konijnen nemen, wie wat waar hoe etc

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

M_nouska

Re: konijnen nemen, wie wat waar hoe etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 16:14

Wat leuk! Lees even mee omdat ik zelf ook heel graag een konijntje wil.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 20:31

Haha slim nouska!
Oh zijn rexen zo groot dan?

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:48

noox schreef:
De opvang moet wel een beetje in de buurt zijn, ik woon in delft/rijswijk, ik zal zo op de site kijken Banjer!
Marie111 dat willen mijn ouders, ook is onze nieuwe tuin echt niet groot dus dan hebben ze bijna geen ruimte. Ook is er geen gras en alleen maar stenen en planten. Mijn moeder wil ook geen gras.
Da's fijn, dan doen we dat eventueel.
Blue_Berry: ik wil het eerst iig binnen proberen, en de jonge knijntjes kunnen in de winter toch nog niet naar buiten. Mocht het echt niet gaan kunnen we eventueel nog naar buiten maar liever niet.
Zwerte: oh daar ook overheen? Ik wil eigenlijk wel een springer en daar ook mee gaan trainen, maar dan moet ik maar misschien zo'n puppyren ofzo kopen? Of anders kijk ik daar wel naar als het wat dichterbij komt.
Ik weet t, ik wilde ook echt rustig beginnen met 1/8e plakje komkommer bijv en dan echt als eindstation 5 plakjes oid.
Dagje meelopen met de opvang lijkt me wel leuk ja, maar ik ben pas 13 dus weet niet of dat wel mag? En zit ik dan niet alleen maar poep te scheppen en voer te geven of mag je ook wel met de konijntjes iets doen (geen idee wat :') )

Ga dan even naar het knaaghof. Daat zijn mijn nijnen van en is een super koppeltje. Je mag daar ook altijd meehelpen en knuffelen met de nijnen. Dus zou een perfecte plek zijn om te testen of een konijn wat voor je is. Zij kunnen je ook helpen met vragen die je hebt en hebben ook altijd veel konijnen dus vast wel iets dat je leuk vind.

Ik kan je hun email geven maar je kunt ook even op hun site kijken gewoon hetknaaghof.nl succes met je waarschijnlijk toekomstige konijnen. Als je dertien bent moet misschien wel 1 van je ouders ook mee als je een dagje gaat helpen weet net waar de grens precies ligt.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 20:51

En met knuffelen bedoel ik gewoon aandacht geven zoals aaien en wat groente geven ofzo ;)

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 20:13

Okey heel erg bedankt!
Ik zal meteen even op de site kijken :)
En ook ff mailen enzo, dankjewel!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 09:35

noox schreef:
Dankjulliewel allemaal!
Ik wil een hollander of iets in die richting, een rex lijkt me ook leuk of een rexdwergje. We zien wel wat er in de op vang zit, misschien nemen we er eerst 1 en daarna de tweede erbij we weten het niet precies. Er komen iig middelgrote/kleine konijntjes in. De kamers zijn beide echt wel groot, 3 bij 5 oid. (Ben wel slecht in schatten :+ )

Ik zou een koppeltje tegelijk nemen. Als je eerst 1 konijn neemt en later er eentje bij zet is de kans groot dat het eerste konijn het hok al als zijn territorium ziet en dat hij de ander niet accepteert. Om vechtpartijen te voorkomen is het leuker om een gecastreerd mannetje en een vrouwtje samen uit de opvang te halen.
Jonge konijnen zijn leuk, maar worden snel groot. En als je ze al volwassen haalt weet je ook hoe ze zijn, of je ze makkelijk aan kunt halen of dat ze toch wat schuwer zijn. ;)

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 09:53

Ik weet niet of je ook aan cavia's gedacht hebt?

Wij wilden ook graag 2 konijnen alleen dit was gewoon niet haalbaar voor ons.

Cavia's zijn ook erg leuke beestjes die als je veel met ze doet erg knuffelig en aanhankelijk kunnen worden.
(Mijne volgt me Door het hele huis ^^ )

En ze maken ook niet zoveel rotzooi maar zijn niet echt zindelijk te krijgen..

