Konijn ineens dood, wat kan het zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:01

mystery1980 schreef:
Ik ben bang dat je te maken hebt met een niet - konijnkundige dierenarts. Informeer eens bij een konijnenopvang wat een goede arts is. Meeste dierenartsen hebben niet meer dan een basiscursus voor konijnen. Ik heb van de konijnenopvang veel goede info gehad.

Beetje voorbarige conclusie niet? Het doet helemaal niet ter zake of een konijn 24 of 12 uur zonder eten kan. Beestje heeft minder dan 12 uur voor hij dood ging nog gegeten. Konijnen zijn eigenlijk erg kwetsbare diertjes en kunnen door van alles en nog wat "zomaar" (uiterlijk) dood gaan.

Wormen, tja, het zou kunnen, ook ik heb nog nooit een konijn met wormen gehad... Veranderd de ontlasting van een konijn niet wanneer ze wormen hebben?

TS, bel anders de DA eens en vraag wat het je kost als je haar laat onderzoeken op doodsoorzaak.
Zeker omdat er meerdere konijnen bij deze in het hok zaten, lijkt het me toch vrij belangrijk om te weten te komen of je andere konijnen nu ook risico lopen.

En nee, ik was ook niet 's avonds met een konijn naar de DA gegaan, omdat ze minder at dan normaal. Zeker niet als ze die morgen nog wel normaal at, dus het heeft geen zin om je daarover te gaan opvreten TS. :)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 10:03

Dankje :)
Ik heb nu de dierenarts aan de telefoon, om te kijken of het toch nog mogelijk is te achterhalen waar ze aan dood gegaan is.

Mijn gevoel zegt namelijk dat het niet kan komen door buikpijn/niet eten, meestal heb ik dat snel door en er is bij ons ook al 10 jaar geen konijn meer daaraan overleden. Meeste worden 14 en gaan uiteindelijk dood aan stramme poten/slechte balans of zich niet meer schoon kunnen houden door stijfheid of iets van een tumor..
Vond haar dan ook niet oud met haar 6 jaar.
Laatst bijgewerkt door _suus19_ op 13-11-14 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 10:06

Bedankt voor je reactie W_Empress, doet me goed om te horen op dit moment.
Niet dat ik met de andere reacties niet blij ben hoor! Is alleen maar goed om er kritisch over na te denken, alleen het doet wel pijn als het zo net gebeurd is om dan zulke reacties te lezen
Volgens google zou ontlasting moeten veranderen door wormen, dit was bij haar niet zo. Vandaar dat ik afwachtte tot ik iets daaraan zag of opnieuw wormen zag. Wormen waren ook erg groot voor konijnen dacht ik, maar je weet het nooit, vandaar dat ik wel goed oplette.

8nnemiek

Re: Konijn ineens dood, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:52

Aw, wat sneu van je konijntje :(:)
De andere reacties ga ik even negeren, want ik weet dat er konijnen zijn die niet altijd trek hebben, en het idd 24 uur duurt voordat de darmen leeg zijn.

Konijnen zijn gewoon erg gevoelige dieren die pijn niet snel laten zien.
Ik heb deze zomer een van mijn konijntjes gevonden die ook heel zwak was en niet meer wilde eten. Ook de dierenarts kon niet met zekerheid zeggen wat het was en heeft anabole stereoiden gegeven wat wel leek te helpen, maar een week later was het konijntje toch ineens dood. Waarschijnlijk is het een hersenbloeding/infarct geweest met nog een tweede bloeding/infarct er na. Maar dat zijn van die dingen die je niet van buitenaf kan zien en ook niet te behandelen zijn helaas.
Zo kun je door bv een hartprobleem ook misselijk en zwak zijn, en zo zijn er veel meer ziektes die je van buitenaf niet ziet.
Maar wat ook nog mogelijk is dat is de temperatuur.. Het is ineens veel kouder geworden en veel dieren reageren daar heftig op. Mijn Belg heeft drie dagen lang met wat koliekklachten rondgelopen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 11:37

Bedankt voor je reactie :)
Ik hoop dat het zoiets geweest is, dan had ik er niet veel meer aan kunnen doen en dan is het ook niet besmettelijk voor de rest.

Ik heb een afspraak om 15.30 om met alle konijntjes langs de gaan (zowel de dode als de levende) en dan gaat de DA kijken of hij nog kan zien wat het geweest is en bij de rest kijken of ze gezond zijn en of ze evt. ontwormt moeten worden.
Ik ga denk ik ook de aarde uit de ren halen, tegels maken toch makkelijker schoon..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:03

Konijnen eten net als paarden zeer regelmatig tot constant. En is ook nodig om de darmen op gang te houden.

Voor mij klinkt het als haken op de kiezen een veelvoorkomend probleem. Het konijn verhongerd als het ware.

Dat een konijn 24 uur zonder eten kan is zeer zeker niet waar. Klinkt als een DA met geen konijnenverstand.

edit: Wormen zie je niet in de mest en ook vaak geen veranderde mest. Alleen als er binnen totaal geen plek is zie je wormen. Dan praat je over een erge besmetting. Ook konijnen horen met regelmaat ontwormt te worden.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:05

Het zouden inderdaad de tanden geweest kunnen zijn. Wat voor konijntje was het? Misschien kun je zelf even kijken of je iets kan zien, en anders de dierenarts wel. Succes straks!

zomon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:05

Het zou ook haar gebit kunnen zijn. Dan willen ze heel graag eten maar kan het gewoon niet omdat de tanden te lang of vergroeid zijn.

Je zou dus even in haar mond kunnen kijken of je daar ongewone tanden ziet.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 16:17

Bedankt voor het meedenken. Gebit was het niet, ook geen gas of verstopping. Het is of iets van een herseninfarct geweest of VHS. Dus moet een beetje afwachten, als de rest ook doodgaat was het VHS anders een herseninfarct of iets in die richting. Maar voor nu was de rest in blakende gezondheid. Wormen dacht hij niet, maar ik ga voor de zekerheid wel de keutels laten onderzoeken op wormen.

Autopsie was alleen mogelijk als we haar opstuurden naar Utrecht, dat zag ik niet zitten.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:02

Ik heb ook een keer zoiets gehad met een konijn. Opeens niet eten, ijskoud. Naar de da gegaan en een paar uur later was ze dood.
Ik weet niet meer precies hoe het heette maar de da zei toen dat ze een bacterie had. Die kon elk konijn krijgen en was weinig aan te doen. Het was niet 1 van de bekende konijnen ziektes.

Sterkte nog met het verlies van je konijn.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 08:34

Bij verdenking op vhs bestaat een noodvaccinatie.
Maar beter laat je je konijnen gewoon altijd op tijd enten.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 08:41

Dat raadde de DA af omdat ze dan al wel besmet waren en dus verzwakt, extra ziektekiemen erin stoppen zou dan alleen maar tot snellere verzwakking leiden.

Enten is eigen beslissing :) alle andere konijnen zijn nogsteeds gezond dus denk niet dat dat het geweest is.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:07

Enten is zeker aan te raden. Doe je niet kan het gauw te laat zijn voor 1 of meerdere konijnen.