Morgen op tv..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:10

heidy_wilco schreef:
Dat het darmen enzo zijn vind ik geen probleem, maar dat ze de ontlasting er waarschijnlijk in laten en het niet schoon maken vind ik heel erg. Als het al zo is.

dat is uit dit filmpje niet duidelijk..
dit is de slacht..

de vragen die gesteld worden zijn aan een slachtmedewerker..
hij zegt ook op de vraag: gaat dit zo het blik in..
dat zou kunnen (of iets dergelijks).

de wijze waarop hij het zegt en de woordkeuze daaruit blijkt: hij weet het niet..

we zullen vanavond zien wat er binnen de diervoedersector in de ketels gaat uiteindelijk.

ga hier van te voren geen aannames erover doen..

maaginhoud zelf in met mate kan geen kwaad.. omdat honden en katten geen gras en graan kunnen verteren is deze voorverteerde troep wel beter dan onverteerde granen en groenvoer..ontlasting zou ik onpasselijk van worden, maar aangezien de boel gesteriliseerd en verhit wordt zal dat wel weinig issues opleveren (of het gezond en voedzaam is valt te bezien.. al vult een hond of katachtige zijn dieet ook rustig met ontlasting van graseters aan als ze iets te kort komen in de natuur).

de vraag is ook natuurlijk.. welk voer volgen ze.. niet ieder voersoort levert dezelfde kwaliteit.
tenslotte weet je ook niet of een fabrikant meerdere leveranciers heeft.. als ze bij de een minder hoeven te betalen voor afval, maar het percentage hart/lever/andere organen is daar duurder.. dan halen ze dat weer ergens anders..

hopelijk filmen ze dus (met vragen dus) bij een diervoederfabrikant en krijgen we een compleet plaatje.. anders blijft het een hoop giswerk

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:35

pinto_1 schreef:
Mijn honden eten ook de ontlasting van paarden, kippen of konijnen als ze de kans krijgen. :o

of er lekker in gaan rollen.... :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:36

het ligt wel iets genuanceerder,wij voeren veel koeienvlees aan de honden terwijl dat ip geen natuurlijke prooidieren voor honden( hondachtigen) zijn.

uitgaande van een natuurlijk prooidier ( op basis van NRV voeren> hele prooidieren voeren) voer je uitsluitend kleine prooidieren zoals kippen/ganzen/eenden/duiven/hamsters/ratten/konijnen/cavia's enz..

de hond eet ip zo'n diertje helemaal op incl maag + darmen,maar er zijn zat honden die de darmen NIET opeten van deze dieren,die laten ze liggen.

daarnaast is een kippen/konijnendarm niet vergelijkbaar met een inmense koeiendarm + inhoudt.

ik heb echt nog nooit een darm aan mijn honden gevoerd,en ga dat niet doen ook,koeien ( schapen) magen ( pens) wél,dat vinden ze ook heel erg lekker...wel schoongeschud overigens...de inhoudt die erin vastplakt is dan wat minder geliefd :D

overigens bestaat een natuurlijk prooidier percentage uit :
70% spiervlees,15% bot en 15 % organen...

dát is een gezonde samenstelling van wat een hond eet aan een prooidier...alleen afval als darmen en magen geven wat dan dus een 100% orgaanpercentage is,is dan ook bij vers voeren een not done..in brokken maakt het niet uit,daar de restanten zo dood gekookt worden dat het niet eens meer de vorm heeft van organen,er blijft een witte poederachtige substantie over,smakeloos/voedingswaardeloos,vandaar het volstoppen met allerhande supplementen en opvullingen in brokken...

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:27

Hier gaat alles helemaal op hoor. Hele kippen, konijnen, lammetjes... Er blijft geen kruimeltjes liggen. Behalve soms een schedel.

Ik voer geen NRV, maar BARF. Hele dieren kan je ook gewoon geven als je op de BARF-methode voert. Vuile pens vind ik toch wel een zeer belangrijk onderdeel van het menu. Zowel bij BARF als bij NRV.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:47

je kán altijd hele prooidieren geven,zelfs als je brokken voert ,zie menig kat welke vogels en muizen naast hun brokken naar binnen werken...

je kan ook hele prooidieren voeren als je kvv voert...

alleen gaat mij meer om percentages,er wordt altijd zo aangehaald hoe wilde dieren de darmen vreten,alsof ze alleen maar dat vreten,het is een onderdeel van een menu,en dat menu bestaat maar uit een klein percentage organen,grotendeels is spiervlees...

en er zijn honden welke wél de darmen laten liggen,dat jouw honden alles opeten wil niet zeggen dat élke hond dat dan ook doet...zat verhalen te vinden van honden die darmen niet lekker genoeg vinden...

