en voor je het weet is de hond de weg over achter het konijn aan :n Het enige goede afgezette wat ik even kan bedenken is een binnenbak... Nou, dát is lekker rennen voor een hond!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:12

iEmmaaa schreef:
Wil iedereen mij gewoon weer even hier buiten laten en zich gewoon bezighouden met helpen van Ts?

Je kunt wel nuffig worden, maar je was het zelf die zich in de discussie mengde met een provocerende opmerking dat het geen probleem is als iemand zijn hond zich laat uitleven op andermans vee.
De naar jouw gerichte opmerkingen waren terecht én on-topic.
Niet zeuren dus.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:16

ik zeg ook aan de lijn.

Tussentijds gewoon doorgaan met trainen. Hopende dat het beter wordt. Maar de jacht zit er vaak goed in.

Zou jammer zijn dat er weer wat gebeurt en dat jij al die tijd al wel een voorgevoel had. Daar zit de gedupeerde partij dan helemaal niet op te wachten.