Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cyella schreef:DeMolenhoek schreef:Cyella: Dat zeg ik niet. Maar het wordt immens afgekraakt terwijl het voor mijn hond wel werkt. En zeker die laatste uitspraak, bah zeg![]()
Het is niet omdat we goedkoop eten geven en geen merkvoeding dat we maar geen hond moeten hebben. We zijn op alles wat zuiniger ja, maar zouden ze het er niet goed op doen krijgen ze iets anders.
Nu moet ik waarschijnlijk ook geen paarden hebben omdat bepaalde soorten krachtvoeren mij ook te duur zijn en ik dus maar het huismerk neem, waar ze het ook goed op doen
Ik snap zeker wat je bedoeld hoor! Goed voer hoeft ook zeker niet duur te zijn, maar omdat een hond het goed erop doet betekend niet meteen dat het goed voer ís. Ik heb literatuuronderzoek gedaan naar de voedingsbehoeften van honden en het is heel belangrijk om een goede verhouding graan-vlees te hebben. Daarmee bedoel ik: het grootste gedeelte moet vlees zijn, het kleinste gedeelte moet graan zijn. Verder is de bereidingsmethode van de brok ook enorm belangrijk(Door een grote verhitting van de brok kan de voedingswaarde bijna volledig verloren gaan door de zogenaamde Maillardreactie).
Verder zijn er enkele anti-oxidanten die volgens onderzoek de kans op kanker relatief veel kunnen verhogen. Deze worden gelukkig niet veel meer gebruikt, maar toch iets om rekening mee te houden.
Verder zijn er nog andere dingen waar je rekening mee kunt houden. Maar zoals je ziet is er veel wat belangrijk is om rekening mee te houden. Nutrivet is een goedkoop alternatief voor de 'duurdere' premium voeders.
mcsjelle schreef:Het is soms moeilijk te zeggen of een voeder goed is. Tijdens mijn studie heb ik geleerd, dat een voeder geschikt is voor je huisdier, als:
- hij/zij het graag eet
- hij/zij goed op gewicht blijft ermee
- de vacht er goed uit ziet
- de ontlasting niet te veel stinkt
Heb nog nooit niet stinkende hondenpoep geroken
Echter, onze honden krijgen Eukanuba
Veel mensen die het daar niet mee eens zouden zijn, maar het is niet aan mij. Mijn ouders regelen dit, en de honden doen het er eigenlijk super goed op
Riraito schreef:Mensen die roepen dat granen alleen maar slecht zijn; waarom zou een hond hier niks mee kunnen? De granen zijn gewoon bewerkt en dus krijg je het zelfde effect als onze gekookte groenten. Natuurlijk moet je niet alleen maar granen voeren, maar sommige mensen slaan echt door. Zelf vers vlees gaan voeren kan zelfs gevaarlijk zijn, want voor je het weet krijgt je hond tekorten.
Ik meng me ook liever niet meer in deze discussies, en kijk liever zelf waar mijn honden het goed op doen. Mizora schreef:90% van de honden doet het prima op puur alleen vers vlees. Ze doen het niet goed op puur alleen spiervlees of orgaan, of bot. Het moet namelijk wel compleet aangeboden worden. Voor de standaard gezinnen is kvv of een goede graanloze brok daar prima voor.
Een klein deel van de honden heeft extra vezels nodig (groenten) en een klein deel heeft extra koolhydraten nodig. Dat laatste hoor ik voornamelijk bij pitbull-achtigen. Zeer gespierde honden (maar grappig genoeg tot nu toe geen herders) die slecht op gewicht te houden zijn. Er is ook een field trail labrador waarvan ik het weet. Maar dat zijn niet de standaard huis-tuin-keukenhondjes en als er over light-voer gesproken wordt, verwacht ik niet dat de hond granen nodig heeft.
Labrador (27kg) 1600 gram smuldier + 300 gram brok per dag.
http://workaholabs.nl/onewebstatic/6ee1 ... G_7727.JPG
Dit is die labrador. Wordt behoorlijk wat jachttraining mee gedaan, maar hij heeft het gewoon nodig, los van die training.
Echt slecht zijn granen niet, maar ze zijn niet geschikt als een groot deel van de voeding van de hond. En als je bedenkt dat 30% vlees al 90% van de brokken afschrijft, dan kan je bedenken hoe groot dat deel bij de meeste brokken is, zeker in combinatie met groenten en plantaardige bijproducten. Granen verteren ze maar beperkt. Hoewel onze eigen hond ook een periode rijst bij zijn maaltijd kreeg, poepte hij er wel direct 2x zo veel van (2x3 eetlepels rijst). Toen de hond op smuldier stond (in Renske vers zit bruine rijst), poepte hij nog maar de helft van wat hij nu poept.
Toch vind ik het zoals het nu is prima. Een hoop mensen vinden trouwens dat hun hond het er prima op doet, totdat ze hun hond op hoogwaardig voer hebben gehad een periode. Behalve bij gevallen van allergieën of intoleranties (dan is het voer waar hij het minste last van heeft het beste voer, zelfs als dat betekent een slechtere vacht en meer stank waar dan ook vandaan), is het echt de moeite waard op een hoogwaardig voer te proberen.
Recent weer 2 gevallen gehad die mij om raad vroegen voor voer. 1 was een herplaatser, deed het prima op het oude voer maar ze vroeg aan mij wat het beste voer was binnen haar mogelijkheden en de hond is het nog gigantisch veel beter gaan doen (mooiere vacht, minder stank -> na tanden trekken geen stank, betere ontlasting en een actieve hond) en de andere hond had problemen met braken en diarree gemiddeld 2x per week, vaak 's nachts. Gekeken wat er binnen haar mogelijkheden het beste voer was en het hondje is nu al weer weken helemaal fit zonder braken of diarree.
De eerste hond kreeg basisbrokken van de supermarkt (de baas was vaag over wat precies), deze is op dog lovers gold passion uitgekomen (dit is namelijk in de winkels daar te verkrijgen en dat was een eis) en de andere hond kreeg farmfood met zalmolie. Zeker die laatste kan een hond het op zich prima op doen, maar vaak kan het beter. Deze hond had het ook net niet goed genoeg gedaan op dog lover gold original, waarom ze dus farmfood was gaan proberen. Die hond is overgegaan naar een graanloze kvv, tammenga.
Een kat kan granen werkelijk (vrijwel) niet verteren, daar mist hij de enzymen voor. Een hond heeft deze enzymen beperkt (en ook wat darmbacterieën die hem daarbij helpen), maar niet zo veel als wij en kan er dus een kleinere hoeveelheid van verwerken dan wij. Een kattenbrok wil ik vrijwel geen granen in zien en minimaal 40% vlees en eigenlijk minimaal 60% vlees.
van de binnenkant kan er vanalles spelen zonder dat men het merkt.