Huisdieren mutaties, waar ligt de grens?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:25

Cayenne schreef:
Wilawander, is de Engelse parkiet dan al zo doorgefokt dat ze vaak niet kunnen vliegen?

Ja helaas wel. Heb er hier een aantal zitten en die doen alles klauterend en als ze schrikken dan ploffen ze op de grond. Daardoor hebben ze ook vaak de bijnaam plofkippen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:28

Kuggur schreef:
Wilawander schreef:
Voor mij is dat een hond die werken wil. Onvermoeibaar is. Samen werken kan. Goede driften heeft, een bepaalde hardheid, een goed pakwerk laat zien, gehoorzaam is, goed speuren kan enz. Oftewel een goede sporthond. En die zijn niet altijd zo makkelijk te vinden. Veel honden brengen dit niet meer mee of je hebt honden die zo hoog in de driften zijn gefokt dat ze ook niet bruikbaar zijn en niet meer handelbaar.

edit: Karakter speelt daar ook een grote rol in. :)

Dat een relatief vaag omschreven fokdoel. Ik zie overigens dat de oorspronkelijke functie van dit ras niet eens genoemd wordt, waarschijnlijjk ook niet meer relevant (?).
Verder beantwoord je de vraag niet echt; geen criteria, geen kwantificatie.

Wat is daar vaag aan? een duitse herder is van oorsprong een werkhond. Ik heb als fokdoel een gezonde, functionerende werkhond of nu beter gezegd sporthond daar dat meer van deze tijd is. Dan daarnaast een goed karakter zodat de hond ook als huishond functioneert of tussen de mensen. De DH word getest op zijn werkeigenschappen (examens, fokgeschiktheidskeuring enz).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:40

Hetzelfde verhaal als bij de border collie krijg ik de indruk.
Trouwens de duitse herder is van oorsprong een herdershond, beetje een no brainer nietwaar...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:49

Dat ben ik zeker met je eens de niet correcte dieren moet je gelijk uitbannen van de fok dat gebeurd nog te weinig bij de bullen :j

Ik heb boxers voor ''werk-sport'' die zijn van oorsprong grijpers van groot wild dat is echter al een eeuw niet meer zo nu zijn het waak en verdedigings honden en jammer genoeg in mijn ogen bankhangers zonder taak

Onze honden krijgen wel een taak Als in de IPO dat is echt sport niet te vergelijken met het schapendrijven voor werk dus voor geld. Het word een hobby genoemd maar ik noem het werk voor zowel de hond als voor je zelf stopt het niet bij het verlaten van het veld ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:19

Ook zoiets: hangoordwergkonijnen worden met steeds rondere koppetjes gefokt. Maar hoe moet dat met de kaken als die ook steeds korter worden...

Cavia's: ook al liefst met korte koppetjes gefokt. Staat zo mooi vinden "we". Maar die koppetjes worden rond doordat het neusbeen verkort, niet omdat het zo goed is voor de cavia. Ik ben benieuwd wat daar de gevolgen uiteindelijk van zijn, want je kunt dat niet onbeperkt blijven doen, zie de konijnen.
Satijncavia's: toen al jarenlang bekend was dat er satijnziekte bij de satijnfactor hoorde, waren er nog fokkers die met droge ogen beweerden dat het bij hun cavia's niet voorkwam. Om critici de mond te snoeren lieten ze uiteindelijk röntgenfoto's maken bij hun jonge cavia's. Alleen héél toevallig op een dusdanig jonge leeftijd dat de satijnziekte onmogelijk aan te tonen was.
Zo kan ik ook "gezonde" cavia's fokken. >;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:28

Ik denk trouwens dat het niet echt een probleem van nu is. Het is in ieder geval al minstens 15 jaar een groot punt wat lastig te stoppen lijkt. Want ja de rimpels van de sharpei zijn zo schattig net als de platte snuiten en snurken van de bulldog en andere brachycefale hondenrassen en niet te vergeten de uitpuilende ogen van een chihauhau met open fontanel en oja de duitse herder met zijn prachtige stand met HD. Zo zou ik nog wel even door kunnen gaan. Mensen zijn er vaak niet over geïnformeerd en als ze naar de dierenarts gaan om huidproblemen horen de eigenaren vaak voor het eerst dat het een probleem is wat vaak voorkomt bij dat ras.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:34

moonsparkle schreef:
Ik denk trouwens dat het niet echt een probleem van nu is. Het is in ieder geval al minstens 15 jaar een groot punt wat lastig te stoppen lijkt.

