13 Jaar oude hond begint stram te worden...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:33

Sicayes schreef:
Ja ik zag dat de Sasha's Blend al tegen de 40 euro zit.

Opzich niet erg, dat hebben we wel over voor de hond. Mja als een potje van de kruidvat precies hetzelfde werkt.. :+

Dat heb ik ook...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:41

Duivelsklauw ... goedkoop, doeltreffend, ook heel makkelijk in voer te doen.

Mijn bijna 23-jarige merrie krijgt het al sedert vorig jaar toen zij bijna niet meer fatsoenlijk uit haar stal kon stappen. Alhoewel nog altijd de 'oude dame' op de wei doet zij nu mee in bok- en galop partijen!
Kennissen van mij hebben het op aanraden ook aan hun hond gegeven (veearts medicijnen kwam op 120 euro per maand!) en die doet het ook prima mee.

Het blijven 'oude' dieren maar hun levenskwaliteit is wel door Duivelsklauw verbeterd.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:51

Iris82 schreef:
speurneusc schreef:
glucosemine voor mensen werkt goed hoor en zalmolie voor de omega 6

Op zich wel interessant dat de werking nog steeds niet wetenschappelijk bewezen is na al die jaren.
Maar goed, schijnbaar halen sommige mensen er toch goede resultaten mee.

zeker wel, bij onze duitse herder van 12 werkte de zalmolie al merkbaar en met de glucosemine er bovenop ging het helemaal beter.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:01

glucosamine/MSM/Chondro is iets wat je preventief kunt geven, als het kwaad al geschied is, zoals nu bij jouw hond zal het de kwaal niet verhelpen, puur alleen het voorkomen van erger en het iets verzachten.
Pijnstillers zoals Ramidyl en Trocoxil hielpen bij onze hond niets.
Nu slikt ze chinese kruiden in de vorm van Smoot Locomotion, dat helpt bij haar heel goed, kan nu gewoon de gebruikelijke wandelingen zoals altijd maken.
Heeft wel de bijwerking dat ze nu harstikke wakker is, dus 's avonds voor de tv niet rustig slaapt, maar met grote ogen en oren zit rond te kijken :)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:38

anderzijds kan het geen kwaad om de proef op de som te nemen en een paar weken glucosemine en zalmolie te geven, dan merk je vanzelf of al die bakkerspraatjes waar zijn of niet en of het voor jouw hond zin heeft.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:52

Ik zag net al snel glucosamine voorbij komen.
Dat geven wij ook aan onze hond met reuma.
Hij loopt er echt super van!!
Hele positieve ervaring mee dus echt top spul!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 19:58

Oudere dieren die stijver worden hebben vaak last van arthrose.een speciale voeding en voedingssupplementen kunnen daar al heel veel tegen helpen.
Kijk een soo zooplus naar de J/D van hills, daar heb ik goede ervaringen mee. In een betere dierenspeciaalzaak kun je supplementen kopen, of anders in het kruidvat.
Een hond van 13 zal geen jaren meer meegaan, het weigeren van medicijnen voor bijwerken (slchte nierwaardes) is in mijn ogen dan niet meer relevant. Beter een hond die korter pijnvrij kan leven en uiteindelijk ingeslapen wordt door de nieren heeft imo een beter leven gehad dan een hond die langer leefde maar niks kon doen door stijfheid of pijn.

Daarnaast is beweging net wel heel belangrijk. Door te bewegen blijft alles soepel en de spieren sterk. MAAR, het is beter om 4 x per dag 15 minuten te wandelen,dan een maal een uur.
Vermijd zware inspanningen, vermijd veel kort draaien en keren. Lange rustige afstanden zijn ideaal (eventueel rustig naast de fiets), zwemmen is perfect. Bouw de beweging langzaam weer op. Rust roest!

Hier ervaring met een hond die vanaf haar 4 jaar op pijnstillers zit, zware hd, ed en arthrose. Ze is nu 10 jaar en gaat nu erg hard achteruit, krijgt er inmiddels tramadol bij ook...

Azara71

Re: 13 Jaar oude hond begint stram te worden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 09:09

Bedankt allen voor de reacties !

