Hond hier laten komen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 08:24

Ik had ooit een spanjaard met hetzelfde probleem, hij liep los met een lang touw achter hem aan. Als ik riep wachten kan je ook een ander woord voor gebruiken, en hij liep gewoon door dan riep ik weer wachten en stapte op het touw. Dat heb ik een tijd volgehouden en het werkte goed. Hij wilde nooit komen want hij wilde los lopen, en soms liet ik hem als beloning ver voor me uit lopen.

Douce

Re: Hond hier laten komen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 09:20

Wat ik altijd doe als ik m'n hond roep is keihard wegrennen. Dan komt hij achter je aan. Als ik 'm roep en blijf staan vindt hij dat maar raar, want hij is toch al in de buurt?

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 10:12

Commando wachten kent hij ook en luistert hij eigenlijk ook redelijk goed naar. Wel vaak tot een punt dat hij (helaas) vindt dat hij wel weer genoeg in de buurt is.

Aan de lange lijn tijdens kleine rondjes wandelen het hier komen gaat opzich goed. Het lastig bij hem is alleen, als jij iets 3x achter elkaar doet ( niet meteen achter elkaar maar in dezelfde wandeling) hij het al niet meer boeiend vindt. Hetzelfde als verstoppertje spelen in het bos. Eerst kwam hij echt naar je toe gerend en kwam bij je staan. Nu komt hij alleen nog maar gerend en zoekt je wel, maar zodra hij je ziet rent hij soort van half voorbij van 'Hey ik heb je gevonden, ik ga weer door'. Hij snapt nu hoe dat verstoppertje spelen zit en vindt het gewoon niet meer nodig om echt bij ons te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:25

Je zegt dat er waarschijnlijk windhond bij in zit? (Hazewind bestaat niet) en dat hij uit Spanje komt, dat kan een deel verklaren, windhonden staan er niet om bekend dat ze goed los kunnen lopen en het zijn nou eenmaal honden met een eigen karakter die soms schijt aan de baas hebben als ze ergens geen zin in hebben, niet alle windhonden zijn zo maar over het algemeen is het wel zo dat als ze ergens geen zin in hebben dat ze het dan gewoon niet doen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:33

Heb je wel eens getraind met honger (bij de hond dan :P ). In eer periode dat onze hond er schijt aan had, kon hij zijn maaltijden verdienen. Het deed niet alles, maar wel veel. Hij was in ieder geval geneigd om commando's meer op te volgen. Het kost wel meer tijd, want je moet hem dan wel zo veel kansen geven dat hij aan zijn dagportie kan komen.

Overigens werkt bij ons Wachten/Blijf nog altijd beter dan Hier. Want bewust van het leuke weggaan is voor hem lastiger dan op de plaats blijven. Zeker als er een 10m-lijn aan ligt, kan je dan rustig op de lijn gaan staan, deze oppakken en dan rustig naar hem toelopen en belonen (tijdens het er naartoe lopen al verbaal belonen). Als hij het commando afbreekt terwijl je de lijn al hebt, verbaal corrigeren en opnieuw laten Wachten. Even afstand nemen, terug naar hem toelopen en dan alsnog belonen als hij blijft zitten. Probeer een commando altijd positief af te sluiten.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:33

Hier ook een Spanjaard met hetzelfde probleem, de oplossing heb ik helaas nog niet gevonden.
Dus ik volg je topic ook even voor tips :)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:35

Douce schreef:
Wat ik altijd doe als ik m'n hond roep is keihard wegrennen. Dan komt hij achter je aan. Als ik 'm roep en blijf staan vindt hij dat maar raar, want hij is toch al in de buurt?

Wauw.. Dus elke wandeling dat hij losloopt en moet komen, zet jij het op een rennen?
Dat is toch krom?
Dan had die van mij pech gehad, maar als het echt elke keer zo moet kwam hij mooi niet meer los.

