Het hebben van een hond - hoe doen mensen dat toch

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

langua

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:27

Ik heb de liefste moeder ooit, ik breng ze 's ochtend en haal ze 's avonds weer op. Ze vinden het daar net zo fijn als thuis... Maar anders was het idd geen optie geweest...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:27

toen ik mijn eerste hond kreeg werkte ik ook fulltime,ze bleef dan gewoon thuis,als ze snachts haar pies makkelijk 12 uur kan ophouden waarom overdags dan niet??

ik liep wel een uur of 4 per dag met haar,en ging nooit savonds meer weg zonder haar mee te nemen,later zijn er nog 4 honden bijgekomen,dus 5 honden totaal en 2 fulltime werkende mensen...

oww en we hadden 4 honden op een flat overigens...4 gróte honden ook nog eens...later toen we er 5 hadden hadden we en heel klein eensgezinswoninkje..

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:30

Wij willen over een paar jaar een hond. Eerst de kids iets groter. Er is twee dagen per week niemand thuis. Dan willen we op zoek naar een dagopvang of oppas. Maar is wel dure boel ja.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:31

Ik denk dat er in de echte wereld ook veel meer mensen zijn die gewoon wel hun hond de hele dag alleen thuis laten dan alle modeleigenaars op bokt. Ik zie dat helaas vaak genoeg, dat een huisdiers belangrijkste functie het plezieren van de kinderen thuis is en de rest is bijzaak. Is het fair naar de hond toe? Misschien niet, maar zo hebben ze dus een hond.
Maar om die reden zie ik mezelf dus ook nooit met een hond.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:33

Tuuuuurlijk is dat mogelijk. Maar dat ligt er ook net aan hoe je woont. Ik werk ook in het onderwijs en heb nu twee honden. Mijn honden zijn gewend om door een hondenluik naar de tuin te gaan als ze moeten plassen en van de vier dagen dat ik werk heb ik twee lange dagen. Op die twee dagen komt mijn vader langs om ze een rondje te doen. Na het werk gaan ze mee naar het bos om lekker te rennen e.d. Toen ik nog 1 hondje had en in een flat woonde had ik een uitlaatmeisje, was een jaar of 14 en echt een heel lief kind. Die liet voor 5 euro per keer de hond uit. De ene week was dat 1 keer de andere week 2 keer of niet, net zoals dat uitkwam. Ik had een advertentie gezet op mp en kreeg vrij veel reacties. Ook van kinderen van 8 maar en ouderen die de hond graag bij hun thuis wilde hebben, dus dan kun je kiezen wat je zelf prettig vind. Mijn eerste hondje komt uit het asiel, hij was toen vijf. Hij moest alleen wennen aan het zindelijk zijn in huis en dat ging na een maandje foutloos. Hij is de perfecte hond voor mij,dus kijk eens bij asiels op internet als je weet wat je wilt. Mijn eisen waren: lief, aaibaar, makkelijk mee kunnen nemen, van wandelen houden, rustig. En dat is hij allemaal! Ik heb nu een tweede hondje uit het buitenland, die is nu een half jaar maar die is wat minder makkelijk en ik heb ook besloten om nooit meer een buitenlander te nemen, maar dat is net wat je leuk vind.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:33

Ik ben helaas ziek thuis. :) Toen ik nog full time werkte, woonde ik nog bij mijn moeder en zat ze thuis met de andere honden en mijn moeder was door de dag vaak wel een uurtje of twee uurtjes thuis dus ze zaten max een paar uur "alleen" (met hun roedel dus eigenlijk.)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:34

Onze hond is 4 dagen in de week alleen thuis, dit is hij al vanaf het begin dat we hem hebben gewend en hij heeft er nooit problemen mee gehad, daarvoor zat hij in het asiel.
Hij gaat 3 keer op een dag uit en we hebben een grote tuin waar hij in kan zodra we thuis zijn.
Verder krijgt hij aandacht wanneer hij het nodig heeft en als we niet thuis zijn slaapt hij.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:38

