Honden terug omruilen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:59

Ik val idd over het omruilen. Als je geen hond kunt houden, dan zorg je voor een goed adres voor je huidige hond maar dan neem je geen nieuwe.

En je huidige hond kan zich ab-so-luut aanpassen aan de situatie waarin je nu zit. Als je bereid bent om daar de nodige aanpassingen aan te doen. Of iig ervoor te zorgen dat aan de behoeften van de huidige hond wordt voldaan.

Als je geen hond meer kunt houden, dan ruil je hem NIET in. Dan zorg je voor een goed adres voor je huidige hond en neem je GEEN nieuwe hond.

Mijn niet zo bescheiden mening.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:01

ik snap de hondenruil wel hoor. Als iemand anders jou hond een beter thuis kan bieden en jij hun hond een goed thuis biedt zie geen reden om het niet te doen. Lastige situatie nu wel. Kan je niet nu al naar een goed thuis zoeken zonder dat jullie hond weer terug hoeft te komen zoals bij een trainer of iemand die ervaring heeft met het hertrainen van honden? Ik zou wel eerst gaan kijken of het gedrag werkelijk zo verslechterd is want zien= geloven.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:02

Ze kan wel n hond houden, maar geen grote hond. Mag ze dan nooit meer een andere hond nemen omdat ze deze hond niet kon houden?

blondies

Re: Honden terug omruilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:04

Gelukkig blijven paarden voor altijd en eeuwig bij dezelfde eigenaar...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:06

Eh hondenuitlaat services zijn behoorlijk aan de prijs. Dat geld moet je dan wel hebben. Ik heb alweer 2 jaar geleden mijn hondje ( mijn zus had hem uit het asiel gehaald, maar het ging niet met haar kat, dus toen is die hond bij mij gekomen) weggeven aan een ouder echtpaar wat bijna altijd thuis was. Heb ik niet voor mezelf gedaan, want het was een super lief dier. Zat er mee op cursus, ging er 2x per dag langer dan een uur mee lopen en dan nog 2x een korter rondje. In het weekend nog meer en ik fietste wel eens met hem.

Alleen ik werkte wel hele dagen. Hij sliep waarschijnlijk de hele dag. De buren hoorden hem gelukkig nooit blaffen behalve als ik thuis kwam.

En toch heb ik hem dus weggegeven, omdat ik het fijner voor hem vind als hij niet zoveel alleen is.

In het geval van TS heeft ze geruild. Nou daar is vast wel over nagedacht en niet zomaar besloten neem ik aan. Alleen tja van ruilen komt huilen zeggen ze wel vaker...
Ik weet niet hoe gek je bent met je ruil hondje TS maar ik denk dat ik de bull terug zou nemen en je nieuwe hondje ook zou houden.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:06

Van ruilen komt huilen zei mijn moeder altijd. }>
Verder; zou de hond niet gewoon beweging tekort komen, en daardoor dit gedrag vertonen?
Je eigen kleine hond teruggeven zou ik niet doen. Wel de grote hond terug nemen en daar tijd in steken,. Het dier kan er niets aan doen.
Dat je je hond hebt weggedaan, kan ik wel snappen, hebben het zelf ook wel eens bij de hand gehad, drukke grote hond en wij zijn kleiner gaan wonen. Met meer werk zodat er overdag haast nooit iemand thuis was. Deze hond hebben we weggegeven aan een man die op een boerderij woont en goed voor de dieren is. Later de hond weergezien. Prima plek en gelukkige hond. Soms zijn ze beter af bij iemand anders....

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:07

wat een reacties.
sommige zijn wel erg hard.

je leest een stukje kent niet het hele verhaal.
Het is niet altijd zo zwart wit als het lijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:08

Cassidy schreef:
Ik val idd over het omruilen. Als je geen hond kunt houden, dan zorg je voor een goed adres voor je huidige hond maar dan neem je geen nieuwe.

En je huidige hond kan zich ab-so-luut aanpassen aan de situatie waarin je nu zit. Als je bereid bent om daar de nodige aanpassingen aan te doen. Of iig ervoor te zorgen dat aan de behoeften van de huidige hond wordt voldaan.