Balen TS, dat hij echt ''schijt'' heeft aan jullie als hij losloopt.
Blijkbaar is hij slim genoeg dat hij wel weet dat je echt niet zonder hem weg gaat, dus dan kan hij ook wel wachten met naar je toe komen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:41

Wat ik doe als mijn hond niet direct komt.
Ik roep max 2x zijn naam. Komt die niet? Dan wandel ik gewoon even een andere kant uit terwijl ik naar hem kijk. Binnen de minuut staat mijn hond naast me omdat hij toch niet alleen achter wil blijven. Ik beloon hem dan uitbundig 3n dan mag hij weer voor mij op. Dan loopt hij meestal minder ver en komt hij vaker een paar meter terug naar mij.
ik moest maar weer eens weglopen he.
Natuurlijk, mijn is geen asielhond, en weet ook niet of jouw hond op straat heeft geleefd als pup. Maar je kan het wel proberen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:55

Ik gebruik een fluitje.Ik heb eerst thuis geleerd fluitje=snoepje .Een tig keer achter elkaar.Dan aan de lange lijn fluitje=snoepje.
Wij hebben meerdere honden dus 1 keer fluiten om de hele bende bij je te hebben is wel zo simpel.
Het is een beetje het pavlov effect wat je er in traint.
Het is heel grappig om te zien soms,mijn herder loopt in volle spurt vooruit en 1 fluitje ze draait haaks om en staat voor je neus.Snoepje is dan natuurlijk wel een vereiste.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 10:57

Cyella schreef:
Probleem is denk ik niet dat de hond de recall niet genoeg kent, maar dat de hond snel afgeleid is: de hond heeft te weinig focus op het baasje.

Dit gebeurd vooral bij nieuwsgierige honden met een hoge 'prey drive'. Deze honden houden van onvoorspelbaar en spelletjes, dan moet je daar op in spelen ;)

Mijn herdershond was precies hetzelfde, 'hier komen' kon hij als de beste tijdens de training en dan ook met afleidingen als andere honden erbij. Geen probleem! Maar dat kwam omdat zijn focus dan al bij míj lag, niet bij de omgeving. Zoals bij een normale wandeling. De hond was 'in zijn eigen wereldje' met allemaal geurtjes bezig, en had geen oog meer voor mij.

Wat doe je tijdens de training? Veel van de hond vragen, zijn aandacht erbij houden, interactie. Verwerk dat in je wandeling, jij wordt onvoorspelbaar. Zoals het eerder genoemde spel; verdwijn opeens achter een boom, maar doe dat vooral als de hond niet oplet! Ren opeens de andere kant op. Verstop lekkere dingen onder bijvoorbeeld blaadjes nu en laat hem speuren. Wijs het aan en laat hem bezig zijn SAMEN met jou!

Trainen en hierkomen moet een spel worden, een onderdeel van de wandeling. Doe dit in het begin heel actief(heel vermoeiend!) maar bouw langzaam af. De focus is dan ondertussen zo geconditioneerd dat je hem zo kan wegroepen bij afleidingen.

[ Video ]

Dit vind ik altijd een leuke, deze deed ik ook enorm veel met mijn hond. Hij werd er echt fel op! Uiteindelijk had hij zo'n focus op me dat als ik met mijn voet over de grond schraapte(Hij dacht dat ik iets ging doen), dat hij al naast me stond. Gebruik je fantasie! Roep je hond hier, laat hem gaan. Je geeft hem dus de vrijheid om zich te richten op zijn omgeving. Op het moment dat je ziet dat hij zich op zijn eigen wereldje gaat richten(Vaak dribbelen ze dan met hun neus naar de grond), roep je hem weer. Beloon hem uitbundig met een hoge toon en gekke arm bewegingen. En doe weer precies hetzelfde! Laat hem weer een tijdje gaan en verstop je achter bomen en herhaal.

Verder kan je oefeningen als 'focus' aanleren waarbij een hond oogcontact moet maken. Beloon verder (zoals in bovenstaand filmpje uitgelegd) ALLES waarbij hij aandacht op jou legt. Vaak merk je dat niet eens als je er niet op let: een oor dat naar je toe draait is voor een hond jou AANDACHT geven. Hij heeft op dat kleine moment al zijn focus op jou. Dáár moet je gebruik van maken.

Ik hoop dat je zo een beetje een idee hebt gekregen van wat je allemaal kan doen. Doe lekker gek met je hond! Hij zal uitgeput(En jij ook!) terugkomen van een zéér actieve wandeling.

Deze! Bij ons teefje werkt het super.
Onze reu trekt nog te vaak zn eigen plan >;) wat is die eigenwijs zeg.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:15

Froukje1993 schreef:
Douce schreef:

Wauw.. Dus elke wandeling dat hij losloopt en moet komen, zet jij het op een rennen?
Dat is toch krom?
Dan had die van mij pech gehad, maar als het echt elke keer zo moet kwam hij mooi niet meer los.

Balen TS, dat hij echt ''schijt'' heeft aan jullie als hij losloopt.
Blijkbaar is hij slim genoeg dat hij wel weet dat je echt niet zonder hem weg gaat, dus dan kan hij ook wel wachten met naar je toe komen.

