Kat met extreem gedrag, wie herkent dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:15

franka75 schreef:
Herkenbaar mijn ene kat (overigens een poes) doet dat ook.
Eerder deed ze het naar een kitten van d'r eigen nadat hij afgespeend was. Dit heeft ze gedaan totdat hij overleed (lees het leek wel of ze letterlijk de vlag had uitgehangen).
Later is er toch weer een kitten bijgekomen (lees een klein hoopje kitten, nog geen 6 weken maar met een flinke achterstand).
En ook nu weer, ze moet echt niks van hem hebben. Ze jankt, gromt, blaast, precies als die van jouw.
Zelf nu 2 jaar later gaat het nog steeds zo.
Maar daar in tegen ligt ze dus wel heel graag tussen de honden in te slapen
haha ik zie ook echt die kat de vlag uithangen. Maar wel apart bij een eigen kitten[/quote]
Ja na het afspenen wilde ze niets maar dan ook niets van weten.
Houd gewoon niet van andere katten. Terwijl we al een kat hadden toen zij bij ons kwam, wat overigens super ging.....

Maarre nog nooit een kat de vlag zien uithangen,
Afbeelding
FF happy birthday wegdenken :=[/quote]
Omg hahahahahaha

Nachtlampje

Re: Kat met extreem gedrag, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 21:22

Fijn om te horen dat Metacam een beetje betaalbaar is, is ook nog te proberen zonder dat we helemaal bufferloos worden.

Wij willen daarnaast ook eens proberen om de kitten een paar weken ergens anders onder te brengen en kijken hoe hij dat vindt/of dat überhaupt verandering brengt.
We weten in ieder geval ook dat hij het niks vind om niet zelf te kunnen kiezen voor binnen en buiten, maar dat wij hem moeten laten en als wij weg zijn moet hij wachten
In het voorjaar verhuizen we naar een nieuwe woning waar we kattenluikjes mogen maken. Dan komt er eentje op chip, en ik denk dat dat ook héél veel gaat schelen voor hem.

Voor nu: hij had hier een schapenvacht waar hij veel op lag, deze hebben we weggehaald omdat hij vanuit daar overzicht had over de hele kamer en de kitten eigenlijk nieteens mocht langslopen, dan gromde hij al.
De afgelopen twee dagen is het redelijk stil eigenlijk, en ze zitten zelfs zo nu en dan bijna naast elkaar. Kitten mag gewoon langslopen en als hij slapen wil slaapt hij nu in een doos met een vachtje erin, zodat hij niet kan uitkijken over de hele kamer en de kitten alsnog gewoon kan rondrennen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-14 19:39

Update voor de geinteresseerden:
Luca toonde wat stijf en gaf een reactie bij aanraking op de rechterheup. Zagen we rond half 5, om 7 uur konden we terecht bij de dierenarts.
Die kon niets zien > Luca rende vrolijk rond en sprong anderhalve meter de vensterbank op.
Bij voelen vond ze in de rechterheup een ietwat pijnlijk plekje, wat een oplossende heupkom zou kunnen zijn, áls het al echt pijn tonen was.

Hij was heel timide en stil bij de dierenarts, zeer onder de indruk van alles.

We hebben hem nu voor een week op metacam om te kijken of hij zich dan beter toont. If so, dan moet er misschien een foto worden gemaakt. Wat dáár dan op volgt weten we niet.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:51

Bij het kijken van het filmpje + geluid aan waren hier ineens 4 katten vanslag :') ( terwijl ze nooit op dat soort geluiden reageren ) dus dat zegt ook wel wat...

Het is te hopen dat er voor jullie duidelijkheid gaat komen en of inderdaad de metacam wat gaat uithalen.

succes ermee

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 00:39

Ok nou hoop dat er een oorzaak gevonden kan worden.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:27

benieuwd of Metacam verschil gaat maken, TS.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 14:16

Nou, even een update. We hebben hem van dinsdag tot dinsdag op de metacam gehad. Hij kwam meer binnen om te slapen, leek soms ook een stuk milder naar Lyla en mauwde minder, maar dat was de andere dag weer net zoals eerst. Hij leek ons vooral "stoned" van de metacam en daardoor wat rustiger, niet persé omdat hij nu geen last had van pijn.

Nu hebben we hem dus weer er van af, en hij toont zich eigenlijk hetzelfde als met metacam. Geen lijn in te trekken dus 8)7
Hij mauwt/zeurt minder als voorheen. De ene keer gilt ie alles bij elkaar als we hem oppakken en even voelen of hij pijn aan geeft, de andere keer is hij gewoon not pleased en wacht hij mopperig totdat we hem weer los laten.
Hij geeft ook geen pijn meer aan in z'n heup.. Dus we weten het niet :')

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:24

Ik heb niet alles door gelezen, maar kan het niet zijn dat de kat ergens een wondje heeft die al wel gesloten is dmv een korst? Dat gedrag wat jou kat vertoont heeft de onze namelijk ook gedaan. Uiteindelijk zijn we er mee naar de da gegaan en daar bleek dat hij een ontsteking had onder de herstellende wond. Dat hij een korstje had wisten we wel maar wij gingen ervan uit dat het goed genas doordat er al een korst op zat.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 14:30

Nope (helaas) hij is helemaal nagekeken. Vacht is brandschoon, hij glanst, tanden zijn super, ogen en neus enzovoorts.

