konijn in buitenhok, in de winter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:03

Zelf hang ik altijd aan een kant van het hok een zeil die tot beneden komt. Daardoor is 1 van de 2 hokken winddicht en hebben mijn konijnen ook beneden in de ren een stuk die winddicht is. Over het algemeen zie ik ze dan toch gewoon in het deel zitten die niet winddicht is en waar geen stro ligt. Daar liggen ze dan gewoon nog op de stenen. Ik heb dus niet het idee dat ze het snel koud hebben aangezien in het winddichte gedeelte een lekkere berg stro ligt.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 09:04

Geryon schreef:
soloro schreef:
Ik had vroeger ook een konijn, ook in z'n eentje en ja ik weet zieluug maar zo zielig was ie niet xD. Ik had hem altijd buiten in z'n buitenhok, heb hem nooit binnen of in schuur gehad. Z'n hok stond uit de tocht, hij kreeg veel hooi. Ook hingen we als het ging vriezen een wollen deken over z'n hok heen (voor tralies, zodat hok warmer was). Paar jaar terug dat het 's nachts -20/25 was hebben we 's nachts een kruik voor hem gemaakt en in het hok gelegd, hij heeft winter prima doorstaan. Kruik niet te heet maken en met theedoeken omwikkelen, werkt prima :) Normaal hebben konijnen elkaar, mijnes had z'n kruik xD

'Zo zielig' was ie wel degelijk. Hoe durven mensen tegenwoordig nog zo een enorm sociaal dier in zijn eentje buiten te houden. Mijn inziens is dat gewoon verwaarlozing, verschrikkelijk.

Mijn konijn zit ook al 5 en half jaar alleen voorheen zat ie met zijn broertje samen met tja die gingen vechten en wou ze niet laten casteren mocht ook niet van me ouders ik was 14 ja daar bepaalde ik nog niet over dus moesten ze gewoon in een apart hok.
Dus het is niet verwaarloosing verwaarloosing is pas als je het beestje hellemaal geen aandacht geeft geen voer hellemaal niks links in een hoekje laat staan.

Maar ff over ts kijk ook naar je eigen konijn ik heb zelf erg lang uitgesteld naar stro maar vondt me konijn toch bol zitten tussen de oren was het niet echt warm dus heb ik in zijn nacht hok vorige week een baal stro gedaan en daar licht ie nu continu in. En ie is iets warmer.

joyca

Re: konijn in buitenhok, in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 10:58

het konijn is een kleine lotharinger, middenmaat, en ik laat hem zo vaak als het gaat lekker loslopen in onze tuin

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 13:45

Ons konijn zit sinds 2 jaar ook alleen. Maatje hebben we geprobeerd maar dat lukte niet werd alleen maar vechten. Hij loopt vaak los op het terras en dan speelt ie met de kat.

Hij gaat nu zijn tweede winter alleen in en hij gaat wel in de schuur. Daar is het net zo koud als buiten maar geen wind en vocht. Vorig winter is hij heel erg ziek geweest en dat heeft hij maar net overleefd. Nu is hij al bejaard en heeft ie gewoon wat extra bescherming nodig. Hij staat nu nog gewoon buiten, s nachts gaat er een jutezak voor het open gedeelte. Extra hooi en stro. Hij heeft een flat dus kan altijd van de grond. Maar hij sleept heel veel hooi en stro naar de benedenverdieping en dan zit ie daar ook warm. Dat doet hij zelf overigens.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:38

joyca schreef:
het punt is dat cooky een mannetje is en ik hem nu in de winter niet ga laten castreren want dan moet hij ook naar binnen, het hok staat naast de buitendeur, en krijgt iedere dag genoeg beweging in de tuin, mag hij loslopen, en daarna krijgt hij iedere dag voldoende groenvoer, hooi, en brokjes, een maatje daar ga ik in het voorjaar voor kijken, en ik weet ook niet of het hok wel groot genoeg is voor 2 konijnen

Je hok is te klein voor twee konijnen inderdaad. Voor eentje eigenlijk ook. Konijnen moeten 24/7 de ruimte hebben, dus een vaste ren ipv overdags los. Want s nachts zijn ze ook gewoon actief enzo. Kwa voer doe je het goed en fijn dat je voor een maatje gaat kijken! Kan me voorstellen dat je nu niet wilt castreren en alles. Een rennetje aan het hok en je bent perfect voor ze! :)

Trysteffy het is logisch dat twee broertjes gaan vechten.. en omdat goed zijn voor je dieren buiten jouw macht lag (door je ouders), is het geen verwaarlozing? Helaas, dat zullen je konijnen niet begrijpen. Een konijn heeft daarbij helemaal geen mensenaandacht nodig, maar de aandacht van een ander konijn. Als je hem die niet geeft, is dat vewoon verwaarlozing.

