Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sodera schreef:Voorbeeldjes:
Je huisdier is ziek. Er wordt een proef gedaan met nieuwe medicijnen die waarschijnlijk zijn/haar leven kunnen verlengen/ziekte kunnen genezen/whatever. Dan wordt jouw dier proefdier...
Daks schreef:In principe ben ik tegen dierproeven maar helaas het is nodig.
Wat ze van mij wel mogen doen is bijvoorbeeld daar in Amerika waar de doodstraf geldt een zware ter dood veroordeelde crimineel ervoor lenen.
Heeft die gene niet alleen leed gebracht maar ook nog wat goeds gedaan.
Verder allemaal groepshuisvesting en de dieren komen buiten. Daks schreef:In principe ben ik tegen dierproeven maar helaas het is nodig.
Wat ze van mij wel mogen doen is bijvoorbeeld daar in Amerika waar de doodstraf geldt een zware ter dood veroordeelde crimineel ervoor lenen.
LadyMadonna schreef:Daks schreef:In principe ben ik tegen dierproeven maar helaas het is nodig.
En dan blijkt zo iemand ten onrechte veroordeeld te zijn....
landvrouw schreef:Ik denk dat je niet kunt vragen wat de mening is over dierproeven. Dierproeven is namelijk heel algemeen.
Een dierproef kan zijn, zoals al vaker is aangehaald, cosmetica testen.. Vind ik nou niet echt nodig.
Dan heb je het medicijnen testen, zolang daar goede regels aan verbonden zijn vind ik het een noodzakelijk kwaad.
Daarnaast weet ik toevallig over een (vrij geheim onderzoek) dat onderzoek hoe lympfklier kanker beiinvloed word door ik dacht omgeving. Dan denk ik dat dat een heel goed onderzoek is, zolang hier ook voldaan wordt aan de richtlijnen.
Maar een dierproef is ook als ze op een school van dierverzorging met de studenten de dieren gaat verzorgen.. Tsja, daar zijn allemaal regels aan verbonden dus daar kan ik volledig achter staan.
Dus wat ik vind van dierproeven, eigenlijk van alles.
Yipee schreef:Ik heb zelf geen probleem met dierproeven, mits het goed doordacht gedaan wordt en met een geldige reden. Maar tegenwoordig zitten er strenge regels vast aan het gebruik van proefdieren en dat moet ook! Die regels zorgen ervoor dat er niet teveel dieren worden gebruikt en zeker bij proeven waarbij het ongerief in een hoge categorie valt. De onderzoeker moet daarvoor alles kunnen verantwoorden.
Zelf doe ik diergeneeskunde en heb dan ook vaak met proefdieren te maken. Mensen realiseren het vaak niet maar zelfs voor een practicum animal handeling (paard uit de stal halen en terugzetten, paard halster omdoen etc) moet een proefdier aanvraag worden gedaan. Dat is ook terecht vind ik. Voor het practicum bloedprikken mochten uiteindelijk maar 3 mensen het prikken daadwerkelijk doen van de hele groep bijvoorbeeld. En ik kan je zeggen dat echt prikken anders is dan op een rubberen slang, dus proefdieren zijn wel echt nodig vind ik.
Verder ga ik binnenkort een onderzoeksstage doen en daarbij ga ik ook met proefdieren werken. Het is allemaal streng geregeld en de proefdieren staan er super goed bij. Ja er wordt af en toe bloed afgenomen en een ECG bijvoorbeeld gemaakt, nou daar malen die dieren niet om hoor.Verder allemaal groepshuisvesting en de dieren komen buiten.
Ook heb ik een keer een rondleiding gekregen door het proefdierlab waar ook de ratten, muizen en konijnen enz gehouden worden. Zag er goed uit! Daar hadden ze ook een geit staan die een rugzak om had. Dit was om de geit te laten wennen aan een rugzak die hij gaat krijgen met een nieuw soort nierdialyse apparaat. Dit zou betekenen dat nierpatienten in de toekomst dus niet meer voor dialyse naar het zieke huis hoeven te gaan maar dat ze dat thuis kunnen doen met een draagbaar apparaat. IK vond dat wel een mooi idee. Geit was lekker relaxed op zijn voer aan het knabbelen. Had niet het idee dat die ergens last van had. Was ook niet bang voor mensen ofzo.
Dit zijn voorbeelden van mijn ervaringen. Als je echt iets erover zou willen zeggen, zou je het zelf eens van dichtbij moeten meemaken.
Neemt niet weg dat ik toch ook wel blij ben met proefdiervrij. Niet altijd maar het is belangrijk dat ze de onderzoekers alert houden en zich laten afvragen of de dierproef nodig is.
Ik ben ook student diergeneeskunde, en door de rondleidingen en informatie die we gehad hebben ben ik heel anders tegen dierproeven aan gaan kijken.ikke schreef:landvrouw schreef:Ik denk dat je niet kunt vragen wat de mening is over dierproeven. Dierproeven is namelijk heel algemeen.
