Rangorde gevechten Australian Cattle Dog teven, help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Re: Rangorde gevechten Australian Cattle Dog teven, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 11:48

Heeft iemand het wel eens geprobeerd, castreren, evt in combinatie met gedragstherapie? Die ervaringen zou ik ook graag horen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 12:27

Dat castreren of niet gaat je punt niet zijn,behalve dat ik hoor dat een gecastreerde teef wat feller word.
Ik heb zelf ook een teven roedel gehad en daar vielen ook wel eens brokken,maar dat was op het moment dat ik weg was geweest en binnen stapte,dus dat was makkelijk op te lossen door ze te scheiden als ik weg ging en pas los te laten als ik tijd voor de honden had en in kon grijpen.Ik heb nu 4 reuen en 1 teef,mijn eerste roedel waren ook reuen,die zijn toch precies iets relaxter.Mijn teef is ook gecastreerd,en ik merk dat zei toch wat feller is tegen andere teven als dat de reuen tegen andere reuen zijn.

Ik zou als ik jou was eens contact met Bert opnemen en vragen of hij er denkt iets aan te kunnen doen.

Het vechten zou je in principe natuurlijk kunnen voorkomen door heel goed op je honden te letten en op tijd in te grijpen,maar dat is haast een onmogelijke taak als je er naast ook nog wilt leven en andere dingen doen je kan je moeilijk constant op die honden focussen.
Wat je wel zou kunnen doen is ze gescheiden houden en alleen op wandelingen samen mee nemen en dan er constant op letten.Hoewel ze continu scheiden juist ook weer feller op elkaar maakt.
Het is geen makkelijke situatie ,mijn oplossing zou denk ik toch eens contact opnemen met een gedragstherpeut.
Ik vind dit trouwens geen typisch catledog ding,wel een typisch teven ding.En natuurlijk zijn er gematige teven waar het wel goed gaat,maar dat zijn meestal wat rustiger rassen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:06

Sammyoo schreef:
Heeft iemand het wel eens geprobeerd, castreren, evt in combinatie met gedragstherapie? Die ervaringen zou ik ook graag horen.

Bij castratie zal je bij teven de ranghoogste moeten castreren. Want met weghalen hormonen kan een teef nog wat feller worden. En volgens mij is die rangorde niet duidelijk, anders zou er niet gevochten hoeven worden. Het is algemeen bekend dat teven die fysiek gelijkwaardig zijn en beginnen met knokken daar over het algemeen niet mee stoppen.
Wil je niet herplaatsen, dan moet je ze scheiden. En dat kost veel moeite en energie. Want geloof mij, bij teven die elkaar naar het leven staan vloeit er bloed zodra ze kans krijgen. Heb bij een vriendin gezien hoe veel moeite het kostte om twee teven uit elkaar te houden.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:13

beatje schreef:
Dat castreren of niet gaat je punt niet zijn,behalve dat ik hoor dat een gecastreerde teef wat feller word.
Ik heb zelf ook een teven roedel gehad en daar vielen ook wel eens brokken,maar dat was op het moment dat ik weg was geweest en binnen stapte,dus dat was makkelijk op te lossen door ze te scheiden als ik weg ging en pas los te laten als ik tijd voor de honden had en in kon grijpen.Ik heb nu 4 reuen en 1 teef,mijn eerste roedel waren ook reuen,die zijn toch precies iets relaxter.Mijn teef is ook gecastreerd,en ik merk dat zei toch wat feller is tegen andere teven als dat de reuen tegen andere reuen zijn.

Ik zou als ik jou was eens contact met Bert opnemen en vragen of hij er denkt iets aan te kunnen doen.

Het vechten zou je in principe natuurlijk kunnen voorkomen door heel goed op je honden te letten en op tijd in te grijpen,maar dat is haast een onmogelijke taak als je er naast ook nog wilt leven en andere dingen doen je kan je moeilijk constant op die honden focussen.
Wat je wel zou kunnen doen is ze gescheiden houden en alleen op wandelingen samen mee nemen en dan er constant op letten.Hoewel ze continu scheiden juist ook weer feller op elkaar maakt.
Het is geen makkelijke situatie ,mijn oplossing zou denk ik toch eens contact opnemen met een gedragstherpeut.
Ik vind dit trouwens geen typisch catledog ding,wel een typisch teven ding.En natuurlijk zijn er gematige teven waar het wel goed gaat,maar dat zijn meestal wat rustiger rassen.

Mijn teven vechten alleen rond de loopsheid.
Dinsdag is dus nummer 1 aan de beurt voor castratie en in februari nummer 2.
Ook ik ben wel bang voor nog fellergedrag, maar dit is ook niks.
Ik hoop dat het verbeterd zo niet, dan zie ik wel weer....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:19

Geen cattledogs hier maar Jack Russels. Moeder en dochter groeiden samen op (enfin, de dochter met de moeder wel te verstaan.) en op een gegeven moment begon het vechten. Pas toen de oudste "te oud" was is het op gehouden eigenlijk. Maar zo lang die oudste nog goed mee kon hebben we ze consequent uit elkaar moeten houden en als ze samen waren, opletten dat ze elkaar niet aan gingen/ze geen reden hadden om te batteren.

