Is er wel een huisdier geschikt voor mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Re: Is er wel een huisdier geschikt voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:14

Als je twee katten neemt, probeer dat wel twee katten te nemen die elkaar al kennen vanuit bijvoorbeeld het asiel. Dan kun je de introductie overslaan en hebben ze wat meer aan elkaar nadat ze bij jou gekomen zijn.
Zou het echt super vinden als je in het asiel gaat kijken. Daar zitten zoveel leuke katten die een fijn mandje verdienen :j

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:14

Cavia's zijn echte groepsdiertjes. Normaal gesproken gaan zeugjes prima samen per 2 of meer, een gecastreerde beer met zeugjes ook prima. Beertjes kan ook prima (en heb ik stiekem altijd wel voorkeur voor, die zijn vaak wat vrijer van karakter) samen, maar dan wel alleen per 2 en nooit 2 volwassen beren aan elkaar koppelen, maar 2 jonge beren of een volwassen beer en een jong beertje, liefst net uit het nest. Dat gaat hier normaal altijd goed, maar uitzonderingen op de regel bestaan natuurlijk altijd.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:18

Ik zou ook voor twee katten gaan, als je huis groot genoeg is kan dat prima. Hier lopen er drie en die komen met mooi weer in de tuin, verder zijn het binnenkatten. Hier zijn 2 van de 3 als kitten binnengekomen, als je geen zin hebt in terrorist-kittens zou ik voor wat oudere (asiel)katten gaan die nooit buiten zijn geweest, dan kun je meteen checken hoe aaibaar ze zijn :)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:21

Ja en ook omdat je niet weet hoe ze uitgroeien als ze nog kitten zijn. Die kater van mij slaapt hooguit wat meer, maar is met zijn 2,5 nog net zo'n terrorist als met 12 weken :+ . Als je zeker wilt zijn van een wat rustiger kat kun je daar op selecteren in het in asiel.
En ondanks dat ie zo'n terrorist is, maakt hij me ook elke dag aan het lachen hoor :j Hij is zich maar niet de allerslimste :o

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:27

2 dames cavia's gaan over het algemeen prima samen :j

Ik vind het heel gezellig; als ik beneden kom of van buiten dan 'roepen" ze gelijk :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:36

Cavia's houden is supersimpel. Minimaal 2, bij 2 kunnen dat 2 heren, 2 zeugen of een castraat met een zeug zijn. Bij meer dan 2 is het zeugen en maximaal 1 castraat.

Ik vind zelf 2+ zeugen met een castraat de leukste combi, maar ik heb nu 2 zeugen en dat is ook prima. Cavia's kan je tam maken, maar het hoeft niet.

Voeren is ook niet ingewikkeld, onbeperkt hooi en dagelijks brok. Jonkies staan bij mij op onbeperkt brok totdat ik het gevoel krijg dat ze dichtgroeien, dan gaan ze over op 1 tot 2 handen brokken per 2 cavia's per dag. Hoeveel exact hangt van het type hooi af (dierenwinkel/supermarkthooi is minder voedzaam dan compact gras, een kunstmatig gedroogd hooi).

Het liefst voer ik Science selective guinea pig, maar andere goede merken zijn hope farms en beaphar care+. Het is beter om de gewone brokjes te voeren in plaats van de muesli. Voor de rest vinden ze groenvoer lekker en kunnen ze veel dingen hebben. Beperkt kool is bijvoorbeeld geen probleem. Ze zijn veel minder kwetsbaar dan konijnen.

Voor 2 cavia's is de minimale hokgrootte 100x50cm. Maar als cavia's groter gehuisvest zitten, zijn ze wel leuker. Dus als je er ruimte voor hebt, zou ik ze zeker groter huisvesten, minimaal 120x60 (dat is trouwens de minimale maat voor 3 cavia's) en het liefst zelfs 140x70 of met een vaste ren eraan.

Cavia's zijn bij mij niet zindelijk, maar ze poepen en plassen voornamelijk waar ze slapen. Ik heb een grote ren met een tafelzeil op mijn laminaat ter bescherming. Daar ligt een enkel keer een plasje op, maar dat is toch zelden. Ze plassen en poepen voornamelijk in de verschillende huisjes die in bakjes met zaagsel of hemperade staan.

Afbeelding

Zo staan die van mij, maar zo groot hoeft het echt niet voor cavia's (is wel leuk, maar niet nodig).

Mizora @ [BB] Cavia topic
[BB] Show je caviaverblijf!

