Dilemma dementerende kat of niet..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 07:53

Ik zou de gok absoluut wagen. Ik vind jouw DA ook totaal niet duur.
Als ik het zo hoor, heeft jouw kat het nu best moeilijk, als je daar wat aan kunt doen, zou ik het niet laten.

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 08:17

marjotje82 schreef:
Zou naast z'n tanden en alvoor dat ie onder narcose gaat toch wel z'n lever nieren suiker schildklier laten checken zeker gezien die zoveel eet en "herrie" maakt.

hebben we al meteen gedaan is allemaal in orde.....

Gaia

Re: Dilemma dementerende kat of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 08:35

Wij hebben afgelopen jaar onze oude dibbes in moeten laten slapen van bijna 19. Ook zij heeft de laatste 2 jaar een paar keer narcose moeten hebben vanwege behandelingen (klitten wegscheren op haar rug, tanden behandelen, bloedonderzoeken), geen ernstige behandelingen, maar zonder narcose liet ze zich niet behandelen. Ze is hier steeds goed doorheen gekomen. Ze was trouwens ook wat dementerend. Dat harde mauwen deed ze ook, en steeds naar buiten willen(voor 2 min), dan was ze weer 2 min binnen en wlide ze weer naar buiten. Dat kon ze lang volhouden :+
Ondanks alles missen we haar nog iedere dag. Maar op een gegeven moment kwam er uit het bloedonderzoek dat ze suiker en schildklierproblemen had. Iedere dag medicatie was voor haar echt geen optie. Dat zou constant een gevecht worden.
Dus ik zou het ook zeker proberen!

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 08:40

dankjewel voor alle reacties; het helpt mij enorm om mn gedachten op een rijtje te krijgen.

Even voor de goede orde die 200 euries is niet het punt waar het om gaat. Al kost het 1000 en hij wordt vrolijk 20 dan zouden we het meteen doen. Dan is er geen dilemma.

Waar het wel om gaat is de vraag of de klachten van de dementie komen of van de tanden.
Het tandprobleem heeft ie heel zn leven al. En hij eet als een malle. Inclusief de harde brokken van de hond. En daar moet ie toch flink op kauwen.

En er zijn meer problemen/vragen
- het nachtbrullen; waarom alleen snachts. Als het van de pijn is (en die indruk geeft ie niet) waarom dan niet ook op andere momenten
- het malle eten en afvallen
- het slecht schoonhouden van zichzelf (inclusief de vlooien)
- en nog wat echte ouderdomsgevalletjes.

Waar ik bang voor ben is dat ik m al zn tanden laat weghalen en hij straks toch nog de klachten blijft houden. En het nachtbrullen is echt niet normal. Hij schreeuwt zo hard dat de buren het horen en de honden aanslaan. En dat een keer of 3 per nacht. Dan zitten we allemaal recht overeind. Echt geloof mij maar daar wordt niemand blij van. Henk ook niet.

Wat dan als ik m door een operatie sleep en we moeten over een paar maanden alsnog afscheid nemen??

M hoofd maalt ervan. Ik heb er vanacht wakker van gelegen. Garanties zijn er niet. Want wat als ik nu beslis om zn tanden er uit te laten halen en hij blijkt toch zo dement als een deur te zijn?

Ik ga vanmorgen de DA bellen en vragen of het zinvol is om te proberen om een week afgestreken vol met pijnstilleer te zetten. Dan heeft ie in ieder geval geen pijn en als het nachtbrullen van de pijn komt dan zou het toch minder moeten zijn. Dan is het duidelijk en dan maak ik meteen een afspraak om al zn tanden er uit te laten halen.

Word vervolgt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:24

Mooi alles laten trekken
Vlooien gelijk bestrijden
dagelijks even een borstel erover halen
Senior voer geven

En tja... het is een siamees he... die van mij brult ook om niets staat hij tegen de kast aan te bleren.. ja dat is zo maar dat wil niet zeggen dat hij dement is

Ben je de hele dag thuis zodat je kan horen wat hij de hele dag doet.

Mijn siamees is 22.5 geworden met 2 TIA's tja die was soms ook wat seniel en echt een oud manneke

Ik heb nu weer 3 van die schreeuwlelijken rond lopen maar als ik de keus heb zou ik mooi de kiezen laten trekken en die 200 euro er tegenaan gooien en dan wel zien waar het schip strand.
Inslapen kan altijd nog als je vind dat dat moet gebeuren

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:35

Als ik het zo lees heb je eigenlijk al een klein beetje een beslissing genomen :)

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:43

Dacht echt dat hij iets aan zijn schildklier zou hebben maar dat hebben jullie al uitgesloten.

