Heb jij ervaring met broodfokkers?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:57

manon_goldy schreef:
Zou iemand mij misschien kunnen uitleggen wat broodfok is?

Vrij letterlijk gezegd: Fokken met dieren om brood op de plank te krijgen :+ Dus het fokken met dieren om rond te kunnen komen, zo veel mogelijk geld verdienen. Hart voor dieren ontbreekt hier vaak, en je houden aan de regels (ook met betrekking tot de gezondheid van de ouderdieren en de pups) kost vaak te veel geld.

Bij hobbyfok is het fokken van dieren vaak een hobby, naast een betaalde baan. Geld staat hier nooit zo hoog in het vaandel als bij broodfokkers (soms kost het zelfs alleen maar geld :+ ).

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:58

Thesserd schreef:
manon_goldy schreef:
Zou iemand mij misschien kunnen uitleggen wat broodfok is?

Vrij letterlijk gezegd: Fokken met dieren om brood op de plank te krijgen :+ Dus het fokken met dieren om rond te kunnen komen, zo veel mogelijk geld verdienen. Hart voor dieren ontbreekt hier vaak, en je houden aan de regels (ook met betrekking tot de gezondheid van de ouderdieren en de pups) kost vaak te veel geld.

Bij hobbyfok is het fokken van dieren vaak een hobby, naast een betaalde baan. Geld staat hier nooit zo hoog in het vaandel als bij broodfokkers (soms kost het zelfs alleen maar geld :+ ).

Oke dankjewel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:22

Mijn eerste echte eigen hondje komt bij een broodfokker weg, dat is bijna 8 jaar geleden en ik was daar toen nog niet zo scherp in.
Ze had een eigen kennel en het verhaal was dat er een pension reu op haar teef gedoken was, vader was een vlinderhondje, mams een kruising.
Ik wilde graag het bruin met witte reutje, omdat we verkeerd gereden waren en 10 minuten te laat aankwamen had ze dat reutje al verkocht en was er nog 1 zwart wit reutje.. Mams zat buiten in de kennel (als dat mams al was) en hij zat in huis.
Het was dus een oepsnestje en ze fokte normaal gesproken niet, wel kreeg ik er een contract bij.

De waarheid lag anders, ze had en heeft regelmatig nestjes, een kennis van mij heeft een hond bij dezelfde kennel vandaan maar dan uit een andere plaats (exact dezelfde kennelnaam en wel in de omgeving) en ik vermoed dat ze het bruin met witte reutje al verkocht had voordat ik interesse toonde.
Zo ongeveer het enige dat klopte is de vader denk ik aangezien hij wel de vacht en de oortjes van een vlinderhondje heeft.
Mijn hondje is niet ziek geworden gelukkig maar hij heeft geen sterke gezondheid, hij is allergisch voor pipetten, in de zomer heeft hij ontzettende jeuk als hij niet geschoren is en zijn bouw klopt ook niet helemaal en hij heeft inmiddels nog 2 voortandjes omdat de rest getrokken moest worden..

Mijn andere ervaring was met een opleiding, het vaste stagebedrijf was een stichting met hulphonden die zelf fokten.
Fraude, broer op zus, reuen op papier die nooit gedekt hadden (die reuen waren onder fokkersvoorwaarden geplaatst maar gecastreerd zonder dat zij dat wist) medicijnen die alleen een dierenarts in bezit hoorde te hebben had zij zo liggen en diende ze zelf toe, paspoorten werden vervalst, honden die verdwenen.. Dat was echt een drama, de honden werden ook niet getraind maar rechtstreeks uit de kennel voor dik geld geplaatst als hulp of therapiehonden.
Daar is een inval geweest en een tijd later is het op tv geweest, ze is nog niet helemaal gestopt maar in NL heeft ze geen kans meer om door te gaan.