Als je geen hond meer kunt houden, dan ruil je hem NIET in. Dan zorg je voor een goed adres voor je huidige hond en neem je GEEN nieuwe hond.

Jouw mening is nooit bescheiden, integendeel.
Absoluut aanpassen? Mijn 2 honden kunnen zeker niet op een appartement. Die leven zo goed als volledig buiten en amuseren ze zich rot. Binnensteken, daar straf je ze mee. Hondenuitlaat? Dan kan hij er beter 8 uur aan 1 stuk mee gaan wandelen. Zoals we gewend zijn van jou kun je weer enkel naar de situatie kijken met een flinke portie vooroordelen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:17

Ik lach me eerlijk gezegd dood om al die moraalridders hier; Paarden kopen en verkopen om wat voor reden dan ook (en "geen klik" hoor je vaak genoeg), geen probleem, maar een hond wegdoen, oh! Onacceptabel!

Ik heb ook eens een hond weggedaan (goede baas voor gevonden hoor, zie haar nog regelmatig) omdat ze na twee jaar nog steeds geen capaciteit had ontwikkeld schapen te drijven, en daar was ze voor aangeschaft.
Op zich niet leuk, maar wel noodzakelijk.
In plaats van die hond heb ik nu twee andere waarvan één een herplaatser (die anders om het hoekje zou zijn geholpen) die wél bruikbaar zijn.

Ik vind de reden van de TS, te kleine behuizing een hele goede voor de herplaatsing van de hond. Jammer dat het verkeerd is uitgepakt.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:20

Geef haar hond gewoon terug.. Als jouw hond nu bijt is het beter voor allebei de partijen om gewoon terug te ruilen. Er is ook geen contract over opgesteld en dus hoor jij gewoon haar hond terug te geven.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:22

Arc_En_Ciel schreef:
Geef haar hond gewoon terug.. Als jouw hond nu bijt is het beter voor allebei de partijen om gewoon terug te ruilen. Er is ook geen contract over opgesteld en dus hoor jij gewoon haar hond terug te geven.

Zijn mondelinge overeenkomsten niets meer waard tegenwoordig?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:23

DeMolenhoek schreef:
Cassidy schreef:

Jouw mening is nooit bescheiden, integendeel.
Absoluut aanpassen? Mijn 2 honden kunnen zeker niet op een appartement. Die leven zo goed als volledig buiten en amuseren ze zich rot. Binnensteken, daar straf je ze mee. Hondenuitlaat? Dan kan hij er beter 8 uur aan 1 stuk mee gaan wandelen. Zoals we gewend zijn van jou kun je weer enkel naar de situatie kijken met een flinke portie vooroordelen.

Mwah, die vooroordelen vallen nog wel mee. Ik heb wel een uitgesproken mening over dingen die hier neer worden gezet en waar ik dan vanuit ga dat het conform de waarheid is.

Een hond wegdoen omdat het niet meer past, geen problemen mee. Een hond inruilen echter wel. Want als het voor hond A niet meer past, wat is de reden dat je denkt dat hond B daar beter vanaf komt?

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:26

Is niet beter voor allebei de partijen, alleen voor degene waar nu de bul zit, die krijgt in jouw verhaal het hondje terug wat ze ook niet meer wilde! Nee hoor, als het mogelijk is zou ik de bul terughalen om daar een beter adres voor te zoeken ,maar de kleine ging ook niet meer terug!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:28

Simpel. Als hond A altijd gewoon is geweest van buiten te zitten en naar zo een huis kan, terwijl kleine hond B eigenlijk nooit echt buitenkwam en het wel knus vind in huis kan je in mijn ogen perfect ruilen. Idem hier met 2 katten. Beiden ruimte genoeg maar kat A gaat nooit naar buiten terwijl kat B met moeite binnen is. Kat A zou zich prima vinden op een appartement, kat B niet. Kat A kan je dus omruilen voor een kat die altijd buiten zit.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:28

zigranta schreef:
Is niet beter voor allebei de partijen, alleen voor degene waar nu de bul zit, die krijgt in jouw verhaal het hondje terug wat ze ook niet meer wilde! Nee hoor, als het mogelijk is zou ik de bul terughalen om daar een beter adres voor te zoeken ,maar de kleine ging ook niet meer terug!

