Hoe eigenaar veranderen (chipnummer)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 08:46

De aap is een beetje uit de mouw vermoed ik.
Ik mailde de vorige eigenaar nogmaals dat het niet kan dat Dr. Woof het hondje gechipt heeft want al zijn chipnummers beginnen met 528 en daarbij plakt hij een sticker in het boekje en bij haar is het er dus met de hand ingeschreven.
Toen mailde ze terug dat haar man zich opeens kon herinneren dat de dierenarts inderdaad zei dat hij haar niet wilde chippen omdat er al een chip in zat maar dat was ze even vergeten....

Nu kan me dat niet zoveel schelen of dat ik heb betaald voor een chip die niet geplaatst is maar zou de rest van het hondje dan wel waar zijn?
En klopt de geboortedatum wel?
Is ze wel echt gesteriliseerd?

Haar chipnummer is er dus met de hand in geschreven en begint met 945, iemand enig idee waar dat chipnummer vandaan komt, welk land bedoel ik.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 08:53

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:11

Wij gebruikten op de praktijk de 945 chips altijd bij asieldieren. Hoeft dus geen buitenlandhondje te zijn!
Heb je de site chipnummer.nl al gebruikt? Daar t chipnummer invoeren wat in t boekje is geschreven en dan kan je zien of en waar de chip geregistreerd is en waar je dus ook de eigenaar moet veranderen. Dierenarts kan dit niet voor je doen, soms moet je er ook voor betalen. Desalniettemin zou ik even bij een dierenarts langs gaan om t chipnummer af te laten lezen.

Edit: 945 chips kunnen trouwens ook gewoon bij de NDG worden geregistreerd hoor :-)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 09:22

Ik heb alle zoeksites voor chipnummers geprobeerd maar ik krijg geen resultaat helaas.

StalNollie

Re: Hoe eigenaar veranderen (chipnummer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:24

Ben je al naarr da geweest

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 09:29

Nee nog niet, mijn moeder gaat na de kerst.
Maar ik denk dat ze daar ook niet veel wijzer word want er zit dus wel een chip in, en we hebben nummer want dat staat in het boekje maar ik kan alleen niet vinden waar het geregistreerd staat.
Zou een dierenarts dat wel weten?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:45

Wat zegt dan chipnummer.nl? Toen de chip erin werd gezet zou die geregistreerd moeten zijn (als tenminste door een DA en niet door een BF of handelaar)... ook in t buitenland

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:46

Als je via chipnummer.nl niets kan vinden is hij of niet geregistreerd of nog niet verwerkt.
Uit ervaring weet ik dat veel mensen ook gewoon vergeten de chip te registreren, dus dat je niets vindt kan prima.
Wacht gewoon even het dierenartsbezoekje af, dan pas weet je echt meer.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:43

Je kan toch t nummer uit t boekje invoeren op chipnummer.nl, dan weet je in ieder geval of dat nummer geregistreerd is. Zo niet, kan je dat alsnog zelf doen bij de betreffende instantie. Is ze wel geregistreerd kan je daar de gegevens aanpassen. Alleen even bij je dierenarts laten checken of dat nummer wel daadwerkelijk in de hond zit.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 10:47

WillemYntJee schreef:
Wij gebruikten op de praktijk de 945 chips altijd bij asieldieren. Hoeft dus geen buitenlandhondje te zijn!
Heb je de site chipnummer.nl al gebruikt? Daar t chipnummer invoeren wat in t boekje is geschreven en dan kan je zien of en waar de chip geregistreerd is en waar je dus ook de eigenaar moet veranderen. Dierenarts kan dit niet voor je doen, soms moet je er ook voor betalen. Desalniettemin zou ik even bij een dierenarts langs gaan om t chipnummer af te laten lezen.

Edit: 945 chips kunnen trouwens ook gewoon bij de NDG worden geregistreerd hoor :-)

Arrabel schreef:
Ik heb alle zoeksites voor chipnummers geprobeerd maar ik krijg geen resultaat helaas.

Het nummer staat dus blijkbaar niet geregistreerd,
Dat kan ik dan alsnog doen bij de betreffende instantie zeg je WillemYntJee, maar welke instantie dan?
Je kan niet zomaar een transpondernummer opgeven en zeggen die wil ik op mijn naam, zo werkt dat niet.
Daar heb ik de papieren van de chip voor nodig (met inlogcode) en die heb ik dus niet.
Laatst bijgewerkt door Arrabel op 24-12-14 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:49

Bij backhome kan je gewoon het nummer opgeven daar heb je verder geen bewijs voor nodig, al kan dat geloof ik ook wel bij NDG.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:52

In ieder geval bij t NDG. Gewoon een nieuwe registratie aanmaken, kost je €5,90 uit m'n hoofd.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 10:55

zonnebloem18 schreef:
Bij backhome kan je gewoon het nummer opgeven daar heb je verder geen bewijs voor nodig, al kan dat geloof ik ook wel bij NDG.

O ja, er is natuurlijk een verschil tussen een dier opgeven en het wisselen van eigenaar.
Ik zat er mee in me hoofd dat iedereen zomaar een hond van straat met een chip kan plukken (of stelen) en dan de naam kan aanpassen.
Eerst maar even voor de zekerheid laten checken of die chip er wel echt in zit en dan kan ik haar laten registreren.

