Nikkylove schreef:Thesserd schreef:Een Akita heb je toch?
Mijn reactie is niet op een mening gebaseerd, maar ook op daadwerkelijk onderzoek. Als je deze
documentaire had gekeken (er zijn er nog 100 meer), dan had je dat geweten.
Vind het apart dat je mij hier voor probeert uit te lachen.
Top dat jij zo goed bezig bent met het gezond houden van het ras, maar veel andere fokkers
maakt dat niks uit. Daar gaat het alleen maar om schoonheid, dus inteelt maakt voor hun niks uit.
Niet alle hondenrassen zijn ongezond, dat klopt,
echter is er wel een schrikbarend groot percentage wat wel ongezond gefokt wordt.
Ik vind hondenshows prachtig om te zien, maar vind het jammer hoe het soms gaat.
Als TS naar een hondenshow wilt, moet ze dat vooral doen, maar er zijn ook 100 andere manieren
om plezier van je hond te hebben.
Ik heb er genoeg van gelezen en gezien, en ik vind het één grote hype. Heb je enig idee hoe veel er gewoon goed gaat bij de rashondenfok? En heb je enig idee hoe veel er mis gaat bij het gewoon even 2 honden kruisen voor een leuk nestje?
Bovendien zijn er heel veel fokkers die wel naar verbetering streven binnen hun ras.
Ik vind het inderdaad lachwekkend allemaal. Alles wordt over één kam geschoren, en dat is opeens goed. Terwijl als we dat bij allochtonen doen is het opeens niet goed
Inteeld is inderdaad niet goed, maar ik zie er geen kwaad in om binnen een bepaalde lijn te blijven, af en toe afwisselend met wat 'vers bloed' (al doen wij dat zelf vrijwel niet overigens), zolang die lijn gezond is. Wanneer je door gaat fokken in één lijn met slechte eigenschappen ben je inderdaad fout bezig. Maar dat gebeurt lang niet overal. Ik vind het jammer dat alle rashondenfokkers zwart gemaakt worden met verhalen als deze.
Misschien moet je het hele proces vanaf dekking t/m pup van 8 weken eens volgen bij een fatsoenlijke fokker. Dan zie je hoe doordacht en met aandacht alles gebeurt...
Het mag dan wel een hype zijn, maar de rassen waarover de hype gaan zijn nog steeds de dupe.
Het is niet een simpele "instagram" hype. Het is een echt issue waar wij, als mensen, wat aan horen te doen.
Vandaar dat mensen het gemakkelijker over een kam scheren, omdat als er in deze rassen al gemakkelijk over wordt gedacht, het ook voor andere rassen kan.
Allochtonen zijn hierbij weer een hele andere discussie.
Maar hieruit maak ik op dat jij het ook niet erg vind om vader met dochter te laten dekken, omdat
het een gezonde lijn is?[/quote]
Vader dochter en opa dochter mag sowieso niet eens volgens de raad van beheer
en nee, dat vind ik te ver gaan. Doh... Maar dat lijkt me vrij vanzelfsprekend. Ik neem aan dat ze met het inteelt probleem bedoelen dat er veel binnen dezelfde bloedlijn gefokt wordt (zo niet, dan gaat het dus over fokkers die niet eens fokken volgens de regels van RvB
). Bijv. opa dochter of grootopa dochter. Groot-opa x dochter zie je regelmatig, voor mij is het dan volledig afhankelijk van de hond en lijn zelf of ik het wel of niet OK vind.Verder wil ik zeker niet ontkennen dat veel hondenrassen ongezond zijn. Vaak lijkt het niet eens hond meer. Ik vind dat verschrikkelijk, een aantal van die rassen heb ik ook helemaal niks mee. Maar wat ik merk is dat er heel veel fokkers wél bewust bezig zijn met fokken. Regels van Raad van beheer en rasvereniging zijn logisch voor die fokkers, verder denken ze zelf nog fatsoenlijk na over wel of geen goede combi's, waar allerlei dingen in meespelen.
Ik ben benieuwd hoeveel mensen er nofg met elkaar mogen fokken als ze door al die gezondheidsonderzoeken heen moesten, waar een verantwoord gefokte rashond ook doorheen moet
dit wordt echt onderschat.Dus ik vind het alle rassen of alle fokkers over 1 kam scheren perfect vergelijkbaar met en even kwalijk als alle allochtonen over 1 kam scheren.