Kat (met nierfalen) braakt en wankelt/valt.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 20:45

Ik ben zojuist terug gekomen van de dierenarts. Ik had verwacht zonder kat, maar hij zit hier weer naast me op de bank..
Aan de ene kant 'fijn', maar ik heb er toch een vreemd gevoel over.

De dierenarts vond hem er nog erg goed uitzien voor een nierpatiënt. Hij reageerde overal nog goed op, geen koorts, weegt 4,2 kg etc.
Door dit alles wilde ze hem niet euthanaseren.

Hij heeft pijnstillers gekregen als 'oppepper'. Het braken moest daarvan over gaan. Zo niet, moest ik weer terugkomen.
Het vallen had waarschijnlijk te maken met een evenwichtsstoornis. Dit kan over gaan, maar ook niet.

Ik weet het niet goed. Ben niet erg tevreden dat ze gewoon pijnstillers heeft toegediend.
Ik vind het erg naar om hem zo te zien zwalken..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Kat (met nierfalen) braakt en wankelt/valt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 20:47

Heeft ze bloed afgenomen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 20:48

Nieteens bloed geprikt?

Een kaliumtekort komt namelijk ook zeer vaak voor bij nierfalen en veroorzaakt spierzwakte.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 20:48

Nee, geen bloed afgenomen.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 20:49

Second opinion bij een andere DA vragen?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 20:50

Bizar. Het eerste wat ik zou doen bij een kat met nierfalen is bloed prikken.
Omdat je al twijfelt zou ik voor een second opinion gaan. Zwalken en omvallen is echt niet goed, zeker niet bij dit ziektebeeld :n

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 20:53

Second opinion!! Heel apart dat er geen bloed afgenomen is! Dat is stap 1 bij zijn geschiedenis en klachten op het moment! Daarnaast zijn de pijnstillers waarschijnlijk een NSAID, wat bij zijn nieren alleen maar schadelijk is.

Rare gang van zaken bij de DA waar je geweest bent..

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 21:00

Ik zag later dat ze Moderin (corticosteroïden) heeft toegediend.
Niet echt aan te raden bij een kat met nierfalen.. :n

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:03

Grote kans dat dat haar nieren haar aan het vergiftigen zijn en dat is een hele ellendige dood.
Zorg dat je zeker weet dat dat niet aan de gang is. Als een kat met nierfalen 'apart' kijkt dan weet je vrijzeker dat dit aan de gang is. (oogjes die beetje naar buiten staan)

Is het misschien zo dat haar achterpoten zwalken en haar voorpoten wat verstijft zijn of zijn geweest??

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 21:03

Moderin is ook helemaal niet pijnstillend... Kan je ze nog bellen voor opheldering?
Ik zou sowieso nog voor bloedafname gaan. Dat is gewoon het enige wat jou gaat laten zien hoe zijn nieren zijn en of ze echt behoorlijk achteruit gegaan zijn. Is dat niet het geval zou je verder onderzoek kunnen doen en evt. medicatie geven tegen het braken. Zijn zijn waardes wel behoorlijk achteruit gegaan is euthanasie de beste keuze....

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:01

Wij zijn vanmorgen toevallig ook bij de da geweest met onze poes. Een jaar geleden kregen we te horen dat haar nieren niet meer goed functioneerden, dus over op speciale voeding. Vandaag weer terug, omdat ik vond dat ze het slecht ging doen. En zoals anderen ook al zeggen: er werd meteen bloed afgenomen en onderzocht. Helaas slecht nieuws: haar nieren functioneren Nog maar voor 30%, net als bij jouw kat. Medicijnen mee gekregen, zodat ze zich niet ellendig zou voelen. Maar de arts zei ook dat dit erg tijdelijk was. Thuis hebben we besloten dat het over 2 weken klaar is. Ik ga haar niet Nog maanden volstoppen met medicijnen die haar niet beter zullen maken, maar alleen 'minder ellendig' laten voelen. Minder ellendig is niet goed. Dus met pijn in mijn hart heb ik besloten dat het straks klaar is. Voel me misselijk bij het idee.

In jouw geval zou ik zeker een 2nd opinion vragen. Ik vind het raar dat er geen bloedoz gedaan is. Op basis daarvan kunnen ze Veel betere uitspraken doen. Sterkte ermee!