Ik kijk ze zelf ook vaak na op wondjes.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:37

He altijd vervelend als je katten niet gewoon lekker kunnen ' relaxen' en hangen naast elkaar.
Misschien niet de oplossing maar wat misschien kan bijdragen is feliway.
Deze kan ik spray, maar ook in zo' n apparaat wat je in het stopcontact kan doen.
http://www.feliway.com/nl
Ik lees dat je in April gaat verhuizen naar grotere ruimte, ik denk dat ze dan beide in een vreemde omgeving zijn. Dan is de oudste al minder de baas en kan minder domineren. Mijn advies zou zijn om nu zolang ze in kleine ruimte zijn feliway in het stopcontact te kopen. En eerste maand in je nieuwe huis ook te doen zodat ze relaxed kunnen wennen.
Bij ons thuis (ik had mijn kat mee vanuit mijn huis en ouders hadden al 2 broers) heeft het geholpen om de spanning iets te temperen. We hebben af en toe nog steeds mot binnen en stille oorlogen. Maar niet meer de haren in de rondte en gejank.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:50

Ik heb niet alles gelezen maar overlaatst ook een topic geopend over een boze kater.
Wat is eruit gekomen: Artrose aan de rug. Waardoor hij zich angstig tegenover andere katten begon te gedragen. Volgens mijn DA is dit typisch. Katten met pijn worden psychisch gestoord, laat het ons zo noemen...
Hij weet dat hij geen confrontatie meer aan kan wegens zijn pijnlijke rug. Dus hij zet al vooraf een grote mond op. Maar de andere katten nemen hem al niet meer serieus. Dus hij wordt steeds maar angstiger en angstiger.
Oplossing feliway (zoals hierboven) en metacam geven als hij teveel pijn heeft. En hopen dat de artrosewervels aan elkaar groeien.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 14:52

Ik heb hier een langharige blauwe rus (Nebelung). De gemiddelde blauwe rus is erg op zichzelf naar andere katten toe en houdt niet van verandering en drukte. Als ik je filmpje zo zie, denk ik ook dat je kat erg ongelukkig is over die ""indringer"". Naar buiten laten is dan wel afleiding, maar waarschijnlijk door buurtkatten moet hij daar territorium delen. En juist in zijn eigen territorium, binnenshuis, zit die "'indringer"'.

In de loop der jaren heb ik er ook wat katten bij gekregen. Elke keer was mijn Nebelung van slag. Helaas ook periodes met in huis plassen, het liefst op onze kleren = territorium claimen, ""mijn Baasje"". Het duurde soms weken en soms maanden, maar het is steeds wel goed gekomen. De Nebelung zoekt de anderen niet op, maar het plassen, grommen en piepen is over. Dus geduld hebben en ze de ruimte geven, zoals je al zegt, je verhuizing, zal vast een verbetering geven.

Ik maak er wel werk van om de Nebelung dagelijks even quality-time te geven. Lekker bij mij liggen en kroelen.

Metacam wil je niet te lang hoeven geven, is erg belastend voor de maag. Mijn kat werd er kotsmisselijk van, veel overgeven en was eigenlijk beter af zonder.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:03

Ook dat naar buiten willen (heeft mijn kater ook) is typisch. Hij wil een plek opzoeken waar hij ongestoord is. Omdat telkens hij moet bewegen pijn heeft. Hij is daardoor ook territoriaal geworden over 'zijn buiten'.
Dat plekje kiezen kon evengoed 'mijn binnen' geworden zijn. Maar bij hem is het dus 'zijn buiten' geworden.
Neen wij mogen de metacam geven naargelang we zelf willen. Dus bijvoorbeeld hij heeft een moeilijke dag, hups metacam erin. We moeten dit niet dagelijks geven.
De feliway is bij ons besteld. We hadden wel een spray en dat werkte maar was moeilijk overal te spuiten en we wisten ook niet goed hoe lang het effect had. Dus nu gaan we voor de stopcontact variant gaan.
edit: mijn kater is een gewone huis tuin keuken: felix vulgaris ;-)
Laatst bijgewerkt door ChocooPrins op 05-12-14 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:03

Isaboy schreef:
Bij het kijken van het filmpje + geluid aan waren hier ineens 4 katten vanslag :') ( terwijl ze nooit op dat soort geluiden reageren ) dus dat zegt ook wel wat...

Hier precies hetzelfde met mijn poes die ligt te slapen naast me. Reageert nooit op andere kattengeluiden, maar kerk nu gelijk op en om haar heen! Apart ....

