Mijn fretten, nog meer liefhebbers?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Re: Mijn fretten, nog meer liefhebbers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:53

Ik vind ze zo leuk om te zien! Ik heb er zelf geen maar wel wat vragen. Kun je een fret net zoals een kat of een hond ook helemaal los houden, of is dat niet mogelijk? En hoe zijn ze verder met honden/katten?

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:56

Eevita, als je al jaren fretten hebt zul je neem ik aan ook al jaren deze twee kampen kennen. Kun je onderbouwen waarom je vindt dat alleen zijn niet kan/ideaal is?

Het spelen ziet er inderdaad leuk uit, maar ik ren ook een keer of 3/4 per dag rond om met mijn fret te spelen. Dat is stoeien met mijn handen, achter elkaar aan racen, met speelgoed gooien (mijn fret kan apporteren).

In mijn vroegere fretten tijd was iedereen het er over eens dat ze samen moesten, maar in de jaren is er een hoop veranderd. Ik heb veel verschillende kenners gesproken. En inderdaad het hier al aangehaalde stress probleem wat vooral op maag en darmen slaat kwam in heel veel gesprekken terug.

Ik ben er nog altijd niet uit of ik er een soortgenoot bij haal. Het samen liggen en spelen ziet er inderdaad erg leuk en gezellig uit, maar of je er goed aan doet.. Mijn fret zoekt mij vaak genoeg op maar nog veel vaker verkiest ze haar eigen plekje.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:58

Wat onzettend leuk… Ik heb 4 fretten, 3 heren en 1 dame. Allemaal geholpen

Noah een angora Ram black (van dit jaar)
Silas een Silver Ram (van dit jaar, broer van noah)
Vince witvoet Ram ala wild (dit jaar) Vince heeft een handicap hij mist zijn staart hierdoor kan hij zo goed als niet springen.
Hazel Ook witvoet en een Moer (van vorig jaar) op de foto ligt zij vooraan op het kussen

Ik heb afgelopen jaar 3 fretjes op veel te jonge leeftijd moeten laten gaan.
de jongste van 6 maand (pebbels een moer)(was extreem agressief bleek later gekruist te zijn met een bunzing), daarna een van 1 jaar(mees een ram) (lymfekanker) En de oudste van deze groep was 2,5 jaar (rowan ram)(had helicobactor, en was broer van de jongste van 6 maand)
En een fretje (hunter)was 9 die ik heb moeten laten inslapen.

Ik hoop oprecht dat ik vanaf nu meer geluk heb..

Afbeelding

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:01

Dat is naar Marjo! :(:) Wel een geweldige foto. <3

beert schreef:
Bubsj, leuke dame! Ik zou haar lekker alleen laten. Ze klinkt gelukkig nu en een indringer kan ook een bedreiging zijn. De kans is aanwezig dat ze dan ook onzindelijk wordt. Een nieuwe fret betekent ook het territorium opnieuw markeren :-). Ik heb ook een fret alleen en ik heb er meer problemen mee dan hij. Dat is omdat wij als Mens van nature sociaal denken en alleen "zielig" vinden. Mijn fret denkt daar anders over en vindt het vanzelfsprekend dat alles voor hem is :-)

Mocht je het toch willen proberen, dan zou je langs een goede opvang kunnen gaan om te zien hoe ze op andere fretten reageert. Maar mijn fret vond ze gewoon niet interessant en negeerde alle knappe dames uit de opvang. Hij vocht niet, maar was ook niet blij en gelukkiger.

Als jij het goed zo vindt, dan lekker zo laten. Het is in elk gevasl niet zielig en het beste sociale contact voor je fret ben jij :-)

Zo denk ik er ook over Beert :j Al zou het toch ideaal zijn als ze het even zelf konden vertellen, dan wisten we het zeker.

Opvang heb ik een keer gedaan (weekendje weg, niet als doel om te koppelen) en ze kwam rampzalig terug. Is 2 dagen haar eigen kooi niet uit geweest, kale staartpunt en ontstoken anaalklier. Puur en alleen stress. Ging ook niet goed met de rest (had bij voorbaat al aangegeven haar niet los te willen met andere fretten maar dat is blijkbaar 1 maal mis gegaan).

Lag overigens niet aan de opvang, was echt pure stress. Als er ooit echt onderbouwd kan worden dat fretten (a la konijnen) zielig alleen zijn ben ik de 1e die er een fret bij neemt, maar dat gaat wel een stap voor stap proces worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:05

Fret en bunzing behoren tot de marter achtingen. Met als grootste verschil dat de fret niet zou overleven in de natuur.

Waarom geen fret alleen? heb ik eerder al aangegeven, soortgenoten contact is heel belangrijk, dat geldt in mijn ogen overigens voor (bijna) elk dier. Waarom zou je een fret in een kooi/hok/leefruimte alleen houden als je er ook twee kan houden?

nogmaals dit is mijn mening, iedereen moet zelf weten wat hij /zij doet met haar dieren.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:06

_Micha_ schreef:
Ik vind ze zo leuk om te zien! Ik heb er zelf geen maar wel wat vragen. Kun je een fret net zoals een kat of een hond ook helemaal los houden, of is dat niet mogelijk? En hoe zijn ze verder met honden/katten?

