Hond aanschaffen ivm veiligheid. Ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Re: Hond aanschaffen ivm veiligheid. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:29

Mijn grote jongen (boxer x labrador) is de grootste lieve lummel en allemansvriend van het eiland. Behalve dan bij die poging tot inbraak. Toen had ik handen en voeten nodig om te voorkomen dat hij Door het raam erachter aan ging. Nog nooit zo'n linke kop gezien.
Dus TS, je hoeft echt geen hond met waak reputatie aan te schaffen. Ik denkt dat iedere hond bij nood het baasje helpt.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:41

Wij wonen ook in het buitengebied en ik vind het heel prettig om twee honden te hebben!
Geen idee of ze echt iemand zouden 'pakken', maar afschrikken doen ze wel.

Eergisteren is de aannemer over het hek geklommen om nog iets aan het dak te repareren en hij stuurde daarna een berichtje dat ik twee gevaarlijke honden heb... Hij was wel twee keer over ze gestruikeld omdat ze zo enthousiast voor z'n voeten liepen. :')
Nu kent de oudste hond hem wel..maar toch..

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:42

Wij hebben een kruising herder. Een schat van een hond maar zodra iemand maar aan mij komt, dan staat ze er bij om te checken of ik het goed vindt. Het enige waar je goed over na moet denken is dat je de hond ook nog hebt als je je wel weer veilig voelt en dat een grote hond grote wandelingen vereist. Wij lopen met onze herder minimaal 3x per dag een wandeling van minimaal 45 minuten. Dat betekend dus dat je ook in de avond alleen naar buiten moet, welliswaar wel met een waakhond.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:43

mijn bouvier heeft zijn uiterlijk al mee. veel mensen mijden hem.
100% betrouwbaar, maar je moet niet aan de baas komen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:46

Wij hebben een kruising labrador (moeder is: mecheles herder x boerenfox) en die slaat flink aan, ze grijpt ook echt wel. Daarbij blaft ze alsof ze een herder is!

Tip: aanleren om op commando te blaffen / grommen. :D

Wij wonen in een buurt waar erg veel ingebroken wordt (grote vrijstaande huizen in het bos, veel oude mensen en rijke mensen) het geeft echt een veilig gevoel. :j

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:47

Riesenschnauzers zijn ook voor bewaking :)

www.schnauzer.nl (site van de NSC)
http://www.ofdutchspirit.eu (site van onze kennel)
Ook een facebookpagina, even zoeken op Schnauzerkennel of Dutch Spirit :)

Mijn moeder is zo schnauzergek, even bellen en ze kan je alles vertellen wat je wilt weten! ;)
Laatst bijgewerkt door DynamiteS op 07-01-15 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:48

Ik woon ook alleen en behoorlijk afgelegen en vind het fijn om 2 honden te hebben die aanslaan bij onraad. (geen idee of ik wat aan ze heb als het erop aan komt, ik heb het nog niet meegemaakt, haha) Echter, en het verbaast me dat niemand dat nog niet opgeschreven heeft: ook als ze denken/vinden dat er 's avonds/ 's nachts onraad is, beginnen ze al wat te grommen of 'binnenkeels' te blaffen. En met 2 honden denkt de andere hond dan dat er vast wel iets zal zijn (maar heeft eigenlijk geen idee wat) en gaat dan lekker meedoen...

Waardoor je dus eigenlijk wel weet dat er niets is (of misschien een wild zwijn of een kat ofzo), maar eigenlijk maken de honden je dan juist wat onrustig/bang...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:50

Ik heb me jaren lang ook erg onveilig gevoeld ( gestalked ) . Desondanks 2 grote honden voelde ik me niet veiliger, ik was juist als de doods dat ze die twee wat aan zouden doen dus stond als nog telkens vooraan als er iets was en hield mijn honden achterwege.

Qua aanslaan zal het zo en zo wel afschrikken denk ik .

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:56

Magrathea schreef:
Caesar schreef:
Misschien kun je eens rondkijken naar een oudere politiehond. Dan hoef je niet te beginnen met een pup en heb je in ieder geval op de korte termijn wat hulp. En ze zijn gewend om in actie te komen als er echt wat is.

