Hond leren blaffen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 20:52

Haha, nou dat hopen we maar niet. :+ Ach, nee, dat zal vast niet gebeuren en anders is het onze eigen schuld. Of we nou twee of drie keffertjes hebben in de familie. (Jaja, 'vreemden' zijn hier soms verbaasd als ze een 15 cm hoog Boomertje naar het hek zien rennen, ze verwachten iets groters bij dat geblaf.)

Het zal inderdaad even tijd kosten, maar het kriebelt toch om te weten hoe ik haar aan het blaffen zou kunnen krijgen. Het meeblaffen kan ik ook nog wel eens proberen, ik praat tenslotte ook tegen honden dus dan kan blaffen ook nog wel. :')

Bedankt voor je tip!

Jolien87 schreef:
_Cowgirl schreef:
Tot nu toe hebben ze elkaar nog niet aangestoken, maar komt de hond naar ons toe met een gezicht van 'wat doen zij nou?' Ook tijdens het spelen blafte ze niet, terwijl mijn hond uitgebreid tegen d'r aan het blaffen was.

In zo'n geval zou ik de blaffende hond min of meer belonen, zo ziet de nieuwe hond ook dat blaffen niet wordt afgestraft maar juist wordt beloond.

Dat is ook een goeie! :)* Misschien gaat ze dan begrijpen 'als ik blaf, doe ik iets goed'.

Brainless

Re: Hond leren blaffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:05

Hier ook een waakhond (blafferd) en een stille.

De stille heeft het tot nu toe niet overgenomen van de blafferd, ondanks dat we het wel hebben aangemoedigd.
Zit er gewoonweg niet in.

Hij blaft wel eens bij het spelen, maar niet bij de bel of bezoek.
En dat terwijl mijn andere overdreven waaks is (hoeft maar iemand over de weg te lopen en hij blaft al).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:12

_Cowgirl schreef:
Even voor de duidelijkheid: Het gaat er dus niet om om de hond te leren blaffen op commando, maar de hond te laten blaffen omdat ze dat niet doet. Met alleen het geluid even horen zouden we al blij zijn, alleen ze reageert tot nu toe nergens op..

maar ik denk dat je daar eerst mee moet beginnen,doet ze dat gebruik je dat commando als de deurbel gaat.Blaft ze, belonen.
Daarna gaat ze vermoedelijk de link leggen deurbel=blaffen.

Ik heb mijn pyreneese berghond ook leren blaffen.Voordat hij eten krijgt moet hij eerst een blaf geven,nou dat had hij heel snel door.Nu begint hij al te blaffen als hij ziet dat ik het eten maak :+

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 21:24

Ik dacht dat het niet helemaal duidelijk was dat ik wel begrijp hoe het op commando moet, maar de hond dan überhaupt moet blaffen. Al is het met spelen, door de andere honden, mensen etc. ze moet een keer blaffen wil ik er een commando aan kunnen koppelen.

Misschien doet ze het gewoon niet omdat het niet in haar straatje past, dat is uiteraard ook een optie. Al gaan we daar in eerste instantie niet van uit, maar denk ik dat ze bij haar vorige adres niet mocht blaffen.

Als ze überhaupt eens blaft is dat ook een manier @geerke. Ze is heel leergierig dus als ze eenmaal doorheeft dat ze mag/moet blaffen zal het wel snel gaan, alleen het geluid komt maar niet. :+

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:31

_Cowgirl schreef:
Ik dacht dat het niet helemaal duidelijk was dat ik wel begrijp hoe het op commando moet, maar de hond dan überhaupt moet blaffen. Al is het met spelen, door de andere honden, mensen etc. ze moet een keer blaffen wil ik er een commando aan kunnen koppelen.

Misschien doet ze het gewoon niet omdat het niet in haar straatje past, dat is uiteraard ook een optie. Al gaan we daar in eerste instantie niet van uit, maar denk ik dat ze bij haar vorige adres niet mocht blaffen.

Als ze überhaupt eens blaft is dat ook een manier @geerke. Ze is heel leergierig dus als ze eenmaal doorheeft dat ze mag/moet blaffen zal het wel snel gaan, alleen het geluid komt maar niet. :+

Dat hebben wel meer hondjes hoor, vooral als ze onzeker zijn (zoals na een verhuizing). lekker aan de slag met zelfvertrouwen dan komt er vanzelf een keer een trigger langs die geblaf uitlokt!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:36

_Cowgirl schreef:

ze play-backed gewoon denk ik... :+

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:40

Mijn dobermann heeft in de 7 en een half jaar dat we hem hebben nooit maar dan ook nooit geblaft als er iemand aan de deur komt echter nu we ongeveer een 3 tal maande naar onze boerderij aan de andere kant van de straat zijn verhuist, blaft hij alles bij elkaar als er iemand aan de deur komt.

