Lastige hond en kinderwens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 22:50

Tieme schreef:
Mjetterd schreef:
Een gedragsdeskundige of hondentrainer (is dat een zelfde soort beroep, of is een hondentrainer meer voor de kunstjes en commando's?) is zeker iets waar ik na op zoek wil gaan.
Ons huis is helaas niet zo groot, kamer en keuken zijn ook niet gescheiden.
Daarom word het bijna niet mogelijk om de hond uit de woonkamer te houden bijvoorbeeld. Daarbij zit ik er niet op te wachten om alles altijd gescheiden te houden.

Eigen ruimte in de zin van een kooi of bench staat mij heel erg tegen, en daarbij word mijn hond daar heel zenuwachtig van.

een gedragsdeskundige is wat anders dan een trainer. een gedragsdeskundige gaat veel verder. deze kan je vaak veel beter helpen met problemen dan een hondentrainer. maar pas op, iedereen mag zich tegenwoordig gedragstherapeut noemen en de meeste hebben hun eigen manier van gedragsproblemen oplossen. de hondenschool uit mijn voorbeeld, had dus een gedragsdeskundige. hond moest daar een prikband om en het was daar echt van de harde hand. ze was gedragsdeskundige maar daar was ook alles mee gezegt. zo wilde ze dat ik tussen 2 vechtende honden in ging en ze vond ook dat een vechtende hond nooit naar achteren mocht bijten als je hem schopte |o
nou, elke idioot weet dat je nooit tussen 2 vechtende honden in moet gaan en dat een hond in gevecht altijd uit reactie naar achteren zal grijpen als hij wat tegen zn lijf voelt. volgens hem was hij gestoort, levensgevaarlijk enz.
bij gaus ging het totaal anders. ze keken echt naar de hond naar wat hij nodig had. was echt super.

en eerlijk? met zo'n hond als de jouwe ontkom je niet aan een eigen ruimte. sowieso moet elke hond gewoon een ruimte kunnen hebben waar kind nooit bij kan en mag komen. maar met een hond met dit gedrag moet dat echt wel. als je dit niet doet, dan zal je dus de hele dag agentje moetne gaan spelen. zorgen dat je kind niet naar de hond gaat enz.
houd er rekening mee dat je hond het misschien helemaal niet grappig gaat vinden als hij lekker in de kamer ligt en er een kind op hem af komt kruipen of lopen. mijn hond werd DAAR juist zenuwachtig van. steeds maar dat kind in de gaten moeten houden of hij niet op je af komt. en maar weer opstaan en ergens anders gaan liggen enz.
hier loopt de keuken ook door in de woonkamer maar er zijn genoeg mogelijkheden om dat af te zetten. ik heb via een traphekjes firma van internet een heel breed hekwerkje gekocht. 1 die speciaal bedoelt is voor brede doorgangen. verder zeg je dat je hond zenuwachtig word van opgesloten worden. een kooi of bench is ook helemaal niet nodig. geef hem een plekje in de keuken met een hekje. of in de gang. whatever. een gedragsdeskundige leert je manieren om het voor je hond leuk te maken. verder is het ook niet de bedoeling dat je alles de hele dag gescheiden houd en dat hond dus de hele dag achter zn hekje zit. echt niet. zeker in het begin, dan ligt baby vaak bij jullie of in de box. dan oefen je al met de hond. maar zeker als ze gaan kruipen en lopen en dus op ooghoogte met je hond komen, moet je het echt in de gaten houden. je zal ook een keer naar de voordeur moeten, even boven wat pakken, even naar de wc enz.
en dan zal je toch een oplossing moeten hebben. hond en kind moet je gewoon nooit alleen laten. dus je zal hoe dan ook iets moeten hebben waar hij van kind gescheiden kan worden. en echt, dit gaat een gewoonte worde wil je dit niet? dan zou ik inderdaad wachten met kinderen.

Iemand hier eerder stelde ook al een hekje voor, dat is een prima idee *D
Dacht meer aan de hond in de bijkeuken stoppen op elk moment dat het kind beneden was, maar dan zou ik er inderdaad voor kiezen om nog heel lang te wachten met kinderen want dat wil ik haar niet aandoen.