Ik ben er nu veel scherper op dus dit gebeurd me niet snel weer, wel zie ik veel broodfokkers om me heen die echt puur voor het geld fokken en liegen over de combinaties om zo meer winst te maken.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 20:35

Kom hier elke zondag maar eens kijken naar de gezellige dierenmarkt van Mol;) Genoeg broodfokkers er tussen zitten. Of slecht verzorgde dieren en daar maakt de plaats ook nog groot reclame voor:) Dan denk ik waar is hier het toezicht en controle enz:) Vond daar echt veel niet kunnen..soms zelfs op het zielige af. En druk dat het er is? Snap er niets van dat dat kan..en mag.

Wij kregen vroeger vaak puppie's honden van broodfokker omdat het dan niet ging bij de nieuwe eigenaar. Dan gingen wij kijken of we er iets van konden maken thuis. Soms lukte het soms niet meer zo verknipt de dieren waren.

2 kennissen van mij zochten ook hond. NOg zo gewaarschuwd waar ze allemaal op moeten letten. En uiteindelijk beiden nog bij een broodfokker weg gekomen. Jammer genoeg. Daar was de prijs vooral doorslag gevend of het perse snel vinden van een bepaald ras. Geen geduld met zoeken:)

We hebben zelf vroeger thuis ook gefokt.en dat ging echt wel anders. En ook als een pup niet gezond was kwam het terug of zelfs maar als het niet ging kwam het terug geld terug. Wij hadden ze in ons gezin in huis en maar heel afentoe. Niet constant en letten ook goed op de moederhond en vader hond of er geen erfelijke factoren waren enz voor we een nestje deden> En dan maar afentoe. Nu zouden we er niet eens meer ana willen beginnen omdat er al genoeg is. En alles niet zo best meer omdat er bijna geen gezonde lijn meer te vinden is. Want je zou toch eens buiten je normale beeld gaan kijken om te fokken. Onze honden thuis zijn allemaal oud geworden. Nu ook onze boxer inmiddels 10 jaar en nog fit...

xjamilla

Re: Heb jij ervaring met broodfokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 00:23

Zag dit topic al een keer voorbij komen maar nu heb ik zelf helaas ook ervaring met broodfok :(

Wij waren al een tijd op zoek naar een nieuwe hond. Dus een dag lang pups gekeken. Ons laatste adres was het kortste in de buurt. Eenmaal daar aangekomen zag ik het al meteen. Zaten meerdere verschillende rassen pups bij elkaar en er was een stel vrolijk pups aan het uitzoeken. Wij werden in een andere kamer gezet met de pup waar wij voor kwamen. Helemaal doorgezakte rug en veelste korte neus. Ik wou hem alleen al meenemen omdat ik z'n medelijden ermee had (niet gedaan stimuleert die man alleen maar) even gepolst bij die man hoeveel hij fokte. Altijd wel 2 nestjes per hond per jaar. Stond me daar echt kwaad te maken.

Vervolgens thuis op internet marktplaats afgezocht daar dieren in die omgeving. Ik heb minimaal 10 advertenties gevonden van de man. (Ben toen gestopt omdat ik in staat was om hem op te bellen haha) Allemaal onder een ander account maar wel het zelfde telefoon nummer. Echt diep, diep triest :(

Sorry moest het er even uitgooien (a)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 06:39

Mijn 13 jarige hondje komt ook van een broodfokker, achteraf denk je dom op dat moment dachten we er niet over na. Ze heeft best last van afwijkend gedrag, vooral in het begin, dat is er nu wel aardig uit.
Angstig en een angstbijter. Nu een schat van een beest maar handen vol aan gehad.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 07:00

Geen persoonlijke ervaring mee gelukkig, maar weet dat er een fokker in ons ras zit die zijn pups gratis doet thuisbezorgen, en die je kunt bestellen via de site..

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 07:12

Denk dat mijn teckel-jack russel ook van een broodfokker komt...
We hebben haar opgehaald van de veluwe een Nederlandse man met een Poolse vrouw.
Hondje bleek achteraf ook een Pools paspoort te hebben.
Echter het is een heel gezond hondje en mentaal 100% in orde (op wat grootheidswaanzin na :D )
't Is soms best lastig in te schatten waar je mee te maken hebt, helaas!