Sheran schreef:
Hallo allemaal,

Al heel lang wil ik een hond, maar het lijkt nooit in mijn leven te kunnen passen. Omdat ik me niet kan voorstellen dat andere mensen niet met dat probleem zitten, vraag ik me af hoe anderen het doen.
Mijn probleem is voornamelijk dat ik werk. Ik werk in het onderwijs dus heb relatief korte dagen (want voorbereiden en nakijken kan thuis, maar ben toch al snel 7 uur weg. Ik vind het niet sociaal om al die tijd zo'n hondje alleen in huis te laten zitten. Je hebt natuurlijk een uitlaatservice, maar als ik die neem iedere dag dan is mijn hele salaris op :+. Ik ken verder geen mensen met honden die wel eens de mijne mee zouden willen nemen op een wandeling.
Ik zie dit probleem zich niet oplossen - ik zal toch moeten blijven werken. Hoe doen de hondenbezitters dit?

Ik heb alleen de OP gelezen.

Wij werken beide fulltime en hebben 4 honden.
Toch komen ze hier 8 keer per dag buiten. 6 keer even snel poepen/plassen en 2 keer een echte wandeling. (Strand, bos, polder, etc)

Het is inpassen. Je kan niet verwachten dat je met een hond kan leven zoals je nu doet.
Voor mij zit het er niet in om 's avond lekker lui op de bank te hangen. Nee hoor, dan ben ik met de paarden en de honden bezig.

Nu heb ik het geluk dat ik eigen baas ben en vlakbij mijn huis werk. Daardoor kan ik overdag naar huis om ze uit te laten.

Ik ken ook mensen (hier in de straat) die een hond hebben die maar 2 keer per dag buiten komt om even te poepen/plassen. De rest van de dag zit dat arme dier in de bench. (Hij is zo druk dus hij moet in de bench blijven)
Zulke mensen verdienen geen hond.

Maargoed.... eergisteren kerst bij mijn ouders gevierd. Het was heel gezellig, maar wij moesten om 8 uur alweer naar huis. Want de honden moesten uit.
Dat hoort er nou eenmaal bij. En zulke dingen moet je ervoor over hebben.

Hier gaan de honden ook omstebeurt een hele dag mee naar de winkel. En uiteraard zitten ze allemaal op training :)
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 28-12-14 11:45, in het totaal 2 keer bewerkt

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:38

Goof schreef:
Sheran schreef:
Jouw hond klinkt wel ideaal, Goof :).

Ik heb de makkelijkste hond van de wereld.
Mocht zij er niet meer zijn weet ik niet of ik weer een hond neem of kan nemen want ik geloof nooit dat ik weer zo'n makkelijke hond zou kunnen vinden.
Maar ze bestaan kennelijk ;)

Ik heb er zelfs 2 zitten *\o/* *\o/*

En ik vind dat het geheel aan de opvoeding ligt hoe een hond zich gedaagd in huis en alles.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:40

Hier single en fulltime werkend. Honden leven in een roedel van 3 en hebben een groot deel van het erf tot hun beschikking. Ze kunnen binnen liggen, buiten liggen, in de zon, schaduw, droog, uit de wind, werkelijk alles. Ik werk 4 (lange) dagen en de andere 3 dagen ben ik thuis.
De toegevoegde waarde van een dagopvang (in een roedel op een speelweide, zoals ze dus thuis hebben) of een uitlaatservice zie ik voor deze honden niet. Meestal komt mijn moeder ook nog minstens 2x langs om haar hond erbij te gooien en weer op te halen.