De vorige eigenaar zei trouwens ook dat ze gesteriliseerd is maar er is totaal geen litteken op de buik te zien, bij mijn hondje zie je dat wel.
Of is het ook mogelijk dat het litteken helemaal weg is getrokken?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:56

Arrabel schreef:
Daar heb ik de papieren van de chip voor nodig (met inlogcode) en die heb ik dus niet.

Nee hoor.
Vaak heb je alleen het nummer nodig, maar dan moet je wel zeer weten dat het paspoort bij het dier hoort.
Je kan evt bij de da de chip laten controleren en indien deze niet geregistreerd is,kan de DA een formulier invullen dat dier X een chipnummer Y bevat.
Met dit formulier kun je hem gewoon registreren.

Bij bv een buitenlandse chip zit ook geen inlogcode, zo ook niet toen ik mijn kat vorig jaar kreeg.
Deze heb ik zelf (gewoon Nederlandse chip) over laten schrijven op mijn naam (online een formulier ingevuld).
Laatst bijgewerkt door Brainless op 24-12-14 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 10:56

Ik zie inderdaad dat dit kan, dankjewel!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:57

Arrabel schreef:
De vorige eigenaar zei trouwens ook dat ze gesteriliseerd is maar er is totaal geen litteken op de buik te zien, bij mijn hondje zie je dat wel.
Of is het ook mogelijk dat het litteken helemaal weg is getrokken?

Tegenwoordig worden ze ook wel via de navel geopereerd en daar zie je later niks meer van.
Maar laten checken is natuurlijk een goed idee.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:59

Soms is dat heel moeilijk te zien inderdaad, helaas is er maar 1 manier om er met zekerheid achter te komen en dat is open maken. Ik zou gewoon rustig afwachten of ze nog loops wordt.
Chip op je naam is geen eigendomsbewijs dus t maakt eigenlijk geen zak uit op wie z'n naam t staat, alleen als je je dier kwijt bent is t wel handig dat t op jouw naam staat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:02

@WillemYntJee
Ze kunnen met een echo gewoon zien of er een baarmoeder/eierstokken aanwezig zijn.
Daarvoor hoeven ze niet open worden gemaakt.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 11:07

Brainless schreef:
@WillemYntJee
Ze kunnen met een echo gewoon zien of er een baarmoeder/eierstokken aanwezig zijn.

De baarmoeder en de eierstokken blijven gewoon zitten bij een sterilisatie toch?
De eierstokken worden alleen doorgeknipt en afgebonden, tenminste zo deed de dierenarts dat waar ik stage liep.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:12

Arrabel schreef:
Brainless schreef:
@WillemYntJee

De baarmoeder en de eierstokken blijven gewoon zitten bij een sterilisatie toch?
De eierstokken worden alleen doorgeknipt en afgebonden, tenminste zo deed de dierenarts dat waar ik stage liep.

Als je ze doorknipt/afbindt, dan worden ze gewoon loops.
Alles (iig de eierstokken) wordt juist verwijderd omdat te voorkomen.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:16

Dat is dan wel een castratie ;-)
Echo kan ook, maar lijkt me een duur grapje voor iets wat je ook gewoon kan afwachten. En waarom zou daarover worden gelogen door de vorige eigenaar? Alleen omdat er wat onduidelijkheid is over de chip?

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:21

zonnebloem18 schreef:
Als je via chipnummer.nl niets kan vinden is hij of niet geregistreerd of nog niet verwerkt.
Uit ervaring weet ik dat veel mensen ook gewoon vergeten de chip te registreren, dus dat je niets vindt kan prima.
Wacht gewoon even het dierenartsbezoekje af, dan pas weet je echt meer.

Dit denk ik ook. Hadden wij ook met ons hondje. Je kan bij je da een formulier krijgen/kopen om het hondje te registreren en op jouw naam te zetten :) kosten zijn onder de 10 euro geloof ik :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:23

WillemYntJee schreef:
Dat is dan wel een castratie ;-)
Echo kan ook, maar lijkt me een duur grapje voor iets wat je ook gewoon kan afwachten. En waarom zou daarover worden gelogen door de vorige eigenaar? Alleen omdat er wat onduidelijkheid is over de chip?

Als ze toch al naar de DA gaan naar kerst is een echo te verwaarlozen.
Een uitwendige echo voor alleen sterilisatie controle, was bij mij gratis.
Maar anders zijn de kosten iets van 7,50.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 11:30

Dat verschild per dierenarts ben ik bang, ik heb ook een keer een echo laten maken van mijn Maltezer omdat ze zo'n dikke buik kreeg.
Ik moest daar 40 euro voor betalen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:43

Arrabel schreef:
Dat verschild per dierenarts ben ik bang, ik heb ook een keer een echo laten maken van mijn Maltezer omdat ze zo'n dikke buik kreeg.
Ik moest daar 40 euro voor betalen.

Maar dat is dan incl consult?!
Als je er al bent voor een check-up betaal je al consult en zijn de kosten voor de echo veel minder.
Helemaal als je alleen wilt laten kijken of er eierstokken aanwezig zijn (kost 10 sec).