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:06

Meteen toen ik de titel las dacht ik al dat het beter is om je kat in te laten slapen. Hij is al een dagje ouder en om hem alleen maar meer medicijnen te geven en hem binnen te houden is geen katwaardig bestaan.

Ik denk dat het voor je kat het fijnste is om er een einde aan te maken en hem in te laten slapen. Dan heeft hij geen pijn meer.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 23:19

Het is net dat wankelen en braken wat erbij is gekomen. Verder is het een kat die naar mijn idee prima in z'n vel zin ondanks zijn nierfalen.

Vorige week heeft hij nog een vogeltje gevangen, hij speelt nog met z'n speeltjes, etc. Wel slaapt hij steeds meer en wordt wat slomer.

Het 'vervelende' is dat hij er gewoon nog goed en eigenlijk dik uitziet.
Dat maakt de keuze lastiger.

Ik ga zsm bij een andere dierenkliniek zijn nierwaardes laten bepalen. Ik denk dat ik dan een beter beeld krijg en of het eventueel euthanasie wordt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:27

JackenJill: welke medicijnen heb je gekregen? En moest ze vorig jaar alleen op speciaal voer zonder medicatie?

Ik vind hier trouwens wel een beetje raar worden gedaan over medicatie... zolang je het dier niet vol moet proppen en het geen heftige medicatie is is er toch niets mis mee?
Bij nierfalen wordt fortekor/benakor en ipakitine(poeder) gegeven, twee dingen die het proces van nierfalen vertragen door de nieren te ontlasten.

Hoe gaat het nu TS?

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 23:34

Air, ik deel jouw mening. Hij krijg inderdaad die medicatie waar hij het super op doet. Hij eet het netjes op en vervolgens hangt hij soms hele dagen lekker buiten uit.

Hij heeft sinds vanmiddag niet meer gebraakt zo ver ik gezien heb. Is lastig te controleren omdat hij veel buiten loopt.
Ook zijn ontlasting kan ik daarom niet controleren. Hij drinkt wel goed.

Ik heb hem voor vannacht toch maar voor de zekerheid binnen gehouden. Hij ligt nu sinds de dierenarts te slapen in zijn mand.
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 31-10-14 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:35

Hij heeft dit nog maar 2 dagen. Niet zo vreemd dat hij er dan qua gewicht nog goed uitziet. Vind het een rare keuze van de DA. Neem dan op zijn minst bloed af om te kijken hoe het met zijn nieren zit. Een second opinion of aandringen op fatsoenlijk onderzoek lijkt mij hier wel op zijn plaats. Onze poes begon toe ze oud was ook zo af te takelen (geen nierproblemen). Wel altijd eten, maar binnen kwartier lag alles er weer uit. Minder stabiel lopen. Vooral op de vensterbank springen, dat ging op het eind nog weleens verkeerd. Maar vrolijk tot laatste moment.

Edit: het braken leek bij haar soms ook minder. Maar dan liep ze gewoon al buiten als het eruit kwam. Echter als ze blijven spugen, ga je dat qua gewicht wel snel merken. Mijn huidige kat heeft ook een periode veel gespuugd en dat scheelde heel snel 1-2 kilo. Hij weegt normaal wel vrij veel hoor, is niet dat ie halveerde qua gewicht :')

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 00:10

Ok, heel bokt zit kennelijk vol met dierenartsen? Deze dierenarts ziet kennelijk nog geen reden tot inslapen, waarom niet, dat weten we geen van allen, want we waren er niet bij.

TS, de keuze is al moeilijk genoeg.. Wat je zou kunnen overwegen, is het aankijken tot maandag als poes het nu iets beter doet. Mocht poes toch weer achteruit gaan, dan zou ik naar de weekeind dierenarts gaan en daar verder kijken.

Maar wacht niet te lang met een dierenarts bezoek als poes achteruit gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 00:44

Na het bericht over het bezoekje aan de DA zie ik weinig reacties die pleiten voor inslapen. Daarbij geeft de TS zelf aan een vreemd gevoel erbij te hebben en niet tevreden te zijn over de pijnstillers. En die was er wel bij. "Heel" bokt kan zich daarna enkel baseren op wat zij hier schrijft.

