Hoe heb jij je voorbereid op de aanschaf van knaagdieren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 12:44

Toen ik ratjes gestorven waren wou ik iets nieuws, en iets wat minder ’’stonk’’. Dus voorbereiding vooraf...

- Googlen naar knaagdiertjes die minder stinken dan ratjes, maar toch kleiner zijn dan een konijn en in groep kunnen leven.
- voer en speeltjes kopen
- kooi in orde maken en het drinkflesje en eetbakje grondig uitkuisen.
en dan pas de diertjes ’’gekocht’’, heb ze eigg geadopteerd in een vogel- & zoogdierenopvangcentrum.

achteraf bleek ik een koppel te hebben en al snel was mijn vrouwtje zwanger. Ook meteen opgezocht (nog voor de bevalling) of de vader erbij mocht blijven, dit mocht maar het vrouwtje zou opnieuw zwanger kunnen zijn vlak na de dracht.
dit was idd zo, maar voor het 2e nest er was waren de kleintjes oud genoeg en konden de mannen van het vrouwtje gescheiden worden. Daarvoor had ik dus tijdig kooi nr 2 in orde gemaakt.
tevens heb ik de vrouwtjes verkocht omdat ze in de meerderheid waren. En heb ik nog meerdere jaren mogzn genieten v1n mijn mannetjes.

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 12:51

Welke knaagdieren zijn het uiteindelijk geworden dan? Gerbils?
Erg typisch dat je een mannetje+vrouwtje kreeg. Dat gaat volgens mij zo verschrikkelijk vaak fout! Volgens mij de nummer 1 reden dat opvangen zo overvol zitten: oepsnestjes... :n

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 12:53

Nou ze hadden 2 aparte bakken, maar toevallig toch 1 vrouw tussen de mannen haha. Toeval dat ik net die eruit nam.

Idd gerbils

Sperziemone

Re: Hoe heb jij je voorbereid op de aanschaf van knaagdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-14 12:54

Ja maar dat soort dingen gebeuren er dus altijd :P Mensen vinden het blijkbaar erg moeilijk om sekse te bepalen. In dierenwinkels gaat dat onzettend vaak fout.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:50

Geen idee of het al genoemd is...Ik zou ook zeker een lijst plaatsen van knaagdierenopvangen per provincie. Ik werk zelf bij een die in middenlimburg zit. Als je wil heb ik nog wel mooie studiofoto's van cavia's. Ook eventuele informatie heb ik nog meer dan genoeg. 9 jaar ervaring met knaagdieren en studeer diergeneeskunde :).
Er zijn gelukkig wel degelijk dierenwinkels die luisteren naar ons :). Er zijn een aantal dierenwinkels hier in de omgeving die gestopt zijn met het verkopen van cavia's en deze mensen nu naar ons doorverwijzen. Erg fijn!!
Ik zou ook erg duidelijk maken over dat het zeer slecht is om konijnen en cavia's samen te huisvesten, is iets wat nog regelmatig mis gaat. Ook over de behoefte van vitamine C bij cavia's :).

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:51

Wij hebben de informatie 9 jaar geleden trouwens allemaal bij de caviaopvang vandaan :).

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 21:31

Geweldig inderdaad dat sommige dierenwinkels stoppen met verkopen :D Ben ik er tijdens mijn onderzoek meer van tegengekomen.

Was nog niet voorbij gekomen wat je zei, maar stond zeker op mijn lijstje allemaal :) Zie ook mijn project op http://www.kuducabin.nl/identity/knagers-knaagdieren. Alles dus om mensen naar opvangen te krijgen en de minimaal benodigde kennis hebben voor ze eraan beginnen.

Afbeelding

Foto's zijn altijd welkom en mag je mailen naar simone@ikwilknaagdieren.nl :) Bijv. via http://www.wetransfer.com. Als je gelijk je naam/Flickr/Bokt profiel/website noemt kan ik daarnaar linken. Op elke pagina waar iets van inhoud van jou gebruikt wordt, komt natuurlijk naamsvermelding te staan.