Als je geen ervaring hebt met honden zou ik NIET aan een oudere politiehond beginnen... Zijn al niet de makkelijkste rassen :\

En je zou versteld staan wat sommige honden voor hun baasje doen, ook al lijken ze zo suf :j Als er echt nood is staat de gemiddelde hond echt wel z'n mannetje hoor! :)

Ik zou zekers niet als 1e hond een Ex politie hond aanschaffen. Ik heb een mix van Stabij x Golden R, als pup in huis genomen; mijn hond die beschermt mij in elke directe situatie. Dus pin je niet te veel vast aan een bepaald ras, het is puur de opvoeding en training die je de hond geeft. Wel zou ik een middelmaart tot grotere hond kiezen, met gemakkelijk leer karakter.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:59

Wij hebben sinds juni een bouvier, ook om het gevoel van veiligheid als ik alleen thuis ben... we hebben ook een beagle maar deze schrikt niet zo af... onze boef waakt heel goed en is naar ons toe superlief, heb nog nooit zo n goeie hond gehad! Ik zou wel even kijken welke rassen bij je passen want sommige rassen zijn niet zo simpel van karakter voor eerste hond...

Als je een pup zou nemen kan je ze goed laten wennen aan de poezen hoor... denk dat dit geen probleem zou vormen

Puchje

Hier hebben we een puber DH van net geen 70cm hoog. We wonen in het buitengebied en daarom bewust een grotere hond genomen.
Hij is erg lief naar ons toe en naar ons bezoek, maar tóch maakt hij behoorlijk indruk
door zijn grootte en zijn enthousiaste geblaf als er wordt aangebeld.
Naar visite is hij erg gezellig, maar ik geloof wel dat hij heel erg goed aanvoelt als er verkeerde intenties zijn.
Hij wordt érg waaks, zeker als ik alleen met hem ben als mijn man naar een afspraak toe is.
Zoals nu ook, hij ligt op mijn voeten op de 'standby-stand'. En als ik bv even wegdommel op de bank, dan ligt hij óf bovenop me ( :') ), óf voor me op de bank, of op de grond voor de bank. Hij laat me geen moment alleen <3

Maar toch hè.
Ik ga in het donker alleen met hem wandelen, langs een groot donker bos zonder straatlantaarns.
Toch... voel ik me dan niet veiliger. Er zal maar iemand uit de boesboes springen. :')

Ik weet nog toen ik alleen thuis was en de pup was net 6 maanden oud, dat hij aansloeg.
Alleen thuis, donkere serre, geen klap te zien buiten en een hond die aanslaat, maar nog niet sterk genoeg is om me te verdedigen. Ik deed het bijna in mijn broek :')

Marja schreef:
Echter, en het verbaast me dat niemand dat nog niet opgeschreven heeft: ook als ze denken/vinden dat er 's avonds/ 's nachts onraad is, beginnen ze al wat te grommen of 'binnenkeels' te blaffen. En met 2 honden denkt de andere hond dan dat er vast wel iets zal zijn (maar heeft eigenlijk geen idee wat) en gaat dan lekker meedoen...

Waardoor je dus eigenlijk wel weet dat er niets is (of misschien een wild zwijn of een kat ofzo), maar eigenlijk maken de honden je dan juist wat onrustig/bang...

Dat dus :D Je was me net voor!
Laatst bijgewerkt door Puchje op 07-01-15 20:10, in het totaal 2 keer bewerkt

MDJ

Ik snap je helemaal! Wij hebben ook twee grote honden, een rottweiler en een kruising tussen een amerikaanse stafford en een cane corso. De rottweiler heeft mij ook al eens geholpen in een rottige situatie waarin ik heeel blij was dat ze bij me was. Ik ben er ook zeker van dat een onbekend iemand echt niet bij ons binnen kan komen.. (En als ze al binnen komen dan komen ze er vast niet uit :)) )

Let er wel op dat je een hond kiest die niet al een heel verleden heeft.. Dat vereist net als een pup namelijk ook wel de enige ervaring!

Succes! :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:07

Ik vind eigenlijk wel dat je het heel leuk moet vinden om een hond te nemen. Ze hebben nu eenmaal ook veel zorg nodig, kosten tijd, aandacht en geld. Maar als je het goed doet, heb je een maatje voor het leven.

