Vetbulten hond, weghalen of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 22:10

Linda2B schreef:
Ik heb ze bij mijn labrador van destijds 9 jaar wel weg laten halen, gedeeltelijk om uit te sluiten of ze kwaadaardig waren. Hij heeft de operatie heel goed doorstaan, nauwelijks last van gehad en er zijn daarna geen bulten meer teruggekomen of bijgekomen. Hij wordt in maart 13 jaar....

Netjes! :j
Je hoort volgens mij nog vrij vaak dat ze wel weer terug komen. Maar zo groot als deze nu zijn...ik denk dat we haast op het punt komen waarop we dat risico voor lief nemen.

Hmm, volledige narcose misschien dus toch. Zit er ook verschil in narcose soorten? bijvoorbeeld gasnarcose? Welke heeft de minste impact op de hond?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:12

Ik heb ook onder plaatselijke verdoving wat weg laten halen bij mn hond dat kan prima :j

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:12

Gas narcose is in elk geval veiliger.

Tigress

Re: Vetbulten hond, weghalen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 22:14

Zoiets dacht ik inderdaad al (bij een operatie op bijvoorbeeld ratten wordt die ook gebruikt, is veiliger, dus dat lijkt me ook voor een grote lobbes zo)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:16

toen mijn eerste rottweiler een klein vetbultje aan haar poot kreeg was ze een jaar of 8,ik ben toen in R'dam naar de da gegaan om het weg te laten halen...deze zei toen dat beter niet te doen omdat vetbulten altijd wel weer terug kwamen + de hond zou slechter uit de narcose komen als dat ze erin ging.

goed dit bultje groeide dus,en werd een grote bult,dan heb je een gezonde oude hond met een mega vetbult die los zit die makkelijk weggehaald had kunnen worden,maar die ingeslapen moest worden om zoiets stoms...

ik heb meerdere DA gevraagd om het weg te halen,maar ze durfde het niet meer aan omdat die bult zo groot was,uiteindelijk leerde ik iemand kennen die een DA had welke het wel zou opereren,en deze heeft het ook gedaan,hond was inmiddels bijna 12 en ging helaas 2 dagen na de operatie dood omdat haar hart het begaf van de narcose...

had ik maar....toen ze 8 was dat kleine rotbultje weg laten halen.

sindsdien laat ik groeiende vetbulten weghalen,degene die amper groeien mogen van mij blijven zitten,maar de snel groeiende gaan er resoluut uit,en er is nog nooit een vetbult terug gekomen :n

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:33

Hier is ook niks terug gekomen. Wel op een andere plek maar is niet storend en zeer langzaam groeiend.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 22:35

Oei, dat is nog best heftig!
Brr, des te meer reden om snel te kijken wat we nog aan die bult kunnen laten doen. Wil mijn maatje niet kwijt aan iets wat voorkomen had kunnen worden met een ingreep :n

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 22:49

Er is inderdaad wel een grens aan het formaat wat nog makkelijk weg te halen is. Je kan je voorstellen dat je de wondranden ook weer moet sluiten en als de wond heel groot is, is dit best lastig. Vooral op plekken waar geen 'extra' huid aanwezig is zoals op de poten/tenen.

De keus is dus echt aan jezelf. Wil je het weghalen, doe het dan op tijd en anders niet. En als je het idee hebt dat de bult de hond echt hindert, gewoon weg laten halen. Mocht er nog eens een bult(je) komen op een plek waar hij geen last van heeft, dan is het ook zeker het overwegen waard het te laten zitten. :) Mijn hond leeft er verder prima mee. Maar ze zitten dan ook niet op een echt hinderlijke plek.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:46

TS, heb je al een keuze gemaakt of je hem weg laat halen? :) Ik was wel benieuwd. ;)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 20:01

afspraak gaat binnenkort gemaakt worden voor overleg :j Ik hou jullie op de hoogte!

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 00:16

Update: hij gaat dinsdag onder het mes :)
De grote vetbulten zijn nagekeken, volgens de dierenarts heeft hij daar geen last van, dus die mogen blijven zitten.
Meneer heeft inmiddels een likgranuloom ontwikkeld, en die gaat wel worden weggehaald :)

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 00:22

Tijdje geleden is er bij onze teckel ook een vetbultje onder de oksel weggehaald, operatie ging helemaal goed, alleen het genezen van de wond was nogal een gedoe.
We hebben namelijk 3 teckels dus de patiënt mocht een baby rompertje aan, wat mevrouw natuurlijk niet prettig vond en door het telkens uit doen van dat ding en de energie die ze had omdat ze zo min mogelijk mocht lopen, terwijl we normaal altijd uren lange wandelingen maken. ging het wondje niet erg makkelijk dicht.

Nu is gelukkig alles goed, heb alleen zelf het idee dat er wel een gedeelte van het vet bultje is blijven zitten, er zit nu namelijk nog een klein bultje.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 00:29

Onze hond heeft een paar kleine bulten, onze dierenarts wil ze best weg halen maar raad het af. Zolang ze niet groeien kan het geen kwaad en hebben ze enkel last van de operatie.
Wel goed in de gaten houden en bij groei gaan ze ze weghalen.
Echter heeft ze die bulten al jaar of 7, en ze moet nog 9 jaar worden haha.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 19:37

Inmiddels heeft hij zijn operatie gehad, en heeft hij zijn poot in een prachtig groen verbandje :))

Genezen van de wond wordt hier ook afwachten, het zit op een lastig plekje, maar we gaan er gewoon voor zorgen dat het goed gaat genezen :))

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 11:06

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:12

Hopelijk knapt hij snel weer op! Succes!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 11:30

Phoe wat een slagveld :wow: hopelijk gaat het snel vooruit! Sterkte.