Nieuwe poes poept en plast in huis.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:01

Zal me niks verbazen als het door stress van de verhuizing komt.

Wat je ook kan proberen is haar eerst een tijdje in een kleine ruimte te houden met haar eigen bak en voer/water. Als ze zich wat meer op haar gemak voelt kan je haar langzaam aan de rest van het huis laten wennen.

Maaaarije

Re: Nieuwe poes poept en plast in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 12:48

Ik heb niet echt de mogelijkheid om haar in een kleinere kamer te houden, heb nu wel boven alle deuren dicht.
Maar wil haar niet in de slaapkamer of klerenkamer ivm naast de bak poepen en plassen.
De verdamper is inmiddels geplaatst.
Heb nog een nieuwe open kattenbak mee genomen.
Iemand tips waar ik die er best kan plaatsen?
Er staat dus 1 in de keuken en 1 onder de kerstboom in de woonkamer (omdat ze daar steeds ging poepen)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:57

Als het maar een plek is waar ze zonder "drempels" van wellicht enge zaken naartoe kan :j
Zit ze niet meestal rond een bepaalde ruimte in huis?

Ze zou trouwens toch vast niet naast de bak poepen als je deze bvb. in de slaapkamer erbij zou zetten...? :=

Kan me voorstellen dat als ze in de slaapkamer zit en de bak te ver weg is met "drempels" onderweg, dat ze dan maar op bed gaat zitten, maar als de bak 2 meter verder staat zonder enge dingen erbij dan zal een poes die een bak gewend is daar toch wel op gaan :j

Tenzij ze de vulling heel erg vervelend vindt natuurlijk, je hebt er van die kieskeurige lummels bij :P

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 13:05

Ik weet het niet, ze gaat nu ook gewoon voor of naast de bak zitten poepen..
Ze heeft het grind in de bak die ze bij haar vorige huis ook had, dit hebben ze meegenomen.

Ze zit nu steeds in de woonkamer, of op de eerste tree van de trap, omdat ik boven de deuren dus dicht heb.
Misschien naast de bank? Dan hoeft ze de woonkamer niet over te steken om naar de kerstboom te gaan... lastig..

Dit is ze trouwens,
Afbeelding
Afbeelding

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 13:07

Klinkt als stress... Niet zo gek ook, verhuizen is een erg stressvolle ervaring voor veel katten. En dan ook nog in een huis met nieuwe katten en hond terecht komen.
Ook al oogt een kat rustig, kan ie behoorlijk gestresst zijn. En dit gedrag is voor katten een manier om dat kenbaar te maken.
Laat haar rustig wennen aan de nieuwe situatie, dat kan wel een paar weken duren!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 13:10

Achgos, wel een lieffie zo te zien :+:

Hum mja dat is wel raar dat ze naast een bak gaat zitten waar ook nog haar eigen bekende grit in zit!
Zit er een kap op de bak, dat ze die thuis niet had? En was dat ook schoon grit (niet door de anderen gebruikt)?

Die katermans van mij heeft er de laatste tijd een handje van dat hij er een probleem mee heeft als er teveel klontjes (van het piesen) in de bak zitten naar zijn zin :P

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 13:20

Had eerst wel een kap op de bak, maar die heb ik er sinds gister avond al vanaf gehaald.
Het is schoon grit. Er zit nu alleen een plasje en een poepje van haarzelf in.. Dus niet van 1 van m'n andere katten.
Ze had bij haar vorige eigenaar geen katten maatje, dus had ze ook gewoon alleen haar poep/plas in de kattenbak.
Maar dat is dus hier ook het geval, mijn eigen gaan of naar buiten of op hun kattenbak, die zijn niet op die van haar geweest.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:16

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 15:56

moonfish13 schreef:
Voor honden is zoiets als feliway is er ook voor honden: http://www.medpets.nl/adaptil+feromonen/

Ik denk dat je bij 1 van de 2 katten bedoeld haha.
Maar die heb ik inderdaad vanmorgen gekocht en zit inmiddels in het stopcontact.

Ze heeft zonet nog een keer naast de bak gepoept.. Echt achter de kerstboom. Dus heb ik de kattenbak er maar een beetje achter geschoven.. Misschien wil ze zich een beetje verstoppen ofzo.

Inmiddels heeft ze al ontdekt dat onze hond toch echt de liefste van het stel is, en liggen ze samen op de bank.
Hoop dat de rest zich ook snel oplost!
Afbeelding

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 20:52

Inmiddels ben ik tot de ontdekking gekomen, dat wanneer ze naast de kattenbak poept bij de kerstboom, ze wel in de kattenbak zit, maar haar kont er gewoon nog buiten zit zeg maar...
Voor haar idee zal ze er wel inzitten maar dit is dus niet zo :+

Edit: Ze heeft net een poepje op de bak gedaan *\o/*

Heb de honden bench voor het licht gehaald, in de woonkamer gezet met kleedjes erover en aan beide kanten de deurtjes open.
Heb het idee dat ze zich daar op haar gemak voelt als ze moet :j

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 21:14

Ook al krijg ik nu heel Bokt over mee heen.... maar wat ik de afgelopen 30 jaar deed (en wat tot nu toe altijd hielp bij gewenning ) is een bak met heet water, hierin verkoudheidsbad (eucalyptus )erin... laten afkoelen, washandje en over iedere bewoner heen.... nr 1) alle zijn ze "zielig" want nat en nr 2) alle "stinken" hetzelfde.... vroeger was er geen Feliway of Bachbloesems en ook geen weet-ik-veel- therapeuten
..
Dus gewoon boerenverstand : allemaal in het zelfde schuitje en allemaal dezelfe geur. ...

