Hond moet op dieet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 15:09

Ik voer ook Darf (oa) en ik denk dat dat voor jou nog makkelijk is ook, zijn niet meteen rollen van een kilo waar je dan weer een paar dagen van moet voeren. Darf komt in een doos van 5 kilo, maar de stukken zijn meestal tussen de 200 en 300 gram. (meestal he haha). Dan zou je alleen moeten kijken waar je het kan kopen. Smuldier is hier een noodoplossing als de vriezer leeg is en er nog niet bezorgd is, dus ik snap je wel. Als je dan toch overstapt, dan meteen maar even verdiepen. Een brok met een hoog % vlees kan ook gewoon als dat makkelijker is. :j

Het enige wat moeilijk kan zijn is het over zetten van frolic naar iets anders. Frolic heeft echt allerlei toevoegingen waardoor het onweerstaanbaar is voor de meeste honden. Dan is het flink omschakelen naar een brok of KVV waar dat niet in zit.

ElineS

Re: Hond moet op dieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 02:05

Overschakelen was gelukkig geen probleem. Ik heb Darf gekocht bij een verkooppunt in Groningen.. En ze smult er van, vind het heerlijk. Het is wel even omschakelen. Van constant brokjes naar zulk vlees en dan ook maar 2x per dag. Maar ze doet het er tot nu toe goed op. Ik moet zelf wel even wennen aan het idee dat ze niet de hele dag eten heeft staan, dat vind ik zo sneu voor haar.. En zij zelf is ook ietwat treuriger. Telkens in haar voerbakje snuffelen. Ik voer haar nu iets meer dan wat is aangeraden
(250gr is aangeraden, ik voer 300), omdat ik het idee heb dat ze dat nodig heeft, ook omdat ze een zeer actieve hond is. Langzaam kan ik dat wel afbouwen, maar vind het anders wel een erg grote omschakeling, van hele dag eten naar 2 voerbeurten en ook nog een stuk minder.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 02:23

hoi ikzelf heb een heel moeilijke eter die ook nog eens allergisch is voor allerlei granen/gluten, ik bestel al jaren via www.zooplus.nl (bezorging gratis) zijn droogvoer: orijen, dit is heel goed voer zonder onnodige balaststoffen, daarnaast krijgt hij als ëxtra"2 a 3 x in de week een portie eend/kipvlees van lotgering, google daar eens op is voordelig en zeer veel keuze in samenstellingen.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 03:30

ElineS schreef:
Overschakelen was gelukkig geen probleem. Ik heb Darf gekocht bij een verkooppunt in Groningen.. En ze smult er van, vind het heerlijk. Het is wel even omschakelen. Van constant brokjes naar zulk vlees en dan ook maar 2x per dag. Maar ze doet het er tot nu toe goed op. Ik moet zelf wel even wennen aan het idee dat ze niet de hele dag eten heeft staan, dat vind ik zo sneu voor haar.. En zij zelf is ook ietwat treuriger. Telkens in haar voerbakje snuffelen. Ik voer haar nu iets meer dan wat is aangeraden
(250gr is aangeraden, ik voer 300), omdat ik het idee heb dat ze dat nodig heeft, ook omdat ze een zeer actieve hond is. Langzaam kan ik dat wel afbouwen, maar vind het anders wel een erg grote omschakeling, van hele dag eten naar 2 voerbeurten en ook nog een stuk minder.

Hoe gemeen het ook is, je hond moet afvallen. Hoe kom jij aan 250gr vlees per dag? Lijkt mij veel voor een jack. Hoe zwaar hoort je hond in gezonde conditie te wegen? Kilo of 7 schat ik zo. Weeg je met regelmaat je hondje of bevoel je ook de ribben?

Als je hond stevig of obees is, probeer dan naar het gemiddelde gewicht van een ras te voeren. In dit voorbeeld een ras van gemiddeld 7kg. Als ze eenmaal die kg's kwijt is kan je langzaam terug naar de 25-30gr/ kg, maar eerst die vetjes eraf ;)
Probeer 5-10gr per week te minderen totdat ze weer strak in het pak toont. Dan valt ze niet te snel af + weet je gelijk hoeveel ze nodig heeft ;) Je zou eventueel ook groenten kunnen geven als tussendoortje, vult de maag en weinig kCal.

Wat je ook kan doen, is het voer in een kong of antischrokbak (Action) stoppen zodat ze langer bezig is om het vlees te eten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 08:45

Onze actieve hond van 10kg die slecht op gewicht te houden is (gemakkelijk mager), krijgt op het moment dat hij actief is 266g (2/3e bakje) vlees en wat rijst erbij. Op het moment dat hij niet actief is, krijgt hij dat zonder rijst en worden alle extra brokjes etc. ook min of meer geschrapt (en hij krijgt al niet veel, i.v.m. allegieën). Ik zou op 1.5% lichaamsgewicht gaan zitten om te voeren, niet meer. Die van ons checkt ook regelmatig zijn voerbak, misschien heeft hij nog een kruimel gemist. Als je dat wilt voorkomen, dan haal je de voerbak weg. Dan lokt dat voor haar ook niet zo. Of je doet er stukjes wortel en sperzieboon in.

