Show je aquarium!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Patriciaa

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:26

Wat zijn die zeewater bakken toch ontzettend mooi! <3

Is nog wel een wens van mij..maar zo duur! Het scheelt dat wij al een groot deel van de techniek hebben.. Maar toch.. nog even blijven dromen haha

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 10:14

Dimphyl schreef:
hier 2x 60 liter gezelschapsbakjes.

de ene heb ik nu sinds 3 weken staan, sinds afgelopen week de bewoners erin.

hierin zitten op dit moment 5x neontetra, 5x parel danio, 4x slangenvisje (ben even de officiële naam kwijt) en 1 overgebleven vrouwelijke zwaarddrager uit de andere bak omdat die daar constant achterna gezeten werd.

mijn andere bak:
deze draait nu zo'n 4 jaar denk ik. zitten op dit moment zo'n 8 visjes in. deze zaten allemaal al in de bak vóor deze en zijn dus minstens 5jaar oud. ik wacht nu tot deze zijn overleden en wil in dit bakje dan de school pareldanio's doen en wat appelslakken ofzo.
(nu enkele blackmolly's, mickeymouse platies en nog 2 grondelaartjes.(corydoras?)

Bedoel je kuhli's? ook wel Indiase modderkruipers genoemd!

Wat een onwijs gave bakken komen hier voorbij <3
Wat maakt een zeebak dan zo duur?

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:34

De techniek, de vissen, de stenen, alles is stuk(je) duurder :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:38

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:41

Wat een mooie aquaria!
Ik heb zelf een zoetwater (sinds een paar weken weer, vroeger al wel gehad) en hoop over een jaartje ook een zoutwateraquarium aan te schaffen, daar moet ik me eerst nog meer in verdiepen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:41

Ik zal vandaag of morgen eens foto plaatsen van de bak van mij en mijn vader.

Zelf wil ik ook weer 80 cm bakkie opstarten.

Zou ook graag een zoutwater bak willen hebben. Misschien ooit in de toekomst.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 10:43

En zo'n nanobak, wat houdt dat in?

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 15:18

Ik heb vandaag 'even' wat foto's gemaakt, wat is dat lastig zeg := Ik (lees: mijn mammie :D) heeft een Nikon D3200. Dus als iemand nog tips heeft: ik hoor het graag!

Ik heb een 60l bak waar guppen, tetra's, barbelen, 'zuignappen', kuhli's, garnalen, platy's en buikschuivers in zitten. Al met al een leuk vissenbestand! :D

1. Dit is een overzicht van de hele bak met nieuwe bodem :D Ik twijfel nog of ik spongebob en krabs laat staan.. misschien dat jullie suggesties hebben?
Afbeelding

2. Dit de schuilplaats waar nu vooral de garnalen en de kuhli's in zitten. In de andere schuilplaats (de boomstronk) gaat ook vaak een kuhli zitten. Ik vond het met dat plantje zo naast de deur een erg leuk gezicht! :D
Afbeelding

3. Dit is één van mijn drie zuignappen, zijn onderkant dan wel te verstaan.
Afbeelding

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:26

Ik zal ook even hier showen haha.

Voor:

Afbeelding

En nu:

Afbeelding

Afbeelding

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 16:33

gave bakken komen er voorbij!

en idd TS, kuhli's, kon er even niet meer opkomen haha.
Heb ook het vermoeden dat 1 ervan zwanger is, die is opeens 3x zo dik als normaal..

Zie hier veel 'nette' bakken langskomen. ik ben meer van het verwilderde, lekker veel planten erin. Ik knip 1x in de maand de dode bladeren eruit, en de echt hoge toppen eraf maar verder doe ik vrij weinig aan mijn planten.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 18:04

Dimphyl schreef:
gave bakken komen er voorbij!

en idd TS, kuhli's, kon er even niet meer opkomen haha.
Heb ook het vermoeden dat 1 ervan zwanger is, die is opeens 3x zo dik als normaal..