Ik heb geen idee hoe dit komt maar ik vind het wel fijn vooral in de avond uren als mijn man niet thuis is. Ik weet dus ook niet hoe je het aan moet leren, toen we aan het klussen waren blafte hij echter nooit als hij mee was.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:50

Mijn hond is getraind met de clicker.
Hij ziet er stoer uit maar blaft nauwelijks.

Training in mijn geval; handen omhoog en hond gek maken net zolang tot ie ging blaffen... en dat klikken voor de blaf.
Handgebaren minderen tot een simpele duim omhoog.
Ik heb er bewust geen stemcommando aan toegevoegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:53

Mijn mechel moet ook leren blaffen voor zijn training. Wat lekkers in een bakje stoppen. Flink mee rammelen en als hij blaft luid zeggen en clicken en beloning geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:54

_Cowgirl schreef:
Lianne schreef:
Waarom hebben jullie/hij niet een waakhond gezocht ipv de hond die hij nu heeft? Er zitten genoeg waakhonden in het asiel die niet geplaatst worden omdat ze juist teveel blaffen. (Is gewoon een vraagje hoor geen commentaar ;) )

Ik heb zelf een Boomer (kleine kruising) en die blaft de hele boel bij elkaar als er iemand aan het hek staat. Wij wilden gewoon een lieve, sociale hond die lekker bij 'm op de bank komt zitten. Dat was voor ons het belangrijkst, daarnaast is het mooi meegenomen als ze zou gaan blaffen.

De hond moet i.v.m. oppassen met twee kleine hondjes kunnen en dat is niet echt vanzelfsprekend met een Herder, Rotweiler, Boxer, etc.

Als ze niet blaft, dan niet, maar ik weet bijna zeker dat het haar door haar strenge opvoeding is afgeleerd en wil graag duidelijk maken dat ze wel mag blaffen.

Daarnaast hebben we bijna alle honden in het asiel bekeken en was zij de enige voor ons die in het plaatje pastte, of ze waaks was wist niemand dus we hebben haar daar niet om genomen hoor, maar het zou gewoon fijn zijn als ze het ging doen.

Ahja begrijpelijk :) Je wilt het dus eigenlijk meer voor de hond zelf, zodat ze niet beperkt wordt in haar doen en laten. Hopelijk lukt het jullie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:56

Brainless schreef:

De stille heeft het tot nu toe niet overgenomen van de blafferd, ondanks dat we het wel hebben aangemoedigd.

En dat terwijl mijn andere overdreven waaks is (hoeft maar iemand over de weg te lopen en hij blaft al).

Hier ook, hoewel nu na anderhalf jaar er af en toe wel een blafje uitkomt naar de postbode.

Misschien als de hond gewend is, dat die dan wel blaft. Anders niet. Je kan wel de oplettendheid belonen en aanwakkeren op die manier. Dus al het moment dat de oren gespitst worden aanwakkeren met stem en samen gaan kijken?

Ik heb mijn oudste hond ook niet kunnen leren blaffen op commando. Daar komt gewoon geen geluid uit, op geen enkele manier. Ja, als ze uitvalt naar andere honden. :+

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:00

Sommige honden/rassen blaffen nou eenmaal meer als de ander. Zelf heb ik 2 cavalier king charles spaniels, waarvan de oudste vanaf pup af aan. Hij blafte voor het eerst toen hij bijna 3 jaar was. Man, wat heb ik me rot gelachen. Hij blaft nog steeds als een schore zeehond. Hij blafte, echt nooit, maar we hebben er inderdaad ook een commando (poesjes) aan gekoppeld.

Mijn andere hondje was een herplaatser van 8 maanden en die blafte meteen al heel veel, vooral als hij opgelaten is en los loopt, om hoofdpijn van te krijgen, bij het eten krijgen, vuurwerk en bezoek etc...

Nee hoor geef mij maar zo'n stille hond die op commando als zeehond klinkt

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:35

Misschien heb ik er overheen gelezen maar wat voor hond is het?

