Kat aan de schijt, hele huis verdorven!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leffroi

Re: Kat aan de schijt, hele huis verdorven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:55

En mochten ze echt een keer ziek zijn, beetje de fut eruit, kan je de kip ook nog eens koken in een bouillon. Daar zitten zouten in die ze in een zieke periode wel kunnen gebruiken. Maar enkel een beetje aan de schijt kan je het gewoon in water koken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 14:57

Even ontlasting laten nakijken. Kan goed giardia zijn maar ook wormen. En dat zou ik even doen in overleg met de dierenarts. Even laten nakijken is wel zo verstandig.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:21

Diarree zal in veel gevallen gevolg van de stress zijn, aangezien de ontlasting niet meer zo dun is komt dat vast wel goed. En anders idd. naar de DA.
Je vriend zou na kunnen vragen wanneer de katjes voor het laatst ontwormd zijn. Bij kittens tot 6 maanden zou dat maandelijks gebeurd moeten zijn, daarna is 4x per jaar meestal voldoende.
Diarree ruikt meestal niet erg fris, maar de geur van de ontlasting kan tevens door het voer of verandering van voeding veroorzaakt worden.
Hoe beter de kwaliteit van het voer hoe minder erg vaak de geur. Vers vlees schijnt het minst geur tot gevolg te hebben.
Ben zelf geen fan van de meeste merken supermarktvoer. Als je vriend merkvoer te duur vindt: bij zooplus kun je grotere zakken bestellen, hoe groter de hoeveelheid hoe lager de prijs.
Vanwege een allergie van een van onze katten ben ik me nu aan het verdiepen in versvoer (KVV, zie bijv. voerwijzer.com) en overweeg ik alle katten over te zetten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:28

Ik zou eens overstappen naar kwaliteits voer zoals Royal canin. Op zooplus is het betaalbaar, een zak van 10 kilo voor 50 euro. Van goedkoop supermarkt voer eten ze meer én schijten en stinken ze veel meer. Ik heb ook een kat gekocht die goedkoop voer kreeg en scheet gruwelijk veel flatsen die stonken. Ze kreeg bij Mij Royal Canin en na 3 weken had ze normale stront. Het zou mij niet verbazen als hij het bij die mensen ook had. Ik geloof nl niet zo in praatjes, katten mensen liegen 9 vd 10 keer als ze volwassen katten verkopen. En veel mensen weten niet beter, dus vinden stink stront normaal of willen geen euro uitgeven.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:32

Ik geef mijn moederpoes en kittens vers voer naast de brokken. Maar ik denk dat deze katten dat niet zomaar gaan eten. Je moet er ook een 'mens' voor zijn dus dat is niet het eerste wat ik zou aanraden. In net begin moet je er aan wennen en het is meer werk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:33

Een goede kattebakkorrel kan veel verschil maken. Wij hebben duur spul (4.5 euro voor een doosje van 6liter) en ruiken nooit een poeplucht.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:34

Dat helpt zeer zeker ook!!!

Ik gebruik biokats fresh, duurder maar je doet er lang mee en geen stank. Makkelijk scheppen.

Als ze dun poepen zijn er katten die het niet meer onder graven omdat ze er vies van zijn.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:36

Royal Canin kwaliteitsvoer? Nou nee dus. Net als voor honden geld, des te minder granen, des te beter. Dus dan zou ik zeker geen Royal Canin aan gaan raden.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:44

Joolien schreef:
hebben jullie trouwens de eigenaar al gebeld of hij het eerder ook al had? Straks heb je zieke kittens meegekregen?

Ik denk wanneer de vorige eigenaren willens en wetens een ziek katje verkopen, ze dit niet achteraf aan de telefoon vrolijk opbiechten.

"Ja, hij was inderdaad al ziek, maar dit leek me overbodig erbij te vertellen" ?

Ik denk trouwens dat het heel goed verhuis stress kan zijn, ik hoop voor je dat dit het is. Ander voer voor gevoelige darmen is ook nog een optie. Succes!

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:49

Begraaft hij het wel? Een dominantere kat laat zijn poep gewoon op de korrels liggen en daardoor stinkt het ook veel erger. Mijne doet dat ook. We kopen nu kattengrit dat de geur redelijk neutraliseert.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:54

Eten waar de kat het goed op doet én een goede kattenbakvulling doen wonderen. Ik voer hier ook royal canin (de pers-variant) en gebruik silicaatkorrels in de bak. Doe je ongeveer 4 weken mee met 1 kat en ik vraag het weleens aan bezoek, maar niemand ruikt hier de kat.
Wat goed voer is, is ook weer een discussie op zich, helemaal hier op bokt doe je het, lijkt het vaak, alleen maar goed met vers vlees voeren. Ik kijk naar mijn kat, hij kent niet anders dan de brokken die hij nu kent, snapt niets van andere soorten voer en ziet er goed uit en is goed op gewicht. Zou niet weten waarom ik het dan zou veranderen.