Zie hier veel 'nette' bakken langskomen. ik ben meer van het verwilderde, lekker veel planten erin. Ik knip 1x in de maand de dode bladeren eruit, en de echt hoge toppen eraf maar verder doe ik vrij weinig aan mijn planten.

Oh leuk! Ik heb twee jonge kuhli's. Die worden nog dikke monsters haha! :D Weet je toevallig hoe je kan zien of het een mannetje of een vrouwtje is?

Hoe knip je dat blad er dan uit? Ik moet er dan helemaal onderin met m'n hand, en dan stroomt het over!
-O- En hoe planten jullie extra planten bij?

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 18:15

nee geen idee hoe dat te zien is.. ik weet wel dat ik 2 verschillende 'soorten' kuhlii's heb (ze hebben verschillende soorten vlekken: de een ringetjes en de ander echt pantervlekken) en dat die soorten onderling niet kunnen paren.

het knippen doe ik tijdens het verversen van het water, de plantjes haal ik dan gewoon even uit het (half) hoge water en dan kan ik makkelijk de onderste wegknippen. de toppen eraf doe ik gewoon terwijl ze nog in het water staan, die 'knijp' ik eraf met mn vingers.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 18:46

Heb je ook niet van die speciale lange scharen en dingen?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:26

Ik trek de dode takken er gewoon uit :-) zo hoef ik t plantje er ook niet uit te halen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 20:57

Hier boven de vraag wat een nano bak is. Dat betekend niks anders als een kleine bak.
Bij zoetwater is een klein aquarium vanaf ongeveer 50liter, bij zoutwater is 100l al zeer nano. Maar ook zoutwater kun je in 30liter krijgen (wat ik je niet aan zou raden als je geen jarenlange ervaring hebt, haha)

Zout water is op alle fronten duur.
De aanschaf van de bak is vele male duurder, een zoutwaterbak van 300L kost met alle techniek rond de 2000euro. Er zit normaal gesproken veel geavanceerdere techniek in een basis zoutwaterbak dan in een basis zoetwaterbak.
Dan de aanschaf van spullen. De beestjes en koralen zijn een stuk duurder dan een zoetwater visje. Koralen stekjes zijn er vanaf 10e, maar wil je een leuk koraal ben je 40-50e kwijt. Visjes van 25-30e zijn bij zoutwater goedkope visjes.

In het onderhoud kost het meer en materialen. Je moet osmosewater hebben, aquariumzout enz. Verder werk je een stuk secuurder, want iets dat besmet is met zoet water moet je eerst met zout water spoelen.
Je moet meer waardes bijhouden en de waardes zijn ook nauwkeuriger. De stripjes die veel mensen gebruiken om een zoet water te testen zijn niet voldoende voor een zoutbak, daar ga je echt met potjes en poeders je waardes controleren. En als het niet goed is heb je weer een berg supplementen om de boel weer op waarde te brengen ;)

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 21:52

secricible schreef:
Hier boven de vraag wat een nano bak is. Dat betekend niks anders als een kleine bak.
Bij zoetwater is een klein aquarium vanaf ongeveer 50liter, bij zoutwater is 100l al zeer nano. Maar ook zoutwater kun je in 30liter krijgen (wat ik je niet aan zou raden als je geen jarenlange ervaring hebt, haha)

Zout water is op alle fronten duur.
De aanschaf van de bak is vele male duurder, een zoutwaterbak van 300L kost met alle techniek rond de 2000euro. Er zit normaal gesproken veel geavanceerdere techniek in een basis zoutwaterbak dan in een basis zoetwaterbak.
Dan de aanschaf van spullen. De beestjes en koralen zijn een stuk duurder dan een zoetwater visje. Koralen stekjes zijn er vanaf 10e, maar wil je een leuk koraal ben je 40-50e kwijt. Visjes van 25-30e zijn bij zoutwater goedkope visjes.