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:05

Super goed dat je eerst inleest voor je een konijntje aanschaft.
Zoals al eerder is gezegt konijnen zijn groepsdieren. Een goede opvang geeft ze alleen in koppels mee. Soms zijn de konijntjes al geholpen. Als je een koppel neemt laat ze dan sowieso helpen. Voor de ram beter als hij van zijn mannelijke hormonen af is en voor het voedster beter omdat je veel minder tot geen kans heb op baarmoederontstekingen en melkkliertumoren.
Ook raad ik het je af om een knaag of liksteen aan te schaffen. Hier zit te veel kalk in een dan kun je problemen met de blaas krijgen.
Als beloning kun je het beste gewoon zijn eigen voer gebruiken. Een konijn merkt over het algemeen toch geen verschil. Eten is eten bij de meeste. Als je kwalitatief goed voer wil kun je ook trovet rabbit overwegen. Dit kost ongeveer 40 euro voor 10 kilo. Ik heb zelf 2 konijnen en doe er ongeveer een half jaar mee. Geef ze ook maximaal 25 gram brokjes per kilogram per dag. En het liefst in de ochtend, anders heb je de kans dat je konijn zijn blinde darm keutels/nachtkeutels niet opeet terwijl deze juist zo belangrijk zijn.
Het trainen van een konijn is super leuk. Maar hou er rekening mee dat niet elk konijn het zelf leuk vind. Sommige zijn er niet voor te porren en andere vinden het geweldig. 1 van mijn eigen konijnen kan heel goed high 5 en kusjes geven, maar vind springen helemaal niet zo leuk. Mijn andere konijn heeft helemaal geen zin om moeite te doen voor zijn eten. Terwijl de konijnen van mijn ouders alles doen voor een beloning. Laat je Door de konijnen opvang goed informeren.
Succes met je zoektocht ;)

Ps. Als je een niet gesteriliseerd/gecastreert koppel heb hou er dan rekening mee dat ze vanaf 3 a 4 maanden al geslachtsrijp kunnen zijn. En dat de ram na castratie nog ongeveer 6 weken apart moet zitten. Anders heb je misschien alsnog kleine konijntjes erbij

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 17:10

dankjulliewel weer voor de antwoorden!
cavia's wil ik echt niet, die kun je niet trainen en zijn zo klein en nja heb daar echt niets mee haha.
we willen liever dan bijv konijntjes onder de 1 jaar maar die wel al samen zitten en gecastreerd etc zijn. Liksteen wilde ik inderdaad niet kopen, ze krijgen gewoon een gezond dieet van brokjes, onbeperkt hooi en groente. (rustig aan gewend)
als ik met zijn eten wil belonen, moet ik dat dan van zijn eten afhalen of extra?
kan je met een konijntje van ca 8/7 maanden al zien of hij energiek en graag wil trainen of juist niet? dus zijn karakter?
dan moeten we ze idd samen nemen, is inderdaad ook handiger met koppelen etc.

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 17:20

Voeren is het moeilijkste wat er is. 25 gram per kilogram lichaamsgewicht is een richtlijn. Maar als ik mijn konijnen ga voeren wat ze mogen dan ploffen ze binnen de kortste keren. Het is dus een beetje kijken naar wat je konijn aangeeft. Als je heel actief bent verbruikt hij meer energie en kan hij dus ook meer eten. Maar doe je heel weinig zul je hem weinig moeten geven. Ik ben persoonlijk niet zo van de clickertraining maar van het belonen met een brokje ofzo. Het gaat vaak om het idee dat ze wat krijgen.
Ik vind het ook prettig als een konijntje wat meer gefocust is op eten. Dan doen ze dingen sneller voor je en pakken ze het makkelijker op. Maar dit is een persoonlijke mening en die is voor iedereen anders.
Vergeet 1 belangrijk punt niet uit het oog, de klik tussen jou en het konijn. Zonder klik kom je nergens ;)

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 19:40

Een klik moet toch ook groeien? En tja ik ga zoeken voor hét konijn ja! Lastige van n koppel is dat m'n zusje de ander ook iets moet vinden haha.
Met clicker training geef je ook snoepjes! (Brokjes.. :p ) je klikt op het moment dat hijzij het doet, en daarna geef je het snoepje. Dan beloon je op het moment zelf ipv daarna. Het is alleen maar duidelijker!
Hoe zie jij clickertraining dan?

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:13

Op school heb ik een keer clickertraining gehad waarbij we een klasgenoot moesten clickeren. En dat is mij allerminst goed bevallen. Maar dat is lastig uit te leggen. Gewoon een stembeloning voldoet voor mij ook. Het konijn is dan ook meer bezig met mij dan waarneem die clicker afgaat :p. Iedereen heeft zijn eigen manier van trainen en je moet vooral doen waar je je goed bij voelt. 10 verschillende mensen 10 verschillende manieren van trainen

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 21:31

inderdaad :)
met mijn hond doe ik inderdaad gewoon stemcommando's met een teken, een beweging (ben het woord even kwijt) erbij. Maar ik heb het gevoel dat het bij een konijn beter gaat met clicker, maar inderdaad ik moet het maar gewoon proberen.
dat hij uitkijkt naar de click is ook de bedoeling, omdat hij dan minder snel (in theorie) het truckje afraffelt omdat hij toch op de klik moet wachten voor hij wordt beloont. Met een consequent stemcommando kan je dit vast ook wel halen maar lijkt me lastiger.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 18:12

Upje :)
Wil graag nog meer meningen weten over konijntjes en zo

Blue_Berry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 23:33

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 15:22

:')

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 16:00

zo, ik heb mezelf even kunnen orienteren, en dit is wat eruit is gekomen!
prijzen enzo moet ik nog uitzoeken, eerst alles op een rijtje hebben om zeker te weten dat ik niks mis!

