Tieme schreef:Mjetterd schreef:Een gedragsdeskundige of hondentrainer (is dat een zelfde soort beroep, of is een hondentrainer meer voor de kunstjes en commando's?) is zeker iets waar ik na op zoek wil gaan.
Ons huis is helaas niet zo groot, kamer en keuken zijn ook niet gescheiden.
Daarom word het bijna niet mogelijk om de hond uit de woonkamer te houden bijvoorbeeld. Daarbij zit ik er niet op te wachten om alles altijd gescheiden te houden.
Eigen ruimte in de zin van een kooi of bench staat mij heel erg tegen, en daarbij word mijn hond daar heel zenuwachtig van.
een gedragsdeskundige is wat anders dan een trainer. een gedragsdeskundige gaat veel verder. deze kan je vaak veel beter helpen met problemen dan een hondentrainer. maar pas op, iedereen mag zich tegenwoordig gedragstherapeut noemen en de meeste hebben hun eigen manier van gedragsproblemen oplossen. de hondenschool uit mijn voorbeeld, had dus een gedragsdeskundige. hond moest daar een prikband om en het was daar echt van de harde hand. ze was gedragsdeskundige maar daar was ook alles mee gezegt. zo wilde ze dat ik tussen 2 vechtende honden in ging en ze vond ook dat een vechtende hond nooit naar achteren mocht bijten als je hem schopte![]()
nou, elke idioot weet dat je nooit tussen 2 vechtende honden in moet gaan en dat een hond in gevecht altijd uit reactie naar achteren zal grijpen als hij wat tegen zn lijf voelt. volgens hem was hij gestoort, levensgevaarlijk enz.
bij gaus ging het totaal anders. ze keken echt naar de hond naar wat hij nodig had. was echt super.
en eerlijk? met zo'n hond als de jouwe ontkom je niet aan een eigen ruimte. sowieso moet elke hond gewoon een ruimte kunnen hebben waar kind nooit bij kan en mag komen. maar met een hond met dit gedrag moet dat echt wel. als je dit niet doet, dan zal je dus de hele dag agentje moetne gaan spelen. zorgen dat je kind niet naar de hond gaat enz.
houd er rekening mee dat je hond het misschien helemaal niet grappig gaat vinden als hij lekker in de kamer ligt en er een kind op hem af komt kruipen of lopen. mijn hond werd DAAR juist zenuwachtig van. steeds maar dat kind in de gaten moeten houden of hij niet op je af komt. en maar weer opstaan en ergens anders gaan liggen enz.
hier loopt de keuken ook door in de woonkamer maar er zijn genoeg mogelijkheden om dat af te zetten. ik heb via een traphekjes firma van internet een heel breed hekwerkje gekocht. 1 die speciaal bedoelt is voor brede doorgangen. verder zeg je dat je hond zenuwachtig word van opgesloten worden. een kooi of bench is ook helemaal niet nodig. geef hem een plekje in de keuken met een hekje. of in de gang. whatever. een gedragsdeskundige leert je manieren om het voor je hond leuk te maken. verder is het ook niet de bedoeling dat je alles de hele dag gescheiden houd en dat hond dus de hele dag achter zn hekje zit. echt niet. zeker in het begin, dan ligt baby vaak bij jullie of in de box. dan oefen je al met de hond. maar zeker als ze gaan kruipen en lopen en dus op ooghoogte met je hond komen, moet je het echt in de gaten houden. je zal ook een keer naar de voordeur moeten, even boven wat pakken, even naar de wc enz.
en dan zal je toch een oplossing moeten hebben. hond en kind moet je gewoon nooit alleen laten. dus je zal hoe dan ook iets moeten hebben waar hij van kind gescheiden kan worden. en echt, dit gaat een gewoonte worde wil je dit niet? dan zou ik inderdaad wachten met kinderen.
Iemand hier eerder stelde ook al een hekje voor, dat is een prima idee
Dacht meer aan de hond in de bijkeuken stoppen op elk moment dat het kind beneden was, maar dan zou ik er inderdaad voor kiezen om nog heel lang te wachten met kinderen want dat wil ik haar niet aandoen.
Hoe kom je er nou achter wat een goede gedragsdeskundige is en welke niet?

) en 1 die kinderen wel oke vind maar geen poespas wil aan zijn lijf, voernijd heeft en oh wee als een kind in de buurt van zijn ligplaats komt!!!! Nu hebben wij best een grote familie en heb ik veel erg jonge neefjes en nichtjes (van baby t/m 13 jaar ongeveer) die veel komen. Mijn honden zijn beiden gewend om rustig in een andere ruimte in huis te zijn terwijl wij elders in huis zijn. Samen of alleen maakt niet uit dus als wij niet 100% op kunnen letten kunnen ze elders gezet worden. Verder leren we alle kinderen al vanaf dat ze maar iets kunnen begrijpen NIET naar slapende honden gaan, NIET naar de honden als ze iets te eten hebben en daarnaast als de honden komen mag je ze aaien en wil je ze aaien dan roep je ze maar. 1x een bijt incident gehad. Mijn niet echt kind vriendelijke hond lag diep in slaap in de gang en mijn nichtje besloot opeens haar schoenen te pakken en liep de gang in en struikelde over de hond. Gelukkig heeft hij vrijwel geen tanden dus ook geen schade..... echter zo zie je maar weer een ongeluk zit in een heel klein hoekje en het is en blijft altijd oppassen. Dit had ook bij mijn andere hond kunnen gebeuren uiteraard.