Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
). In eer periode dat onze hond er schijt aan had, kon hij zijn maaltijden verdienen. Het deed niet alles, maar wel veel. Hij was in ieder geval geneigd om commando's meer op te volgen. Het kost wel meer tijd, want je moet hem dan wel zo veel kansen geven dat hij aan zijn dagportie kan komen.Douce schreef:Wat ik altijd doe als ik m'n hond roep is keihard wegrennen. Dan komt hij achter je aan. Als ik 'm roep en blijf staan vindt hij dat maar raar, want hij is toch al in de buurt?
Cyella schreef:Probleem is denk ik niet dat de hond de recall niet genoeg kent, maar dat de hond snel afgeleid is: de hond heeft te weinig focus op het baasje.
Dit gebeurd vooral bij nieuwsgierige honden met een hoge 'prey drive'. Deze honden houden van onvoorspelbaar en spelletjes, dan moet je daar op in spelen
Mijn herdershond was precies hetzelfde, 'hier komen' kon hij als de beste tijdens de training en dan ook met afleidingen als andere honden erbij. Geen probleem! Maar dat kwam omdat zijn focus dan al bij míj lag, niet bij de omgeving. Zoals bij een normale wandeling. De hond was 'in zijn eigen wereldje' met allemaal geurtjes bezig, en had geen oog meer voor mij.
Wat doe je tijdens de training? Veel van de hond vragen, zijn aandacht erbij houden, interactie. Verwerk dat in je wandeling, jij wordt onvoorspelbaar. Zoals het eerder genoemde spel; verdwijn opeens achter een boom, maar doe dat vooral als de hond niet oplet! Ren opeens de andere kant op. Verstop lekkere dingen onder bijvoorbeeld blaadjes nu en laat hem speuren. Wijs het aan en laat hem bezig zijn SAMEN met jou!
Trainen en hierkomen moet een spel worden, een onderdeel van de wandeling. Doe dit in het begin heel actief(heel vermoeiend!) maar bouw langzaam af. De focus is dan ondertussen zo geconditioneerd dat je hem zo kan wegroepen bij afleidingen.
[ Video ]
Dit vind ik altijd een leuke, deze deed ik ook enorm veel met mijn hond. Hij werd er echt fel op! Uiteindelijk had hij zo'n focus op me dat als ik met mijn voet over de grond schraapte(Hij dacht dat ik iets ging doen), dat hij al naast me stond. Gebruik je fantasie! Roep je hond hier, laat hem gaan. Je geeft hem dus de vrijheid om zich te richten op zijn omgeving. Op het moment dat je ziet dat hij zich op zijn eigen wereldje gaat richten(Vaak dribbelen ze dan met hun neus naar de grond), roep je hem weer. Beloon hem uitbundig met een hoge toon en gekke arm bewegingen. En doe weer precies hetzelfde! Laat hem weer een tijdje gaan en verstop je achter bomen en herhaal.
Verder kan je oefeningen als 'focus' aanleren waarbij een hond oogcontact moet maken. Beloon verder (zoals in bovenstaand filmpje uitgelegd) ALLES waarbij hij aandacht op jou legt. Vaak merk je dat niet eens als je er niet op let: een oor dat naar je toe draait is voor een hond jou AANDACHT geven. Hij heeft op dat kleine moment al zijn focus op jou. Dáár moet je gebruik van maken.
Ik hoop dat je zo een beetje een idee hebt gekregen van wat je allemaal kan doen. Doe lekker gek met je hond! Hij zal uitgeput(En jij ook!) terugkomen van een zéér actieve wandeling.
wat is die eigenwijs zeg. Froukje1993 schreef:Douce schreef:Wat ik altijd doe als ik m'n hond roep is keihard wegrennen. Dan komt hij achter je aan. Als ik 'm roep en blijf staan vindt hij dat maar raar, want hij is toch al in de buurt?
Wauw.. Dus elke wandeling dat hij losloopt en moet komen, zet jij het op een rennen?
Dat is toch krom?
Dan had die van mij pech gehad, maar als het echt elke keer zo moet kwam hij mooi niet meer los.
Balen TS, dat hij echt ''schijt'' heeft aan jullie als hij losloopt.
Blijkbaar is hij slim genoeg dat hij wel weet dat je echt niet zonder hem weg gaat, dus dan kan hij ook wel wachten met naar je toe komen.
Wat ik wel weet is dat hij razendsnel is en het uithoudingsvermogen van een beer heeft
het is een kleine vreetzak die veel voor eten doet. Maar waarom zou je eten van je baasje aan nemen als er in het bos of welke andere plek dan ook 100 lekkere dingen zijn?

) De houding van de oren doet mij denken aan een Galgo maar die vind je op Kreta niet.
). Vind zelf ook dat hij een niet spits genoeg hoofd heeft, en totaal andere oren om een podenco te zijn. En dat klopt ook want die vindt je niet op Kreta.
Met een ongedurige hond kan je vooral spelletjes doen die te maken hebben met impulscontrole. Dat je hond pas wat mag zal hij/zij rustig zit bijvoorbeeld. En eigenlijk is dat ook de start van hersenwerk.