Ik werk full-time, is het realistisch om te verwachten dat een kat alleen thuis is van 7.45 tot 17.30?
Ja is wel realistisch, mits je er 2 hebt. Ik werk zelf ook fulltime. Ben van 7.30 tot 18.30 weg. Niks aan het handje. Ze komen ook niet buiten en ik woon op 45m2. Wel heb ik ervoor gezorgd dat er veel speeldingen zijn. Heb 2 krabpalen (waarvan 1 tot het plafond), een krabton en onwijs veel speeltjes.
Kitten of volwassen kat? Ik kan geen weken vrij nemen om de kat op te voeden, maar rond kerst ben ik bijvoorbeeld wel 2 weken vrij. Is een kitten dan een optie of kan ik beter voor een volwassen kat gaan?
Maakt niet zoveel uit, zelf zou ik voor 2 kittens gaan. Die wennen veel sneller aan het feit dat jij veel van huis bent.
1 of 2? Ik lees wisselende dingen; mensen die zeggen dat een kat alleen zielig is, mensen die zeggen dat een kat een solitair beest is en prima alleen kan.
Omdat je dus zoveel weg bent zou ik voor 2 gaan.
Kater of poes? Ik zit niet te wachten op een sproeiende kater (bah), maar een krolse poes lijkt me ook niet tof. Wat is wijsheid?
Beide maakt niet uit. Zou er altijd voor kiezen om ze te castreren/steriliseren als ze een half jaar oud zijn. Geen sproeiende katers en krolse poezen dus.
Mijn huis staat vol met nieuwe meubels en zou het vrij jammer vinden als alles als krabpaal wordt gebruikt. Kan ik verwachten dat als ik een kat in huis neem gedag kan zeggen tegen al mijn meubels (bank, eetkamerstoelen, tapijt)? Of is e.e.a. wel te ondervangen met een goede krabpaal?
Ligt enorm aan de kat. je moet ze in ieder geval wel de mogelijkheid geven! Dus een goede grote krabpaal is echt wel een vereiste. Mijn meubels zien er nog goed uit.
Moet ik mijn balkon afschermen? Ik woon 4 hoog en heb een eigen balkon. Ik mag officieel niks aan het balkon maken aan afscherming wat van buitenaf te zien is. Een net zou dus niet mogen, ik kan enkel zorgen dat hij/zij niet onder de railing door kan (ong. 1.30m hoog)
Dat moet je zelf weten. Ik zou het wel doen. Ik heb zelf geen balkon.
Maar als ik het raam open heb staan gaat er een rolhor naar beneden. Vergeet ik die, kijken ze over het randje. Beide katten zijn al naar beneden gevallen... Ik woon gelukkig maar op 1 hoog.
Moeten binnenkatten ook entingen/ontworming/vlooienspul etc. hebben?
Entingen doe ik zelf wel. Je weet nooit wat je zelf meeneemt. Kattenziekte komt gelukkig weinig voor, maar bestaat nog wel. Dit is dodelijk. Ontwormen doe ik 3 keer per jaar. En in het seizoen ontvlooi ik ze ook.
Hoeveel kattenbakken zijn nodig? Ik lees wisselende dingen; mensen die zeggen dat 1 bak voor 1 kat voldoende is en mensen die 2 bakken het minimum vinden.
Ik heb 2 katten en ook 2 bakken. Dat gaat prima.