Terug op het juiste gewicht komen is nu eenmaal een omschakeling, maar het zorgt er wel voor dat je hond langer gezond blijft en ook gezonder wordt.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 08:56

hoofvision schreef:
hoi ikzelf heb een heel moeilijke eter die ook nog eens allergisch is voor allerlei granen/gluten, ik bestel al jaren via http://www.zooplus.nl (bezorging gratis) zijn droogvoer: orijen, dit is heel goed voer zonder onnodige balaststoffen, daarnaast krijgt hij als ëxtra"2 a 3 x in de week een portie eend/kipvlees van lotgering, google daar eens op is voordelig en zeer veel keuze in samenstellingen.

Wij voeren ook Orijen. Zijn ze zo op gewicht. Gewoon exact de aangegeven hoeveelheid voeren heb je vanzelf weer een strakke hond.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 08:59

Jij vindt het sneu vanuit menselijk oogpunt, een hond denkt niet zo. Mijn labrador kijkt ook de hele dag zielig, maar pak ik een bal of we gaan voor een flinke wandeling is die zielige blik gauw weg. Goed van je dat je dit aanpakt, het is veel sneuer als je hond door overgewicht last van d'r gewrichten gaat krijgen.
Veel honden zijn te dik, gelukkig weet jij dat dit door je eigen voerbeleid komt.
Ik voer mijn honden altijd op het oog, en heb nog nooit een dikke hond gehad, ik voer altijd 2 x per dag.
Succes met de afvalrace

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:24

Je voert dat kleine hondje 300 gram? Dat krijgen mijn honden die ongeveer 15 kg wegen. Ons pubertje van 12 kg en 10 maanden krijgt dat ook, omdat ze anders echt mager wordt. Ze heeft heel veel.energie, en gebruikt ook veel energie.

Jij zou moeten voeren voor het gewicht dat je hond zou moeten hebben. Ik schat een kilo of 7, 8? En dan 2-3%. Dus dat is veeeel minder. Hier krijgen ze ook twee keer per dag en tussendoor soms een hard kauwbot voor de tanden en als afleiding. Dat is niet zielig. Het is zieliger als je hond dichtgroeit.

Jij eet toch ook niet de hele dag?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:31

Wow, 300 gram voor een Jack Russel ? Dat krijgt mijn hond van 19 kilo die actief is ook. Die gaat echt niet afvallen op deze manier, verwacht zelfs dat er gewicht bij gaat komen.

En ja, dat je het zielig vind is toch echt jou menselijke gedachte die je op je hond projecteert. Ik zou het zieliger vinden dat er dadelijk lichamelijke problemen komen omdat de hond aan het vervetten is met alle risico's van dien. Het is maar net waar je voor kiest.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:45

Volgens mij is het geen JR, maar een buitenlandse kruising en wel wat groter als een JR? Of heb ik dat verkeerd in mijn hoofd zitten Eline?

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:16

MyWishMax schreef:
Volgens mij is het geen JR, maar een buitenlandse kruising en wel wat groter als een JR? Of heb ik dat verkeerd in mijn hoofd zitten Eline?

Ik vermoed vanaf de foto dat het gaat om een Parson, uiterlijk van een jack alleen hoger op de poten ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:20

LhinnOlijf schreef:
MyWishMax schreef:

Ik vermoed vanaf de foto dat het gaat om een Parson, uiterlijk van een jack alleen hoger op de poten ;)

:n Eline heeft het ooit ergens geschreven en ik geloof dat het geen JR was, ook geen Parson.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:27

Mijn hondje van 12.5 kilo krijgt 300 gram vlees per dag. Ze is heel actief en dit is echt zat. Anders komt ze gewoon aan. Ze beweegt vergelijkbaar met jou hond.
Als ze moet afvallen eerst minder voeren. Is ze op gewicht kan je weer meer voeren, tot ze dikker wordt, dan geeft je te veel ;)

Mijn reu, castraat van 26 kilo krijgt maar 500 gram vlees per dag, maar die beweegt ook zo min mogelijk als het aan hem ligt ;)

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:05

Heb ook nog wel een tip!
Voer gewoon normale brokken en vooral niet te veel. In de avond rauwe bonen uit blik.
Op advies van familie (dierenarts) hier ooit mee begonnen en dit werkt prima!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 13:15

Bonen kan je idd geven, maar liever niet uit blik. Die zijn meestal wel erg zout, dus liever zelf even koken en dan geven.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 13:45

Even snel op mijn mobiel. Ze is 11 kilo.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 13:54

Dat vind ik erg veel voor een hond van 11 kilo die ook nog eens moet afvallen. Maak er maar 200/225gram van en kijk dan hoe snel ze afvalt. Te snel afvallen is ook niet goed. Valt ze niet af dan verminder de hoeveelheid voer nog wat. Probeer haar elke week te wegen om het in de gaten te houden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 13:54

Dan zou ik 180g voeren, sowieso niet meer dan 200g (minimaal beginnen met 150g).

