Is nog wel een wens van mij..maar zo duur! Het scheelt dat wij al een groot deel van de techniek hebben.. Maar toch.. nog even blijven dromen haha
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Dimphyl schreef:hier 2x 60 liter gezelschapsbakjes.
de ene heb ik nu sinds 3 weken staan, sinds afgelopen week de bewoners erin.
hierin zitten op dit moment 5x neontetra, 5x parel danio, 4x slangenvisje (ben even de officiële naam kwijt) en 1 overgebleven vrouwelijke zwaarddrager uit de andere bak omdat die daar constant achterna gezeten werd.
mijn andere bak:
deze draait nu zo'n 4 jaar denk ik. zitten op dit moment zo'n 8 visjes in. deze zaten allemaal al in de bak vóor deze en zijn dus minstens 5jaar oud. ik wacht nu tot deze zijn overleden en wil in dit bakje dan de school pareldanio's doen en wat appelslakken ofzo.
(nu enkele blackmolly's, mickeymouse platies en nog 2 grondelaartjes.(corydoras?)
Dimphyl schreef:gave bakken komen er voorbij!
en idd TS, kuhli's, kon er even niet meer opkomen haha.
Heb ook het vermoeden dat 1 ervan zwanger is, die is opeens 3x zo dik als normaal..
Zie hier veel 'nette' bakken langskomen. ik ben meer van het verwilderde, lekker veel planten erin. Ik knip 1x in de maand de dode bladeren eruit, en de echt hoge toppen eraf maar verder doe ik vrij weinig aan mijn planten.
secricible schreef:Hier boven de vraag wat een nano bak is. Dat betekend niks anders als een kleine bak.
Bij zoetwater is een klein aquarium vanaf ongeveer 50liter, bij zoutwater is 100l al zeer nano. Maar ook zoutwater kun je in 30liter krijgen (wat ik je niet aan zou raden als je geen jarenlange ervaring hebt, haha)
Zout water is op alle fronten duur.
De aanschaf van de bak is vele male duurder, een zoutwaterbak van 300L kost met alle techniek rond de 2000euro. Er zit normaal gesproken veel geavanceerdere techniek in een basis zoutwaterbak dan in een basis zoetwaterbak.
Dan de aanschaf van spullen. De beestjes en koralen zijn een stuk duurder dan een zoetwater visje. Koralen stekjes zijn er vanaf 10e, maar wil je een leuk koraal ben je 40-50e kwijt. Visjes van 25-30e zijn bij zoutwater goedkope visjes.
In het onderhoud kost het meer en materialen. Je moet osmosewater hebben, aquariumzout enz. Verder werk je een stuk secuurder, want iets dat besmet is met zoet water moet je eerst met zout water spoelen.
Je moet meer waardes bijhouden en de waardes zijn ook nauwkeuriger. De stripjes die veel mensen gebruiken om een zoet water te testen zijn niet voldoende voor een zoutbak, daar ga je echt met potjes en poeders je waardes controleren. En als het niet goed is heb je weer een berg supplementen om de boel weer op waarde te brengen