En dit doe ik nog steeds en helpt :-)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 21:18

Feliway is iets heel anders als bach hoor, feliway bevat feromonen en lijkt in de verste verte niet op Bachbloesem.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 21:20

moonfish13 schreef:
Feliway is iets heel anders als bach hoor, feliway bevat feromonen en lijkt in de verste verte niet op Bachbloesem.

Sorry, had je link verder niet echt bekeken omdat je zin ook niet helemaal goed liep, ga even kijken :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 21:25

Ik heb het tegen sasja. :-)

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 21:25

Je moet je pas zorgen maken als ze het over een maand nog doet.
Give it a break.

Soms is een kat ook niet handig genoeg met een bepaald design kattenbak. Wij laten onze katten op het werk gewoon in grote curverbakken met grit gaan. Daar passen zelfs onze belachelijk grote katers in. Je hebt van die muppets die niet snappen dat omdat hun voorkant in de bak zit, hun sterretje niet per definitie dan ook in de bak hangt. Kwestie van niet kunnen mikken dus.

Heb je nadien nog problemen ga je eerst je poes laten onderzoeken. Wie weet is ze wel hardstikke aan de blaasontsteking doordat je anders voert en probeert het beestje overal plekjes uit waar het geen pijn doet om te plassen. Maar dat komt niet op 1 dag.
Doet ze 't na 3 maanden nog zonder medische reden, dan ga je pas richting gedragsproblemen denken.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 21:31

Moonfish : dat mag :-)
edit... snapte hem niet helemaal... maar ik bedoelde eigenlijk dat al doe dingen 30 jaar geleden nog niet bekend waren en men dus met "huismiddeltjes " werkte... en , tenminste bij mij dan, werken ze nog steeds :D

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 22:22

Dat weet ik ook wel, het hoeft ook niet van vandaag op morgen goed te zijn.
Maar aangezien ik dit niet eerder heb gehad met een kat, wou ik gewoon graag even weten hoe andere mensen er over denken :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 09:21

Het lijkt me toch zeer verstandig om dit direct serieus te nemen en een oplossing te zoeken zoals TS heel netjes doet :j Je wilt ook niet dat het een gewoonte wordt en die is er zo ingesleten := Zeker als het om een voor de hand liggende en vrij makkelijk op te lossen reden gaat...dan kan je die maar beter z.s.m. vinden :j

Fijn dat je een schot in de roos hebt gehad nu :D

Op naar de volgende +:)+

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 09:40

Het is vannacht goed gegaan! op 1 plas ongelukje na, ze zou gaan plassen, toen heb ik haar snel naar de bak gebracht.
Inmiddels 2 poepjes en 2 plasjes in de bak! +:)+

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 09:52

Fijn dat het al wat beter lijkt te gaan.
Dit is écht te wijten aan de verhuis, zoals al vaker geopperd is.
Ook de wat dunnere ontlasting.
Ze had net zo goed niesziekte verschijnselen kunnen ontwikkelen, puur omdat door de stress de weerstand daalt.
Jammer dat je haar al meteen in "de groep "moest zetten, voor gevoelige katten is dat soms net even over de top.
Hopelijk kan je het de tijd geven die het nodig heeft, want het is een schattige poes!!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 11:40

Er zit al progressie in. Mooi!

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 09:46

We zijn inmiddels weer een paar dagen verder, overdag gaat het prima, in de nacht wil ze nog wel eens ergens gaan poepen.
Plassen doet ze inmiddels wel op de kattenbak op 1 x na de afgelopen dagen.

Met de hond gaat het ook goed, die geeft ze inmiddels kopjes.
En de andere poezen kijkt ze ook al niet meer vreemd na.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 13:44

Dat gaat dus de goede kant op!

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 08:42

We zijn weer zo goed als bij af helaas...
Vanmorgen werd ik wakker omdat ze op bed ging poepen..
Beddengoed afgehaald en ze had er dus ook op geplast.. Dit is dus ook doorgelopen op het matras... Hoe krijg ik dat weer geurvrij?

Toen naar beneden gegaan om te wassen en ze heeft dus beneden ook 4x gepoept.. 2 x redelijk in de richting van de kattenbak. en nog een keer geplast op het kleed bij de bank.

Ik heb gister onze "logeer" kamer helemaal opgeruimd.. ( stond nog vol met dozen van de verhuizing. )
Is het een idee om haar daar neer te zetten? met de feliway verdamper?
Of heeft dit geen zin meer? dat wanneer ze dan weer in huis mag, ze weer opnieuw begint?

En eigenlijk vind ik het ook wel sneu dat ze dan de hele dag boven moet zitten
Of evt in een bench maar daar vind ik de ruimte eigenlijk gewoon te klein in...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 08:53

Nee dat is niet sneu, gewoon doen. Laat haar maar even op zichzelf zijn en bijkomen.

Verder niets in de kamer zetten alleen slaapplekje, bakken (met kap maar zonder klep) en eten/drinken.

Het bakgebruik moet echt weer even ingesleten raken.

Ook zou ik de feliway afwisselen tussen die kamer en de rest van het huis zodat de geur overal blijft hangen.