Info/theorie is ook zeer welkom! Vooral die typische weetjes zoals dat konijnen en cavia's idd geen geschikte partners zijn, extra vitamine C, minimaal zoveel ruimte per cavia, minimaal 2 etc etc. Natuurlijk ga ik dit aan meerdere "experts" vragen (en een hoop weet ik zelf ook in te vullen) om te zien wat de verschillende antwoorden zijn. Hopelijk komt het allemaal overeen en kan ik het met zekerheid op de site plaatsen als zijnde "kloppende informatie".

Ook van andere knagers zijn foto's "Wat moét je weten voor je ze aanschaft"'-weetjes welkom :D Iedereen die bijdraagt krijgt een speciaal plekje onder het "Wie zijn wij"-gedeelte van de site :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:34

Aan wat voor foto's denk je? Van 2 konijnen samen? Gerbils? Ik heb wel een aantal foto's :)
Ik heb ook een foto van een konijn met overgewicht.
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 08-12-14 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:35

Ik heb vooral heel geel gegoogled voordat ik mijn ratten kocht. Ook heb ik het hele rattentopic doorgelezen.
Daarna een hok gekocht, alle benodigdheden gekocht, wezen kijken bij de rattery en ze twee weken later opgehaald.

En uhm, wat ik nog even wilde zeggen... Je hamster hinnikt... :') Maar misschien is dat de bedoeling.
http://www.kuducabin.nl/identity/knagers-knaagdieren/

Ik heb trouwens nog wel een hele verzameling rattenfoto's als je daar nog belang bij hebt :D

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 21:37

Ja, mooie (beetje mooie kwaliteit) foto's van 2 konijnen/knagers samen :) Alleen hamsters beeld ik alleen af. Zo wil ik mensen alvast (onbewust) laten wennen aan het idee dat je knagers (behalve hamsters) niet alleen hoort te zien. Konijnen, gerbils, ratjes, muizen, 't is allemaal welkom :D

Zie ook m'n advertentie: http://www.bokt.nl/markt/ad/307666/foto ... en-gezocht

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 21:38

Kaus schreef:
Ik heb vooral heel geel gegoogled voordat ik mijn ratten kocht. Ook heb ik het hele rattentopic doorgelezen.
Daarna een hok gekocht, alle benodigdheden gekocht, wezen kijken bij de rattery en ze twee weken later opgehaald.

En uhm, wat ik nog even wilde zeggen... Je hamster hinnikt... :') Maar misschien is dat de bedoeling.
http://www.kuducabin.nl/identity/knagers-knaagdieren/

Ik heb trouwens nog wel een hele verzameling rattenfoto's als je daar nog belang bij hebt :D

Hahaha _O- je hebt de easter egg gevonden! Niet veel mensen merken dat op :')
Ik heb dat bewust gedaan omdat ik geen goeie geluiden van gerbils kon vinden _O-

Graag :D foto's mogen naar simone@ikwilknaagdieren.nl
Laatst bijgewerkt door Sperziemone op 08-12-14 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:38

Ik zal morgen eens kijken wat ik heb en eventueel foto's voor je maken :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:40

Sperziemone schreef:
Hahaha _O- je hebt de easter egg gevonden! Niet veel mensen merken dat op :')
Ik heb dat bewust gedaan omdat ik geen goeie geluiden van gerbils kon vinden _O-

Graag :D foto's mogen naar simone@ikwilknaagdieren.nl

Ooh het is een gerbil, oeps :')

Ik zal even een selectie ratjes naar je sturen! :D

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:42

Ik zal eens goed gaan zoeken..heb als het goed is ook nog foto's van baby's enzo :) En van wat andere knaagdieren

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:44

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 21:46

Dankjulliewel :D

Van caviafoto's ben ik op zich al redelijk voorzien (zie [BB-ITP] Mijn nieuwe opvangcaviaatjes ITP!), dus speciaal foto's maken voor mij hoeft niet hoor :o Anders zo sneu als ik er misschien niet meteen een plekje op de site voor heb.

