Vis aanschaffen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Simmerr

Re: Vis aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:12

Ja 100% zeker ^^

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 16:39

Na deze overvloed van informatie denk ik niet dat ik een geschikte viseigenaar kan zijn eigenlijk :c
Komt nogal heel veel bij kijken, had ik niet verwacht eerlijk gezegd,

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:44

Wij hadden de goudvissen altijd in een bak van 60 cm denk ik, zonder verwarming of filter, gewoon om de 2 week de bak en de steentjes schoonmaken. Die vissen gingen maar niet dood, ze zijn 7 en 9 geworden :j

Waarom moet een vissenbak per ce verwarmd worden en een filter hebben?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 16:48

Arme goudvissen in een bak van 60 cm := hier worden de gewone standaard goudvissen rustig 20 jaar en 30 cm.

Een filter is altijd nodig om dezelfde reden waarom je een stal uitmest; vervuiling. Met name goudvissen zijn viezerds (onze filterpomp buiten is een beste kast!). Om de 2 week de hele bak schoonmaken zorgt ervoor dat je de bacterie cultuur om zeep helpt (vandaar ook een filter, voor de bacterie cultuur erg belangrijk, filtermateriaal spoel je daarom ook voor een deel uit in gebruikt aquariumwater). Verwarming is nodig voor tropische vissen zoals guppen :)

Verstandig ts :j heel eerlijk? als alles goed gaat heb je er niet veel werk aan, maar ik zit nu met een gigantische algenplaag (ondanks dat de waterwaarden goed zijn -O- ) en heb er onwijs veel werk aan en weinig plezier nu...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 17:07

8nnemiek schreef:
Mijn sluiers hebben hun hele leven in de vijver gezeten, en die is ruim 4 kuub. Ruimte zat dus ;) maar je hebt verschillende soorten sluierstaarten natuurlijk.

Maar waar zijn die vissen uit je 60 cm bak gebleven dan? Die vissen zouden nog moeten leven, maar alle vissen in je vijver zitten daar altijd al in... Dus ik snap dan niet goed hoe je kunt zeggen dat sluiers we in 60 cm kunnen tot ze te groot worden..

En voor vijvervissen is 10 cm na 5 jaar echt extreem klein... Voor alle sluierstaart soorten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:58

loveidefix schreef:
Wij hadden de goudvissen altijd in een bak van 60 cm denk ik, zonder verwarming of filter, gewoon om de 2 week de bak en de steentjes schoonmaken. Die vissen gingen maar niet dood, ze zijn 7 en 9 geworden :j

Waarom moet een vissenbak per ce verwarmd worden en een filter hebben?

Om dezelfde reden als dat je je paard niet in een koelcel zonder frisse lucht zet.

Een goudvis die 7 of 9 wordt is net zoiets als een paard die 7 of 9 wordt: ze kunnen 30 worden, 7 & 9 is niets om trots op te zijn.

Door de bak en de steentjes schoon te maken vernietig je iedere biocultuur die er in het water zit. Je verpest de leefomgeving van je dieren ermee. Sowieso zijn goudvissen op steentjes een slecht idee: in de natuur grondelen ze, ze nemen een hap zand in hun mond en zoeken hier de eetbare deeltjes uit.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:02

Hmmm oke! dat wist ik niet. Maar ik ben toch geen vissen liefhebbend persoon (vis wijf :+ ) dus ik koop ze waarschijnlijk niet voor mezelf (scheelt die vissen weer leed)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:19

Daphne__ schreef:
8nnemiek schreef:
Mijn sluiers hebben hun hele leven in de vijver gezeten, en die is ruim 4 kuub. Ruimte zat dus ;) maar je hebt verschillende soorten sluierstaarten natuurlijk.

Maar waar zijn die vissen uit je 60 cm bak gebleven dan? Die vissen zouden nog moeten leven, maar alle vissen in je vijver zitten daar altijd al in... Dus ik snap dan niet goed hoe je kunt zeggen dat sluiers we in 60 cm kunnen tot ze te groot worden..

