hond met baknijd te herplaatsen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

smileydees

Re: hond met baknijd te herplaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:35

Inslapen is nog geen optie volgens mij. Beestje is pas een jaar dus zal vast nog wel een stuk te corrigeren zijn. Mocht het niet gaan kan inslapen altijd nog. Er zijn vast wel verenigingen van DH die tips voor je hebben zoniet een opvanggezin o.i.d. Succes in ieder geval!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:43

Heb je al eens gekeken naar de afleveringen van Cesar over voernijd?
Ik weet dat veel mensen er tegen zijn om de hond te storen tijdens het eten en het voer tussendoor weg te pakken, maar als ik moest kiezen tussen dat als laatste redmiddel of een spuitje dan wist ik het wel ;)

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 11:53

Ik ben als kind opgegroeid met een rottweiler met baknijd. Ze heeft nooit iemand gebeten, mijn broer en ik wisten donders goed dat we uit de buurt moesten blijven als ze voer in haar bak had. Verder echt en schat van een hond, ze liet zichzelf uit en speelde met alle buurtkinderen :)
Als het probleem voernijd is, zou het niet al te moeilijk zijn om zo'n hond te herplaatsen, al is een gezin misschien niet al te handig. In ons geval was de hond er voordat wij kwamen, maar als je de keuze hebt, dan beter iemand die graag zo'n hond heeft, iemand die bijvoorbeeld IPO zou willen doen. Een hond van 1 jaar is perfect om mee aan sport te beginnen en iemand die hondensport doet heeft over het algemeen wel ervaring en goede begeleiding. Een hond inslapen vanwege een probleem dat prima te overkomen is vind ik echt zonde.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:54

Kesje schreef:
Ik ben als kind opgegroeid met een rottweiler met baknijd. Ze heeft nooit iemand gebeten, mijn broer en ik wisten donders goed dat we uit de buurt moesten blijven als ze voer in haar bak had. Verder echt en schat van een hond, ze liet zichzelf uit en speelde met alle buurtkinderen :)
Als het probleem voernijd is, zou het niet al te moeilijk zijn om zo'n hond te herplaatsen, al is een gezin misschien niet al te handig. In ons geval was de hond er voordat wij kwamen, maar als je de keuze hebt, dan beter iemand die graag zo'n hond heeft, iemand die bijvoorbeeld IPO zou willen doen. Een hond van 1 jaar is perfect om mee aan sport te beginnen en iemand die hondensport doet heeft over het algemeen wel ervaring en goede begeleiding. Een hond inslapen vanwege een probleem dat prima te overkomen is vind ik echt zonde.

Vind ik ook :j er zijn ongetwijfeld zat plekken waar hij terecht zou kunnen, bijvoorbeeld als waakhond op een terrein of manege/pensionstal bijvoorbeeld. Als het voer het enige probleem is, dan is dat voor bezoekers makkelijk veilig te maken door de voerbak ergens neer te zetten waar geen klanten komen.

De stal waar ik vroeger als kind veel kwam, had 2 honden lopen, ook beide met een gebruiksaanwijzing: hebben ze eten, niet aaien. Liggen ze te slapen, niet aaien. Dat heb je als kind echt wel door, welke honden je wel of niet kan aanhalen. En op stallen lopen doorgaans geen echt kleine kinderen rond, in ieder geval niet zonder toezicht.

Edit, de quote ging niet helemaal goed, ik wou de laatste zin benadrukken

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 12:59

8nnemiek schreef:
Heb je al eens gekeken naar de afleveringen van Cesar over voernijd?
Ik weet dat veel mensen er tegen zijn om de hond te storen tijdens het eten en het voer tussendoor weg te pakken, maar als ik moest kiezen tussen dat als laatste redmiddel of een spuitje dan wist ik het wel ;)

Ja, behalve dat je dat soort dingen absoluut niet zonder deskundige begeleiding moet proberen, want het kan er vele malen erger van worden met flinke verwondingen. Vooral eten af gaan pakken bij een hond die uit onzekerheid het verdedigt, daar wordt die hond niet zekerder van en daar gaat het gedrag echt niet van weg.

En ja, ik denk wel dat de hond te herplaatsen is met baknijd. Helemaal in het sportcircuit, maar niet als gezinshond. Als de hond gezond is en wat potentie heeft. Heb je geen ruimte voor een kennel buiten? Om de hond eten in te geven, zodat er ook niemand langs hoeft te lopen als de hond eet?

Baknijd kunnen ze gewoon hebben, daar hoeft niks raars voor gebeurd te zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:14

maar wat is het probleem als de hond in de bench eet?Daar kunnen toch geen eventuele kinderen bijkomen?(kinderen die nog nieteens geboren zijn....)

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 13:29

Bedankt voor alle reacties!! Het probleem is dat het ook om rondslingerend eten gaat. Dus ook eten dat je laat vallen oid. Ik durf dit niet aan met kinderen omdat hij ook echt uitvalt.