maandelijkse kosten:
-hooi
-hennepvezel (toilet)
-brokken, hope farms supertrio of science selective. Ook even kijken welk voer de opvang heeft
daar bleef het eigenlijk wel bij, als ik iets mis, graag aanvullen!

eenmalige kosten:
-aanschaf: $5 à $10 klein konijntje, $30 à $50 'volwassen' ingeeent en gecastreerd konijn
-castratie (als we voor kleintjes gaan): $40 à $70 euro (?)
-hok (zelf maken, geen idee qua prijs)
-wc's
-speeltjes
-panelenren
-pvc buizen
-grasbuis
-tuigje
-vinyl met grip (voor in het hok en stuk van de ren)
-voerbakje, drinkflesje
-(oude) handdoeken
-grasbal
daar hield dit ook wel op, nogmaals, als ik iets mis graag aanvullen!

vaccinaties krijgen ze niet, alleen eventueel de 'kleine konijntjes inentingen' (zijn die er?)
en ontvlooien, moet dat preventief of pas als ze het ook werkelijk hebben?
de bedoeling is dat de katten er niet komen, maar tja als ik mn katten of hond aai en die hebben vlooien ofzo krijgen zij t ook ben ik bang.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 16:20

Volgens mij is je lijstje best volledig. Ik mis alleen een nagelschaartje.

Vlooien hoef je niet bang voor te zijn. De katten- en hondenvlo vinden konijnen niet interessant voor zover ik weet. Ik heb iig nog nooit gehoord van een vlooienprobleem bij konijnen. Preventief is dus zeker niet nodig. Behalve vaccinatie hoef je niks preventief te doen bij ze, wat dat betreft makkelijke beestjes.
Er bestaan geen baby-entingen. Alleen de jaarlijkse enting tegen VHS en myxomatose. Ik raad toch altijd aan dit wel te doen, ook als je ze binnen houd want ook daar kunnen ze besmet raken. En geloof me, je wil je konijn niet zien doodgaan aan deze ziektes. Bij VHS vallen ze ineens dood neer en myx is een ellendige lijdensweg met opgezwollen slijmvliezen.... Het is zo eenvoudig te voorkomen, ik snap nooit goed waarom mensen dit niet willen doen.
Castratie kan duurder zijn dan jouw schatting, hangt heel erg van de dierenarts af. Ik zou ook op zoek gaan naar een konijnkundige Da in jouw omgeving. Genoeg dierenartsen die nauwelijks weten wat een konijn is. Er zijn wel lijstjes online te vinden.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 16:29

ik heb nog een clicker, hooiruif en nagelschaartje toegevoegd :)
ben even aan het neuzen op de bunnybunch webwinkel en daar zie ik nog wel wat dingen die ik was vergeten.

mn moeder vind het dus onzin om een konijn te enten, en goedkoop is het ook niet..

jaa konijnkundige arts inderdaad zoeken, nog tips welke een goede is en in de buurt zit van rijswijk/delft?

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 16:31

ohja, en wbt het 'warme zolder idee', we krijgen zonwering dus als het goed is wordt het niet zo warm binnen :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 16:38

Vaccineren zou ik wel doen. Je wilt je konijn echt niet kwijtraken aan myxo of VHS.

Verder zou ik het tuigje weg laten. Gebeuren veel ongelukken mee.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 16:43

tuigje neem ik wel, er zijn voor en tegenstanders van dat weet ik en er zitten risico's aan, maar ik wil met hem gaan trainen en in de toekomst (zomer dus :+ ) ook eventueel buiten gaan wandelen :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 16:43

Is een hond dan geen beter idee?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 16:47

Tja, je kan weinig doen aan wat je moeder vind denk ik. Altijd zo jammer, dat mensen het onzin vinden. Als je ooit hebt gezien hoe deze ziektes verlopen, dan denk je wel anders.... En 1 vliegje in huis is genoeg om je konijn te besmetten. Maar goed, jij kan daar dus weinig aan doen, behalve proberen je moeder te overtuigen natuurlijk.

Warm is natuurlijk subjectief. Ik zou ze in de zomer wel goed in de gaten houden, want boven de 20 vinden veel konijnen al echt niet fijn meer.

Konijnkundige DA ken ik in jouw omgeving niet, maar sowieso bunnybunch heeft wel een lijstje op het forum staan, ingedeeld per provincie.

Qua hooiruif vind ik zo'n balletje altijd een leuke toevoeging. Wel even dat belletje er af halen, die kan gevaarlijk zijn.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 16:50

Nouja, als ik mijn konijnen niet mocht laten enten zou ik er persoonlijk geen hebben genomen. Ik vind het een basisbehoefte, je hond, kat, paard, laat je toch ook enten, waarom je konijn niet?

Zeker als je "lekker" met je konijn wil gaan wandelen is dat zo belangrijk... Een vliegje kan inderdaad al genoeg zijn, laat staan als je plekken opzoekt waar wilde konijnen zitten.