Konijn en jongen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:24

Thincla schreef:
We hebben ze ook allemaal bij elkaar geprobeerd en dat doen we dan elke dag paar uurtjes wat goed gaat, maar de oudere voedster rent telkens weg als er een ander konijn aankomt.

Is dit goed of is dit slecht?

Begrijp ik het nu goed, dat je de jonge voedsters gehouden hebt en ook nog eens een gecastreerde ram gehaald hebt?

Waarom heb je de twee jonge voedsters niet terug gebracht en enkel de gecastreerde ram genomen?

En waarom zet je ze steeds even bij elkaar?? Je haalt alles steeds in de war zo. De gecastreerde ram en oudere voedster gaan nu goed samen. Waarom toch weer die jonkies erbij zetten.
Als je koppelt moet je ze op neutraal terrein bij elkaar zetten en ook bij elkaar laten. Steeds even bij elkaar werkt niet bij konijnen. Zo moeten ze steeds weer opnieuw de rangorde bepalen en dit kan er ook nog eens voor zorgen dat er ruzie ontstaat tussen je nu stabiele koppel (gecastreerde ram en oudere voedster).

En een groep van 3 voedsters, waarvan er nog 2 gaan puberen, met slechts 1 ram lijkt mij onmogelijk om daar een stabiele groep van te maken.

Wat is nu eigenlijk precies je doel? Wil je ze alle 4 samen of 2 om 2. Want in het laatste geval, zou ik ook heel erg uitkijken met 2 jonge voedsters samen. Grote kans dat ze flink gaan ruziën als ze straks eenmaal gaan puberen.

Anniek22, ik ben eerlijk gezegd wel heel erg benieuwd naar je tips? Want naar mijn idee zijn 2 jonge voedsters samen een riskante keuze. En ook samenhouden als groep lijkt me bijna onmogelijk.

Thincla

Re: Konijn en jongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 21:37

Ik zou ze inderdaas wel allemaal bij elkaar laten houden, maar ze zitten al van jongs af aan bij elkar dus dan moet het toch goed gaan? Dat deed het ook bij konijnen die we vroeger hadden

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 21:52

Thincla schreef:
Ik zou ze inderdaas wel allemaal bij elkaar laten houden, maar ze zitten al van jongs af aan bij elkar dus dan moet het toch goed gaan? Dat deed het ook bij konijnen die we vroeger hadden

Twee jonge voedsters samen? Vaak gaat het in het begin heel goed, maar het gebeurt toch regelmatig dat ze gaan ruziën als ze ouder worden.
Het is wel in het voordeel dat het twee zusjes zijn of al vanaf jongs af aan bij elkaar zitten. Dan heeft het wel meer kans van slagen, maar het is wel een risico dat je nu bewust neemt.

Als je ze toch als groep bij elkaar wilt houden zou ik ze op neutraal terrein koppelen en niet steeds weer uit elkaar halen. Maar ik zou eens een konijnenopvang raadplegen of deze samenstelling enige kans van slagen heeft.
Met ze steeds even bij elkaar zetten en dan weer scheiden doe je meer kwaad dan goed, dus dat zou ik niet meer doen.

Ik snap eerlijk gezegd alleen niet waarom je de jonge voedsters niet hebt geruild voor de gecastreerde ram.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 09:08

Ik ga met Delphi mee. Niet meer uit elkaar halen, laat het zo. Zoek voor het ander vrouwtje desnoods een nieuw thuis.

Thincla schreef:
En ze maakt ook vaak een brommerig geluid als ik haar bijvoorbeeld oppak om in het andere hok te zetten. Wat betekent dit?

Dat geluid is om aan te geven dat ze het niet fijn vindt.

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 20:08

We laten ze dan voorlopig wel bij elkaar

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 14:43

Hoe gaat het nu?

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 17:06

Ze zitten nu al ongeveer anderhalf week bij elkaar en het gaat super goed, vandaag zaten ze met zijn vieren tegen elkaar aan :)