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 10:58

Hoi Sammyoo

Ja, ik ken Erica. Ze is juist ook goed in kijken naar honden in de roedel.
Dus niet zozeer alleen probleemhonden..en ze heeft heel veel ervaring met cattle dogs.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:59

hou wel voor ogen dat zoiets wel iets is van "schijn veiligheid" als er in die roedel geen tegenstander is van het zelfde formaat kan het probleem "weg" zijn maar bij thuiskomst weer volledig aanwezig zijn...

zelfde als trainingen ergens anders, het is toch niet de thuissituatie en onder die omstandigheden

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 20:01

Allemaal heel erg bedankt voor het meedenken.

Tot nu toe lees ik de volgende opties.
Het wordt nooit meer wat tussen die teven, dus houdt de honden gescheiden of herplaats een hond

Of, neem contact op met Bert van Packleader of met Erica, de cattledog coach.

Ik wil natuurlijk geen ongelukken, maar ik vind het te vroeg om nu op te geven. Ik heb ze niet voor niets op advies laten castreren en wil toch graag weten of dit effect heeft gehad, maar wel op een verantwoorde manier. Dus, ik wil eerst overleg met een deskundige voor ik de honden bij elkaar zet.
Ik neig er dan toch naar om eerst contact op te nemen met Erica. Wat ik van haar gelezen heb blijkt in ieder geval heel veel betrokkenheid. De site van packleader spreekt mij iets minder aan, maar dat zegt natuurlijk niets over Bert.
Ben het ook eens met speurneusc, als je de problemen elders oplost, kunnen die thuis weer helemaal terug zijn.

Omdat de castratie van Foxy pas drie weken geleden was, is er nog geen haast. De hormonen zijn nu haar lijf nog niet uit. Misschien zijn er nog andere deskundigen op Bokt die iets toe kunnen voegen?

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 21:58

Wat een ontzettend vervelende situatie! Twee knokkende honden in huis, en met name teven, zijn verre van prettig. Van achter een computer is de situatie totaal niet te beoordelen, haal er iemand bij die hier verstand van heeft, ik kan je eventueel wel wat goede adressen toesturen?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 22:13

Medea, dat zou fijn zijn, wat meer mogelijkheden om te overwegen. Jouw adressen zijn misschien ook wat meer in mijn regio.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:38

Ik zou ontzettend voorzichtig zijn met zomaar adressen Sammyoo.Ontzettend veel mensen noemen zich gedragdeskundige of hondefluisteraar.Uiteindelijk is het geen erkend beroep.
Het is een kwestie van een beetje leuke website maken, en een goede babbel verkopen.
Ik ben zelf een meer dan ervaren hondenmens, maar zal het niet in mijn hoofd halen mezelf deskundig te noemen.Maar als ik soms lees wat mensen uitkramen die dat wel doen ,krijg ik kromme tenen :-)
Dus wees ontzettend voorzichtig met al die deskundige.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:13

ik pik hier even op in omdat ik zelf cattle dogs heb /gehad en hetzelfde probleem had, wel reutjes.

we hadden een cattledog reu pup(Sam) in huis gehaald van een vriendin van me, zijn broer zat nog bij haar en ze vond er geen plek voor. uiteindelijk hebben we zijn broer( Balou) ook in huis gehaald.

in het begin ging het goed tussen die 2, veel spelen met elkaar. hadden ieder een eigen mand, maar lagen het liefst samen in 1 mand. elke dag mee naar de paarden enz... geen problemen.
tot Balou wat moeilijker werd met het uitlaten , hij haalde soms ineens uit naar andere honden en op den duur deed hij dit ook naar zijn broer. Balou was vele groter en steviger dan Sam, dus Sam had soms echt het onderspit te delven.

we zijn naar een persoonlijke trainer geweest, verschillende dierenartsen, zelfs mensen gecontacteerd die ervaring hadden met het ras en de enigste optie was 1 van de 2 te herplaatsen.
uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om voor Balou een andere thuis te zoeken, omdat hij tegen onze paarden en katten ook dominant begon te doen.
cattle dogs zijn serieuze keikoppen, heel dominant en geven niet op. je moet als baas al zeer sterk in je schoenen staan en dan nog.

wij hebben maanden geprobeerd en uiteindelijk hebben we de knoop doorgehakt omdat we niet wilden dat het eens erg uit de hand ging lopen. Een trainer zei dat dit ging blijven duren tot er 1 van de weg ging of tot er 1 van de dood ging..

ik vind het knap dat je nog allerlei dingen wilt proberen, maar zet voor jezelf er een tijd op. Werkt het tegen dan niet, zoek er dan een andere thuis voor. ( ik had al een adresje achter de hand)

Veel succes!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 10:26

Oei sylviel, als dat zo met jouw Cattles ging, klinkt het niet best voor de mijne := Het verschil is wel dat die van mij nu gecastreerd zijn...

beatje, ik kijk zeker uit met adressen en websites! Ik vind het voor een website belangrijk dat er een heldere visie en werkwijze wordt beschreven. Vervolgens zou ik op internet op zoek gaan naar ervaringen van anderen met die persoon.

Zit hier net te bedenken dat ik de komende weken zelf een paar keer met Foxy naar het bos ga op momenten en waar de kans op ontmoetingen met andere honden groot is. Ben benieuwd of ik een gedragsverandering van haar zie naar andere honden. Als ze zich minder dominant naar andere honden gedraagt dan voorheen, is er misschien wel hoop! Het is in deze tijd van het jaar wel rustig in het bos, wordt echt een beetje zoeken.