Help! Vlooien bij kat, wat moet ik doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pyralis

Re: Help! Vlooien bij kat, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:11

Wacht even... Je had 2 weken geleden een pipet gegeven, week later bij de dierenarts een prik en tabletten, waar waren die prik en tabletten voor? (Heb je de bon nog??) Tegen de jeuk of tegen te vlooien? Als die prik en tabletten (bijv program en comfortis) ook tegen de vlooien werken dan zou ik de kat niet nog eens behandelen met een een ander middel! Als die prik en tabletten tegen de jeuk waren en je ziet nog steeds vlooien, mag ik dan vragen met welk middel je 2 weken geleden behandeld hebt? En alle dieren in het huishouden? Sommige pipetjes werken minder goed, of het duurt langer voordat de vlooien dood gaan. Dan kan het zijn dat je nog vlooien ziet. Middelen die goed werken tegen vlooien zijn comfortis, stronghold en seresto. Vooral de comfortis (tablet), gaan vlooien binnen 4 uur van dood, zo kunnen ze zich niet opnieuw voortplanten. Je zult gedurende 3 maanden alle beesten in het huishouden moeten behandelen om van de originele vlooienbesmetting af te zijn.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 11:30

Wormen kuur heb ik gegeven 2 weken terug, gelijk met de pipet.

Pipet was van het merk beaphar.

Ik ga sowieso niets geven voordat ik de DA heb gevraagd om advies.
Heb net weer de vacht onderzocht maar niks gevonden.

Mijn huis heb k al gesprayd , zou ik dat nog een keer doen? De tabletten waren tegen de jeuk, injectie weet ik zo even niet.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 11:31

En voor wat betreft andere dieren in het huis, heb nog 2 naakt ratjes.
En een andere kat, deze is ook behandeld tegen vlooien en wormen.

Pyralis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:51

Dan is de kans groot dat die injectie ook tegen de jeuk is, voor de zekerheid morgen de dierenarts nog maar even bellen. Wbt de beaphar pipet, ik zou zsm beide katten behandelen met een ander middel. Als het lukt om een tablet bij beide katten in te geven dan is comfortis een goed keus, werkt zeer snel, dat heb je wel nodig voor de kat die zo veel jeuk krijgt van vlooien (vlooienallergie?). De beaphar pipet heeft duidelijk te weinig gedaan, misschien dat het wel wat doet qua preventie, maar op dit moment dus niet afdoende. Wbt spray: even kijken Hoelang het werkt volgens de verpakking. Verder goed blijven stofzuigen en wekelijks mandjes/kleedjes/plaids/matten wassen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:20

Ik denk dat je bij de DA een prik heb gekregen om de vlooien op haar te doden en de tabletten maken ze onvruchtbaar als ik het goed heb. Of omgekeerd haha. Mijn kat heeft dat ook gehad

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 22:44

Wou hier toch nog even posten wat het gesprek met DA heeft gebracht.

De injectie was ook tegen de jeuk. Ik mag nu nieuwe tabletten komen halen en haal daar gelijk een pipet die ik over 2 weken mag geven.

Hoefde het huis niet nogmaals te sprayen omdat het een half jaar werkt, dus was niet nodig.

Vraag me alleen af of die tabletten gaan helpen, aangezien dat nu ook niet het geval was.

Maar ik kon dus niks doen, alleen 2 weken wacjten tot de volgende pipet.
DA raadde het af om de pipetten in een dieren winkel te halen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 22:49

Dierenwinkel pipetten zijn prima, als je Advantage, Advantix oid mee neemt. De goedkopere merken werken over het algemeen een stuk minder/helemaal niet.

Stop trouwens een leeg pipetje/in stukken geknipte vlooienband in je stofzuigerzak. Dan overlijden de vlooien die je opzuigt ook, anders lopen ze je stofzuiger weer uit..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:45

Ik denk dat je best wat kritischer mag zijn op wat je allemaal in je kat stopt.
Want ik ga er maar even vanuit dat de tabletten of injectie prednison is, wat dus echt rotspul voor je kat is. En dat wil je DA dus doodleuk nog een keer gaan doen.
Ja inderdaad, jeuk is ook heel rot, maar dat legt tenminste niet je immuunsysteem plat en geeft ook geen rotbijwerkingen.

Voor de kat Advantage gebruiken, maakt dan niet uit waar je het haalt. Of als je kat er echt zo'n last van heeft (allergie) Comfortis pillen bij de DA halen. Dan zijn ze 'meteen' dood.

Vlooien kunnen makkelijk 3 maanden zonder gastheer, dus komende 6 maanden ontvlooien dan weet je zeker dat alle beestjes in je omgeving ook dood zijn. En heel stipt om de 4 weken ontvlooien!

Ninthe23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:05

Hier ook een keer vlooien gehad, we hebben twee katten en dit is wat wij deden:

Kammen, kammen en nog eens kammen! Een teiltje met heet water met afwasmiddel erin klaarzetten en je kat vastpakken. Kam door de vacht heen halen en direct in het water stoppen, sowieso dat je dan vlooien in het water ziet. NIET eerst in de kam kijken, want dan kunnen ze nog wegspringen ;-). En dat echt een tijd volhouden, 10 minuten kammen per kat, 2 keer per dag! In de ochtend én in de avond! En dat blijven doen totdat je geen enkele vlo meer tegenkomt (en ja, dat kan best een aantal weken duren, het is een kwestie van volhouden). Dat je ene kat er last van heeft, wil zeker weten niet zeggen dat de ander ze niet heeft. Ze hebben ze allebei, dus ontvlooi en kam ze ook allebei!

Verder gebruiken wij de pipets van Advantage, daar gaan de vlooien namelijk echt goed dood van :). Stipt om de 4 weken doen. En we hebben een omgevingsspray gebruikt, de banken, stoelen en tapijt mee ingespoten. Als je dat doet houdt je katten daar dan van weg!!! En lucht goed door!! (wij deze 's avonds laat beneden en dan ramen open en wij en katten naar boven) en overdag boven en wij en katten beneden. Het is giftig spul namelijk en je wilt niet hebben dat je katten dat oplikken ofzo. Ik heb ook knuffels en kussens en dergelijke in de hete was gedaan enzo, just to be sure.

Over het algemeen blijven de vlooien bij je katten zitten hoor, dus heel goed en grondig blijven kammen en advantage gebruiken. Wij waren na 4 weken ervanaf. En vanaf dat moment dus heel goed en stipt blijven ontvlooien!!

Succes!!! :)

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 18:09

Heel erg bedankt voor de reacties.

Ga zaterdag gelijk een vlooienbsnd halen voor in de stofzuiger.

Moet ook zeggen dat ik er tot nu toe altijd een beetje laks mee ben geweest om een pipet toe te dienen omdat het binnen katten betreft. Maar goed dat zegt niks, en zal me nu ook niet meer gebeuren.

Nogmaals Thanks en ga het vanavond nog even rustig doornemen.