Kat krijgt nu pijnstillers tegen het braken. Prima om een symptoom te bestrijden. Maar de oorzaak weet je zo nog niet. Voor die logica hoef je geen DA te zijn lijkt mij. Ook niet om te bedenken dat de kans groot is dat als ze stopt met die pijnstillers de ellende gewoon grote kans opnieiw begjnt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 00:54

absoluut bloed laten afnemen..
want vanaf de buitenkant kun je niet zien of de gifstoffen zich ophopen..

ik heb het met een hond gehad die nierfalen kreeg.
met speciaal voer ging het nog enkele maanden goed en toen ineens stond ze af en toe in staak, alsof ze niet meer wist hoe ze zich om moest draaien (met kop tegen de muur of tegen een boom geleund).. zwalken en begon door de achterpoten te zakken..

we hebben toen overlegd met de dierenarts, bloed afnemen was eigenlijk vrij zinloos omdat bij een eerdere meting haar waarden al gelijk stonden aan een al dode hond zeg maar (ze hoorde al niet meer te leven met haar waardes). ons werd aangegeven rustig afscheid te nemen en dat we de week erna het beste haar in konden laten slapen.. tenzij we echt nog bloedwaarden wilden prikken bij een hond die eigenlijk al maanden ervoor niet had horen te leven.

de avond erna was het zo verslechterd ineens van het ene uur op het andere dat we wisten dat ze de volgende dag niet zou halen en hebben we de dierenarts laten komen.

----

de vraag is, geloof je dat het iets anders is dan zijn nieren? dat hij ineens nog een kwaal heeft.. dan bloed laten prikken voor bevestiging en correcte behandeling.. of beginnen met afscheid nemen en voor jullie zelf een grens trekken tot hoever je wilt dat het dier achteruit gaat.

een dier laten sterven uit zichzelf door nierfalen is met name in de laatste fase echt puur lijden voor zo'n dier.. dat wil je niet voor een metgezel die zolang een vrindje is geweest.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 07:56

Resfeber schreef:
Air, ik deel jouw mening. Hij krijg inderdaad die medicatie waar hij het super op doet. Hij eet het netjes op en vervolgens hangt hij soms hele dagen lekker buiten uit.

Hij heeft sinds vanmiddag niet meer gebraakt zo ver ik gezien heb. Is lastig te controleren omdat hij veel buiten loopt.
Ook zijn ontlasting kan ik daarom niet controleren. Hij drinkt wel goed.

Ik heb hem voor vannacht toch maar voor de zekerheid binnen gehouden. Hij ligt nu sinds de dierenarts te slapen in zijn mand.

Ik zou hem voorlopig even binnen houden om te controleren of hij niet meer braakt. Als hij zo wankel is lijkt het me sowieso niet veilig om hem buiten te laten lopen.
Zijn reactievermogen zal dan ook trager zijn en met verkeer buiten loopt hij nu nog meer risico. Lekker binnenhouden zodat je ook zijn ontlasting kunt controleren en hem goed in de gaten kunt houden.
Dat hij nog wat zwaarder is zegt niet zoveel.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 08:27

TS; mss toch even een second opinion bij een andere da?

Mijn kat had precies hetzelfde en was al 18.
Had al nierproblemen, en op een gegeven moment begon zij ook te wankelen.
En toen ze op de leuning van de bank lag viel ze er ineens af.
Ik zat dezelfde avond nog bij de da en die heeft besloten haar toen in te laten slapen (wilde ikzelf ook om haar het verdere leed te besparen)

Sterkte...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 14:48

Resfeber schreef:
Ik zag later dat ze Moderin (corticosteroïden) heeft toegediend.
Niet echt aan te raden bij een kat met nierfalen.. :n

Dat is gek he.

Bij mijn dierenarts van mijn grote kater wordt alles bijgehouden in de computer, waar hij wel tegen kan en niet tegen kan, en wat hij ooit heeft gehad etc. Ze letten heel goed op wat men voor soort medicijnen meegeven. Er zijn zelfs verschillende soorten antibiotica of ontstekkingsremmers en dan kregen we het soort waarvan hij niet aan de schijterij raakt (gevoelige darmen).