Mijn hond is (tegenwoordig althans) behoorlijk vocaal, hij blaft tijdens de behendigheid, tijdens hoopers, tijdens spel.. Uit lolligheid dus. Hij blaft als we op het balkon staan en er loopt een hond langs, uit semi-waaksigheid, maar alleen bij bepaalde honden.. Dat balkonblaffen heb ik gelukkig kunnen ombuigen, is redelijk ongewenst in een drukke woonwijk als je om 2 uur 's nachts buiten staat hahahah :P Maar hij blaft NIET als er geluid in het portiek is of als er aangebeld of -geklopt wordt. Doet ie gewoon niet. Zit er niet in, heb het 'm namelijk niet afgeleerd, hij heeft het gewoon nooit gedaan. Sommige honden blaffen en sommige niet. Zijn zusje en z'n moeder doen het wel..

Ik denk dat je de hond sowieso even lekker moet laten wennen, wat MyWishMax al schrijft idd. Misschien dat als ze zich lekker helemaal thuis en op d'r gemak voelt, dat ze dan wat vocaler wordt :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:38

Geef de hond de tijd om te wennen. Jullie hebben deze pas een week.
Ze gaan - in de regel - pas blaffen als ze de omgeving zien als hun eigen territorium. Dat kan een poosje duren.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 10:40

sallandval schreef:
_Cowgirl schreef:

Dat hebben wel meer hondjes hoor, vooral als ze onzeker zijn (zoals na een verhuizing). lekker aan de slag met zelfvertrouwen dan komt er vanzelf een keer een trigger langs die geblaf uitlokt!

Ze is inderdaad ook vrij onzeker dus misschien is dat hetgene dat speelt. Bedankt voor je tip. :)

geerke schreef:
_Cowgirl schreef:

ze play-backed gewoon denk ik... :+

Dát zal het zijn. _O-

Paintlinger schreef:
Mijn hond is getraind met de clicker.
Hij ziet er stoer uit maar blaft nauwelijks.

Training in mijn geval; handen omhoog en hond gek maken net zolang tot ie ging blaffen... en dat klikken voor de blaf.
Handgebaren minderen tot een simpele duim omhoog.
Ik heb er bewust geen stemcommando aan toegevoegd.

Bedankt voor je tip!

love_western schreef:
Mijn mechel moet ook leren blaffen voor zijn training. Wat lekkers in een bakje stoppen. Flink mee rammelen en als hij blaft luid zeggen en clicken en beloning geven.

Ze is ontzettend gek op haar bal, daar kan ze uren mee spelen. Ik heb gister lekker met haar gespeelt en ook geprobeerd een geluidje uit te lokken door haar een beetje uit te dagen, ze begon te janken toen ze haar bal niet kreeg in plaats van te blaffen. :')

MyWishMax schreef:
Brainless schreef:

Hier ook, hoewel nu na anderhalf jaar er af en toe wel een blafje uitkomt naar de postbode.

Misschien als de hond gewend is, dat die dan wel blaft. Anders niet. Je kan wel de oplettendheid belonen en aanwakkeren op die manier. Dus al het moment dat de oren gespitst worden aanwakkeren met stem en samen gaan kijken?

Ik heb mijn oudste hond ook niet kunnen leren blaffen op commando. Daar komt gewoon geen geluid uit, op geen enkele manier. Ja, als ze uitvalt naar andere honden. :+

Haha, typisch dat sommige dat dus blijkbaar niet doen. Alle honden in mijn omgeving blaffen namelijk wel en zijn waaks en de kleinste van het stel (mijn hond) is nog het meest waaks/brutaal ook.

Ze is ontzettend alert en houdt alles in de gaten, ook wel beschermend tegenover haar baas, dus in dat opzicht zit het zeker goed. Alleen een blaf kan sommige mensen, die er niet horen te komen, al afschikken daarom zou het fijn zijn als ze zichzelf eens liet horen.

_ENGEL_ schreef:
Sommige honden/rassen blaffen nou eenmaal meer als de ander. Zelf heb ik 2 cavalier king charles spaniels, waarvan de oudste vanaf pup af aan. Hij blafte voor het eerst toen hij bijna 3 jaar was. Man, wat heb ik me rot gelachen. Hij blaft nog steeds als een schore zeehond. Hij blafte, echt nooit, maar we hebben er inderdaad ook een commando (poesjes) aan gekoppeld.

Mijn andere hondje was een herplaatser van 8 maanden en die blafte meteen al heel veel, vooral als hij opgelaten is en los loopt, om hoofdpijn van te krijgen, bij het eten krijgen, vuurwerk en bezoek etc...