Met alle respect, ben je vrij jong? Vijftien jaar is een hele recente ontwikkeling (het is trouwens al wat langer aan de gang, puur op conformatie fokken, maar toch, zeer recent).
Maar prima rassen zijn in slechts enkele generaties volkomen naar de knoppen te helpen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:38

Ik bedoel er eigenlijk mee dat er regelmatig een nieuw topic over komt wat steeds het idee geeft of het pas net een punt is :o niet alleen op bokt komt het vrij regelmatig voorbij ik heb gewoon het idee dat er veel te weinig tegen gedaan wordt en dat toekomstige eigenaren zichzelf meer zouden moeten verdiepen, maar ook de regels rondom fokken zullen ook strenger moeten worden. Er wordt gewoon niet streng genoeg omgegaan met fokken om de mutaties tegen te gaan. Hoop dat het zo duidelijker is :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:42

Op die manier. Ik ben met je eens dat er weinig aan te doen is.
Fokken op uiterlijk is té makkelijk (itt tot fokken op funktie), en je kunt er lintjes en mooie titels voor krijgen :roll:

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:02

Kuggur schreef:
Trouwens de duitse herder is van oorsprong een herdershond, beetje een no brainer nietwaar...

Daar wordt inderdaad niet meer naar gekeken, naar het drijven. Maar wel naar andere werkeigenschappen dmv verplichte kwalificaties in de IPO.

De aflopende rug heeft bij de DH niks met HD te maken, een hond met een hele aflopende rug kan volledig goede heupen en rug hebben en een rechte kan helemaal verrot zijn. Maar met de verrotte mogen niet gebruikt worden voor de fok. De aflopende rug is dus een kwestie van smaak en hoewel ik niet dezelfde smaak heb, kan je niet stellen dat die aflopende rug zorgt voor slechte heupen. Ik ben het niet helemaal eens met WW dat daar minder op gefokt wordt, maar dat kan zijn omdat ik het misschien eerder té vind. Maar de smaak van veel fokkers en keurmeesters lijkt wel te veranderen. Je ziet een ander type bovenin eindigen. Ook is het in Europa (Nederland en Duitsland sowieso) minder extreem als in de VS en soms Engeland. Ook zijn er niet alleen maar aflopende DH, hoewel de werklijnen minder vaak herkent worden als DH. :') Ook in de showlijnen zitten honden die vele malen minder aflopen.

Met sommige mutaties zou je niet moeten willen fokken, die hebben vergaande gevolgen voor de gezondheid. Ook het steeds breder en groter fokken van diverse hondenrassen vind ik geen goede zaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:34

Kugger, wat het oorspronkelijke doel van de honden betreft, ik denk dat dat bij de herders idd niet echt relevant meer is.
Ik heb mijn nu mijn 2e Zwitser in huis, ik vind het vooral belangrijk dat ze een gezonde bouw hebben, een karakter dat bij mij past en ik met ze kan sporten en dan vind ik het vooral belangrijk dat ze samen willen werken en gefocust blijven.
Het herderen heb ik niet nodig in een hond, mijn hond wil buiten wel iedereen bij elkaar houden en als 1 van de andere honden te ver weg gaat rent hij constant op en neer van mij naar de andere hond en weer terug dus het zit er nog wel ergens in verstopt maar voor mij is het niet noodzakelijk en ik zou mijn hond daar ook niet op uitzoeken.
Ik denk dat het fokken op dat specifieke doel bij de herders dan ook overbodig is, wat dat betreft is het met de Borders heel anders, die worden daar nog veel voor gebruikt dus voor hen is het nog relevant om dat mee te nemen in het fokdoel, noodzakelijk zelfs denk ik als ze werkhonden willen fokken.

Duijfje

Re: Huisdieren mutaties, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:45

Wat betreft de Engelse Bulldog zijn de fokeisen aangescherpt ;)
Je mag niet zomaar meer Engelse Bullen fokken. Je kan boetes krijgen als ze niet goed "in elkaar" zitten
Dus wat betreft, neus, overbeet, huid. Dit werd verteld bij de fokker.

Wij merken het al. Onze 2e Bulldog is beter dan onze 1e. Er zit 6 jaar tussen.
Hij heeft veel meer looplust en houd het ook langer vol. De neus is ook meer een neus.

Ze zijn er dus zeker wel mee bezig. Maar ze kunnen niet in 1 dag een compleet andere Engelse bulldog fokken. Ze moeten er naartoe werken

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:01

Er is helaas ook te weinig (makkelijk) over te vinden. Ik lees er bijna nooit iets over als ik er niet naar zoek, zo worden mensen er niet alert op..