Ik heb trouwens geen hond voor veiligheid. Ik vind het eerder belangrijk om mijn hond te beschermen. ;)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:16

Ik heb een witte herder en voel me zeker wel een stuk veiliger. Wilde altijd (weer) een hond en een wat grotere ivm waken.
Zij weet precies wanneer iemand verkeerde bedoelingen heeft.
Ja ik ga ook 's avonds met haar wandelen en voel me veilig.
Alleen zou ik een witte herder niet aanraden als beginnershond.
Voor jouzelf is het ook fijn om een vechtsport te gaan doen. Ik heb Taekwondo gedaan en je voel je echt veel zekerder over wat je zelf kan.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:17

Hier een kruising Rottweiler x Herder.. ideaal..
Hij heeft het waakse heeft hij van de Rottweiler, het luisteren en baasgericht zijn van de Herder.

Moet zeggen dat we em niet hebben gehaald voor het waken, maar ik voel me er een stuk veiliger door _/-\o_

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:22

als je een pup koopt dan zal je geen probleem hebben met de katten normaalgezien.
de pup zal dan immers groeien met de katten en meestal niet de behoefte hebben om die te gaan opeten :P
ze behoren dan tot zijn roedel.
Zou natuurlijk ook kunnen zijn dat je katten er niet van moeten weten, maar jij zal wel weten hoe hondgericht je katten zijn.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:47

Ik heb nu 4 honden, 2 jackrussels 1 bernersennen en een teckel, ik weet zeker dat als er iets niet klopt dat de teckel grijpt, de anderen volgen dan al snel....

Ooit ben ik ook met 1 bullmastiff begonnen, de liefste hond die je kon bedenken, maar hij liet je wel binnen maar naar buiten kwam je niet. Lag ook het liefst de hele dag te slapen, maar zodra hij iets niet vertrouwde was hij wakker!

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:57

Wij hebben 2 hondjes gehad uit een mishandeld nest.
Bij 'enge' mannen in de buurt waren ze nergens te bekennen.
Maar toen mijn broertje begon te gillen omdat mijn opa hem optilde en kietelde hingen ze binnen 2 seconden in zijn enkels.
Het waren kleine hondjes (40 cm schoft), maar echte beschermers :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:00

Ja hier ook een hond aangeschaft voor de veiligheid. En voor een labrador is hij behoorlijk waaks. Kan op commando bijten. En is al een keer achter inbrekers aangeweest.

Mijn moeder heeft ook hond aangeschaft na het overleden van onze berner beer. Puur omdat ze soms nachtdiensten draait.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:12

Wij hebben een wetterhoun. Voor ons heel lief maar heel erg waaks. Menig klant is bang voor onze hond, maar dat vinden wij niet erg. Wij wonen aan een buitenweg en voel me met hond een stuk veiliger. Ik stuur ook S nachts als ze blaffen de honden altijd naar buiten

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:14

Wij hebben een bouvier, gaat goed met andere beesten, schapen paarden katten etc om. Vooral zachts echt waaks maar enorm lief en een echte knuffel voor de baasjes. Doet geen vlieg kwaad maar als een vreemde iets zou doen met ons grijpt ze in

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:30

Mijn ridgeback zou een eventuele inbreker verscheurd hebben denk ik :P die had het niet zo op vreemden, maar die is niet meer.
M'n boerenfox slaat snel aan en dat klinkt wel erg serieus, zeker als je het vergelijkt met het blaffen van de labrador en de toller.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 22:01

Allemaal bedankt voor de reacties en PBs! Fijn om te horen dat het dus geen rare gedachte is om een hond aan te schaffen ivm veiligheid, of in ieder geval je eigen gevoel van veiligheid te vergroten.

Iemand schreef ook dat je het wel ook echt leuk moet vinden. Begrijp me niet verkeerd, zolang het goed gaat met de katten, hij/zij lief is tegen de baas (mij) vind ik het alleen maar prachtig. Wandelen daar houd ik van, dus dan is een hondenvriendje natuurlijk helemaal leuk om mee te nemen! Samen boodschapjes doen, lekker fietsen langs de dijk, stiekem ben ik al aan het fantaseren :o maar ik wil er wel ook nuchter onder blijven want het is geen pakje boter wat je even koopt.