Hoe kom je er nou achter wat een goede gedragsdeskundige is en welke niet?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:51

Mjetterd schreef:
Ik vind het helemaal niet rastypisch dat ze zo eenkennig zijn, de anderen honden van dit ras die ik ken (6 stuks) zijn juist echte knuffels en allemansvriendjes. Ik weet niet of autisme voor komt bij honden, maar mijn hond heeft het anders echt.

en toch is het echt rastypisch. ik heb jarenlang bij een dierenpension gewerkt en de akita's en oostere rassen die daar kwamen, waren allemaal eenkennig. op enkele uitzonderingen na. zodra ze je kenden, werden ze knuffeliger. maar stuk voor stuk vonden ze in het begin echt niet grappig als mensen ze aaiden hoor. mijn baas fokte sharpei's en die hebben eigenlijk een beetje hetzelfde gedrag. totdat ze je kennen, dan liggen ze bij je op schoot :D

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:54

Mjetterd schreef:
beatje schreef:
Het gaat voor jou iets moeilijker zijn omdat je niet met honden bent groot gebracht en een Akita niet het makkelijkste ras is.
Maar jij bent nog niet zwanger en hebt nu alle tijd om alles recht te breien.
Respecteer ook de hond zijn eigenschappen.Als de hond niet gek van kinderen is ,ga er niet mee langs scholen lopen.Hij legt het verband met een eigen kind toch niet.
Dingen in huis zijn soms anders.
Het klassieke voorbeeld is misschien een hond die in huis vredig met katten samenleeft,maar buiten achter een kat aangaat omdat hij weg rent.

Ik zou persoonlijk voor jou hond een K9 tuigje kopen met niet aaien er op.Het is voor zeker oosterse rassen niet vreemd dat ze niet willen dat ze aangeraakt worden door vreemde,word je toch zelf ook niet?
(denk ik toch :D )
Jij als baas moet eigenlijk voorkomen dat ze in situatie's komt waarin ze gaat grommen,jij bent haar leider.
Mensen die ze kent heeft ze blijkbaar geen problemen mee,prima toch.Ze klinkt mij niet als een moeilijke hond,wel als een hond met typische raskenmerken eigen aan zijn ras.

Voorlopig ben ik ook nog niet van plan om zwanger te worden, maar wil mij inderdaad goed voorbereiden zodat het straks niet allemaal binnen 9 maand moet gaan gebeuren. Op straat word ze nooit geaaid, alleen met een verjaardag bij mij thuis bijvoorbeeld wel eens (mijn opa is zo eigenwijs, die denkt dat dat allemaal wel kan. Dan blijf ik zeggen dat hij het niet moet doen, elke keer weer).
Het gebeurd niet vaak dat ze geaaid word door vreemden.

Mijn broertje (9 jaar) bleef laatst een keer logeren, en ik heb hem gezegd dat hij de hond verder maar moest negeren, net doen alsof hij er niet was. Dat ging prima, de hond zocht mijn broertje niet op en mijn broertje de hond niet. Na een paar uur dat mijn broertje thuis was en ik op de bank zat, kwam de hond bij mij zitten en ik aaide haar. Mijn broertje zat naast mij en wou hem toen ook even aaien, toen was het prima. Dan is het vertrouwd en vind ze het weer geen probleem.

Ik vind het helemaal niet rastypisch dat ze zo eenkennig zijn, de anderen honden van dit ras die ik ken (6 stuks) zijn juist echte knuffels en allemansvriendjes. Ik weet niet of autisme voor komt bij honden, maar mijn hond heeft het anders echt.

Toch is een allemandsvriend echt geen typische eigenschap van een Akita.Een Akita is een zeer trouwe hond aan zijn eigen gezin,maar hoort eigenlijk zelfs wat afstandelijk tegen vreemden te zijn.
Je moet nog maar eens goed inlezen over de raseigenschappen van de Akita.
Ik heb trouwens een chinees en die is precies ook.
Situatie's als met je opa kan je voorkomen door haar naar haar plaats te sturen en haar te laten blijven,geef haar dan desnoods een buffelbeen en opa plant je op de bank tussen twee stevige tante's in met een borrel.Kwestie van creatief zijn.:-)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 23:00

Mjetterd schreef:
Iemand hier eerder stelde ook al een hekje voor, dat is een prima idee *D
Dacht meer aan de hond in de bijkeuken stoppen op elk moment dat het kind beneden was, maar dan zou ik er inderdaad voor kiezen om nog heel lang te wachten met kinderen want dat wil ik haar niet aandoen.