Sakkia, jammer dat het koppelen is mislukt. Konijnen die niet met anderen kunnen, komen echt zelden voor. Vaak ligt het aan verkeerd koppelen of het verkeerde konijn eraan koppelen. Geen aanval richting jou, maar even ter info voor anderen die jouw bericht ook lezen :P

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:49

Oh ja maar ik heb het in samenwerking met de konijnenopvang gedaan. Ik heb er namelijk idd te weinig verstand van om te weten hoe ik dat het beste kon aanpakken. En omdat mijn konijn echt al een bejaarde heer is wilde ik geen jong konijn ;) echt veel geprobeerd, maar niet gelukt. Nu vermaakt hij zich met de kat.

Zag het ook niet als aanval hoor. Had het zelf ook liever anders gehad.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:52

SAKKIA schreef:
Oh ja maar ik heb het in samenwerking met de konijnenopvang gedaan. Ik heb er namelijk idd te weinig verstand van om te weten hoe ik dat het beste kon aanpakken. En omdat mijn konijn echt al een bejaarde heer is wilde ik geen jong konijn ;) echt veel geprobeerd, maar niet gelukt. Nu vermaakt hij zich met de kat.

Zag het ook niet als aanval hoor. Had het zelf ook liever anders gehad.

_/-\o_

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:01

Geryon schreef:
soloro schreef:
Ik had vroeger ook een konijn, ook in z'n eentje en ja ik weet zieluug maar zo zielig was ie niet xD. Ik had hem altijd buiten in z'n buitenhok, heb hem nooit binnen of in schuur gehad. Z'n hok stond uit de tocht, hij kreeg veel hooi. Ook hingen we als het ging vriezen een wollen deken over z'n hok heen (voor tralies, zodat hok warmer was). Paar jaar terug dat het 's nachts -20/25 was hebben we 's nachts een kruik voor hem gemaakt en in het hok gelegd, hij heeft winter prima doorstaan. Kruik niet te heet maken en met theedoeken omwikkelen, werkt prima :) Normaal hebben konijnen elkaar, mijnes had z'n kruik xD

'Zo zielig' was ie wel degelijk. Hoe durven mensen tegenwoordig nog zo een enorm sociaal dier in zijn eentje buiten te houden. Mijn inziens is dat gewoon verwaarlozing, verschrikkelijk.

Tsja als ik nu een konijn zou nemen zouden ze met z'n 2en komen. Mijn konijn kwam elke dag zo'n 4 uur los, dus mocht ie lekker tuin door racen. Verder kreeg ie elke dag vet veel aandacht, dus tsja. Wat ik pas zielig vind is konijnen die nooit aandacht krijgen, altijd maar in hun hokkie zitten. Dan heb ik veel liever 1 konijn die lekker veel naar buiten mag en aandacht krijgt dan 2 konijnen die amper aandacht krijgen ^^. En m'n konijn is al 2 jaar dood, dus tsja kan der ook niks meer aan doen. Hij heeft in ieder geval wel een fijn leven gehad.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 18:07

soloro schreef:
Geryon schreef:

Tsja als ik nu een konijn zou nemen zouden ze met z'n 2en komen. Mijn konijn kwam elke dag zo'n 4 uur los, dus mocht ie lekker tuin door racen. Verder kreeg ie elke dag vet veel aandacht, dus tsja. Wat ik pas zielig vind is konijnen die nooit aandacht krijgen, altijd maar in hun hokkie zitten. Dan heb ik veel liever 1 konijn die lekker veel naar buiten mag en aandacht krijgt dan 2 konijnen die amper aandacht krijgen ^^. En m'n konijn is al 2 jaar dood, dus tsja kan der ook niks meer aan doen. Hij heeft in ieder geval wel een fijn leven gehad.

Daar ben ik blij om. :) Een konijn moet 24/7 de ruimte hebben om te racen. Je beeld over een konijn is niet goed. Het is geen aanhankelijk knuffeldier zoals bijvoorbeeld een hond. Je konijn heeft heel veel liever een konijnenmaatje dan alleen maar jouw aandacht. Dat is belangrijker dan wat jij denkt of vindt. :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 01:04

Deze discussie is ook altijd gaande in caviawereld en ik snap niet dat mensen zichzelf als prima vervanger voor een soortgenoot zien. Denken mensen nou echt dat een konijn / cavia liever van hun aandacht krijgen dan van een soortgenoot?

Maar goed.. Een konijn kan prima buiten blijven in de winter. Inderdaad wel goed meerdere keren per dag de drinkfles checken!