Iemand opperde 'een dagje vasten', dat is voor een kat levensgevaarlijk. Een kat die 24 uur niet eet kan leververvetting krijgen en dat wil je niet. Je zou, als je onbeperkt voert, wel even een paar uur rust kunnen geven, maar doe dat dus niet te lang.

Stress kan trouwens inderdaad gekke dingen doen bij katten, diarree is op zich nog niet eens zo heel gek. Hopelijk gaat het wel gauw over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:58

Wat je kan doen is ook een Feliway verdamper ophangen. Dan wordt het huis sneller 'hun' eigen :j ik denk zelf ook dat het stress is.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 17:04

Ja hij begraaft het wel! Hij krijgt gewoon z'n brokken en we zetten ook een bakje neer met vlees uit zo'n zakje maar alleen de poes eet er van en hij besteed er weinig aandacht aan en gaat terug naar z'n brokken. Ik heb nu kipfilet gehaald en rijst heeft m'n vriend staan dus dat gaan er dalijk meteen even uitproberen. Ik hoop dat hij dit wel eet. Ik zou alle tips qua voer doorgeven aan mijn vriend. En we moeten maar even kijken hoe het gaat lopen. En het goed in de gaten houden. Dalijk ook meteen de kattenbak weer doen en zou er wat meer vulling bij doen! Kijken of dat wat helpt tegen de lucht.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:09

Oeiiiii die zakjes vragen echt om aan de schijt te gaan, niet geven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:47

Shirley schreef:
Nou zijn pastoortjes niet altijd te vertrouwen, hoor ;)

_/-\o_ :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:49

Idd RC is nou niet bepaald kwaliteitsvoer :') zit amper vlees in.
Ik zou nu ook geen natvoer geven, enkel brokjes en kip.

Equilibiria daar heb je gelijk in haha.

western4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:05

Een witte zak met perfect erop...
Perfect fit misschien?
Als ik jou was zou ik daar eens mee stoppen. Mijn katten krijgen purina one indoor, toen mijn vriend een keer mis was en perfect fit mee nam stonken ze ook zo. Hopen zo groot als een paard en vreselijk stinken! Ik vind het rotvoer! Van purina one indoor geen stank en mooie gezonde katten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:06

Ik zou persoonlijk als hij t morgen nog heeft wel een bezoekje brengen aan de da. Katten laten niet snel wat zien, heel anders dan honden en met de komende mogelijke stress van oud en nieuw zou ik t voor je beestjes zo fijn mogelijk maken.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 21:44

Ik ben nu ongeveer een half uurtje binnen en geen stank! Poep was netjes wel bijgevuld met grind en poep eruit gehaald. Ander soort grind erin ook wat de lucht een beetje moet tegen gaan. Kip koken is ook gelukt dus alles is nu aan het afkoelen en hopen dat ze het eten. Brokken zijn zo goed als op en drinken doen ze ook goed. De kater dekte zijn poep niet goed af dus dat kan ook nog wat zijn. Pootjes zaten onder de poep dus vriendlief is net thuis en heeft de kattenpootjes onder handen genomen en z'n beddengoed in de was gedaan :') Hij gaat de vorige eigenaar even mailen om te vragen wanneer ze voor het laatst voor wormen zijn behandeld en of hij er bij hun ook al last van had.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:37

Ik zou stronghold halen bij de da, is meteen voor mijt, vlooi en worm. Kip zullen ze wel eten! Mijn kat krijste erom toen ik dat 1x heb gedaan :')

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:42

Zonnetje81 schreef:
Ik zou stronghold halen bij de da, is meteen voor mijt, vlooi en worm. Kip zullen ze wel eten! Mijn kat krijste erom toen ik dat 1x heb gedaan :')

Maar niet voor alle wormen!!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:50

Klopt, 1 soort niet, weet zo ff niet welke, maar daar kunnen ze later weer een x voor ontwormen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:52

western4ever schreef:
Een witte zak met perfect erop...
Perfect fit misschien?
Als ik jou was zou ik daar eens mee stoppen. Mijn katten krijgen purina one indoor, toen mijn vriend een keer mis was en perfect fit mee nam stonken ze ook zo. Hopen zo groot als een paard en vreselijk stinken! Ik vind het rotvoer! Van purina one indoor geen stank en mooie gezonde katten.

Ik voer ook al jaaaren purina one. Lekker makkelijk bij de supermarkt te verkrijgen maar ook weer geen whiskaszooi. Nee het is geen RC maar mijn katten doen het er al jaren goed op. Kleine drollen en het stinkt hier nooit. Ben nog nooit bij de DA geweest ivm ziekte of problemen en ze zijn allebei 11.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:52

Zonnetje81 schreef:
Klopt, 1 soort niet, weet zo ff niet welke, maar daar kunnen ze later weer een x voor ontwormen.

Lintworm!!

suggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:54

De beste wormenkuur voor katten is panacur die pakt ook evt. Giardia besmetting aan