Als je een fretten kamer hebt kan dat. Zie het als een mega kooi.

Honden/katten ligt aan gewenning, ze staan hun mannetje maar een hond is veel groter en een kat heeft flinke nagels.. Ik persoonlijke zou het nooit zonder toezicht doen en een situatie waarbij er bijvoorbeeld katten en fretten altijd los in dezelfde kamer lopen (dus ook als je niet thuis bent) is in mijn ogen het onnodig opzoeken van ongelukken/risico.

Je kunt een fret het beste zien als een combinatie tussen een eigenwijze peuter/terrorist en puppy. Alle 3 los op zich al niet geschikt om zonder toezicht te laten, laat staan een combinatie haha.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:08

Ik heb ook een kruising bunzing gehad bleek achteraf. 6 Weken oud en totaal niet te hanteren. Volledig agressief en bij correctie alleen maar nog onvriendelijker. Gericht naar je gezicht happen en bij loslopen alleen maar langs de muren af. Bij ieder geluid terug zijn hok in. Die heb ik terug gebracht, was gewoonweg te doen.
Nu heb ik Hubble. Schijnt dat ze voor die kleur ook ergens achterin bunzing hebben zitten. Maar moet zeggen, hij is geweldig. Nu is hij wel echt aan de maat voor een fret, ben benieuwd hoe hij is als hij is uitgegroeid.

Wat betreft een tweede, ik ben er nog niet over uit. Als het is komt er volgend jaar een jonge ram bij. Maar wij hebben ook een koppel gehad wat we uit elkaar moesten halen. De moer sleepte gruwelijk met de ram, tot bloedens toe. Was gewoon echt niet leuk. Nou was dat moertje sowieso een klein fel ding en de ram een goedsul. Maar toch. Sommigen kun je echt gewoon beter alleen laten imo...

Als ik geen honden had mocht Hubble ook altijd los als ik erbij was. Maar durf t niet aan. Mijn ene hond wil hem opvreten, en de ander wil spelen. Maar hij heeft me toen zo gruwelijk hard gebeten, zou ik me niet vergeven als hij dat bij mijn hond deed. Als Hubble los mag, gaan de honden op tafel in een bench :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:16

eevita schreef:
Fret en bunzing behoren tot de marter achtingen. Met als grootste verschil dat de fret niet zou overleven in de natuur.

Waarom geen fret alleen? heb ik eerder al aangegeven, soortgenoten contact is heel belangrijk, dat geldt in mijn ogen overigens voor (bijna) elk dier. Waarom zou je een fret in een kooi/hok/leefruimte alleen houden als je er ook twee kan houden?

nogmaals dit is mijn mening, iedereen moet zelf weten wat hij /zij doet met haar dieren.

Een fret is sollitair van nature, ze komen bij elkaar om te dekken.
En daarna laten ze elkaar weer alleen. Wat overigens voor meer dieren zo geld. Dus zo gek is dat niet.
Rowan mijn ram die ook heen is gegaan. Kon echt niet met anderen, hij ervaarde hier zoveel stress van.
Hij trok uiteindelijk de geur van andere rammen niet eens. Daarom uiteindelijk de keus gemaakt om hem een medicijn vrij leven te geven. Want hij zou levens lang aan de omeprazol(maagbeschermer) zitten

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:17

Ik pik even dit stukje eruit Eevita

eevita schreef:

Dat is natuurlijk een raar argument. Er zijn ontzettend veel diersoorten die elkaar afslachten als je ze bij elkaar zet, niet maar een paar. En de diersoorten die dat niet direct doen ervaren stress die weer bijkomende klachten veroorzaken.

Het lijkt misschien gezellig (ziet er geweldig uit) maar dat is echt een vermenselijking.

Bij een kijkje in een willekeurige frettenopvang kom je ook altijd meerdere gevallen tegen van fretten die enkel alleen mogen (en ja, ook fretten die door gewenning niet alleen kunnen).

Ik benadruk nog even, ben er zelf ook niet over uit wat goed of fout is (wellicht kan beiden gewoon en is het echt per fret verschillend/afhankelijk van het karakter). Alleen bij mensen die zo stellig voor of tegen zijn ben ik altijd benieuwd of ze dat (wetenschappelijk) kunnen onderbouwen.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:18

Jij bent een mooi voorbeeld Marjo :j

Mooi ook dat je het per fret beoordeeld en je niet laat leiden door 1 'kant'.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:21

Ik geloof ook dat elke fret anders is.

Ik heb er nu een hele leuke groep van. Maar in de pubertijd had dit ook behoorlijk haken en ogen.
Apart huisvesten want dan kwamen die hormonen echt wel naar boven.
ze hebben allemaal een implantaat.. En nu gaat erg goed samen. Maar mocht dat ooit anders worden heb ik mogelijkheid om ze allemaal apart te huisvesten

*zoekt even foto van mijn kooi*

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:23

Op maat gemaakte kooi, ontworpen door mijzelf.
Elke deel kan worden afgesloten doormiddel van een klep. En zo kan als het moet elke fret zijn eigen vila krijgen.
Met zijn 4e wandelen ze nu het hele hok door.
Afbeelding

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:30

Dat is nou een echte kooi! Mooi formaat Marjo!

