Steenmarter achter de konijnen aan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Re: Steenmarter achter de konijnen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:29

Wij hadden ook konijnen buiten zitten. In een goed hok, katten konden er niet in, konijnen er niet uit... Maar de marter kon er wel in en heeft er drie vermoordt in één nacht. Dus ik zou die kooi maar héél snel verstevigen en ook de bovenkant dichtmaken, want ze komen overal in. Marters kunnen zelfs stevig gaas wegvreten.

Overigens is het verboden om marters te vangen of te doden.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 19:34

Zodra het andere konijn gevangen is gaan de konijnen terwijl ze in het hok zitten de schuur in :)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 19:36

Jonge steenmarters gaan nu zwerven en op zoek naar hun territorium. Het hoeft dus niet zo te zijn dat hij ook blijft. Er moet wel voedsel zijn, slaapplaatsen en niet veel vijanden.

Hier in de wijk heb ik meerdere keren een steenmarter gezien. Maar de kippen van de buren zitten er al jaren en daar kan hij in principe ook bij (ren zonder dak).

De hond kan inderdaad wel wat doen. In principe zal een marter geen hond aanvallen, want de kans dat hij zelf gewond raakt is te groot. Veel je hond in en om de tuin laten lopen voor de geur. Marters zijn net als konijnen schemerdieren, dus het actiefste zodra het donker wordt en s morgens vroeg. Je kan dan ook je hond loslaten in de avond. Een marter ruikt hoe vers de sporen zijn en het kan zijn dat hij dan besluit door te lopen.

Maar het blijven marters, dus risico is er altijd.

http://www.steenmarterinfo.nl

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 20:03

We zitten nu met de hond in de tuin... Hopen op resultaten

Ook de hond even lekker geborsteld...

Konijn 2 is inmiddels te voorschijn gekomen, we hebben haar even met rust gelaten, zo meteen gaan we weer een poging doen om haar naar binnen te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:42

Ik zou het risico met de hond niet nemen, als ze zich bedreigd voelen dan vallen ze zelfs mensen aan. Een hond gaan ze dan zeker niet uit de weg. Jullie risico natuurlijk maar ik vind het niet slim.

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 20:46

Ja hoor , dat snappen we...maar onze hond zal de marter ook zeker niet uit de weg gaan :)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:47

Ik heb een soort ultrasone ding in mijn auto zitten die steenmarters verjaagd ,ik heb alleen geen idee of je die ook los kan kopen en of je konijnen geen last van dat geluid hebben.
Ik zou in ieder geval beginnen om s'nachts de konijnen op te sluiten.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:51

Steenmarters vallen niet zomaar een hond aan. Zeker als er mensen bij zitten, hebben ze hun allang opgemerkt. Die maken dan liever een ommetje. Elk dier wat je insluit met een hond, kan inderdaad flink aanvallen. Maar als hij in zijn eigen territorium is, dan kent hij de weg en zal een confrontatie vermijden.

Een steenmarter is een solitaire jager en een verwonding betekent zijn dood.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:09

beert schreef:
Steenmarters vallen niet zomaar een hond aan. Zeker als er mensen bij zitten, hebben ze hun allang opgemerkt. Die maken dan liever een ommetje. Elk dier wat je insluit met een hond, kan inderdaad flink aanvallen. Maar als hij in zijn eigen territorium is, dan kent hij de weg en zal een confrontatie vermijden.

Een steenmarter is een solitaire jager en een verwonding betekent zijn dood.

Het zal niet de eerste keer zijn dat een marter een hond wel degelijk verwond.
Ik snap niet dat je het risico wil nemen.

TS je hond zal de steenmarter niet uit de weg gaan? Als die in het nauw zit dan vliegt hij je hond naar de strot.. Het zijn echt geen lieverdjes.
Succes ermee, ik hoop dat je hond en konijnen geen schade oplopen.