Ik weet ook echt niet wat goed en slecht is, behalve de bulldog neuzen en de chihuaha hoofden. Ik ben mij niet bewust van de gevolgen van bepaalde kruisingen. Ik ben wel een dierliefhebber en toch ook niet de domste.. Waarom hangen er geen posters bij dierenklinieken, hondenscholen en hondenshows? Ik heb ze nog nooit gezien helaas.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:52

MyWishMax schreef:
Kuggur schreef:

Daar wordt inderdaad niet meer naar gekeken, naar het drijven. Maar wel naar andere werkeigenschappen dmv verplichte kwalificaties in de IPO.

De aflopende rug heeft bij de DH niks met HD te maken, een hond met een hele aflopende rug kan volledig goede heupen en rug hebben en een rechte kan helemaal verrot zijn. Maar met de verrotte mogen niet gebruikt worden voor de fok. De aflopende rug is dus een kwestie van smaak en hoewel ik niet dezelfde smaak heb, kan je niet stellen dat die aflopende rug zorgt voor slechte heupen. Ik ben het niet helemaal eens met WW dat daar minder op gefokt wordt, maar dat kan zijn omdat ik het misschien eerder té vind. Maar de smaak van veel fokkers en keurmeesters lijkt wel te veranderen. Je ziet een ander type bovenin eindigen. Ook is het in Europa (Nederland en Duitsland sowieso) minder extreem als in de VS en soms Engeland. Ook zijn er niet alleen maar aflopende DH, hoewel de werklijnen minder vaak herkent worden als DH. :') Ook in de showlijnen zitten honden die vele malen minder aflopen.

Met sommige mutaties zou je niet moeten willen fokken, die hebben vergaande gevolgen voor de gezondheid. Ook het steeds breder en groter fokken van diverse hondenrassen vind ik geen goede zaak.

Je ziet het vooral nog veel bij de niet keurfok nestjes. Op de clubmatches zie ik de extremere gevallen vaker meer naar achteren lopen en als fokkers honden extreem neer zetten komt daar ook commentaar op dat ze dat niet willen zien. Ik zie ook liever een rechte rug. Maar vind het op de clubmatches wel opvallend dat je ze minder ziet. En vind ik een goede ontwikkeling. Nu nog hopen dat de fokkers van niet keurfok hier ook meer op gaan letten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:53

Wilawander schreef:
MyWishMax schreef:

Je ziet het vooral nog veel bij de niet keurfok nestjes. Op de clubmatches zie ik de extremere gevallen vaker meer naar achteren lopen en als fokkers honden extreem neer zetten komt daar ook commentaar op dat ze dat niet willen zien. Ik zie ook liever een rechte rug. Maar vind het op de clubmatches wel opvallend dat je ze minder ziet. En vind ik een goede ontwikkeling. Nu nog hopen dat de fokkers van niet keurfok hier ook meer op gaan letten.

Ah, dat zou goed kunnen inderdaad! Dank je voor de toelichting. ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 01:11

Ben het niet eens met dat "werkduitsers" fokken geen nut heeft. Natuurlijk zijn er genoeg mensen die niet meedoen op wedstrijden enzo, dat wil niet zeggen dat niemand dat doet ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 01:48

Duijfje schreef:
Wat betreft de Engelse Bulldog zijn de fokeisen aangescherpt ;)
Je mag niet zomaar meer Engelse Bullen fokken. Je kan boetes krijgen als ze niet goed "in elkaar" zitten
Dus wat betreft, neus, overbeet, huid. Dit werd verteld bij de fokker.

Wij merken het al. Onze 2e Bulldog is beter dan onze 1e. Er zit 6 jaar tussen.
Hij heeft veel meer looplust en houd het ook langer vol. De neus is ook meer een neus.

Ze zijn er dus zeker wel mee bezig. Maar ze kunnen niet in 1 dag een compleet andere Engelse bulldog fokken. Ze moeten er naartoe werken

Het is inderdaad zo dat je niet kunt verwachten dat het probleem binnen een jaar verholpen is.
Het verknoeien van rasdieren is begonnen met de opkomst van de shows en dat fenomeen begon in de 19e eeuw. Vanaf dat moment telden de wensen van de keurmeesters en hun drang naar vernieuwing en "verbetering" van de rassen en zo sloop het fokken van extremiteiten erin. De eerste jaren ging het nog redelijk, maar halverwege de vorige eeuw kwam het in een stroomversnelling.

Als je foto's vergelijkt van rond 1800 van de Engelse bulldog met foto's van tegenwoordig begrijp je wat een invalide gedrochten ze van die honden hebben gemaakt. Als fokkers het ras zonder inkruisen met honden van andere rassen willen redden, dan zijn ze de rest van de 21e eeuw nog wel bezig er een fatsoenlijke hond van te maken. En ik zie de discussies al voor me: hoe lang de snuiten moeten worden en hoe breed moet die kop dan uiteindelijk worden voor het goed is... >;)

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 01:52

Arrabel schreef:
-De neus van een Engelse en Amerikaanse Buldog is zo kort gefokt dat ze vaak problemen hebben met ademen, daarbij kunnen ze zich niet meer natuurlijk voortplanten.