Wij wonen op het platte land in Frankrijk met heel veel ruimte, Buuren op 500 meter afstand, een meertje op 5 meter, het bos ligt achter ons huis, en omringt door weilanden. Meestal gingen we gewoon even naar achteren lopen, naar het meertje of de weilanden in, daar gingen ze dan lekker rond rennen of zwemmen. Nu zijn er altijd jagers dus kan het niet ...

Mijn broertje mag graag ver lopen en nam hem dus in het begin dat hij een beetje stram was mee, en dan lag hij dus de volgende dag de hele dag in zijn mand. Nu mag mijn broertje hem niet meer mee nemen... Maar dan wil hij nog zo graag mee.

Ik wil alleen maar even er aan toe voegen dat hij nog wel genoeg beweging krijgt want ze struinen vaak genoeg buiten haha.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 09:31

Waarom mag je broertje hem niet meer mee nemen? Rust roest. Beweging is juist goed.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 09:45

Hij zou wel nog meemoeten op wandeling,maar niet te lang, het kan wel prima opgebouwd worden zodat hij uiteindelijk weer een of twee uur meekan, maar geen 3 uur wandelen eens in de twee weken...

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 10:13

Omdat mijn broertje niet meer thuis woont voor zijn studie en dus maar eens in de zoveel tijd thuis komt. En dan gaat hij meteen twee uur wandelen ... Zoals ik al zij, kan Samy dat niet meer aan want dan ligt hij de volgende dag de hele dag in de mand. En dat willen mijn ouders hem dus niet meer aan doen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:40

Onze kruising (Podenco x Herder??) wordt -hopelijk- in mei 18 jaar. Ze is stram, want ze loopt op 3 poten (heupkop is in het verleden verwijderd nav een gebroken heup). Ze heeft artrose en krijgt 2x per dag een half pilletje pijnstiller (iets met een C, weet het nu even niet). Daar gaat ze goed op!

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:48

ik gaf onze hond die 17 is geworden gelatinaat poeder, haalde ik gewoon bij de dierenwinkel. poeder gaf ik door eten heen en moet zeggen dat dat erg goed hielp! ze ging erdoor beter uit haar mand en werd echt minder stram. Zodat ik ermee stopte merkte ik dat gelijk

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:53

Jammer dat je in frankrijk woont, ik weet niet welke opties daar zijn voor zwemmen.
Middeltjes er in stoppen is een goede hulp, de een nog beter dan de ander (zoals het duidelijk verschil merken met opstaan etc) maar beweging zelf blijft imo het beste, en dan het liefste de beweging die verder niet te veel belast.
Ik heb bij een hondenzwembad gewerkt, en heb er geweldige dingen zien gebeuren met honden met artose en andere lichamelijke klachten. Onze honden blijven er ook lekker soepel door :) In de winter is het nogal fris, dus dat zou ik niet zo gauw aanraden tenzij je ergens verwarmd kunt zwemmen met je hond, maar in de zomer raad ik het je zeker aan meerdere keren per week (niet dagelijks, maar 2/3 keer in de week) lekker te gaan zwemmen met hem.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:55

Mijn vorige hond heeft een aantal jaren rimadyl gehad en deed het er super op. Toen hij (laatste jaar) heel slap werd heeft de dierenarts hem nog een spuit anabolen gegeven. Het zijn lapmiddelen maar hij heeft zich tot het einde kiplekker gevoeld.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:46

Onze hond had eigenlijk hetzelfde als jullie. Hij had artrose en we hebben tijden voer met glucosamine van de dierenarts gegeven. De doofheid was niet leuk, maar prima mee te leven.
Bobbie had vaak nog zijn vrolijke momenten, maar hij had zeker ook slechtere dagen.

Op het eind kwamen er te veel slechte dagen, en toen hij in 3 dagen opeens heel erg dement was geworden, hij was Bobbie niet meer, toen hebben we hem laten gaan.

Voer met glucosamine of glucosamine als supplement geven kan in ieder geval al heel veel helpen :j

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:01

het is wat he, als die honden zou oud worden en allerlei klachten krijgen.
ooit moeten we allemaal dan wellicht zo'n beslissing gaan nemen, vreselijk...
Mooi gezegd hierboven, Bobby was Bobby niet meer....