In het onderhoud kost het meer en materialen. Je moet osmosewater hebben, aquariumzout enz. Verder werk je een stuk secuurder, want iets dat besmet is met zoet water moet je eerst met zout water spoelen.
Je moet meer waardes bijhouden en de waardes zijn ook nauwkeuriger. De stripjes die veel mensen gebruiken om een zoet water te testen zijn niet voldoende voor een zoutbak, daar ga je echt met potjes en poeders je waardes controleren. En als het niet goed is heb je weer een berg supplementen om de boel weer op waarde te brengen ;)

Dank je wel voor de duidelijke uitleg. Lijkt me, ooit als ik een hele grote pot met geld win, leuk en interessant om eens mee te beginnen/me in te verdiepen. Vind die zoutwater aquaria zo prachtig!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 08:15

ik lees mee. Hoop dit voorjaar op mezelf te gaan en een groot aquarium aan te schaffen. Heb jaren bij mijn zus een kleintje gehad maar toen dat steeds uit de hand liep is het weg gemoeten (erg veel slakken en geen idee hoe we er aan kwamen en nog minder idee hoe we er vanaf moesten komen. Verder was het aquarium niet in balans).

Om het makkelijk te maken voor mezelf zit ik er over te denken een groot aantrekkelijk en goed ingericht aquarium aan te schaffen via internet wat mensen weg doen omdat ze het beu zijn o.i.d. Ik heb al lopen zoeken maar dit is niet makkelijk ik heb echter nog wel even de tijd ;)

Tegen de tijd dat ik werkelijk wat ga doen ga ik uiteraard hulp vragen want heb er zelf veel te weinig verstand van en wil niet een over bevolkt aquarium o.i.d. hebben en twijfel nog wat tussen leeg of vol aquarium aanschaffen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 08:31

Ik ben begonnen met vuurgarnalen een paar maanden terug.
10 stuks om te beginnen.
Ik geloof dat er nu 70 inzitten. :D En niets bijgekocht.
Ik wil zo graag een andere kleur erbij.

Afbeelding

Afbeelding

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:07

leuk vrouwke!
die heb ik ooit ook eens heel impulsief meegenomen. na een uur in de bak was er geen een meer te vinden.. verdenk de tetra's ervan dat ze ze hebben opgegeten :')

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:13

Vrouwke, je hebt van dat 'ras' ook gele citroen garnalen. Ze kruisen wel.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 12:16

Ik heb 4 japonica garnalen, dan kan ik geen kleine garnaaltjes denk ik? Zoals crystal red of die vuurtjes.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:36

Dit is mijn (ietwat kale) bak:

Afbeelding

Er zit vanalles in, eerst wat meer, nu nog een paar cory's, neons, barbeeltjes en twee keer L144, eentje ervan krijgt echt al een flinke snor.

Afbeelding

Verder zitten er nog 3 cpo's in, had er eerst twee maar dat bleken twee vrouwtjes te zijn. Omdat ik baby's wilde besloot ik er maar een mannetje bij te halen. Ging alleen bij de eerste paring flink mis en vrouwtje raakte haar schaar en wat pootjes kwijt. Heb haar toen apart gehouden en ging er vanuit dat ze het of ging redden of binnen een paar uur zou zijn gehemeld. Ze heeft echter een week apart gezeten en leefde nog, dus heb haar maar weer terug gezet. Inmiddels zijn we een paar maanden verder en doet ze het heel erg goed op één schaar.

Afbeelding

Kon haar echt niet van kant maken :+

Wil binnenkort wel weer wat nieuws maar ik wil geen vissen meer die al mijn garnalen opeten...

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:37

Jawel hoor! :)
Je moet alleen even kijken wat de waterwaarden zijn van jouw water. Chrystals zijn gevoelig voor veel kalk in het water en een hoge ph. Ze overleven het misschien wel maar fokken zullen ze niet (snel) doen.

Ziet er mooi uit hoor renee!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:42

Vaak helpt bij garnalen al m een ph verlagende bodem te nemen. Kost wel wat per zak,maar ging heel goed bij mij.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:59

Desty schreef:
Vrouwke, je hebt van dat 'ras' ook gele citroen garnalen. Ze kruisen wel.

ja die zou ik graag erbij hebben, maar die kosten gelijk het dubbelen in de winkel.