Ik geloof dat ik er meer moeite mee heb dat ik mijn honden lang alleen laat dan dat de honden dat hebben :+ . Wel zorg ik dat ik buiten mijn werk weinig weg ben.
De oudste is een echte erf- en waakhond: is helemaal happy met zijn taak om op huis en haard te passen. De middelste is wat meer baasgericht, maar is eigenlijk altijd buiten te vinden en de jongste moet helemaal niet zeuren, want die komt uit Roemenië en heeft de hemel op aarde getroffen :D . Dat laatste is natuurlijk onzin, maar oprecht, die is al lang blij dat ze een warme mand heeft en 2x per dag eten krijgt.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:40

Ik ben van mening dat het wel kan, mits je daar een geschikte hond voor uitzoekt en de rest van je dag dat je wel thuis bent goed besteedt aan de hond (wandelen, spelen, aandacht).
Ook een juiste opvoeding is van groot belang en ik ben daarom al weer plb uren aan het sparen voor als ooit mijn hond het loodje legt en ik een nieuwe wil.
Gelukkig is mijn werkgever ook erg meedenkend met dit soort dingen (vorige week moest mijn hond voor o.k. en dat kon dan diezelfde dag bij die orthopeed, geen probleem dat ik dan de rest van die dag niet kwam werken).
Ik werk fulltime (36 uur) en mijn hond is op werkdagen gewoon thuis en ik kan je zelfs vertellen dat als ik vakantie heb, ik gewoon het huis uitgekeken wordt, want dan kan mevrouw eens rustig slapen.
Op een werkdag laat ik haar voor mijn werk goed uit en na mijn werk mag ze ook direct met me op pad. Ook gaat ze mee naar stal (nu niet, vanwege de o.k. mag ze nu helemaal niets), mee naast het paard. Ik doe 2 x in de week agility met haar. Ik ben wel van mening als je een werkhond heb, dat je er mee moet werken. Mijn hond zou anders doodongelukkig worden. Ook fietsen we normaal regelmatig.
Nu staat alles helaas op een laag pitje, 1 verkeerde sprong kan nare gevolgen hebben en kan je daarom ook adviseren, maak een potje voor onvoorziene uitgaven of sluit een verzekering af. Want dit geintje kost me nu even 1800 euro en dan ben ik nog niet klaar.

Ik zie helaas ook veel honden waar het baasje de hele dag huis is, maar de hond dan alsnog nauwelijk wandelt, traint etc. en vooral volgepropt wordt. Nee dan denk ik dat mijn hond gelukkiger is (nou ja, nu even niet, maar normaal gezien dan ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:41

Mijn ouders werken ook fulltime. En dan zit de hond alleen thuis. Van 7 tot 7 ongeveer. Soms ook van 7 tot 4 ligt er maar net aan.

Verder komt die 4x per dag buiten en gaat die overal heen mee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:41

HorseTopShop schreef:

Toch komen ze hier 8 keer per dag buiten. 6 keer even snel poepen/plassen en 2 keer een echte wandeling. (Strand, bos, polder, etc)

Het is inpassen. Je kan niet verwachten dat je met een hond kan leven zoals je nu doet.
Voor mij zit het er niet in om 's avond lekker lui op de bank te hangen. Nee hoor, dan ben ik met de paarden en de honden bezig.

Nu heb ik het geluk dat ik eigen baas ben en vlakbij mijn huis werk. Daardoor kan ik overdag naar huis om ze uit te laten.

Ik ken ook mensen (hier in de straat) die een hond hebben die maar 2 keer per dag buiten komt om even te poepen/plassen. De rest van de dag zit dat arme dier in de bench. (Hij is zo druk dus hij moet in de bench blijven)

Maargoed.... eergisteren kerst bij mijn ouders gevierd. Het was heel gezellig, maar wij moesten om 8 uur alweer naar huis. Want de honden moesten uit.

Hier gaat de hond gewoon mee naar mijn ouders. :+ En ga ik naar plaatsen waar ze niet mee kan blijven we ook niet lang. :) Dat is idd het directe gevolg van een hond hebben (als je hem eerlijk houdt toch)

sem722

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:43

Oke...(nu ga ik vast een deel van Bokt over me heen krijgen)..mijn hond blijft overdag gewoon alleen thuis!