Zijn 2 interessante topics.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 12:43

Wat dacht je van een fret? Ik heb er een, zijn voornamelijk solitaire dieren en hoeven dus niet per se met meerdere bij elkaar. Ik heb een nu nog ongecastreerde ram. Mag per dag een uur of 4/5 uit zijn hok, waarvan hij dan nog minstens de helft ergens op de bank ligt te slapen. Gezellig, vriendelijk, zoeken graag contact, en hoeven dus geen tuin of extra beweging te hebben als ze een paar uur per dag rond mogen knallen.
Bij die van mij maak ik smorgens en savonds zijn kattenbak goed schoon en om de dag krijgt hij nieuwe slaapdoeken, en je ruikt hem niet.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:15

Cavia's zijn juist graag met z'n tweeën :D Hartstikke leuke diertjes, erg tam te krijgen ook :)

Ik heb altijd een koppeltje dames gehad (nu niet meer, hond is niet caviaproof :') ) en dat is echt supergezellig, als ik thuis kwam gingen ze zitten piepen, was echt een warm welkom :D En dan lekker kroelen op de bank enzo.. Een van m'n dames was zelfs zindelijk, dat was nog bij m'n ouders en dan zette ik de deur van d'r hokje open, hupte ze gezellig door het huis enzo :D Als ik geen hond had gehad zou ik nu nog een paar caafjes hebben denk ik :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 13:16

ik ken je probleem, zo kwam ik ooit uit op een cavia!
en het was een perfecte optie die beestjes zijn vrolijk en roepen en reageren echt op je zelfs aangehaald worden vinden ze leuk.(en het is ook leuker voor hun met zijn tweeën)
natuurlijk hebben ze verzorging nodig maar het is ook voor een beginner goed te doen!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:33

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:46

Chincilla's :D
Mits je de ruimte er voor hebt!
Zulke lieve diertjes :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:22

Mizora schreef:
Cavia's houden is supersimpel. Minimaal 2, bij 2 kunnen dat 2 heren, 2 zeugen of een castraat met een zeug zijn. Bij meer dan 2 is het zeugen en maximaal 1 castraat.

Ik vind zelf 2+ zeugen met een castraat de leukste combi, maar ik heb nu 2 zeugen en dat is ook prima. Cavia's kan je tam maken, maar het hoeft niet.

Voeren is ook niet ingewikkeld, onbeperkt hooi en dagelijks brok. Jonkies staan bij mij op onbeperkt brok totdat ik het gevoel krijg dat ze dichtgroeien, dan gaan ze over op 1 tot 2 handen brokken per 2 cavia's per dag. Hoeveel exact hangt van het type hooi af (dierenwinkel/supermarkthooi is minder voedzaam dan compact gras, een kunstmatig gedroogd hooi).

Het liefst voer ik Science selective guinea pig, maar andere goede merken zijn hope farms en beaphar care+. Het is beter om de gewone brokjes te voeren in plaats van de muesli. Voor de rest vinden ze groenvoer lekker en kunnen ze veel dingen hebben. Beperkt kool is bijvoorbeeld geen probleem. Ze zijn veel minder kwetsbaar dan konijnen.

Voor 2 cavia's is de minimale hokgrootte 100x50cm. Maar als cavia's groter gehuisvest zitten, zijn ze wel leuker. Dus als je er ruimte voor hebt, zou ik ze zeker groter huisvesten, minimaal 120x60 (dat is trouwens de minimale maat voor 3 cavia's) en het liefst zelfs 140x70 of met een vaste ren eraan.

Cavia's zijn bij mij niet zindelijk, maar ze poepen en plassen voornamelijk waar ze slapen. Ik heb een grote ren met een tafelzeil op mijn laminaat ter bescherming. Daar ligt een enkel keer een plasje op, maar dat is toch zelden. Ze plassen en poepen voornamelijk in de verschillende huisjes die in bakjes met zaagsel of hemperade staan.

[ Afbeelding ]

Zo staan die van mij, maar zo groot hoeft het echt niet voor cavia's (is wel leuk, maar niet nodig).

Mizora @ [BB] Cavia topic
[BB] Show je caviaverblijf!

Zijn 2 interessante topics.

Ik zou een iets veranderen bij jouw: liever onbeperkt hooi met veel en afwisselend groenvoer, en veel minder brok :)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:26

ratten,cavia's?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:28

Cavia's zijn inderdaad hartstikke gezellig. Ook schuwe cavia's worden na verloop van tijd tammer en ze begroeten je. Je kunt twee vrouwtjes nemen, of een mannetje laten castreren en daar dan een vrouwtje bijzetten.