Dat is dan dus dubbel verlies voor de andere partij? Als je je hond terughaalt geef je ook haar hond weer terug, dat is wel zo normaal.

@Kuggur ; Oh jawel, maar waarom zou TS niet terugruilen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:30

@ De Molenhoek. Zo simpel is het helaas maar zelden. Statistisch gezien is de kans dat je een dergelijke hond treft bij een transactie tussen twee personen maar verwaarloosbaar klein. Er zal altijd een van beide partijen met een oplossing komen te zitten die niet helemaal is wat ze hebben verwacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:32

Uiteraard. Ik wil enkel zeggen dat TS waarschijnlijk voor ogen had dat het een goede ruil was. Want in theorie (en in praktijk ook al gebleken) is het perfect mogelijk :) Ik denk dat TS hier enkel in goed geweten heeft gehandeld en nu zelf ook heel erg verschiet van de gevolgen. Ja, je had het op voorhand kunnen bedenken en inzien. Maar iedereen is wel eens naïef :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:34

poeh, geen haar op mijn hoofd die over ruilen denk als het op 1 van mijn dieren in de kudde aan komt :n
Ongeacht de situatie!
Ook een grote hond kan zich prima redden in een kleiner huis.
Als je hem maar tegemoed komt aan zijn behoeftes....ofwel goed uit laten iedere dag.
Dat kan ook prima na werk uren.
Was je er van tevoren ook gaan kijken?.......waar hij terecht zou komen etc??
Ik neem aan dat je die andere mensen dan een beetje in had kunnen schatten op hun kunnen wat betreft de oomgang met de grote hond?

Hoe dan ook.........ik had die grote hond al lang terug in huis gehad.......wat sneu voor dat dier om ergens ongewenst aanwezig te moeten zijn :(:)

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:36

Arc_En_Ciel schreef:

Waarom? :wow: Moet TS nu (weer) afstand doen van het kleinere hondje omdat die andere mensen kennelijk iets fout gedaan hebben met de grote hond? Dat is toch niet TS haar schuld? Die probeert de beste situatie te vinden voor de grote hond, vandaar de ruil... Ze is waarschijnlijk heel blij met het kleine hondje en wil die niet wegdoen, en die zou ze nu weer weg moeten doen omdat die andere mensen kennelijk te kort schieten? -O- Daar zie ik echt geen logica in.
Dat je je beest wegdoet omdat je hem een beter passend leven wilt bieden, wil niet zeggen dat je je er niet hecht... Zou het dan niet handiger zijn als de mensen waar de grote hond nu zit, daar een andere/betere plek voor regelen? Of een gedragsdeskundige erbij halen, happen/bijten is niet iets wat nóóit meer af te leren valt, als ze echt moeite zouden willen doen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:52

Arc_En_Ciel schreef:

Wel ik ben de TS niet natuurlijk, dus kan ik niet voor haar praten, maar ik neem aan dat ze een goede reden had voor de ruil in de eerste plaats, en het is al weer even geleden.
Haar beslissing.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:58

Arc_En_Ciel schreef:
zigranta schreef:

Dat is dan dus dubbel verlies voor de andere partij? Als je je hond terughaalt geef je ook haar hond weer terug, dat is wel zo normaal.

Vind ik niet normaal, zij zijn degene die niet tevreden zijn met de ruil dus waarom zou de kleine hond terug moeten? Omdat hun dat graag willen? Hadden ze maar niet moeten ruilen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 00:03

Wat een bijzonder verhaal... Een hond ruilen lijkt me sowieso niet een heel goed idee, maarja. Dat is nu eenmaal al gebeurd...