Ze is dit van pup af aan gewend en ik heb altijd geleerd - het gaat om de kwaliteit, niet quantiteit van het uitlaten.
Wij lopen elke ochtend een uurtje door het bos ( als madam tenminste zin heeft) en elke avond ook zoiets. Daarnaast gaat ze altijd mee naar de paarden waar ze op haar gemak los kab rondscharrelen.
Op vrije dagen gaat ze overal mee naar toe waar ik ook heen ga. Maar ik werk in de weekenden soms ook s-nachts en dan blijft ze gewoon weer thuis.

Is dit ideaal in de ogen van anderen?? Wellicht niet altijd, maar ik kijk altijd naar de hond zelf. Is ze happy, chaggie, relaxed, stressed en pas daar de situatie op aan. Ingeval van ziekte of not happy zijn gaat ze ook weleens een dagje mee naar kantoor waar ze ( jaja) heel de dag slaapt.

Let wel, ik heb een super chille hond, maar die heb ik zo ook wel een beetje gemaakt.

Er zijn genoeg mensen die heel de dag thuis blijven voor de hond en waarbij deze minder aandacht of wandeluren krijgt als mijn mina - en wij zij de allerdikste maatjes, dus ik doe vast wel iets goed.

Kimbers

Ik heb het geluk dat mijn ouders zo gek zijn om 2/3 keer per week in de middag met mijn hond te lopen.

mijn vriend werkt fulltime en ik zo'n 30 uur. De dagen dat ze langer dan 5 uur alleen is wordt ze dus door mijn ouders uitgelaten.

Deertje

wij hebben er drie, en lopen fulltime buiten, ze kunnen in de stal en in hun bench, maar lopen als wij gaan werken gewoon rond op het erf.. die van ons komen zelfs nooit binnen in huis, zijn dit zo gewend..

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:44

sem722 schreef:
Oke...(nu ga ik vast een deel van Bokt over me heen krijgen)..mijn hond blijft overdag gewoon alleen thuis! .....

Er zijn genoeg mensen die heel de dag thuis blijven voor de hond en waarbij deze minder aandacht of wandeluren krijgt als mijn mina - en wij zij de allerdikste maatjes, dus ik doe vast wel iets goed.

Toch wel frappant, dat ik diezelfde eerste gedachte had, maar er zijn er dus meer ;)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:46

Ayasha schreef:
HorseTopShop schreef:

Hier gaat de hond gewoon mee naar mijn ouders. :+ En ga ik naar plaatsen waar ze niet mee kan blijven we ook niet lang. :) Dat is idd het directe gevolg van een hond hebben (als je hem eerlijk houdt toch)

1 Van de honden gaat normaal ook overal mee naar toe. Maar mijn ouders hebben een lief klein huisje en er was nu geen plek voor een om Molosser mee te nemen :P

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:47

Ik denk dat er veel afhangt van het ras en van de leeftijd en de omstandigheden waaruit ze komen. Ik heb bvb al altijd een Berner gehad waarvan 2 via het asiel (dus al iets ouder bij aankomst). Daarnaast heb ik nog een "Sheltie" (teefje gered uit 5 jaar broodfok maar nog serieus verknipt) en een kruising DH.
Ik sta in het onderwijs maar hier in België is het zo dat je vaak halve dagen thuis bent. Zo heeft een fulltimer bij ons op school twee halve dagen plus de woensdagnamiddag. Daarnaast heb je natuurlijk ook de vakantieperiodes ;)
Als ik er niet ben, slapen ze en vroeger was het zelfs zo dat de kruising DH haast "oververmoeid" geraakte als ik thuis was (ze vindt het haar plicht om me overal te volgen en te begeleiden ;-)). Dan trof ik ze na een eerste werkdag nog in diepe slaap aan :D
De kruising DH doet altijd mee de paarden, de Berner komt niet verder dan de tuin ook al kan ze mee bij de paarden (die op dat moment op stal staan dus de kust is veilig). De Sheltie doet haar eigen ding, ofwel wil ze niet buiten ofwel gaat ze op zichzelf een toertje doen (woon helemaal alleen in de velden).
Als ik er niet ben, hebben ze elkaar en zeker bij de Sheltie denk ik dat die toch gelukkiger gaat zijn met een warm huis, een warm mandje, bewegingsvrijheid en af en toe een aai over haar bolletje (als ze die komt vragen) dan met een buitenkooi en een betonnen binnenhuisje.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:48