Ratten zijn ook heel leuk, maar leven helaas kort.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:31

Als je stiekem toch graag een hond zou willen kan je bijv ook een hond van 6 of 7 jaar oud nemen die goed alleen kan zijn en lekker rustig is van zich zelf. Een die je niet preventief in de bench hoeft te stoppen de hele dag :+ Als hij/zij dan elke avond bij je mag zijn en overdag een beetje z'n gang kan gaan lijkt dat me nog niet zo heel erg. :) verschilt per hond denk ik.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:37

Of juist een nieuwe oude kat

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:42

Ik kan eerlijk gezegd moeilijk begrijpen dat er mensen zijn die hier honden noemen, al dan niet uit het asiel. Wanneer iemand een topic opent met de vraag of ze een hond kan nemen terwijl ze werkt (bijvoorbeeld) schreeuwt bokt moord en brand, een hond hoort geen gehele dag alleen te zijn. Ook al verruilt het dier dan een asiel voor een 'eigen huis', "bokt" heeft in deze wel gelijk. Honden zijn gezelschapsdieren en meer dan 4-6 uur alleen thuis is gewoon niet prettig voor de meesten. En wat dacht je van uitlaten (er even vanuit gaande dat ts ongeveer 8 uur per dag werkt). Met even snel plassen doe je de hond in principe te kort. Ik kan me indenken dat ts de honden die zij nu heeft behoud, ook al is de situatie misschien niet ideaal. Zeer verstandig van ts dat haar voorkeur niet direct weer voor een hond uitgaat.

Een kat, of ander dier, lijkt me passender. Katten kunnen in ieder geval langer dan een hond alleen thuis zijn. :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:47

Sourire schreef:
Ik kan eerlijk gezegd moeilijk begrijpen dat er mensen zijn die hier honden noemen, al dan niet uit het asiel. Wanneer iemand een topic opent met de vraag of ze een hond kan nemen terwijl ze werkt (bijvoorbeeld) schreeuwt bokt moord en brand, een hond hoort geen gehele dag alleen te zijn. Ook al verruilt het dier dan een asiel voor een 'eigen huis', "bokt" heeft in deze wel gelijk. Honden zijn gezelschapsdieren en meer dan 4-6 uur alleen thuis is gewoon niet prettig voor de meesten. En wat dacht je van uitlaten (er even vanuit gaande dat ts ongeveer 8 uur per dag werkt). Met even snel plassen doe je de hond in principe te kort. Ik kan me indenken dat ts de honden die zij nu heeft behoud, ook al is de situatie misschien niet ideaal. Zeer verstandig van ts dat haar voorkeur niet direct weer voor een hond uitgaat.

Nou ben ik zelf niet iemand die gauw moord en brand schreeuwt maar ik snap wat je bedoelt. Echter ken ik mensen die 8 uur werken en hun hond 3 a 4 keer ruim uitlaten en ook genoeg mensen die de heel dag thuis zijn waarvan de hond amper buiten komt. Toch zal die laatste geen commentaar krijgen als hij een hond wil en de eerste wel. 8 uur werken zegt beslist niet alles, als een hond om 07u, 17u en 22u goed uitgelaten wordt loopt hij meer dan gemiddeld en kan hij zich makkelijk overdag redden hoor.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:48

Hier in belgie is het normaal dat een hond langer dan vier uur thuis alleen is. De meeste mensen hebben eenmaal een fulltime job.
Ik zou ook geen pup nemen als je effectief vijf dagen per week 10 uur alleen bent. Maar zeker voor een ouder asieldier is het alleen maar een verbetering...
Mijn hond zit in principe op woensdag en vrijdag van 8 tot 19 alleen, in een buitenkennel weliswaar. Op dnderdag komt mijn poetsvrouw smorgens,dus dan is het van 12 tot 19. En op zaterdag ook een hele dag, uitgezonderd als mijn vriend niet moet werken 1 op 2.
Vriend is vaak vroeger thuis dan mij,dus dit zijn wel maximum uren.
In ruim speel ik er smorgens intensief mee, savonds weer speeluurtje of wandeluurtje, op zondag zijn we meestal de hele namiddag samen weg, en op maandag en dinsdag gaat ze mee naar de paarden en overal rond.
Ideaal? Nee. Maar ik werk al speciaal minder uur. Ik kan geen huismoeder worden voor een hond
Een vriend van mij zei ooit, een hond heeft er meer aan als je een uur per dag er intensief mee bezig bent zodat hij de rest van de tijd moe is, dan aan iemand die er constant bij is maar geen aandacht geeft.
Een uur is natuurlijk wel bitter weinig, maar de vergelijking telt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:51