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 14:21

Zo, weer op mijn laptop. Ze is 11 kilo, heb haar vanmiddag gewogen. Ze hoort zo rond de 8/9 kilo te zijn.

Ze is wel wat groter dan een JR, absoluut. Het is een mengelmoesje uit het buitenland, met terrier en iets van een herder. Heb naar foto's gezocht waar ze naast mij staat voor schaal maar nog best moeilijk :P Heb alleen foto's van haar alleen of bij mensen op schoot.. Of naast de kindjes. Niet zo handig voor 'schaal'.

Afbeelding

Ah wacht, dit is haar met de twee jackjes van mijn vriendin!
Afbeelding

Ik zal dan vanavond haar portie maar meteen kleiner maken. Och gossie :P Ik had 25g per kilo en dus haar gewicht van 10 gepakt, daarom 250. Niet nagedacht over dat ik het gewicht moet pakken van hoe ze hoort te zijn ;).

Ik voel me net zo'n moeder met een te dik kind die dat niet wilt inzien :')

Ik had de bonenvoertip inderdaad al eerder gekregen. Dat kan ik dan voeren naast het vlees? Zodat ze in ieder geval wat krijgt en niet een al te groot hongergevoel heeft?

Ze is geen Parson, geen idee wat dat is.. Maar verschillende Hongaarse rassen, waaronder een Pumi en een Mudi.

Pumi
http://www.breughelsdreven.nl/images/pumi/pumi-liska02.jpg
Mudi
http://www.dogbreedinfo.com/images14/MudiSavvylookingprettyheadturned.JPG
Laatst bijgewerkt door ElineS op 24-12-14 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:25

Maar je bent er nu goed mee bezig TS. Als ze straks dat extra gewicht kwijt is zal ze zich waarschijnlijk ook prettiger voelen.
Voeren moet je gewoon echt op het oog doen. De ene hond heeft veel nodig, de ander weinig. Mijn reu van 11 kg krijgt maar 140 gram KVV (voor z'n castratie kreeg hij 165 gram). Geef ik meer dan wordt die gewoon te dik.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:26

Ja, dat kan er gewoon naast. :j En dan zat ik toch nog goed dat ze stukje groter was en geen JR, volgens mij heb je ooit ook foto's geplaatst met de paarden van haar/

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 14:32

Owja! Paardenfoto's. In die album had ik niet gekeken. Maar inderdaad genoeg van haar met het paard :P

Afbeelding

Hierboven is ze op het juiste gewicht.

Ik had geprobeerd een foto van haar te maken nu, maar het is lastig een standfoto te maken als hond of gaat zitten of naar je toe wandelt..

Maar je ziet wel duidelijk het verschil bij haar nek in vergelijking met de vorige foto. Haar koppie is in verhouding te klein met haar lichaam nu
Afbeelding

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 14:57

Stevig hondenkind heb je momenteel, al vertekend het met zo'n vacht gemakkelijk :=. Is het een idee dat je ook haar ribben leert voelen? Je gaat dan met je vingertoppen over haar ribben heen en je moet dan de ribben kunnen voelen. Zolang je 1 rechte streep zonder 'hobbeltjes' voelt is ze nog te dik.

Het lastig van gewicht is dat het voor iedere hond anders is. De ene hond weegt voor het ras zwaar, maar voel je de ribben en omgekeerd gebeurd ook. Eigenlijk net al bij paarden, je hebt een gewicht waar jij je op kan richten en dan word het maatwerk dmv ribben voelen en blijven kijken.
Na het zien van de paardenfoto denk ik dat ze misschien, voor het mooie, nog wat slanker kan. Maar ook hier vertekend de vacht.

Boontjes uit de diepvries zijn waarschijnlijk de gemakkelijkste optie, ontdooien en afspoelen voordat je ze kan geven :) Boontjes kan je ook als tussendoortje geven of bij de maaltijd. Wat wellicht ook kan, is dat je tijdelijk op 3 kleine porties overgaat ipv 2 om haar maag-darmstelsel niet te veel ontregelen (en je moederhart van streek te maken ;) ).
Succes met het proces!

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 15:47

beetje mijn type hond (heb zelf een boerenfox a 10,7 kilo) krijgt 150 gram orijen per dag en af en toe een kippenvleugeltje.gedroogd lamsoortje oid, en dus 2 x per week vers vlees van lotgering.nl, perfect op gewicht en fit. nu 12 jaar laatst bloedcontrole laten doen: ze geloofden niet dat deze hond zo oud was> joepie! leve orijen :)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 16:15

Waarop basseer je dat t een Hongaars herdertje is? Ze heeft geen krullen en ze is bont. Dat zijn zowel de pumi als de mudi niet en die hebben alle 2 wel krullen ;)