Iemand voor de hondensport zal ook moeilijk worden met ipo omdat hij ook nog eens onzeker en angstig is en dus niet geschikt voor ipo.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:34

geerke schreef:
maar wat is het probleem als de hond in de bench eet?Daar kunnen toch geen eventuele kinderen bijkomen?(kinderen die nog nieteens geboren zijn....)

Mijn gedachte...
Ik snap niet dat er zelfs over inslapen gesproken word!
Bij honden geld stellig dat er nooit! Eten afgepakt word
Het is met een paar stappen heel simpel te voorkomen en daarnaast zouden je kinderen ook begeleiding mogen hebben dat ze hem niet mogen storen etc
Sneu voor t beest dat hij niet begrepen word, maar herplaatsen is dan maar t beste..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 13:36

_Aurora_ schreef:
Bedankt voor alle reacties!! Het probleem is dat het ook om rondslingerend eten gaat. Dus ook eten dat je laat vallen oid. Ik durf dit niet aan met kinderen omdat hij ook echt uitvalt.

Iemand voor de hondensport zal ook moeilijk worden met ipo omdat hij ook nog eens onzeker en angstig is en dus niet geschikt voor ipo.

Met alle respect, maar ik snap heel goed dat TS dit niet wil riskeren. Moet je je voorstellen dat je kind haar/zijn koekje laat vallen, deze wil oprapen, de hond idemdito, ziet het kind als bedreiging en grijpt. Zeg jij dan ook tegen je kind die voor het leven verminkt is; tja sorry

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 13:37

essiesilly schreef:
geerke schreef:

Mijn gedachte...
Ik snap niet dat er zelfs over inslapen gesproken word!
Bij honden geld stellig dat er nooit! Eten afgepakt word
Het is met een paar stappen heel simpel te voorkomen en daarnaast zouden je kinderen ook begeleiding mogen hebben dat ze hem niet mogen storen etc
Sneu voor t beest dat hij niet begrepen word, maar herplaatsen is dan maar t beste..

Ik zeg wat er ons is geadviseerd. Niet wat wij denken. We hebben het hier over een baby/jonge kinderen. Het xou allemaal kunnen maar wij vinden persoonlijk de gok echt te groot.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 13:38

PercyLeen schreef:
_Aurora_ schreef:

Met alle respect, maar ik snap heel goed dat TS dit niet wil riskeren. Moet je je voorstellen dat je kind haar/zijn koekje laat vallen, deze wil oprapen, de hond idemdito, ziet het kind als bedreiging en grijpt. Zeg jij dan ook tegen je kind die voor het leven verminkt is; tja sorry

Dat is precies de reden van herplaatsing idd. Alleen wij gingen twijfelen door het andere advies of wij niet te subjectief keken naar herplaatsopties

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 15:04

_Aurora_ schreef:

Speuren misschien wel?

Ik zou hem in ieder geval niet in een gemiddeld gezin als huishond plaatsen.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 15:23

Speuren vindt hij erg leuk en kan hij helemaal in op gaan. Ik ben ook begonnen met gg. Dat zijn wel allemaal opties!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:18

_Aurora_ schreef:
bedankt voor alle reacties weer!! Die laatste tips met voernijd zijn we inderdaad mee bezig. We laten hem met rust met eten en geven er ook weer eten bij als we langs de bench gaan. Zo proberen we in ieder geval de echte agressie te verminderen. Het stomme is ook dat wij nooit eten hebben weggepakt oid. Het klopt inderdaad dat het pure onzekerheid van hem is. En hebben al veel mensen gehad die vonden dat het wel even op te lossen was door erboven te gaan staan...

Ik zou in ieder geval met rondslingerend eten heel goed gaan trainen want dat is eigenlijk je grootste probleem. Baknijd is te overzien/controleren, slingerend voer niet.
Gezien het een herder betreft die prima te trainen valt, kun je bijv. het commando 'leave it' aanleren. Dit kun je eerst met speeltjes/papiertjes/houtjes die je laat vallen oefenen, later pas met voer.
En ook hierbij geldt weer: de beloning moet groter zijn dan de beloning van een misser. Dus laat je brokjes vallen en zeg 'leave it' en doet hij niks? STEAKTIME *\o/*
Als dat lukt kun je gaan oefenen met voer wat al rondslingert. Oefen dit eerst aan de riem, zodat je kunt blokkeren mocht hij eerst niet luisteren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:35

Dat zou ik idd ook proberen :j Honden kunnen prima leren dat ze niet van de grond mogen eten. Ook al zijn ze onzeker. Eten op de grond = afblijven totdat baasje het opraapt en voert. Zo voorkom je ook dat ze gevaarlijke dingen eten.
Ik kan overal eten neer zetten.. op de salontafel, op de grond.. Ze loopt er zelfs met een boog omheen omdat ze weet dat ze er niet aan mag komen. Snuffelt ze er aan, dan is een simpele "eej" of "nee" al voldoende om haar er bij weg te halen. Zodra ze weten dat het niet van hun is zullen ze het ook niet verdedigen.
En uiteraard elke keer dat het goed gaat overdreven belonen :)