Hoe kom je er nou achter wat een goede gedragsdeskundige is en welke niet?

en dat is nou inderdaad ook niet de bedoeling. dat je hond elke keer "weg stopt". als je dit bijvoorbeeld steeds doet op moment dat kind binnenkomt dan kan de hond dit aan kind koppelen. kind--> moet in de keuken--> niet leuk--> kind niet leuk. als je het verkeerd doet he. een gedragstherapeut leert je manieren hoe je dit kan doen zonder dat de hond het aan kind gaat koppelen. oa door hond al voor de geboorte dat plekje te geven, het leuk te maken met zn kussen, speeltjes en wat lekkers, hond ver voordat kkleine naar beneden komt daar apart zetten, af en toe als kleine er niet is enz.
maar je kan niet vooruit kijken. nu vind je het niks maar het kan zomaar zijn dat je hond het juist WEL pretiig vind om apart te liggen met die rare baby in de buurt. die van mij gaat bijvoorbeeld regelmatig zelf al naar die plek. prima, dan gaat het deurtje dicht zodat kids er weg blijven.

tja, wat is een goede gedragstherapeut....
die 3 die ik heb gehad, stonden zeer goed bekend maar dat zegt dus weinig. als het aan die ene had gelegen, had ik mn hond af latn maken. ik zie dat je in ijsselmuiden woont, dat is een half uur van lelystad/martin gaus af. die vind ik echt een aanrader. ik zou die gewoon eens opbellen.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 23:10

Heel eerlijk? Ik zou erg voorzichtig zijn hiermee. Wij kregen onze pup toen kind 1,5 was. Dochter kon toen al redelijk luisteren, maar het probleem met kruipende kinderen in dat ze nog niet in staat zijn om te luisteren. Hoe je ze ook opvoed. Wanneer je niet kijkt zal het gebeuren dat ze er een keer heen kruipen, dus je moet ze áltijd in de gaten houden. En dat ik niet makkelijk. Een keer let je minder goed op, je moet er dan wel op vertrouwen dat de hond dit een keer kan handelen. Daarnaast zorgt een kind er automatisch voor dat er meer kinderen over de vloer komen. Durf jij vriendjes te laten komen spelen ?

Persoonlijk zou ik alleen een pup of een met kinderen opgegroeide hond in een gezin opnemen. Honden beten is 1 van de grootste oorzaken voor een ziekenhuis bezoek met kinderen.

Een GT zal best kunnen helpen , maar verwacht geen wonderen.

BigOne

Re: Lastige hond en kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 23:14

Wat goed dat je over de eventuele gevolgen voor kind en hond nadenkt!!Maar, eerst zwanger worden, over een jaar of anderhalf, dan negen maanden zwanger en dan nog ongeveer een maand of zeven a acht voor de kleine rondkruipt. Dus dan ben je drie jaar verder en is de hond tien. Tegen die tijd hebben jullie vast wel een goede oplossing gevonden en inderdaad, je kunt een kruipend of klein lopend kind nooit alleen laten met een hond, wat voor ras het ook is.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:37

Ik zou nooit wachten voor de hond je weet nooit of het wil lukken met zwanger worden.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:42

Mijn 2 honden moeten helemaal niks van vreemde mensen hebben.
Bij baby's zijn ze ontzettend lief en voorzichtig en nieuwschierig :) het kan dus 2 kanten opgaan. Verstandig dat je er al over na denkt. Een gedragdeskundige kan uitkomst bieden :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:42

Ik zou een eventuele kinderwens ook niet uitstellen. Zoals hierboven al is aangekaart, je bent zomaar een jaar verder (als je al zwanger raakt) en in een jaar kan er een heleboel gebeuren.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 12:01

Ik denk dat met wat voorbereiding het wel moet kunnen. Er zijn al heel veel goede tips gegeven.

Ik denk dat het belangrijkste is, is dat je hond ten alle tijde een eigen plek heeft. Een plek waar hij zich kan terug trekken en waar niemand (kind vooral) hem niet stoort. Meestal kiezen ze zelf wel om naar die plek te gaan als ze het zat zijn. Mijn moeder leerde mij ook al toen ik heel jong was dat als de hond in zijn mand lag, ik daar niet naartoe mocht gaan. Als de hond zelf naar mij toe kwam, dan mocht ik hem aaien. Dit wederzijdse respect is heel belangrijk. Verder is het afwachten in hoeverre je hond in het echt reageert. Een gedragsdeskundige kan misschien je hierbij helpen.