Het is nog een puppy. Op puppycursus wordt het zo geleerd en wanneer je ons ziet als een roedel, is het nog volledig natuurlijk gedrag ook. Het gaat steeds beter maar om te oefenen is dit zeker geen slechte manier.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:17

Heb je een foto van het hondje? Waar komt deze vandaan?

Reden waarom ik dit vraag is, indien het hondje een Podencomix is en dus een halfwindhondachtige dan zullen ze nooit absoluut gehoorzaam zijn, of je moet wel iets heeeeeeel lekkers meenemen (kip, frikandel, runderknakworst etc.) en hopen dat er geen kat, vogel, konijn, vlinder, blaadje, grasprietje, mugje is die voor afleiding zorgt :P

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:23

De hond bij mama heeft ook moeite met terug komen als ze los loopt. Naar mij luistert ze nog redelijk, maar naar mama nauwelijks.
Wat ik bij haar gemerkt heb is dat wanneer ik haar een commando geef, 'zit', ze dan blijft zitten tot ik bij haar ben en haar zo aan kan lijnen. Ook roep ik haar zo min mogelijk, als het echt nodig is en af en toe voor een aai. Om eten/snoepjes geeft ze, buiten, helemaal niets. Die neemt ze aan en laat het vallen.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:25

Kennen jullie de "Olleke bolleke" methode niet?

De meesten mensen graaien direct naar de halsband als de hond dichterbij komt en dit is iets wat je absoluut niet moet doen. De truc is om 2 koekjes/worstjes te nemen, 1 in linker hand de ander in rechter hand die je dan in de holte van je linker elleboog houdt. Hierbij zit je dus op halshoogte van de hond, op je hurken. Als de hond het eerste koekje/worstje op heeft gaat hij voor de tweede en komt hij dus over jouw linker hand. Met die hand kun je dan rustig de halsband pakken terwijl de hond het koekje/worstje op eet uit je rechter hand die in die elleboogholte zit.

uh... is dit te begrijpen zo? :P

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 12:38

Dees ohja dat klopt, nou om precies te zijn staat er in zijn paspoort Cretan Hunting mix. Hij komt niet uit Spanje (dat was een andere hond) maar uit Kreta. Het is niet zo dat ik het perse een windhond vindt, dit zijn vooral andere mensen die het roepen :D Wat ik wel weet is dat hij razendsnel is en het uithoudingsvermogen van een beer heeft :))

Mizora trainen doen we eigenlijk altijd met honger :D het is een kleine vreetzak die veel voor eten doet. Maar waarom zou je eten van je baasje aan nemen als er in het bos of welke andere plek dan ook 100 lekkere dingen zijn? :')

Mijn hond heeft inderdaad op straat geleefd als pup (gelukkig niet lang, met 4 maanden zat hij al bij ons). Op het begin bleef hij ook meer bij ons, toen hij nog bang en onzeker was. Bovendien hebben we hem de eerste 2 maanden sowieso niet los gelaten vanwege het weglopen.

Beatje, gebruik jij echt een honden fluitje of fluit je op je eigen kracht? Ik kan zelf totaal niet fluiten, en dat is heel zacht maar een gewoon fluitje kan natuurlijk wel.

Slimme tip Lontje, dat ga ik zeer zeker gebruiken!

En hier de foto's van mijn eigenwijze ratje,
Afbeelding

Afbeelding

http://i63.photobucket.com/albums/h130/ ... ysftcr.jpg

Het klopt trouwens dat hij geen staart heeft, geen idee hoe dat komt.

Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:51

Wat een schatje!!!!! Ik zou "olleke bolleke" echt gaan proberen en dan niet met trainingskoekjes maar echt iets van worst. Ik zou dit ook gebruiken als je naar het bos gaat en verder niet. Dus echt voor "speciale gelegenheden". Dit onthouden ze namelijk.

Het over de hond heen hangen met aanlijnen vind 99% van de honden heel erg vervelend. Velen daarvan reageren wel maar laten weinig merken omdat ze weten hoe of wat maar een klein deel vind dit zo vervelend dat ze afstand gaan houden met hierkomen. Door die truc te gebruiken voorkom je dat je over je hond heen hangt, je voorkomt het graaien naar de halsband wat door de hond vaak als heel vervelend wordt ervaren en zonder al te veel stress en moeite heb je hem dan aangelijnd.