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:42

Ik zou zelf IPO ook niet direct afschrijven, menig hond wordt zekerder van zichzelf als er veel mee gedaan wordt en ze dingen leren. Vaak is het juist het niks hoeven waar ze onzeker van worden, want er is geen duidelijke structuur van wat ze moeten doen. Onzekere honden zijn in mijn ogen vaak de honden waar je de sport mee in moet en die je niet als "huishond" moet houden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:55

_Aurora_ schreef:

tja...dat is wat anders.Ik denk wel dat het te doen is met kinderen maar erg goed opletten,maar het blijft inderdaad een groot risico..Als de kinderen wat eten opsluiten.Je kunt kinderen ook leren,op een bepaalde leeftijd uiteraard,om alleen aan tafel te eten :D Scheelt ook een hoop rotzooi in huis ;)

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 18:58

Xjosee schreef:
Ik zou zelf IPO ook niet direct afschrijven, menig hond wordt zekerder van zichzelf als er veel mee gedaan wordt en ze dingen leren. Vaak is het juist het niks hoeven waar ze onzeker van worden, want er is geen duidelijke structuur van wat ze moeten doen. Onzekere honden zijn in mijn ogen vaak de honden waar je de sport mee in moet en die je niet als "huishond" moet houden.

Bij 2 ipo verenigingen zeiden ze dat de angst echt veel te groot is. Maargoed wie weet. Ik heb alleen het idee dat een hond daar snel weg gedaan wordt als het niet voldoet dus we preferen een blijvend huis. Ik denk dat er verschil zit tussen onzeker en onzeker. Hier wordt er ook 3x per week mee gespeurd en 2x per gg training. Voor de rest ook uitlaten ed dus het is niet dat de hond niets doet.

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:01

Heb hier een oudere buurvrouw, die altijd een herder heeft gehad. Woont in Drenthe in een klein dorpje, laatste huis van het dorp. Bos om de hoek, is ook nog eens dierfysiotherapeute .denk als ik het er met haar erover hebt, dat ze wel interesse heeft. Dan komt de hond erg veel buiten, en ze is erg consequent in de opvoeding. De afstand is voor haar geen probleem, ze gaat regelmatig naar Den Haag. Als je interesse hebt geef dan even een berichtje

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 19:01

8nnemiek schreef:
Dat zou ik idd ook proberen :j Honden kunnen prima leren dat ze niet van de grond mogen eten. Ook al zijn ze onzeker. Eten op de grond = afblijven totdat baasje het opraapt en voert. Zo voorkom je ook dat ze gevaarlijke dingen eten.
Ik kan overal eten neer zetten.. op de salontafel, op de grond.. Ze loopt er zelfs met een boog omheen omdat ze weet dat ze er niet aan mag komen. Snuffelt ze er aan, dan is een simpele "eej" of "nee" al voldoende om haar er bij weg te halen. Zodra ze weten dat het niet van hun is zullen ze het ook niet verdedigen.
En uiteraard elke keer dat het goed gaat overdreven belonen :)

Dat is zo en werkt bij mn andere hond ook zo. Misschien dat wij in een cirkel zitten met hem en er niet uit komen maar wij ktijgen zijn gedachten niet om met eten op de grond. We zijn er al maanden mee bezig en na een paar incidenten ben ik het vertrouwen kwijt en hopen wij dat iemand anders met een frisse blik er een super hond aan gaat hebben...

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 19:03

suggie schreef:
Heb hier een oudere buurvrouw, die altijd een herder heeft gehad. Woont in Drenthe in een klein dorpje, laatste huis van het dorp. Bos om de hoek, is ook nog eens dierfysiotherapeute .denk als ik het er met haar erover hebt, dat ze wel interesse heeft. Dan komt de hond erg veel buiten, en ze is erg consequent in de opvoeding. De afstand is voor haar geen probleem, ze gaat regelmatig naar Den Haag. Als je interesse hebt geef dan even een berichtje

Je hebt pb!!!

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 19:05

Bedankt voor alle reacties!!! Heel erg fijn om te lezen en ook fijn dat ik het even van me af kan schrijven. Het is zo'n verschrikkelijk besluit want het is verder voor ons een enorm lieve hond. We gaan zeker wat met alle tips doen voor de baknijd en we gaan in ieder geval een poging doen voor een nieuw huisje.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:56

Komt vast helemaal goed bij zo'n huisje als er word aangeboden :j

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 20:25

Seven schreef:
Komt vast helemaal goed bij zo'n huisje als er word aangeboden :j

Zeker weten. Bovenstaande ziet het helaas niet zitten maar er komt vast iemand!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:26

Jammer maar er zijn zeker meer van dat soort huisjes :j