Want van de gewone ontstekkingsremmers raakt hij aan de schijterij.

Gelukkig zijn ze bij deze kliniek ook van niet laten lijden van een dierenleven.

We zijn heel blij met deze dierenartsenkliniek.

Misschien toch maar op zoek gaan naar een ander waar je een goed gevoel bij hebt.

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 15:57

Misschien beetje off topic, maar zoiets heb ik ook meegemaakt. Medicijnen meegekregen die niet toegediend mochten worden bij leverproblemen, terwijl mijn kat dat wel had -kwam uit bloeduitslag-. Nog even gebeld voordat ik het ging geven en het kon gewoon. Later naar andere dierenarts en die zei dat ze dat absoluut niet hadden mogen geven. Mijn tip dus: misschien even een andere dierenarts naar je kat laten kijken. Sterkte!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 16:06

Ik zou ten eerste je kat binnen houden de aankomende dagen. Niet alleen kan je zo beter het braken in de gaten houden, maar loop je ook niet het risico dat ie overreden wordt of ergens vanaf valt.

Ik vind het wel raar dat er geen bloedonderzoekje is gedaan, dit is bij de meeste dierenartsen zo gedaan. En dan heb je toch een duidelijker beeld :j

Stel dat de pijnstilling werkt en je kat niet meer braakt, heeft de dierenarts ook nog gezegd wat je dan moest doen? Want dan is het slome, wankele en raar uit de ogen kijken nog niet opgelost.

Ik snap je dilemma om het geld maar al te goed. Hoe veel je ook voor je dier over hebt, soms heb je gewoon niet meer te besteden dan dat. Geef dit wel duidelijk aan bij de dierenarts, want zij willen misschien nog wel veel proberen, maar als je de rekening niet kan betalen kan dat vervelend worden. Dan zal er een keuze gemaakt moeten worden tussen mogelijke behandelingen/prijs en wat jij te besteden hebt.

In ieder geval veel beterschap voor je kat, een ziek dier is nooit leuk :(:)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:29

even over de 30%, je kunt pas zien of een kat nierfalen heeft als zijn nieren 30% of minder functioneren; dus, vreemd genoeg als de nieren van een kat maar voor 50% functioneren kun je dat niet controleren, pas als het onder de 30% zakt.

Los daarvan zou ik niet terug gaan naar deze DA, want een beperkt bloed onderzoek (nier, lever en eiwitwaardes) kun je normaal gesproken op wachten en kost ongeveer 20-25euro. En eentje die moderin meegeeft voor het braken, primparid oid is dan aangewezen.

Weet je wat de oorspronkelijke creatine en ureum waardes waren ?
wat voor nierpatiënten goed is (en kost maar een paar euro) is Lactulose, dit bindt het ureum (afvalstoffen in het bloed) en helpt tevens met de ontlasting (vaak is die bij nierkatten hard). En ik neem aan dat de medicatie die hij al kreeg iets van benakor, fortekor of enacard is ?

Bloedonderzoek zegt ook niet alles, zo heb je een engels gezegde "treat the cat, not the numbers" die hoeven geen 1 op 1 vergelijking te geven met de conditie van de kat. Ik heb nierpatiënten gehad die een crea van in de 400 hadden en ureum van +25 die het nog jaren lang goed deden, terwijl de DA al met een spuit klaar stonden.

Maar, dat wankelen baart me wel zorgen, dat wil wel zeggen dat er iets aan de hand is. Hopelijk een tijdelijk dipje ivm het braken (en verlies van vocht- want drinken is heeeeel belangrijk)

Vaak zie je bij nierkatten in het terminale stadium een verandering van de vacht (wordt vettig) en een heel slecht teken is als je een amoniak achtige lucht ruikt, uit hun bekje of van de hele kat. In mijn ervaring zijn ze dan niet te redden.

Heel veel sterkte de komende tijd!

ps, hoe is het met de tanden gesteld? want een tandontsteking bij een nierkat kan ook dit beeld geven, tanden en nieren gaan niet goed samen. Heeft hij/zij ontstoken tandvlees (rode randjes) dan is de optimale manier een gebitsoperatie, maar een langdurige (14wkn minimaal)AB kuur kan ook uitkomst bieden.