Of een deeltijd hond. Bij mij in het park loopt een hond die door de week bij een ouder stel is en in het weekend bij een jong iemand. Door de week is het een rondje park of wandelingetje naar de supermarkt en in het weekend grote wandelingen. Alle partijen zijn heel blij met de oplossing.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 19:02

Of twee hondjes, dan zijn ze nooit alleen thuis.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:56

@Duhelo: een half tot heel handje brok per cavia is niet bepaald veel (met 3kg voer doe ik op het moment zo'n 12 weken, dus 15-20g brokjes per cavia per dag). Veel groenvoer is inderdaad lekker voor ze, maar zonder dat hebben ze het echt niet slecht met een goede brok en onbeperkt ruwvoer. De hele groenvoer-hype is een beetje doorgeschoten soms. Hooi is de basis, dan een beetje brok en dan groenvoer.

Dat wil overigens niet zeggen dat ik ze geen groenvoer geef. Ze krijgen bij mij vrijwel dagelijks iets, een halve paprika, een witlofje, andijvie, halve of hele appel, bananenschil (zijn ze dol op), restje spinazie (vers), wortel of peen. Maar soms heb ik een dagje niets en dan hebben ze pech.

De banaan zelf zou ik niet zo snel geven, want daar hebben ze wel de neiging van dicht te groeien.

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 20:58

Duhelo schreef:
Een gecastreerde fret die regelmatig in bad gaat ruikt niet zo heel sterk

ik heb ook jaren fretjes gehad geweldige diertjes waar je een hoop lol aan kan beleven...gaan op de kattenbak dus uitlaten hoef je niet...af en toe in bad en de reuk valt reuze mee

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:07

Sourire schreef:

Een kat, of ander dier, lijkt me passender. Katten kunnen in ieder geval langer dan een hond alleen thuis zijn. :)

Er zijn honden waarvan ik zeg, nee die moet je niet de hele dag alleen thuis laten. Maar er zijn genoeg honden die niet heel afhankelijk en/of aanhankelijk zijn en prima alleen kunnen zijn. 's Ochtends een goede wandeling, 's avonds een goede wandeling en 's avonds laat nog even. Plus de hele avond aandacht. Ik zie daar niks verkeerds in :+ Maar dat zal per persoon verschillen.

Ik weet nu al dat als ik uit huis ga, dat ik Pippa (één van onze honden) meeneem, ook als ik dan een full time baan heb, en ik weet zeker dat ze dat hartstikke gezellig gaat vinden. Pippa is dan waarschijnlijk 6 of 7 en ze is super rustig, relaxed en houdt wel van aandacht, maar kan prima alleen zijn. Ik zie hier echt geen enkel kwaad in. Zelf zou ik het niet gauw doen met een hond die 0, 1, 2 of 3 jaar is. En zoals ik al zei, het is niet voor elke hond weggelegd.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:50

Mizora schreef:
@Duhelo: een half tot heel handje brok per cavia is niet bepaald veel (met 3kg voer doe ik op het moment zo'n 12 weken, dus 15-20g brokjes per cavia per dag). Veel groenvoer is inderdaad lekker voor ze, maar zonder dat hebben ze het echt niet slecht met een goede brok en onbeperkt ruwvoer. De hele groenvoer-hype is een beetje doorgeschoten soms. Hooi is de basis, dan een beetje brok en dan groenvoer.

Dat wil overigens niet zeggen dat ik ze geen groenvoer geef. Ze krijgen bij mij vrijwel dagelijks iets, een halve paprika, een witlofje, andijvie, halve of hele appel, bananenschil (zijn ze dol op), restje spinazie (vers), wortel of peen. Maar soms heb ik een dagje niets en dan hebben ze pech.

De banaan zelf zou ik niet zo snel geven, want daar hebben ze wel de neiging van dicht te groeien.

Het zijn idd kleine handjes dan :D
Ik zeg ook niet dat brokjes slecht zijn hoor, maar ik ben tijd knaagdierverantwoordelijk geweest in een dierenwinkel (2 j) , en zag toch wel verschil als ze wel of geen groenvoer kregen. Vooral de rascavias bleven vaak enkele maanden zitten,en als ze groenvoer kregen waren ze veel minder vatbaar voor verkoudheden en longontstekingen.
De mijne krijgen hier dagelijks een zakje sla, aangevuld met iets anders (witloof,courgette,paprika,tomaat, meloenschillen,appel,peer,wortels,hetgene dat ik heb) . Daarnaast eten ze heel veel hooi, maar dan ook heel veel hooi :D. en nu en dan een handje brok.
Ik ben weer het merk vergeten, maar het zijn vrij grove brokken waar ze echt moeten aan knagen.