Lienepien95 schreef:
Ik zal eens goed gaan zoeken..heb als het goed is ook nog foto's van baby's enzo :) En van wat andere knaagdieren

Van baby's wil ik liever geen foto's plaatsen, tenzij er een blogpost over kleintjes komt ofzo. Maar fokken/baby's wil ik niet aanmoedigen door mensen lekker te maken met schattige babyfoto's: eerst die opvangen leeg halen :D

MarlindeRooz schreef:
Ook belang bij foto's van verblijven?

Ja, zeker! Bijvoorbeeld voor een blogpost met inspiratie voor verblijven :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:49

Heb je ook rattenkooien foto's? Anders heb ik er nog wel een paar op voorraad. :)

edit; Ik heb je een linkje met foto's gestuurd op de mail. :D

edit2: heb 2 foto's toegevoegd aan album, volgens mij zie je dat ook als je het linkje opent. Zo niet, laat het maar even weten :)
Laatst bijgewerkt door Kaus op 08-12-14 21:58, in het totaal 2 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:50

Ik heb er een linkje bij gezet van ons zelfgemaakte verblijf.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:51

Ik heb foto's van gerbil en konijnenverblijf, konijnen en gerbils zelf... ga het morgen uitzoeken en opsturen, als ik op die manier een beetje kan bijdragen aan het welzijn van dieren :D

*edit: typo
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 08-12-14 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:52

Lienepien95 schreef:

Citaat:
Van baby's wil ik liever geen foto's plaatsen, tenzij er een blogpost over kleintjes komt ofzo. Maar fokken/baby's wil ik niet aanmoedigen door mensen lekker te maken met schattige babyfoto's: eerst die opvangen leeg halen :D

Maar misschien wel een deel van hoe je te kleine cavia's die je bij de dierenwinkel hebt gekocht er weer bovenop kan brengen. Er komen zo vaak cavia's bij de opvang binnen die super zwak en ziek zijn en pas een week of 3 oud.
Laatst bijgewerkt door Lienepien95 op 08-12-14 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 21:52

Wat een aanbod ineens, fijn! :D

Op zich mag je alles waarvan je denkt dat ik er wat aan heb naar simone@ikwilknaagdieren.nl sturen met je naam en/of link waar je me naartoe wilt laten linken. Dan kijk ik wel wat ik kan gebruiken. En natuurlijk krijg je een seintje als ik iets gebruik :)

EskeGirl schreef:
Ik heb foto's van gerbil en konijnenverblijf, konijnen en gerbils zelf... ga het morgen uitzoeken en opsturen, als ik op dir manier een beetje kan bijdragen aan het welzijn van dieren :D

Aaah, super! +:)+

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:53

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 21:53

Lienepien95 schreef:
Maar misschien wel een deel van hoe je te kleine cavia's die je bij de dierenwinkel hebt gekocht er weer bovenop kan brengen. Er komen zo vaak cavia's bij de opvang binnen die super zwak en ziek zijn en pas een week of 3 oud.

Dat is wel een goeie! Dat zou dan denk ik als blogpost komen. Op de caviapagina zelf komt geen uitgebreide theorie, maar heel to the point en kort/duidelijk wat je minimaal moet weten/hebben :)

Sperziemone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 21:55

Lienepien95 schreef:
http://www.kuufke.com onze site met info :) Voor meer info kan je mij altijd n PBtje sturen

Doe ik! :D Misschien lijkt het je wel wat om in de toekomst zo'n blogpost te schrijven over hoe zwakke caviababy's groot te brengen? Met dus bijbehorende foto's!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:35

Zulke foto's nodig?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo ja, welk formaat heb je nodig?