En voor vijvervissen is 10 cm na 5 jaar echt extreem klein... Voor alle sluierstaart soorten.

Die zitten ook in de vijver :Y)
Ik heb een stuk of 10 sluierstaarten, wat gewone goudvissen en een ghostkoi. De meeste sluierstaarten zijn vanaf ik ze kreeg de vijver in gegaan.. Een paar jaar geleden heb ik er twee in een aquarium gehad die nu in de vijver erbij zitten.. Vorig jaar twee gewone goudvissen uit t aquarium, en dit jaar heb ik nog twee aquarium sluierstaarten uit gezet. Ze groeien allemaal even hard en zijn allemaal even actief. Ik merk echt geen verschil.
Ik zal ze eens opmeten voor je geruststelling :+ Ze kunnen net zo goed 15 cm zijn hoor. Dat is zo lastig schatten, aangezien water nogal vervormt :Y)

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:29

TS ik vind het heel eerlijk van je om te zeggen dat vissen dan misschien niets voor jou zijn. Je moet je aanpassen aan het huisdier dat je neemt en niet andersom.

Een aquarium kan wel echt heel leuk zijn. Maar het is wel werk om het mooi en schoon te houden. Aangeraden wordt om elke week 30% water te verversen en om om de zoveel tijd ook je filter even te uitbaggeren.

Bij goudvissen, die viespeuken zijn, is dat al helemaal nodig en heb je vaak al een extern filter nodig. Ik had zelfs het interne filter in gebruik en het externe filter aangesloten.

Maar goed, het is ook wel weer heel leuk als je een mooi plaatje van een aquarium in je huis hebt staan. :) Kan je helemaal bij wegdromen en de vissen laten mooi natuurlijk gedrag zien. Maar het is wel ook een beetje een technische hobby vind ik altijd, doordat je ook erg bezig bent met waterwaardes en dus het milieu van de vissen.

Denk er nog maar eens over na en anders toch een ander dier dat beter bij jouw levensstijl en verwachtingen past. :)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 09:16

xEmily schreef:
Na deze overvloed van informatie denk ik niet dat ik een geschikte viseigenaar kan zijn eigenlijk :c
Komt nogal heel veel bij kijken, had ik niet verwacht eerlijk gezegd,

Het is inderdaad een boel werk, toen ik een aantal jaren geleden bedacht dat ik een kempvis erg mooi vond en me ging inlezen heb ik toch even twee keer moeten slikken. :+

Ook de nodige 'pech' gehad bij het houden van mijn eerste aquarium, blauwalg dat maar niet weg wilde etc := het gaat nu goed en het is het waard als je ziet hoe rustgevend het er uit kan zien maar je moet er inderdaad veel tijd/werk in steken.

Het toont karakter dat je zegt dat vissen dan misschien niets voor jou zijn :) er zijn zat mensen die het 'toch lekker doen' want 'bij die en die gaat het al xjaar goed!'

Denk er nog even over na :D

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 09:37

Ik heb ook een zoetwater aquarium. Hij is maar 50 liter, ik dacht dat het leuk was om hier goudvissen in te houden (met het idee van: mocht het niet gaan dan kunnen ze de vijver in). Voor mij nooit meer gouvissen in mijn aquariumpje, ze wroeten de bodem om, eten de planten op. Het was echt een bende in mijn aquarium.
Hier heb ik overigens wel een filter en verwarming in, ik ben daarna ook over gegaan naar een flinke beplanting en garnalen. Ook heb ik er enkele visjes in guppy's .
Ik maak de bak 1x per jaar goed schoon en vul elke week het water niveau aan met kraanwater. Ik voer heeeeel weinig (lees 1x in de 2a3 weken). Maar dat zorgt er ook voor dat alles in evenwicht is en ik er zo weinig onderhoud aan heb.

De goudvissen zitten trouwens nog in de vijver (van ongeveer 6 kuub).
En ik ben nu na jaren zoetwater op zoek naar een nieuwe uitdaging; zoutwater!!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:39