Ik zou ook zeggen: pijn. Zeker als het met metacam minder is.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 16:30

Even een update; hij lijkt beter als ooit. Hij wil niet meer 20 van de 24 uur per dag naar buiten, vanmiddag toen we thuiskwamen van de stad deed ik de deur voor hem open en wilde hij zelfs niet! (nog niet eerder gebeurd). 8)7
Hij ligt nu ook al de hele middag heerlijk te slapen en te wassen op zijn schapenvachtje.

Ook geen overmatig geblaas en gekrijs naar Lyla meer. Hij vind het nog steeds niet prettig als ze dicht in de buurt komt en dan blaast hij. Maar he, dat is prima. Zolang hij haar maar niet achterna zit.

Eergister was hij echter juist verschrikkelijk toen hij binnenkwam, keihard krijsen en hij sloeg zelfs naar me. Hij is echter te lief en te voorzichtig om je pijn te doen, hij slaat dus ook met z'n nageltjes ingetrokken B-)

We hebben feliway verdamper besteld om te kijken of dat wat verschil maakt in zijn schommelingen.
Vandaag ook nog even met de dierenarts overleggen wat zij er van denkt.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 16:41

Toch klinkt dit als een diep ongelukkige kat, het geluid wat hij maakt is echt een van ongemak, en niet een klein beetje ook. Die van mij hebben dat wel eens een enkel keertje als ze willen dat de ander uit de buurt blijft of wanneer ie te ruw aan het spelen is, maar dit is echt niet goed en heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met je kitten. Ik zou in dit geval dus ook aanraden om je kitten weg te doen. Als ze lichamelijk ergens last van hebben dan heb je meestal bijverschijnselen als haaruitval en vermageren (dat kunnen ze ook wel van stress hebben, maar als ze lichamelijk niet lekker zijn dan heb je dat sowieso), dus ik zou het niet zozeer in de lichamelijke sfeer zoeken :n.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 17:13

@hyppolyte, ik weet natuurlijk niet hoezeer je alles hebt gelezen, maar het deel waar hij Lyla -de kitten- lastigvalt en andersom is vergeleken met de rest een heel klein punt.
Hij vertoon(t/de) dat mauwgedrag voornamelijk uit het niets of omdat hij naar buiten wilde.
Daarnaast voelt de kitten zich ook niet bedreigd door hem.

Zoals je nu ook kan lezen gaat het ook goed tussen hem en Lyla de laatste tijd, er wordt niet meer gekrijst en hij gaat haar ook niet achterna gelukkig :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 17:29

Ik heb het verder doorgelezen hoor, maar je zegt ook dat ie van de week nog uit zijn stekker ging, dan gaat het dus nog niet echt heel erg goed lijkt me. Ik weet wat voor effect het kan hebben als 2 katten niet met elkaar voegen :n.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 18:03

Alleen was dat dus totaal niet naar de kitten toe, maar naar mij toen ik hem even bevoelde/de deur/naar het niets. Kitten was nergens te bekennen want die lag te slapen in de andere kamer.
Tussen hem en de kitten gaat het de laatste twee weken juist goed. Zij mag gewoon haar ding doen, alleen niet op hem springen, dat waardeert hij niet maar dat mag ook.

Waar alleen dat gemauw en gezeur dan toch vandaan komt is nog steeds niet echt duidelijk, al vermoeden we meer en meer dat het van stress van de katten buiten komt, wat de dierenarts ook al opperde.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 19:29

Update; tamtadadadaaaam.....

Er kwamen opeens allemaal politie en brandweer en ambulance enzovoorts voor de deur. Bleek een terras in de fik te staan in het complex waar ik woon, het was gelukkig al weer bijna uit tegen de tijd dat de brandweer (3 wagens!) er was.
Ik sprak even met iemand die in haar shirtje buiten stond, om aan te bieden dat ze welkom was bij ons als ze lang moest wachten in de kou.

Ik had Lyla in mijn armen en zij dacht eerst dat dat Luca was;
Zij laat hem namelijk sinds een paar maanden dagelijks binnen om bij haar op de bank te slapen *\o/* ............. -O-
Ik heb het haar gelijk gevraagd of ze hem niet meer binnen wil laten, en ga ook even op de facebook van het complex een bericht zetten.

Welja, niet zo gek dus dat hij zich vreemd gedraagt. Hij eet waarschijnlijk ook voedsel daar. Geen idee wat, wij hebben het best luxe voor bewoners van een studentencomplex waardoor we ons wat duurder voer kunnen veroorloven - zorgvuldig uitgekozen op de behoeftes van onze katten - en geen idee wat hij nu naar binnen hapt buiten de deur.

Zij heeft namelijk ook een kat, een rood, olijk dier waar ik Luca soms mee zie spelen.

Naast dat ík het zelf niet fijn vind dat dit gebeurt, ben ik ook een beetje verontwaardigd.
Ze wíst dat wij de eigenaren van Luca waren en is niet even komen vertellen of vragen of het oke is dat zij onze kat bij haar binnenlaat en dat hij hele middagen bij haar op de bank slaapt.
Dat is toch raar?! 8)7