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:11

Onze hond is ook doof en heeft ook goede en slechte dagen. Kan soms snachts haar plas niet meer ophouden. Maar ze vraagt nogsteeds om aandacht en komt graag knuffelen.
Ze lijkt soms een beetje vergeetachtig te zijn. Maar lijkt nog niet ernstig.. We houden het iig in de gaten. Tot die tijd doen we er alles aan om het zo fijn mogelijk te maken voor haar.

Maar inderdaad.. Ooit komt die dag dat we voor de beslissing staan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:22

Mijn hond die uiteindelijk 18 jaar is geworden kreeg de laatste jaren eerst een soort "anabolen" injectie bij de dierenarts, daar kon ze dan weer een aantal maanden goed op lopen. In een later stadium kreeg ze gewoon elke dag een beetje Metacam, spoot ik zo in haar bekkie, vondt ze erg lekker.

Ze was ook doof en ging wat slechter zien, maar zolang ze zelf nog kon lopen, eten, drinken, poepen en plassen vond ik het prima. Als wij oud en stijf worden zijn we ook niet zo snel en soepel meer ;)

Persoonlijk geloof ik niet in de werking van allerlei homeopatische middelen en ja, ik heb het geprobeerd, zowel voor mens als dier. En helaas heeft het bij beide niets geholpen.

Ben het er wel mee eens dat "rust roest", maar dan kun je met een oudere hond beter wat vaker een korter stukje lopen dan in ene 2 uur achter elkaar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-01-15 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:23

Die van ons heeft artrose( symptomen klinken hetzelfde als bij die van jou) Die van ons krijg 1 keer per 3 maanden een tabletje van de DA. Wat het precies is weet ik niet.
Eerder gingen we naar een winkel hier in de buurt, Scala, beetje hetzelfde idee als De Tuinen, hier haalde we een poeder voor artrose bij honden, deze hielp erg goed, maar na 3 jaar was hij er een soort immuum voor geworden.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 14:08

Ik moet er niet aan denken als hij er niet meer is straks ! Maar goed ooit moeten we toch de beslissing nemen. Maar voor nu is daar absoluut nog geen sprake van. Hij is wat stram, word doof (maar hoort nog steeds) en staar zit ook al wat in zijn ogen maar voor de rest ... Hij is nog gewoon zindelijk, eet goed, blaf genoeg, speelt ook nog wel.

Samy hebben wij in 2001 over genomen, toen was hij 8 maand of zo. Helemaal apathisch, was niks gewend dan in een hok buiten vast zitten een ketting. Het heeft een poos geduurd voor hij een normale hond was die ons vertrouwde. En toen kreeg hij ontzettende verlating 's angst en maakte alles kapot wat los en ook vast zat ... Maar hij is toch de trouwste hond die wij ooit gehad hebben en ik vindt dat hij op zijn ouwe dag zonder pijn moet kunnen leven.

Hij is trouwens een kruising. Moeder Labrador X husky en vader Labrador X Duitse herder :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:10

Klinkt een beetje hetzelfde als mijn hond. Heeft voordat ik haar kreeg zo'n 6x in het asiel gezeten vanwege haar gedrag.

Ik heb geen moeite met wat medicatie als het dier daar wat minder stram van wordt en wat fijner in zijn ouder wordende lijf zit.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:09

Quellian schreef:
Onze kruising (Podenco x Herder??) wordt -hopelijk- in mei 18 jaar. Ze is stram, want ze loopt op 3 poten (heupkop is in het verleden verwijderd nav een gebroken heup). Ze heeft artrose en krijgt 2x per dag een half pilletje pijnstiller (iets met een C, weet het nu even niet). Daar gaat ze goed op!

Carporal heet het, even gekeken.
Ze heeft het ook een tijd heel goed gedaan op een supplement van Prins, maar dat wordt nu -helaas- niet meer verkocht.

Onze hond is inmiddels dement en volgens mij ook een beetje doof :+

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:35

die zielige ouwe besjes, ze zijn nog zo lief he?
onze hond is nu bijna 13 jaar, heeft afgelopen zomer ook last gehad van haar artrose.
maar met de chinese kruiden gaat het nu prima, ok, ze kan een keer een pas niet goed lopen als ze bv van de bank afspringt of zo...
Maar nu verder helemaal happy dog weer!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:44

Weet niet of t al genoemd is, maar glucosamine helpt goed voor soepelere gewrichten (gewoon tabletten voor mensen).