Ik denk dat ik mee ga met quartel, weer terug nemen en hopen dat het weer goed komt. Ga lekker veel met 'em naar buiten, en dan is het misschien wel te doen. Al kan ik de situatie natuurlijk niet helemaal inzien vanaf hier xD

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 00:09

Tja, we weten de echte reden niet, maar ik vind het toch wel erg makkelijk gedacht en ik denk dat dit alleen bij een bepaald type mens gebeurt.

Wij hebben een Border Collie en kleine hond. Die hebben ook in een appartement gewoond en in 2 huizen met een tuin. De maat van je huis of een tuin is niet bepalend voor een goed, fijn hondenleven........

Als wij niet in de tuin zitten, komen de honden ook niet in de tuin eigenlijk. Maar ze zijn nooit heel lang alleen op een enkele uitzondering na waar ze goed mee om kunnen gaan en ze hebben elkaar! Die van ons lopen vrij door huis en zitten niet in een bench of opgesloten.
Ze gaan zeker 4 tot 6x een rondje, ook omdat de BC wat ouder is nu. Maar sowieso is 1x een grote wandeling.
Verder aandacht, goede voeding, dierenarts wanneer nodig etc.

Misschien heeft een erf hond qua vrijheid en beweging het beste leven, maar dan zou niemand meer een hond kunnen nemen in een normaal huis. Maar onze honden merken er echt niks van of we in een klein of groot huis wonen en wel of geen tuin.

Er zal geen oplossing zijn waar beide partijen het mee eens zullen worden. Wie zijn voorstel was dit? Die andere partij had ook een reden om het kleine hondje weg te doen of was dit jullie idee, omdat jullie in jullie idee een probleem hadden? Dan is het aan jullie om de ruil netjes terug te draaien. Wel dramatisch voor de honden.

Verder, gewoon op cursus gaan met je bulldog, komt het vast wel goed.

Justico

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 00:10

Vervelende situatie voor alle partijen. Ook voor de hondjes.

Ik kan enkel oordelen in mijn situatie. Mijn hond is mijn maatje, mijn maatje voor zijn leven! Als ik mijn baan kwijt raak, ga ik droog brood eten zodat mijn hond niet tekort komt. Ik snap een hondenruil niet in MIJN situatie. Maar daar staat iedereen anders in en dat is ieder zijn eigen keuze. Dus ik probeer niet te oordelen :) En buiten dat is die keuze natuurlijk al gemaakt. Dus daar hoeven we niet meer over te speculeren.

Als je jouw hond veel aandacht te geven, positief. Lekker wandelen. Doe-spelletjes doen. Speuren oid. Dat hij weer wat positieve aandacht krijgt. Dat kan helpen?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 00:31

ruitje schreef:
Ik vind het wel sterk als je kunt zeggen: ik moet naar een kleiner huis verhuizen, mijn hond krijgt het bij iemand anders beter :)

Dan is het toch juist egoïstisch om een beest zelf te houden?

of je kunt het huis weigeren en wat langer wachten. Heb ik met mijn vorige hond ook gedaan.
Deelde een woning met iemand, maar dat werd onhoudbaar vanwege bepaalde redenen. Redenen waar overigens mijn hond geen hinder van onderving. maar ik wel. Dus op zoek naar een andere huurwoning voor mezelf. Kreeg ik een piepklein woninkje aangeboden; een superkleine duplexwoning. Maar goed mijn hond was een grote herder; die had dr kont niet kunnen keren daar en dan zo goed als letterlijk, want die woning was leeg al piepklein, laat staan gemeubileerd.
Heb toen ook als reden opgegeven dat ik weigerde vanwege de hond.

Ik vind het ook van de zotte dat je je hond hebt omgeruild voor een andere. Sterker nog; ik vind dat je praat alsof je een driezitsbank hebt ingeruild voor een tweezitsbank omdat je kleiner ging wonen. Dat je geruild hebt tot daar aan toe (al zou ik het zelf never nooit doen), daar kan ik nog 'begrip' voor opbrengen. Maar het lijkt je geen ruk te interesseren dat je oude hond het zo slecht heeft daar en je bent gewoon niet bereid om hem/haar te helpen. Geeft me niet echt het idee dat je iets om die hond hebt gegeven eerlijk gezegd.