Veel succes! Akita's zijn mooie honden. :)

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:53

Wilma schreef:
foto's en filmpjes van honden die babys likken en erbij gaan liggen, heel schattig, maar heel fout.

hoezo?
onze hond likt mijn neefje van 2 ook, ook al toen hij onder de 1 was.
ook lig ik (ik ben 13) altijd met mn hoofd op zijn buik enzo.

verder zou ik als ik jou was TS, gewoon een kindje nemen als je er klaar voor bent, niet op de hond wachten. Hond moet zich maar aanpassen, zoals al is gezegd als de rangorde goed bepaalt is dat dat prima moet kunnen :j
succes!

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 22:50

noox schreef:
Wilma schreef:
foto's en filmpjes van honden die babys likken en erbij gaan liggen, heel schattig, maar heel fout.

hoezo?
onze hond likt mijn neefje van 2 ook, ook al toen hij onder de 1 was.
ook lig ik (ik ben 13) altijd met mn hoofd op zijn buik enzo.

verder zou ik als ik jou was TS, gewoon een kindje nemen als je er klaar voor bent, niet op de hond wachten. Hond moet zich maar aanpassen, zoals al is gezegd als de rangorde goed bepaalt is dat dat prima moet kunnen :j
succes!

Omdat de hond de baby dan als een gelijke ziet, of zelfs als een rang onder hem. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren.

Daarnaast is likken (zeker in het gezicht) van hele jonge baby's niet bepaald hygiënisch :o

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 19:58

bij een proffesional moet je ook maar afwachten of deze zo proffesioneel is dat deze een goed advies kan geven wat ook kloppend is. Persoonlijk zou ik nooit daar op af durven gaan.
Echter mijn honden zijn mij enorm veel waard maar ik zou nooit en te nimmer mijn leven laten leiden door 1 van mijn honden en dat jaren lang.

Oftewel ik zou haar sowieso al lang geleerd hebben dat bijv. een puppenren (is wat groter dan een bench en kan zelfs veel groter opgezet worden of in een deurgat een hek bijv.) helemaal niet erg is om in te liggen. Ook een hond die dit niet gewend is en het moeilijk vind is dit aan te leren!! Sowieso makkelijk in moeilijke situaties voor haar dat ze gezet kan worden in een ruimte die alleen voor haar is.

Zelf heb ik 2 honden. 1 vanaf pup af aan die gek is op kinderen (wat ik als baas dan weer niet snap :P :+ ) en 1 die kinderen wel oke vind maar geen poespas wil aan zijn lijf, voernijd heeft en oh wee als een kind in de buurt van zijn ligplaats komt!!!! Nu hebben wij best een grote familie en heb ik veel erg jonge neefjes en nichtjes (van baby t/m 13 jaar ongeveer) die veel komen. Mijn honden zijn beiden gewend om rustig in een andere ruimte in huis te zijn terwijl wij elders in huis zijn. Samen of alleen maakt niet uit dus als wij niet 100% op kunnen letten kunnen ze elders gezet worden. Verder leren we alle kinderen al vanaf dat ze maar iets kunnen begrijpen NIET naar slapende honden gaan, NIET naar de honden als ze iets te eten hebben en daarnaast als de honden komen mag je ze aaien en wil je ze aaien dan roep je ze maar. 1x een bijt incident gehad. Mijn niet echt kind vriendelijke hond lag diep in slaap in de gang en mijn nichtje besloot opeens haar schoenen te pakken en liep de gang in en struikelde over de hond. Gelukkig heeft hij vrijwel geen tanden dus ook geen schade..... echter zo zie je maar weer een ongeluk zit in een heel klein hoekje en het is en blijft altijd oppassen. Dit had ook bij mijn andere hond kunnen gebeuren uiteraard.

Ik zou dus een kinderwens nooit uitstellen omdat ik een moeilijke hond heb maar wel nu al beginnen met aanpassingen. Hond moet rustig kunnen liggen ergens in huis zonder continue met jou als baas bezig te zijn. Andersom ook nu al leren dat ze gerust een paar uur 0,0 aandacht krijgt. Immers als je een kind heb dan heb je ook niet altijd tijd voor de hond. Zelf ben ik niet van luiers, pampers of wat dan ook aan de hond geven of overdreven gedoe o.i.d. De situatie is zoals het is en gaat vervolgens gewoon zo blijven dus wen er maar aan ;)