Mijn kat heeft op haar 17e nog een gebitsbehandeling gehad, ze is inmiddels 20.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:47

Wij hebben ook een dementerende kat, die wordt over een half jaartje 22!
Ze slaapt veel, staat soms tegen de bank te miauwen, maar als ze wakker is, ligt ze supergezellig haar kleine irritante zelfje te zijn. :))
Zolang het dierwaardig is om haar te laten leven, zou ik daar zeker voor gaan!
200 euro is niks, wij zijn alleen dit jaar al minstens 2000 kwijt, vanwege een oogontsteking.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 11:11

Voor de een is 200 euro niets, voor de ander een klein fortuin. Dat ligt eraan natuurlijk :)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 11:14

ts heeft al gezegd dat t geld t probleem niet is.
Denk dat je niet van het gemauw af bent. Ons oudje deed dat ook. Meestal bij het wakker worden uit haar slaap, een soort desoriëntatie. Als ik dan in mn hande klapte of haar aaide (ze was zo doof als een kwartel) dan was het goed.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 11:24

Saaams schreef:
Wachten met het trekken van de tanden en royal canin dental gaan voeren. :j
Mocht je het willen proberen kan ik je wel een zakje opsturen met wat brokjes tegen de verzendkosten

Dental brokken gaan in deze situatie echt niet meer helpen. Het zijn brokken om tandplak en tandsteen te voorkomen. Als er eenmaal tandsteen aanwezig is gaat dit er niet af met detal brokken.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:10

Ben toch echt zo nieuwsgierig wat die royal canin toch allemaal produceert.. die heeft voor elk kwaaltje wel een oplossing :+ Hoe kan het toch dat andere voermerken dat niet hebben.. <<)

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 18:35

Ik heb inmiddels nog een keer contact gehad met de DA en met haar gesproken. Een pijnstiller heeft geen zin dus op die manier is er geen test momentje.
De keuze is dus nu nog maar 2 smaakjes
1. we laten al zn tanden verwijderen en hopen dat toch niet zo dement is als wij nu denken
2. we laten niet zn tanden verwijderen en laten m inslapen.

Hoop wikken en wegen maar we gaan voor deurtje 1.

Mag ik wel zeggen dat alle reacties hebben meegewogen in de beslissing, waarvoor dank.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:51

fijn en sterkte. Ik hoop dat je nog s wat laat horen als het allemaal achter de rug is.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:52

Jij kan Henkie het beste ik zou dus uitgaan van Henkie en naar gelang zijn gedrag een beslissing nemen.
Voorbeeld onze hond zat in soort gelijk pakket, en aangezien ik aan haar hele gedrag kon zien dat ze moe was heb ik de keuze van inslapen gemaakt {ook al zou ik haar enorm missen} ondanks dat de dierenarts aangaf er nog wat aan te kunnen doen {tanden trekken enz} Jij bent de gene die uiteindelijk beslist , maar wat je ook doet doe het altijd in het welzijn van je dier.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:57

In laten slapen ? Waarom ? Omdat hij krijst 's nachts ? Dat zou ik niet zo goed begrijpen maar dat moet ieder voor zichzelf bepalen.

Nachtelijk krijsen past wel erg bij dementie. Had ons ouwetje ook.
Die we overigens met 17 jaar nog onder narcose hebben laten gaan (voor iets anders). Is super goed gegaan.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 18:57

Ik heb niet alles gelezen, maar onze kat (18 jr) doet dit ook. Alleen weten we dat onze kat doof is (bij DA geweest). Dat verklaart het schrikken bij het wakker maken, ze slaapt als een roos omdat ze vrijwel niks hoort :+ ook miauwt ze keihard omdat ze zichzelf niet meer hoort, tenminste dat is denk ik de reden :+ 's nachts miauwt ze ook wel eens vrij hard en heel lang, maar dat is altijd als ze iets moet. Bijv eten, drinken of behoefte doen terwijl de kattenbak dicht zit oid.

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 19:00

IngridM schreef:
In laten slapen ? Waarom ? Omdat hij krijst 's nachts ? Dat zou ik niet zo goed begrijpen maar dat moet ieder voor zichzelf bepalen.

Nachtelijk krijsen past wel erg bij dementie. Had ons ouwetje ook.
Die we overigens met 17 jaar nog onder narcose hebben laten gaan (voor iets anders). Is super goed gegaan.

je moet eerst even alles lezen....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:43

Ik weet niet hoe goed je da is maar een second opinion?? Ik vind het vreemd om een aantal dagen geen pijnstilling te gebruiken juist om zeer weloverwogen een goede keuze te kunnen maken.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:46

Het is trouwens ook zo dat falende nieren bij katten pas kan worden waargenomen als de nieren voor minder dan 30% werken, dus; veroorzaken de ontstoken tanden ontsteking in het bloed wat het krijsen veroorzaakt, maar werken de nieren nog wel voor 50% dan kun je dit niet zien in een bloedonderzoek.

Ik denk dat je de juiste beslissing neemt ! veel sterkte met de operatie !

Wat ik trouwens ook altijd doe is de katten een dag of 2 voor de operatie al op AB zetten, vanwege alle vuiligheid die los gaat komen tijdens de operatie.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 14:25

Veel sterkte met de operatie. Fijn dat je daarvoor hebt gekozen en nu maar hopen dat ze weer helemaal de 'oude' wordt ;)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 15:44

Ik denk dat je goede beslissing maakt TS. Ik hoop dat Henk er baat bij heeft mr dat is t proberen zeker waard. Ik ga er altijd van uit dat euthanasie de laatste therapie is die je kan doen. Sterkte en ik hoop later goede berichten te lezen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 20:18

Mijn kat is 20. Zouden jullie dan nog het gebit laten doen?

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 22:29

onpaard schreef:

Als mijn kat verder in goede gezondheid is, zeker :j

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 22:44

onpaard schreef:

Dat ligt eraan hoe slecht het gebit is en hoe goed de kat lichamelijk verder is.