Nee hoor geef mij maar zo'n stille hond die op commando als zeehond klinkt

Ik heb gisteren wel ontdekt dat ze een hekel heeft aan katten/poezen. Ze loopt heel braaf en relaxed mee aan de lijn, maar toen ze een kat zag werd ze helemaal gek en wilde ze 'm wel opvreten. Wie weet kunnen we het door middel van katten dan over een tijd wel combineren, best een slim idee! :P

Neej schreef:
Misschien heb ik er overheen gelezen maar wat voor hond is het?

Mijn hond is (tegenwoordig althans) behoorlijk vocaal, hij blaft tijdens de behendigheid, tijdens hoopers, tijdens spel.. Uit lolligheid dus. Hij blaft als we op het balkon staan en er loopt een hond langs, uit semi-waaksigheid, maar alleen bij bepaalde honden.. Dat balkonblaffen heb ik gelukkig kunnen ombuigen, is redelijk ongewenst in een drukke woonwijk als je om 2 uur 's nachts buiten staat hahahah :P Maar hij blaft NIET als er geluid in het portiek is of als er aangebeld of -geklopt wordt. Doet ie gewoon niet. Zit er niet in, heb het 'm namelijk niet afgeleerd, hij heeft het gewoon nooit gedaan. Sommige honden blaffen en sommige niet. Zijn zusje en z'n moeder doen het wel..

Ik denk dat je de hond sowieso even lekker moet laten wennen, wat MyWishMax al schrijft idd. Misschien dat als ze zich lekker helemaal thuis en op d'r gemak voelt, dat ze dan wat vocaler wordt :)

De hond is een vuilnisbakken ras waar naar ons idee echt van alles in zit. Wij denken eigenlijk allemaal wel dat er iets van een Herder in zit, maar wat er nog meer in zit zijn we het niet helemaal over eens.

Klopt, we geven haar uiteraard ook de tijd en ze hoeft niet volgende week al iedereen de stuipen op het lijf te jagen als er iemand aan de deur komt. Wij vermoeden alleen dat het blaffen haar is afgeleerd gezien haar opvoeding. Kan/wil/gaat ze niet blaffen dan is er geen man overboord en vinden wij haar zoals eerder gezegd echt niet minder, maar we willen niet dat ze denkt dat ze niet mág blaffen. De titel is in die zin een beetje misleidend denk ik, maar we willen haar gewoon duidelijk maken dat ze lekker mag blaffen/waken, maar misschien komt dat met de tijd vanzelf wel.

Iedereen in ieder geval erg bedankt voor de tips/adviezen. Mocht er vordering zijn dan zal ik het hier melden en wie weet hebben we straks een heus 'blaf-filmpje'.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 17:56

Mijn hondje is lekker rustig, in de zin van: hij blaft niet als er mensen aan de deur staan. Hij gaat dan enthousiast kwispelen :p Geen waakhond dus, maar daar heb ik hem ook niet voor. Vind het wel fijn dat hij niet zoveel herrie maakt...

Alleen met spelen wil hij weleens blaffen en speelse gromgeluiden maken.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 18:04

Ze gaat inderdaad kwispelen wanneer er iemand aan de deur staat, geen probleem, dat hebben we liever dan een hond die je direct grijpt. Toch zouden we het niet vervelend vinden als ze zou gaan blaffen.

Ze reageerde vandaag al wel wat anders toen de andere hond ging blaffen. Het was loos alarm dus normaal zeggen we dan 'klaar' en houdt het op. Omdat ze reageerde hebben we de hond maar even door laten gaan en ze reageerde echt anders. Het is lastig uit te leggen vanachter een computerscherm, maar we merkten verschil. Wie weet krijgt ze binnenkort door dat blaffen niet wordt afgestraft hier.

Ze voelt zich sowieso alweer wat relaxter thuis volgens mijn opa. Eerst liep ze hem continu achterna, maar nu bleef ze zelfs op de bank liggen toen hij naar boven ging. :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:18

Fijn dat ze wat relaxter wordt nu. :)

Is het nog een idee om via youtube of iets dergelijks een opname te vinden van blaffende honden en deze op te zetten terwijl je met haar gaat spelen? Misschien dat dit haar nog een beetje uitlokt.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 19:27

Toevallig dat je dit zegt, dit heb ik gisteren tijdens het spelen even geprobeerd! Haar reactie was hierop dat ze ging janken in plaats van blaffen.

