Tweede konijn??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:01

Mioux schreef:
Een ongecastreerde man bij een geholpen vrouw zou ik niet zo snel doen. Ik heb al eens meegemaakt met mijn vorige koppel... De man dekte de vrouw zo erg vaak door zijn hormonen (ook oude konijn) dat de man zijn pielewiele helemaal ontstoken was. De opvang had dit ook nog nooit gezien....

Zou dit dus niet doen, word de vrouw ook niet heel rustig van...

Oh dat dacht ik ergens ook wel. Nee, dat risico zou ik dan niet willen lopen. Dat is dan voor beide partijen niet leuk.

TS, ik zou eens contact opnemen met een konijnkundige DA over het nu nog castreren. Op o.a. bunnybunch.nl staat een lijst met DA die als konijnkundig gezien worden.

Mioux, mijn franse hangoor voedster van 5,5 maand was ernstig ziek. Een normale DA gaf zomaar een middeltje mee in de hoop dat dat het zou zijn. Pas na wat googlen kwam ik er achter dat een hoop DA erg weinig kennis over konijnen hebben. Toen ben ik naar een konijnkundige DA gegaan en hij heeft haar geopereerd. Met een zo veilig mogelijke narcose voor konijnen. Hij heeft haar gecastreerd en de buik schoongemaakt en gespoeld, want ze had een flinke buikvliesontsteking.
Een zware operatie, maar ze heeft dit perfect doorstaan en is helemaal opgeknapt.
Een castratie op 8, en helemaal op 4 jaar lijkt me best mogelijk als je naar een DA met verstand van konijnen gaat!

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:06

DA kan het met gasanesthesie, ik zou ook niet anders willen(opleiding paraveterinair gedaan, maar nooit in gewerkt) is gewoon de twijfel en zijn gedrag. Als ik hem hier zie gaan, met zijn binkysprongen en al, dan zie ik een konijn dat altijd alleen is geweest. Ik heb het bij mijn cavia bijna mis zien gaan, die kwam niet goed uit de narcose, dus pffffff

Overigens danke dat jullie goed meedenken

En bij het konijn van 8 jaar(en 8 jaar alleen) ik zou er niet aanbeginnen

Mioux

Re: Tweede konijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:07

Niet elke dierenarts durft dit aan, dit komt nog door de ouderwetse verdovingen van algehele narcose bij konijnen, die veel konijnen niet redde.

Daarom zoals ik al zei, tegenwoordig zijn er dierenartsen die slaapgas gebruiken, dus niet gehele narcose, en gaat dit veel vaker goed en minder problemen.

Konijn van 8 jaar zou ik niet aan beginnen gewoon. Het is al een behoorlijke leeftijd.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:13

Maar het gaat toch niet alleen om de gasanesthesie, maar toch om om de belevenis van stress. Nijn is net op conditie. Eerste keer oogontsteking, zalf meegekregen, snapt hij natuurlijk bedoeling niet van ;) dus na 3 dagen hele oog dik en rood van zalf er continue uitwillen wassen. Toen hij nieuw(groter) hok kreeg(stress) weer oogontsteking, maar ben ik naar andere DA geweest en heeft ie om de dag 2 weken lang spuiten gehad(zelf kunnen toe dienen) en oogdruppels. Beide DA's zeggen zou het niet meer doen.
Daarnaast nog steeds bezig met training van geluiden, stofzuigen kan ik nu in zelfde ruimte, maar dat heeft 2 maanden geduurd.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:14

Ik heb dan wel weer erg goede ervaringen met het castreren van konijnen op leeftijd. De opvang waar ik regelmatig kom doet dit ook gewoon en eigenlijk altijd zonder problemen. Hier een paar jaar terug een mannetje van 9 jaar die ik 's middags gebracht heb en een paar uur later kon ophalen: alsof er niets gebeurd was begon hij gelijk lekker te eten. De volgende dag weer helemaal de oude. De koppeling vervolgens was echt helemaal geweldig en zo gepiept. Hij is samen met zijn vriendinnetje aan een tweede jeugd begonnen, zat hiervoor altijd alleen in een klein hokje. Uiteindelijk mocht dit maar een jaar duren maar ben desondanks heel erg blij voor castratie te hebben gekozen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:21

Ik zou t persoonlijk af laten hangen van de gezondheid. Eerst t konijn laten controleren op longen en dergelijke. Als een goede dierenarts die ook veel konijnen behandeld zegt dat het kan ja... Zoals ik eerder ook al zei, t ene konijn kan met 8 jaar best heel fit zijn, dat ligt wel aan t konijn zelf.

Ik zelf vind altijd een tweede konijn beter als maar in ze eentje, al heb je daar ook uitzonderingen bij.

1 van mijn vorige konijnen kon niet bij een ander, na tig pogingen zo gelaten, ze beet alles tot bloedens toe en trapte op de koppen, die moest er niks van hebben.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:33

Ik zou echt niet een konijn op 8 jarige leeftijd castreren, nuja daarom raad ik het niet af hoor, maar dan raad ik je met klem aan om hem plaatselijk te laten verdoven. Dat is een stuk minder risicovol en ze knappen zo weer op. Ga er geen ram bij zetten in ieder geval... Als ik een 8 jarige ram zou opvangen en ik had cavia's zou ik dat proberen en anders als huiskonijn houden. Een konijn dat altijd alleen heeft gezeten en al zo oud is.... Hij is het gewend... Allemaal veranderingen kan ook voor teveel stress zorgen zeker als ie niet zoveel gewend is en dat kan nog eens fataal zijn ook. 8 is opzich al een hele mooie leeftijd. Succes met je keuze!