Fokken van raskatten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 15:32

ook van raskatten zijn er al teveel.
een leuke, lieve poes is geen reden om ermee te gaan fokken.
je poes moet voldoen aan de ras-standaard ( dus shows bezoeken ), en voor alle ziektes getest zijn.
voordat je eerste kitten geboren word, ben je al vele honderden euro's kwijt.
en als je pech hebt, net als ik in het verleden , heb je geen , of maar 1 kitten.
dus ook nog eens een dure "hobby " .
beter nog een leuke herplaatser erbij nemen..

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 15:39

spicegirl schreef:
ook van raskatten zijn er al teveel.
een leuke, lieve poes is geen reden om ermee te gaan fokken.
je poes moet voldoen aan de ras-standaard ( dus shows bezoeken ), en voor alle ziektes getest zijn.
voordat je eerste kitten geboren word, ben je al vele honderden euro's kwijt.
en als je pech hebt, net als ik in het verleden , heb je geen , of maar 1 kitten.
dus ook nog eens een dure "hobby " .
beter nog een leuke herplaatser erbij nemen..

Zeg maar gerust duizenden als je het goed doet

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 15:42

True. Het kost veel geld en ook nog eens veel tijd nog meer tijd als je pech hebt. Zie bijvoorbeeld maar eens een flexibele werkgever te hebben als blijkt dat moederpoes geen melk heeft en de kittens om de twee uur gevoerd moeten worden.

Daarnaast naar shows gaan is zeer belangrijk. Vroeg je bed uit moeten op zondag, de hele dag zitten. En niet iedere kat vind het even leuk om naar shows te gaan en niet elke kat is er geschikt voor. Ze worden is verschillende houdingen gezet door de keurmeester en dierenarts. Een uithaal naar de keurmeester is een diskwalificatie.
Laatst bijgewerkt door Lous op 24-11-14 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

liesje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 15:48

Even inhaken op de vroegcastratie, die vanaf de leeftijd van 16wk niet eens meer vroegcastratie heet.
Mijn katertjes worden met 14/15wk geholpen, poesjes nog geen ervaring mee.
Ik breng het hele nest bij de dierenarts en die hebben daar de tijd van hun leven.
5min onder zeil en het is gebeurd.
Eenmaal thuis slopen ze net zo hard de tokko als voor de "operatie". :D

Zoals ik eerder zei, ik dacht er voor dat ik zelf fokte ook anders over.
Maar als je midden in fokkers wereld zit en alle fouten en horror verhalen van een ander voorbij ziet komen.
Ga je er toch wat anders naar kijken.

robeer

Re: Fokken van raskatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 16:47

Als je trouwens de wens hebt om te fokken, bereidt je dan goed voor. De cursus genetica van het NOK is een echte aanrader.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 17:20

Hm, dat is een goeie, hoewel ik denk dat als je echt een goede brede kennis van genetica hebt je geen raskatten meer wil fokken.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 17:29

Dat ben ik niet met je eens. Sorry.
Juist een goede kennis zorgt ervoor dat je verantwoord bezig kunt zijn. Denk aan inteelt en bepaalde afwijkingen. Dit in combinatie met stamboomkennis maakt dat je goede keuzes kunt maken.
Dit alles vraagt overigens wel veel tijd :o

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 17:57

Je hebt al goeie reacties, maar uiteraard heeft iedereen een eigen visie.
Ik heb 10 jaar lang abessijnen gefokt dus wel wat ervaring en ook wel een specifieke mening over fokkers die katten verkopen met 1001 restricties.

Om te beginnen zou ik een keer met poes naar een show gaan. Je krijgt hier een goede indruk of je kat voldoet aan de rastandaard wat betreft uiterlijk. Ook zie je gelijk al katers en kunt vast gaan praten met katereigenaren. Die zijn vaak ook erg goed op de hoogte van stambomen en kunnen vaak goed adviseren of de poes en kater bij elkaar passen etc. Vervolgens neem je contact op met de fokker waar jouw poesje vandaan komt, want die weet natuurlijk het beste wat de aandachtsputjes zouden kunnen zijn in die lijn!!!

Als dat positief uitpakt dan wordt laat je poeslief medisch testen. En dan niet alleen op de verplichte FIV/FELV, maar op alle bij dat ras voorkomende erfelijke aandoeningen.
Als ook dat allemaal in orde is vraag je een catterynaam aan. Dat kan inderdaad onafhankelijk of via de FIFE. Wij waren ooit bij de onafhankelijke (Neocat), maar zijn later overgestapt naar Fife (Felikat).

Ik ken fokkers die met 11 tot 13 maanden een poesje voor het eerst dekken. Wij keken naar de individuele poes of die er al klaar voor was en zaten daardoor vaak op 1 1/2 a 2 jaar oud voor het eerste nest.
Als dat allemaal in orde is en poes is gedekt dan komt natuurlijk het volgende dilemma.
Wel of niet gecastreerd verkopen, wel of geen restricties in het contract (wat eigenlijk zelden tot nooit echt rechtsgeldend is). Veel fokkers is het ondanks hun mooie verklaringen gewoon erom te doen dat ze "hun" lijn niet met andere willen delen. Echter zijn ook die fokkers ooit begonnen met een aangekocht katje, dus wat nou "mijn lijn".

In mijn optiek is een fokrestrictie alleen nodig als er om medische of uiterlijk reden beter niet met het dier gefokt kan worden. Hogere prijzen vragen voor fokdieren vind ik sowieso not-done. Want stel dat het dier uiteindelijk toch niet geschikt blijkt voor de fok of je plannen veranderen gewoon dan krijg je echt het meerbetaalde bedrag niet terug en de fokker heeft ook niet meer kosten aan zo'n dier.

Ik kan me wel voorstellen dat er de angst bij katers is dat ze in een hokje gestopt worden en een kater kan natuurlijk ook heel erg veel nakomelingen krijgen in een leven dus ik kan begrijpen dat mensen katers laten castreren voor de verkoop. Ook wel zonde, want soms groeit een gemiddeld katje echt uit tot een extreem mooie en lieve kat en dan is er dus al geen keuze meer wel of nooit mee dekken.

Wij hebben in al die jaren toch behoorlijk wat kittens verkocht zonder restricties en als je heel kritisch bent aan wie je verkoopt kan dat mijns inziens ook prima. Dit is altijd goed gegaan. Er zijn toch behoorlijk wat mensen geweest die het plan hadden ooit een nestje te fokken (hebben ook altijd aangeboden te helpen), maar uiteindelijk heeft maar 1 iemand dit gedaan in overleg met ons en perfect zoals het hoort met papieren en alle testen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 17:58

robeer schreef:
Dat ben ik niet met je eens. Sorry.
Juist een goede kennis zorgt ervoor dat je verantwoord bezig kunt zijn. Denk aan inteelt en bepaalde afwijkingen. Dit in combinatie met stamboomkennis maakt dat je goede keuzes kunt maken.
Dit alles vraagt overigens wel veel tijd :o

Precies mijn punt.
De goede keuze in deze is niet met de beperkte populatie van een bepaald ras aan de slag te gaan.