Ik werk normaal 5 halve dagen, nu ivm drukte 3 hele. Mijn buurjongen laat mijn hond tussen de middag uit. Krijgt ie wel een zakcentje voor

HorseTopShop

Re: Het hebben van een hond - hoe doen mensen dat toch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:50

Het ligt ook aan het soort hond hoor.

Ik heb 4 Cane Corso's. Vandaag gaan we geen lange wandelingen maken met die sneeuw. Vinden de pootjes niet echt fijn :P
Maar daar hebben ze niks van. Die grote knuffels liggen dan lekker de hele dag te slapen of te ravotten in de tuin.

Maar er zijn genoeg honden die staan te stuiteren als je een dag niks met ze doet.

BelleTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:50

Vraag ik me soms ook af. Mijn ene zus heeft een grote Duitse herder, met een aantal gezondheidsproblemen, en zij werkt 36 uur p/w onregelmatig. Waardoor de hond dus vaak uren lang alleen zit, en alleen opgehaald wordt door de uitlaatservice. Die is dan wel 1,5uur ofzo met haar weg, maar daarna gaat ze weer in huis (klein appartement).
Ik vind het sneu voor dat dier. Je neemt geen hond om die 8 uur per dag alleen te laten, en 's nachts dus ook al geen aandacht. Maar goed, zij wil dat zo en moet ze lekker zelf weten, ik weet alleen van mezelf dat ik dat nooit zou doen.
Zou ooit graag een hond willen, maar ik werk ook fulltime onregelmatig en mijn vriend is van 06-18 ook van huis, dus voorlopig zit het er niet in.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:51

We hebben 13,5 jaar een hond gehad (helaas overleden ;( ). Toen we hem namen, draaide mijn moeder veel nachtdiensten dus was hij overdag minder alleen. Dingen veranderen, mijn moeder nam een andere baan, broer en ik naar school. Het kwam erop neer dat hij 3 dagen een uur of 6 (op de basisschool kwan ik of mijn broer tussen de middag nog wel eens een uurtje thuis, dat wel) alleen zat, dat ging helemaal prima. Nog later, toen mijn broer en ik beide op de middelbare zaten, kwam 8 uur alleen wel eens voor (dan ging hij bij thuiskomst direct uit), maar toen was hij ouder en sliep hij veel.
Misschien krijg ik nu bokt over me heen, maar we hadden een makkelijke hond en het ging prima! 5 dagen lang 8 uur alleen gaat te ver, maar een hond kan best een paar uurtjes per dag alleen thuis zijn, eventueel met uitloop :)
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 28-12-14 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:52

Snachts slaapt mijn hond gewoon en zit dan echt niet op aandacht te wachten ;)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 11:54

Ik werk fulltime en heb een hondje. S ochtends lopen we 3 kwartier (ik doe dan gelijk de pony's) om 5 voor 8 ga ik weg, om 8 uur begin ik met werken. Rond half 1 kom ik thuis om 25 minuten te lopen en om half 5 gaan we weer lopen, vaak anderhalf uur. Ik woon nog geen 5 minuten van mijn werk af en mijn vader neemt hem ook vaak mee. Hij krijgt genoeg aandacht en flink wat beweging. Ook dankzij mijn vader die er gek op is en eindelijk 'een kleinkind' heeft waar hij wat meer mee kan.
Savonds doe ik niet veel of neem ik hem mee.