Jonge puppy’s mogen het land niet meer in

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Jonge puppy’s mogen het land niet meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:07

Ligt aan het land, in NL mogen ze vanaf 7 weken weg. Dus als jij normaal een pup ophaalt met 8 weken, moet je tot 15 weken wachten. Niet zoals jij zegt tot 12. MEt 12 weken krijgen ze de rabies enting en dan moet je nog 21 dagen wachten voordat ze de grens over mogen.

En nee, de rabies enting was niet verplicht voor pups onder de 3 maanden.

Het gaat niet over over hebben, het gaat over wat realistisch gezien mogelijk is.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:07

pennie17 schreef:
Misschien is het handig om eerst het hele stuk te lezen over de nieuwe regels:

http://www.licg.nl/6jm/nieuw-dierenpasp ... -2014.html

de regel is nodig hierdoor:

https://www.nd.nl/artikelen/2004/mei/25 ... dierenleed

Ik snap dat jullie het vervelend vinden maar het gaat om het grote geheel.
Niet om die enkele fokker in het buitenland die zich wel aan de regels houdt. Met die fokkers is volgens mij best een afspraak te maken om de pup iets langer aan te houden. En als het zo verschrikkelijk belangrijk vindt dan ga je knoop je er toch een vakantie aan vast. Dat doen de mensen die een paard willen komen in bv Spanje toch ook!

Deze regels zijn nodig om de illegale handel van 50.000 puppies per jaar te stoppen!
Als je van dieren houdt dan begrijp je dat dit nodig is.

Natúúrlijk begrijp ik dat er aan de handel in "oostblokpuppies" moet stoppen en daar ben ik het ook helemaal mee eens! Geen twijfel over mogelijk! Maar IK denk niet dat deze regels enig verschil gaan maken in deze illegale handel. Ze moeten ergens beginnen en dat snap ik wel, maar met de open grenzen lijkt mij deze maatregel een hele grote wassen neus. Want zoals ik eerder zei, het is niet te doen om alle grenzen weer te gaan bemannen en de kofferbakken in te duiken van iedereen die langskomt. Zo'n "illegaal" pupje komt pas aan het licht als het met 9 weken voor zijn enting bij de DA komt met een buitenlands paspoort en géén Rabiës enting. En tegen die tijd zijn de handelaars alweer onderweg om een nieuwe lading binnen te schepen, denk je ook niet?

Ik denk oprécht niet dat deze nieuwe regels ook maar enig verschil gaan maken in de illegale handel, en met dat in mijn achterhoofd vind ik het een behoorlijk vervelende situatie voor fokkers die juist met het oog op genenversmalling een pup uit "nieuwe" lijnen wil importeren of mensen zoals MyWishMax, Dierenfan en ikzelf. En er is echt wel omheen te werken hoor, geloof ik echt, maar als IK er al omheen denk te kunnen werken, wat denk je dan dat die kofferbakken-vol-oostblokpuppies kunnen?

En trouwens, hier in NL mogen pups met 7 week bij hun moeder weg, uit m'n hoofd gezegd. 8 weken is gebruikelijk. En tussen 8 en 15 weken zitten toch echt 7 weken..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:12

Alsof de broodfokkers dan geen vervalste paspoorten en dus entingen er in kunnen publiceren. Er gaat blijkbaar zoveel geld om en die illegale handel dat ze zich door zo'n maartregel niet tegen laten houden.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:13

Ik sluit me verder helemaal aan bij Neej en MyWishMax :)
Ik weet alleen niet wat je met het posten van de laatste link wil zeggen pennie17. Volgens mij zijn we allemaal prima op de hoogte van de nieuwe regels, en in je link staat ook dat vanaf 29-12-14 pups onder de 15 weken nederland niet meer in mogen.
Ah je hebt de link nu weggehaald.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:16

Wij zijn ook erg blij dat wij onze pup afgelopen jaar hebben geïmporteerd en niet nu nog met deze regels zitten. Ik geloof ook niet dat deze regels gaan helpen tegen de grote hoeveelheid illegale puppies die de grens over komen.

Wij wilden een hond van een specifiek ras, die erg lastig te 'krijgen' zijn. Na 2 jaar wachten mochten we een pup halen in oost-Dld, en dat hebben we dus gelijk gedaan. Ik moet er niet aan denken dat onze pup tot 15 weken bij de fokker had moeten blijven, dan is de meest belangrijke fase al voorbij. Wij hebben een bedrijf, waardoor de hond jong moet wennen aan specifieke situaties/geluiden/machines, en dat doe ik liefst zo vroeg mogelijk. Dat voorkomt later een hoop ellende.

De regels met het nieuwe paspoort zijn lachwekkend, er veranderd een nummertje en ze gaan bladzijdes plastificeren. Alsof dat helpt :O.