Ik ben benieuwd hoe je aan die informatie komt, over de Amerikaanse Buldog.
Wij hebben zowel de Johnson als Scott type, maar ze hebben hier geen enkel probleem met ademen.
Het ligt niet aan de afstand van de neus, het ligt eraan of ze een verkort gehemelte hebben.
Voortplanten kunnen ze (helaas) maar al te goed.
(hoe gek ik ook op het ras ben..) zou het wel beter zijn, als het ras uitsterft.
Maar dat meer om de andere problemen die voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 07:08

Magrathea schreef:
Ben het niet eens met dat "werkduitsers" fokken geen nut heeft. Natuurlijk zijn er genoeg mensen die niet meedoen op wedstrijden enzo, dat wil niet zeggen dat niemand dat doet ;)

Gaat dat over mijn post? Dan heb je het niet goed begrepen denk ik.
Ik zeg niet dat werkduitsers fokken geen nut heeft maar ik zeg dat het niet nodig is om naar het drijven naar te kijken als je een nestje fokt, als ik naar de Zwitsers kijk dan worden ze vooral huis en/of sporthond.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 07:58

Bij de sharpeis zijn de rimpels niet het grootste probleem. Rimpels horen minder te worden naarmate ze ouder worden. Echter, door die rimpels, zijn bv de gehoorgangen zo nauw dat ze heeeeel vaak oorontsteking hebben. Om nog maar te zwijgen over de sharpeikoorts en de allergien.. Ik moet het wat dat betreft afkloppen...;-)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:05

Arrabel schreef:
Amaris schreef:
Folds mogen toch niet meer gefokt worden wegens kraakbeenafwijkingen?

Waarom zouden Folds niet meer mogen en al die andere rassen die ernstige afwijkingen hebben wel?

Oh wacht, ze mogen wel nog gefokt worden maar het is verboden om SF met SF te kruisen. Een SF mag alleen met bijv een Brits Korthaar gekruist worden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:09

Zoolgangster schreef:
Als fokkers het ras zonder inkruisen met honden van andere rassen willen redden, dan zijn ze de rest van de 21e eeuw nog wel bezig er een fatsoenlijke hond van te maken.

Dit is onmogelijk; juist de kleine populaies van gesloten stamboeken is het probleem.
Neem bijvoorbeeld het absurde voorbeeld van een relatief "nieuw" ras als de benji; een paar dorpshonden uit Africa gehaald, op grond daarvan een rassenstandaard bij elkaar gefantaseerd, met dat kleine groepje gaan fokken (inteelt, inteelt). Maar nu mag je geen honden die je uit Afrika importeert meer inkruisen (daar is een gigantische en gezonde populatie van dit type hond), want dan vervuil je het "raszuivere" gesloten stamboek... :?
NB. Aardig stuk hierover op terrierman´s blog ; http://terriermandotcom.blogspot.com/20 ... nking.html

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 09:32

Citaat:
Maar nu mag je geen honden die je uit Afrika importeert meer inkruisen (daar is een gigantische en gezonde populatie van dit type hond), want dan vervuil je het "raszuivere" gesloten stamboek... :?

Inderdaad!
Straathonden zijn meestal veel gezonder dan die doorgefokte hondjes die "raszuiver" zijn.
En hoe gehandicapter de hond, hoe meer geld je er voor neer moet leggen.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:59

Graag een correctie!

De Duitse Herder (showlijn), is degene met de aflopende achterhand.

Wij fokten de werklijn, die hebben een rechte rug.

Gelukkig zien ze nu in dat de aflopende ruggen voor veel problemen zorgen.
Op de keuringen zie je dus ook dat die honden geen goede beoordeling krijgen.

Afbeelding

Aika van de Monnikenhoeve

Afbeelding

Ivan van de Monnikenhoeve

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 16:07

Arrabel schreef:
Citaat:
Maar nu mag je geen honden die je uit Afrika importeert meer inkruisen (daar is een gigantische en gezonde populatie van dit type hond), want dan vervuil je het "raszuivere" gesloten stamboek... :?

Inderdaad!
Straathonden zijn meestal veel gezonder dan die doorgefokte hondjes die "raszuiver" zijn.
En hoe gehandicapter de hond, hoe meer geld je er voor neer moet leggen.

En dit is dus weer de typische domme praat die mensen gebruiken om een discussie zoals deze te beginnen. Of lees je fatsoenlijk in en hou dit soort onzin er buiten, of hou gewoon je mond.