Hoewel ik dus (nog :P ) geen hondenmens ben, heb ik wel al sinds kleins af aan een zwak voor Duitse herders. De ouders van een vriendin van mij hebben er ook een, ik ben helemaal weg van haar. Heerlijke hond is het. Dat betekent overigens niet dat ik me vastpin op dit ras hoor, ik wil gewoon een lieve, waakse hond en al is hij paars met groene stippen, maakt me niet uit :')

Een aantal van jullie zeggen toch een pup aan te raden, maar ik voel hier weinig voor. Ook omdat ik daar niet direct iets 'aan heb' om het even krom te zeggen. Het is voor mij daarentegen wel heel belangrijk dat hij/zij de poezen niets doet.

Daarmee kom ik gelijk op mijn volgende vraag; hoe hebben de mensen dit gedaan die al katten hadden voordat de hond kwam? En dan doel ik vooral op oudere honden die erbij kwamen. Ik vind het namelijk echt enorm zielig als de katten doodsbang de hele dag boven zitten, hoewel je hier vooral in het begin natuurlijk niet aan ontkomt. Dat snap ik ook goed, maar het is niet de bedoeling dat ze de komende 2 jaar niet meer naar beneden durven.

Ik heb dus 0,0 ervaring met het introduceren van een oudere (grotere) hond aan katten die geen honden gewend zijn. Kan iemand mij daar iets over vertellen? :)

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 23:00

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je dan een hond kiest die gewend is aan katten en ook bekend is dat hij/zij niets doet bij vreemde katten! (Dat kan heel verschillend zijn namelijk..)

Qua introduceren.. Rustig aan doen, merk je dat het te spannend word voor de katten dan de hond even in een andere ruimte of de katten de gelegenheid geven om naar een andere ruimte te gaan.. Vaak loopt het dan wel los. Bij ons heeft het wel bijna 3 maanden geduurd voordat de honden en katten samen konden en het gaat nog niet geweldig. Wij hebben ze apart van elkaar, honden in de keuken en bijkeuken en de katten in de woonkamer. Als ze elkaar treffen nu gaat het prima maar als ze langere tijd in de zelfde ruimte zijn gaan de honden fixeren.. Je kan dus nooit 100% zeker zeggen dat ze 'vriendjes' worden maar samen leven moet, in mijn ogen, mogelijk zijn!

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 23:29

Wij hebben dertien jaar geleden een vierjarige Bouvier uit het asiel gehaald. De achtergrond was onbekend (gevonden hond) maar omdat mijn man, aka als DE BAAS, meteen liet merken dat de poes bij het gezin hoorde heeft hij poes nooit iets gedaan. Andersom wèl, maar als reactie loopt de Bouv dan weg van poes ^)
Een Bouv is meestal heel baasgericht. Hij accepteert anderen uit het gezin wel makkelijk als 'hoger in rang' wanneer de baas weg is, maar... als er niemand thuis is beslist hij zelf.
Bouv is nu 17!!! maar er komt nog steeds niemand op het erf als wij er niet bij zijn. We kunnen ook nooit iemand vinden die hem wil voeren als we op vakantie gaan.
Gelukkig is er dan altijd wel één van de kinderen thuis. Mijn buren, beste vrienden... zelfs mijn schoonouders laat hij niet op het erf.
Kortgeleden nog twee jonge katten in huis gehaald, gaf geen probleem. Maar vreemde katten die in de tuin komen? Tja... dat hebben we de afgelopen dertien jaar niet gehad ;)
Paarden in de tuin? Tja, dan komt de reden waarom hij ooit gefokt is wel boven. Hij drijft ze liefst bijeen en gaat dan liggen "beschermen". Tot DE BAAS zich ermee bemoeit.
Een Bouv heeft eigenlijk het liefst een erf om te beschermen maar kan ook heerlijk je drie-zits voor de hele dag innemen :D
Elke dag 3 keer 3 kwartier wandelen vindt hij leuk, 5 keer 3 kwartier vindt hij ook leuk, maar soms een dagje met: een keer 10 minuutjes, een keer een half uurtje en twee keer 'even snel plassen' tegen de haag van de buren accepteert hij ook.