Bij veel rescues helpt de reguliere truc van zelf verstoppen of andere kant op lopen niet of nauwelijks.... helaas. Zelf heb ik 2 podenco's en veel gedaan voor stichtingen en zelf ook honden opgevangen. Door blessure kan dat laatste helaas voorlopig niet meer.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:51

Hij heeft wel het hoofd van een podenco. Als je googlet naar kruising podenco vind je al meteen hondjes die op de jouwe lijken.
Maak je over de staart ook geen zorgen, mijn nonkel zijn oudste border collie is zonder staart geboren. Grote kans dat jouw hondje ook zo geboren is.

Wat lontje hierboven zegt klopt ook 100%. Mijn poedeltje lijn ik daarom nooit direct aan. Als hij naar me toe gekomen is knuffel ik hem en kriebel hem op zijn buikje omdat hij dan meestal op zijn rug gaat liggen als ik hem geroepen heb. Dan zeg ik zit en lijn ik hem rustig aan. Met als beloning ook nog eens een flinke knuffel voor ik rechtsta en verder wandel.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 12-11-14 12:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 12:54

Echt Podenco zie ik er niet in terug. In Italië etc komt wel van oorsprong de Pharao hond voor die heel veel op de Podenco lijkt (of andersom tis maar net hoe je het bekijkt :P ) De houding van de oren doet mij denken aan een Galgo maar die vind je op Kreta niet.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 15:59

Ik ben begonnen met een jachtfluitje ,nu fluit ik gewoon.Ik kan goed fluiten :-)

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 16:42

Het ras wat in zijn paspoort staat (waarvan ze dus zeggen dat hij een kruising is) ziet er zo uit:
https://www.google.nl/search?q=Kritikos ... +Lagonikos
daar lijkt hij heel erg op alleen heeft hij meer de kleur van de Hellenikos Ichnilatis
https://www.google.nl/search?q=cretan+h ... s&imgdii=_

Waaruit ik sowieso kan concluderen dat het een jacht hond is ( :+ ). Vind zelf ook dat hij een niet spits genoeg hoofd heeft, en totaal andere oren om een podenco te zijn. En dat klopt ook want die vindt je niet op Kreta.

Lontje, ik probeer al speciale gelegenheids beloningen te maken. Maar ik weet gewoon niet meer wat. Hij geeft eigenlijk niets om kaas of kipstrips, frikandel was ook niet dat hij daar een gat voor in de lucht sprong. Iemand tips? En blijven die wel speciaal genoeg als ze steeds mee gaan naar het bos, op de training moet ik ook om de zoveel tijd wisselen van beloning omdat hij het anders niet spannend meer vind. Je zegt dat het verstoppen etc niet helpt, wat hielp uit jouw ervaring dan wel?

Ik wil ook erg graag hem niet meteen vastpakken en aanlijnen. Op het begin vond hij dit ook totaal niet prettig en schoot hij weg met het aanlijnen. Daar hebben we toen op geoefend en dat ging goed. Nu gaat het dus met het hier komen etc. slechter maar ook met het als hij hier is dan pakken. Hij bedenkt dan dat het pakken een spelletje is en rent dan weg. Of grist snel het koekje uit je handen en rent weg. Maar ik ga het op die manier zeker proberen. Ik wil alleen niet dat hij wel zijn beloning krijgt voor niets doen :Y)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:49

Als hij het koekje zo uit je hand grist is eht misschien ook een optie om je hand gesloten te houden en te wachten tot hij kalm is (gaat zitten bv.)?
Ik denk dat hij op die manier ook makkelijker aangelijnd kan worden omdat hij dan al meer focus moet zetten op jouw hand en even niet aan spelen kan denken.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:07

Even een andere invalshoek. Wat als je het snoepje/ de beloning weg gooit? Dan moet hij even zoeken en kan je eventueel een 2de snoepje erbij gooien. De meeste honden hebben dan snel genoeg door dat de baas letterlijk jackpot is... in de vorm van lekkers krijgen.