Toen ik mijn fret ophaalde zat ze met 5 pups (12 weken) in zo'n konijnen bak van 80 cm op zaagsel.. Eigenlijk had ik me moeten omdraaien om de boel niet te steunen maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen (de rest was al verkocht, anders had ik die ook meegenomen).

Baasje had ze vrij impulsief meegenomen van een goede fokker. Waren dus zeker geen asbak fretjes, maar de ruimte en tijd was er duidelijk niet voor. Verkoper zou er niet meer halen, of dat ook echt zo is blijft natuurlijk de vraag.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:34

Hoi Marjo :-)

Het is wel wetenschappelijk te onderbouwen dat de bunzing solitair is en de fret in vele opzichten ook. Maar dan moet ik er bronnen bij zoeken en die heb ik hier niet bij de hand. Maar dat is van een bioloog en het is net hoe je het bekijkt.

Ik heb overigens 17 jaar fretten en ben begonnen met enorme groepen (dat was toen de overtuiging). Nu heb ik voor het eerst een fret alleen en het is toch anders. Al heb ik er meer moeite mee dan hij :-) .

Ik zeg ook niet dat een fret per se alleen gehouden moet worden, maar wel dat een fret alleen niet zielig is zoals bij een paard. Wel is het belangrijk dat de match er is. Er zijn fretten die superleuk samen gaan en prima samen oud worden. Van nature is een combinatie man/ vrouw eigenlijk de beste. Een soortgenoot van het andere geslacht is het minst bedreigend . Het territorium van de mannelijke bunzing overlapt met vrouwelijke dieren en andersom. Seksegenoten verdrijven elkaar wel altijd. Dat soort dingen is ook handig om rekening mee te houden :-)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:38

Die onderzoeken ken ik ook Beert, plus de ondervindingen van dierenartsen in combinatie met de maag/stress problemen. :j Bij de voorstanders van samenhouden ken ik alleen argumenten die komen vanuit ervaring van mensen die groepen fretten hebben, of daar ook wetenschappelijke onderbouwingen voor zijn weet ik niet, vandaar dat ik er altijd naar vraag.

Voor mij ook de reden waarom ik voor 1 fret ging ipv meerdere zoals ik ook ken van vroeger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:48

Ik zelf kan en wil het niet wetenschappelijk onderbouwen. Lijkt mij ook niet nodig. ik reageer vanuit mijn eigen ervaringen.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:13

Dit is mijn frettenkooi, inmiddels al wel wat veranderd i.p.v. plastic zit er nu hout (zo'n scherm) voor. wel lekker luchtig, maar geen regen meer in de kooi.

Afbeelding

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:14

Overigens, waar ik Hubble vandaan heb zaten denk ik 9 mannen probleemloos bij elkaar. Waren de dekrammen. Dus t kan idd gewoon wel.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:15

Wauw, wat een mega kooi!

Mormel z'n kooi is niet zo groot, zo'n standaard fretten kooi (kan even niet op de naam komen) maar hij loopt altijd los, tenzij we echt lang weg zijn. Anders vinden we de bloempotten nog wel eens gesneuveld :P

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:18

Pluttersput schreef:
Overigens, waar ik Hubble vandaan heb zaten denk ik 9 mannen probleemloos bij elkaar. Waren de dekrammen. Dus t kan idd gewoon wel.

Niet in dek seizoen geloof mij.

Maar ik heb geen puf om d'r een discussie over te voeren.

Hier lopen ze s avonds van 6 tot 23 u los. Daarna gaan ze met mij mee naar bed.
De hele dag gaat niet. Noah is kampioen springen en springt met gemak 1 m.
En dat vinden onze katten ook niet leuk.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:54

Nee misschien niet in dekseizoen. Maar ik ben niet voor of tegen, dus met mij hoef je geen discussie te voeren hoor ;) vind dat je t per fret en per persoon moet bekijken :)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:08

Mee naar bed Marjo? Slapen ze echt in bed?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:21

Hihi. Figuurlijk. Ze slapen achter mijn bed.
De kooi staat tegen mijn bed aan.

Ik wil noah echt niet in mijn bed. Die heeft zijn tanden ook waar ze ze voor hebben.
Vince gaat dan nog beter. Dat is meer een sukkeltje.

Ze gaan wel altijd mee douche. Scheuren ze er onder door hihi

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:26

Over katten en honden.
Onze katten lopen gewoon bij hem in de kamer ( hij is los als we thuis zijn kn de huiskamer en keuken.) De ene kat is super bamg voor hem en rent weg, de andere blaast en geeft hem een mep. Met onze honden speelt die en onze kleinste hond vind hem ook wel spannend, vooral als die in een speelse bui is

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 01:26

Ik dacht al, dat is wel erg knus slapen :D Mijn vriend begon gelijk te mopperen 'het is of ik, of die fret in bed' haha.

Hier gaat ze ook mee onder de douche, hele huis nat maar ze vinden het zo geweldig.