Ik laat het van de week even een beetje rusten, zaterdag moet ik volgens mij weer oppassen en kan ik altijd weer even gaan spelen met d'r en eventueel met geluidjes + de andere honden. Wie weet wat dat los zal gaan maken.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 19:46

Wij hebben een hond overgenomen van een gezin en deze hond is ook heel erg goed opgevoed met gevolg dat hij dus ook niet blaft. Of beter gezegd, niet op het juiste moment haha. Onze andere honden blaffen wel wanneer er iemand aan komt maar hij lijkt het niet te begrijpen en verwelkomd iedereen hartelijk.
Met het spelen en rennen blaft hij wel als een gek, of als de riem af gaat met het wandelen (deed hij eerst ook niet). Als hij blij is gaat hij steeds meer geluid maken dus soms blaft hij als een gek maar alleen omdat hij het zo leuk vindt. Maar waken, nee dat doet hij echt niet..
Maar wij oefenen dat ook verder niet. Maar ik ben er wel achter gekomen dat je een hond op latere leeftijd wel nog veel kunt leren. Onze hond was bijvoorbeeld gewend altijd bij de voet te lopen terwijl ik juist wil dat onze honden vrij lope en overal ruiken en natuurlijk wel komen wanneer ik ze roep. Maar wanneer we wandelen doe ik dat voor hun dus vind ik het ook fijn dat ze lekker gaan rennen en doen. Nu doet hij dat echt geweldig goed. Is helemaal in zijn element sinds hij weet dat hij 'vrij' mag zijn en komt nog vaak zat even kijken maar peert hem daarna weer lekker met de andere honden het water in of wat dan ook.
Zo ook met zwemmen, moest hij niks van weten maar doordat de andere honden constant het water in gingen wilde hij dat ook eens proberen en sindsdien is hij dol op water en zwemmen. Iedere keer als hij water ziet vliegt hij er in.

Kortom, je kunt ze het wel leren denk ik maar het zal tijd nodig hebben. Andere honden bij hem zetten, op de deur kloppen en wanneer de rest blaft die goed belonen en hem natuurlijk ook een koekje geven maar dat hij ook ziet dat hun beloond worden voor het blaffen. Wanneer hij dan bijv al fanatieker wordt in zijn houding dat al heel uitbundig belonen, wanneer hij gaat piepen al goed belonen en misschien komt er dan vroeg of laat ook een blaf uit en tja dan is het natuurlijk feest ;)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 20:02

Bedankt voor je uitgebreide bericht! :) Ik laat haar van de week eventjes met rust, maar zal van het weekend weer even kijken wat mij op dat moment de beste manier lijkt om te oefenen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:06

_Cowgirl schreef:
De hond is heel erg streng opgevoed, dat merken wij al en ook best onzeker op sommige momenten. Daarom vermoeden wij dat het blaffen haar dus ook heel duidelijk is afgeleerd. Wij zouden graag willen dat ze weet dat ze mag blaffen..

Vandaar dat we op zoek zijn naar tips om haar duidelijk te maken dat blaffen bij ons niet wordt afgestraft.

geef het diertje eens tijd om eerst haarzelf terug te vinden. Vanaf daar lekker uitdagen met spelletjes, mocht er per ongeluk een blafje uitkomen, direct belonen. Dus ook altijd een beloning bij de hand hebben.

veel succes.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 20:36

Zoals ik al zij geven wij haar ook de tijd om lekker te wennen en gaat het al stukken beter dan toen ze er net was. Ik heb altijd brokjes in m'n jaszak waar wij de honden mee belonen dus dat zit wel goed! :)

Bedankt.

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:39

Mijn hondje hebben we eerst leren blaffen op de stofzuiger :Y)
Vervolgens als hij blafte als iemand binnen kwam flink belonen

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:53

Jolien87 schreef:
Het is sowieso onnatuurlijk dat een hond niet blaft, dus alleen al voor de hond zelf lijkt het me het beste als die op den duur gewoon weer lekker kan blaffen en zich zo kan uiten.

Onze hond blaft ook bijna nooit maar kan zich echt prima uiten hoor, een hond kan immers nog veel meer geluiden maken (zuchten, kreunen, piepen, grommen, snurken) en laat in haar houding ook duidelijk zien wat ze vind. Sommige honden zijn nu eenmaal geen blaffers, we hebben haar altijd alleen maar "beloont" als ze blaft, ze blaft namelijk alleen als ze hulp nodig heeft en die krijgt ze dan ook bijna altijd, zit er gewoon echt niet in (gelukkig).

Waken is imo trouwens ook iets wat er een beetje in moet zitten, als je hond een allemans vriend is dan gaat ie vreemde nu eenmaal niet weg jagen, wie weet willen ze je wel een aai geven immers :j