Doe je thuis ook aan mentale uitdaging? Misschien helpt het als je je hond eerst mentaal moe maakt en dan pas wandelen. Vaak, ik typ bewust vaak, is de ergste looplust incl de nood aan crossen en spelen dan (gedeeltelijk) weg.
Voor een super slimme labradoedel die hier woont helpt het. De hond loopt alleen aan de lijn doordat ie anders weg is. Dus nu doen we eerst 10-15min aan hersenwerk/ speuren en dan pas mag de riem eraf.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 17:13

Over mentaal moe maken heb ik eerder een topic geopend, maar toen kreeg ik de tips dat de hond juist moest leren rustig te zijn binnen. En ik hem niet nog meer moest uitdagen etc. (dit omdat hij nog wel eens ongedurig en verveeld kan zijn. Niet dat hij geen speelgoed heeft of dat wij nooit met hem wandelen. Maar hij is dus erg snel verveeld.)
Maar ik zag laatst wel een heel leuk idee om een fles op te hangen en daar brokjes in te doen. Zoiets wil ik graag voor hem gaan maken.
Wat voor hersenwerk doe jij nog meer?

Hand gesloten is een goede tip, ben alleen bang dat hij dan binnen no time weer weg is omdat hij het koekje dan niet meer ziet en ergens anders dingen gaat zoeken. Maar ik ga het meenemen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:33

Onze hond vergeet je ook wel eens als ze losloopt, ze doet het aanzienlijk beter als je haar tijdens het loslaten in eerste instantie erg bezig houdt. Dus met een spelletje of door haar al direct te vragen een oefening te doen. Om haar hier komen aan te leren gebruikte wij altijd een oefening waarbij je je hond eigenlijk een rondje laat rennen om jouw heen, je roept hem beloont hem met je stem en gooit een snoepje weg, zodra die dat snoepje in zijn bek heeft roep je hem weer. Dus in eerste instantie gewoon van de hond afblijven.
Onze hond draagt trouwens ook een tuig en daarmee hebben we nooit het probleem dat ze het vervelend zit dat je aan de nek zit bovendien staat het "handvat" heel makkelijk iets boven de rug uit en heb je een onwillige hond vaak ook wat makkelijker vast dan met een halsband.

Voor onze hond maakt het trouwens ook enorm uit of ze ver van huis is. Vlakbij huis doet ze veel sneller haar eigen ding omdat ze daar de weg weet en totaal niet bang is om ons kwijt te raken. Rij je even 10 min met de auto (of de fietskar) dan houdt ze je ineens strak in de gaten.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 17:44

Ohh, wat zonde dat je toen zulk advies kreeg :( Met een ongedurige hond kan je vooral spelletjes doen die te maken hebben met impulscontrole. Dat je hond pas wat mag zal hij/zij rustig zit bijvoorbeeld. En eigenlijk is dat ook de start van hersenwerk.

Begin met maximaal 10min puzzelen, liever korter omdat de hond nu zelf moet nadenken ipv dat de baas het vertelt. Als JIJ vindt dat het te ruig gaat, stop het spel. Je hond moet leren om zijn enthousiasme te beheersen en die energie om te zetten in denkwerk.

Je hebt verschillende soorten hersenwerk, beheerst of lompheid ten top.
- Beheerst: De hond mag alleen zijn neus gebruiken, gebruik van poten is uit den boze. Waar je bijvoorbeeld mee kan beginnen is de beroemde snuffelmat. De mat bestaat uit stroken fleece waar tussen de brokjes verstopt zijn. Je kan er zelfs voor kiezen om je hond liggend te laten puzzelen (is wel een tandje moeilijker). Een ander berucht spelletje is balletje- balletje, bekertjes op de kop en schuiven maar om daarna opzoek te gaan naar het verstopte brokje. Gebruikt hij zijn poot?= spelletje afbreken.
Spelletjes:
- Doek/ strandmatje oprollen met brokjes
- Snuffelmat
- Balletje- balletje
- speeltje in huis verstoppen
- Brokjes verstoppen in een (auto/ fiets)band
- Eierdoos vullen met krantensnippers en daar tussen brokjes
- Muffinvorm/ ijsblokjeshouder vullen met snoepjes en afsluiten met ballen
- Ballenbak met inhoud en daar snoepjes tussen strooien
- Washandjes/ doekjes met voer oprollen en in een wc rol stoppen
- Schoenendoos vullen met krantensnipper en voer of vullen met wc rollen en in sommige rolletjes een brokje :D
- Enz...

- Lomp: je hond mag alle middelen gebruiken (mét beleid!!!) om het brokje te bemachtigen. Eigenlijk het betere gooi en smijtwerk voor honden ;)
Spelletjes:
- Voerbal
- Kong satelite
- Kong wobbler
- Fles vullen met brokjes
- Brokjes invriezen en laat de hond maar puzzelen
- Flessen/ bakjes aan elkaar rijgen en vullen met lekkers

Via facebook kan je ook pagina's vinden met tips en tricks voor meer hersenwerk ideeën.