Een dierproef kan zijn, zoals al vaker is aangehaald, cosmetica testen.. Vind ik nou niet echt nodig.
Dan heb je het medicijnen testen, zolang daar goede regels aan verbonden zijn vind ik het een noodzakelijk kwaad.
Daarnaast weet ik toevallig over een (vrij geheim onderzoek) dat onderzoek hoe lympfklier kanker beiinvloed word door ik dacht omgeving. Dan denk ik dat dat een heel goed onderzoek is, zolang hier ook voldaan wordt aan de richtlijnen.
Maar een dierproef is ook als ze op een school van dierverzorging met de studenten de dieren gaat verzorgen.. Tsja, daar zijn allemaal regels aan verbonden dus daar kan ik volledig achter staan.
Dus wat ik vind van dierproeven, eigenlijk van alles.
Jammer dat de dierenbeschermingsmaffia jou blijkbaar nog wijs heeft kunnen maken dat cosmetica nog getest wordt op dieren. Dat is namelijk al enige decenia verboden......
De rest kan ik me prima in vinden.
WillBokkers schreef:Ligt er aan waarvoor.
Als het dé medicijn voor kanker kan opgeleveren of een andere, vaak voorkomende dodelijke ziekte: absoluut ja.
Ze moeten het toch een keer testen.
Voor cosmetica ed: nee want dit kan je ook op andere manieren testen.
Bijvoorbeeld als we praten over ebola: dit moesten ze ook nog op dieren uittesten. Dat vond ik dan weer jammer.
Die mensen daar gaan toch dood zonder spuit dus test het dan meteen uit op de mensen daar. Maar dat is weer iets anders.
landvrouw schreef:ikke schreef:Jammer dat de dierenbeschermingsmaffia jou blijkbaar nog wijs heeft kunnen maken dat cosmetica nog getest wordt op dieren. Dat is namelijk al enige decenia verboden......
De rest kan ik me prima in vinden.
Wat knap dat jij zo'n mooie conclusie trekt uit mijn verhaal. Maar de dierenbeschermingsmaffia heeft mij helemaal niks wijs gemaakt. Ik weet dat in Europa dit niet meer voorkomt, maar de wereld is groter dan Europa
ikke schreef:WillBokkers schreef:Ligt er aan waarvoor.
Als het dé medicijn voor kanker kan opgeleveren of een andere, vaak voorkomende dodelijke ziekte: absoluut ja.
Ze moeten het toch een keer testen.
Voor cosmetica ed: nee want dit kan je ook op andere manieren testen.
Bijvoorbeeld als we praten over ebola: dit moesten ze ook nog op dieren uittesten. Dat vond ik dan weer jammer.
Die mensen daar gaan toch dood zonder spuit dus test het dan meteen uit op de mensen daar. Maar dat is weer iets anders.Citaat:Ooit gehoord van wetgeving? En er zijn wel degelijk experimentele medicijnen gebruikt, met toestemming van de overheid!
Daarnaast is Afrika een dusdanig raar gebied dat als zou blijken dat experimentele medicijnen niet zouden werken, die gasten er een oorlog om laten uitbreken omdat je belooft had iemand beter te maken en dat gebeurde niet. Dat soort risico's wil je niet lopen in dat gebied!
tja wat zijn wijzelf?WillBokkers schreef:Oke, dat wist ik niet. Dat vind ik goed van de overheid.
'Afrika is een dusdanig raar gebied'tja wat zijn wijzelf?
Ik snap dat je daar obsoluut geen oorlog wilt! Maar ik vind het erg kort door de bocht, daarentegen vind ik je reacties (niet alleen op mij) erg fel.
Carolaaxxxx schreef:Dieren zijn anders dan mensen, ze lijken op elkaar maar ze zijn niet hetzelfde. Dus in mijn ogen zijn de medicijn proeven bijvoorbeeld nooit betrouwbaar genoeg. De echte proef voor een medicijn zal altijd het eerste gebruik door de mens zijn.
ikke schreef:Carolaaxxxx schreef:Dieren zijn anders dan mensen, ze lijken op elkaar maar ze zijn niet hetzelfde. Dus in mijn ogen zijn de medicijn proeven bijvoorbeeld nooit betrouwbaar genoeg. De echte proef voor een medicijn zal altijd het eerste gebruik door de mens zijn.
Die proeven op mensen worden ook gedaan. Er staan regelmatig advertenties in de krant (bijvoorbeeld) waar proefpersonen worden gevraagd om medicijnen en andere medische zaken te testen.
Over de verschillen tussen mens en dier is intussen ook zoveel bekend dat die proeven op specifieke diersoorten worden gedaan omdat die dieren, bewezen, de beste uitkomsten geven.