verboden huisdierenlijst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:43

Het is misschien ook interessant om het onderzoek zelf te lezen. De kanttekeningen van de onderzoekers ondermijnen zowat de hele lijst, omdat ze toegeven dat er zoveel verschillende factoren zijn die bepalen of een dier wel of niet gehouden zou mogen worden, dat het vrijwel onmogelijk is om zo zwart-wit een lijst op te stellen :+ De reden dat bijvoorbeeld een koe, paard, of waterbuffel wel mag, is omdat deze ook gehouden worden voor economische doeleinden (voedsel bijvoorbeeld). Honden zouden volgens het onderzoek ook ongeschikt zijn, maar hiervoor is dan weer een uitzondering gemaakt. Het is een grote berg onzin, vanwege slechte eigenaren en druk op de politiek om wat aan het dierenwelzijn te doen hebben ze dit bedacht, maar niemand is er tevreden mee, en terecht.

LadyMadonna

Re: verboden huisdierenlijst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:53

Er staan helemaal geen vogels op. Vissen ook niet.
Verder is het een voorstel uit 2013, met als laatste wijziging zomer 2014, dus ik snap de ophef niet?

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 17:15

Sababber schreef:
Aangepaste voorwaarden zouden voor geen enkel dier slecht zijn.

Dat hamsters als kinderspeelgoed worden gehouden is echt niet meer zo vaak het geval. Veel mensen lezen zich van te voren in. En bij een hobbyfokker hoef je echt niet aan te komen met slechte omstandigheden voor het diertje. Als ze maatregelen zouden nemen om kleine kooien in Nederland te verbieden en die achterlijke loopballen. Dan zou dat al een hele verbetering zijn.

Ik ben zelf ook zo'n volwassenen die een Siberische / Russische hamsters als huisdier heeft. Puur omdat ik het niet eerlijk vind om in mijn situatie een hond of kat te nemen. Ik ben veel van huis en heb geen uur per dag over om een kat of hond de aandacht te geven die hij verdiend. Mijn hamster haal ik sochtends en savonds er even uit. Ik ben van mening da
. Wat voor dier je ook aanschaft, je hem het beste moet geven. Geen katten in studentenkrotten, honden zonder tuin en zonder een degelijke wandeling. En geen paarden die 24/7 op stal of tot in de knieën in de blub staan.

Zo zit mijn dier er bij. Een op maat gemaakt terrarium van 100x50x50 cm met verdiepingen, extra ventilatie en antiknaagstrips:
[ [url=m/bFaatJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Zs7HCQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

juist :Y)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:23

Nou, de witbuikegel mag dus ook niet meer. Zelfs niet onder speciale omstandigheden. En de zwartstaartprairiehond die nog veel dierenwinkels verkopen.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:28

Laptopmuis schreef:
Nou, de witbuikegel mag dus ook niet meer. Zelfs niet onder speciale omstandigheden. En de zwartstaartprairiehond die nog veel dierenwinkels verkopen.

Het mag WEL dit artikel komt uit 2013.....

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 18:36

jessdaniels schreef:
Laptopmuis schreef:

Het mag WEL dit artikel komt uit 2013.....

`heb je een artikel uit 2014? kan deze niet vinden

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:38

He oliebol, nu moet mn bizon de deur uit :+

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:39

Natuurlijk roept zo een lijst reacties op.
En of dit nu wel of niet de definitieve correcte lijst van het nieuwe jaar is vind ik het los daar van niet verkeerd dat het fokken- houden en verhandelen van dieren aan banden wordt gelegd.
Heel triest voor de mensen van goede wil die wel de juiste huisvesting en kennis in huis hebben om zo een dier een fijn leven te kunnen geven, maar érgens moet er een grens worden getrokken.
Het gaat gewoon veel te vaak mis waarbij er schrijnende gevallen aan het licht komen.

De bemoeienis van de mens in de dierenwereld heeft al te veel stuk gemaakt.
Laten we het kleine beetje dat er nog van over is zorgvuldig bewaken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:39

Nee want dat is er niet... Dit is een voorstel geweest wat voorlopig nog niet door de kamer is gegaan.
Heb je het artikel überhaupt gelezen of Kees je drie zinnen en trek je vervolgens direct conclusies?

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:52

myandalusier schreef:
`heb je een artikel uit 2014? kan deze niet vinden

Dat komt omdat dit niet meer aan de orde is in 2014. Het hele plan is van de tafel. Ze zijn wel bezig met een nieuwe lijst maar daar is nog helemaal niets van bekend. Deze hele lijst is helemaal van tafel ;)

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 18:54

Sabinee__ schreef:

:')

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 18:56

nee op omroep brabant was er een lijst waar op de lijst ook de syrische hamster stond.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:08

Voor vogels en vissen zou dacht ik een andere lijst komen, maar ik heb mij er de afgelopen tijd niet echt mee bezig gehouden. Volgens mij was deze lijst alleen voor zoogdieren of iets dergelijks.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:10

myandalusier schreef:
Sabinee__ schreef:

:')

Gelukkig mag je m houden tot hij dood is, maar dan geen nieuwe meer :j
Jij blij :Y) hoeft je bizon niet weg :D

Ik weet niet of dit mag, maar hier een link van heel veel info :D

Spoiler:
http://www.hammiehamsterforum.nl/viewtopic.php?f=63&t=8928

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 17:29

We zijn inmiddels al weer vele lijsten verder..
iedere zoveel maanden komt er een nieuw voorstel en iedere keer maken mensen bezwaar.
Dus waarschijnlijk gaat het nog jaren duren voor het door de kamer komt.

Het is overigens een positieflijst zoogdieren, vissen en vogels vallen hier dus buiten.