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:52

Die percentages blijft een groot discussie-punt. Vooral NRV-ers en BARF-ers zijn het niet altijd met elkaar eens.
Bij mij bestaat het menu bijvoorbeeld uit 50% vleesbot, 20% spiervlees, 20% orgaanvlees en 10% groente.
Bij mijn oude teef liggen de percentages iets anders, maar scheelt niet veel.
En zo af en toe krijgen ze een heel dier te eten. Dan liggen de percentages weer anders.
Er zijn er genoeg die dat het perfecte menu vinden, maar er zijn er ook genoeg die het niet goed vinden. Ik kijk naar mijn honden. Mijn honden doen het hier goed op.

En natuurlijk zijn er genoeg honden die de darmen niet eten. Je hoeft het ook niet te geven.
Maar dat het in een brok verwerkt zit, kan ik goed begrijpen. Goed of slecht... Ik ben het sowieso niet eens met de samenstellingen van brokken :+

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:56

HorseTopShop schreef:
Darmen, pens, lever, hart, nieren, hersenen....
Dat is niks vreemds voor een hond om te eten.

Dat wij het er nou vies uit vinden zien, betekend niet dat het niet goed is voor een hond of kat om te eten.

gadver moet nu echt kotsen :r

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:57

Xfjord schreef:

En dan ruik je de geur nog niet eens _O-
hahaha

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 13:59

HorseTopShop schreef:
Xfjord schreef:

En dan ruik je de geur nog niet eens _O-
hahaha

het kattenvoer van onze katten ruikt nog best lekker haha :')

Blacky94

Re: Morgen op tv..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:13

Ik denk dat horsetopshop voornamelijk de geur tijdens het proces bedoeld.
Ik reed vrij regelmatig langs zo'n soort fabriek, waar alles doodgekookt werd. Die geur is toch lang zo lekker niet voor ze al die geur en smaakstoffen toevoegen :')

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:28

in het filmpje wordt op 00.21 gezegd..... "dus het ene huisdier wordt verwerkt in de voeding voor het andere huisdier" ...... Ik ga kijken, want wil wel weten wat ze daar mee bedoelt......

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:35

manumol schreef:
in het filmpje wordt op 00.21 gezegd..... "dus het ene huisdier wordt verwerkt in de voeding voor het andere huisdier" ...... Ik ga kijken, want wil wel weten wat ze daar mee bedoelt......

Ik hoop toch niet dat er huisdieren mee bedoeld worden.. Dus ik ga ook kijken.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:05

elenaMM77 schreef:
hopelijk filmen ze dus (met vragen dus) bij een diervoederfabrikant en krijgen we een compleet plaatje.. anders blijft het een hoop giswerk

We krijgen een kijkje in de keuken van KIVO Petfood, producent van kvv en brok.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:22

Wat ik overigens wel apart vind, is dat ze zeggen dat in alle brokken dierlijk rest afval zit, terwijl er zoveel fabrikanten zijn die inmiddels hun samenstelling hebben veranderd. (geen chemische anti-oxidanten, geen dierlijk rest afval etc, helaas is niet alles om) En volgens de eu-richtlijnen is een fabrikant verplicht om te vermelden wat er in een zak voer verwerkt zit.
Ik denk ook echt dat er hier voornamelijk gesproken wordt over huismerken van de supermarkt (want daar zit echt baggerzooi in), blikvoer van whiskas etc (uberhaupt blikvoer is gewoon een smurrie van alles wat "over" is) en een heel aantal B merken.
Als voorbeeld, carocroc verwerkt dierlijk rest afval, Hills doet dat niet, en zo kunnen we nog wel even door gaan.

Ik wil hier overigens geen discussie opstarten over het wel of geen vers vlees voeren, maar ik ga vanavond zeker kijken!
Voornamelijk omdat ik benieuwd ben of ze nu alle fabrikanten over 1 kam gaan scheren, of niet.
Mocht dat namelijk wel zo zijn, en wordt dit aangetoond in de uitzending, hang ik morgen toch echt even aan de telefoon om hier navraag over te doen bij een aantal fabrikanten.
Wij werken namelijk al niet met merken als een pedigree etc, en vermijden liever merken die nog steeds veel te veel granen gebruiken maar ook al het andere troep wat erin gaat.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 16:27

Helaas kan ik het vanavond niet kijken , ben wel benieuwd wat ze er allemaal in doen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:37

Blacky94 schreef:
Ik denk dat horsetopshop voornamelijk de geur tijdens het proces bedoeld.

Klopt. :j
De geur van pens bijvoorbeeld is echt ranzig. En dan bedoel ik echt alleen pens. Niet als het ergens in verwerkt zit.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:38

HTS, ik ruik ineens wat vies :') maar dat zal ik me wel verbeelden.
maar ik durf het niet te kijken haha want dan moet ik echt overgeven :r

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:41

Mijn kat eet muizen, ratten, vogels.... Die worden ook niet eerst schoongemaakt....

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:44

LadyMadonna schreef:
Mijn kat eet muizen, ratten, vogels.... Die worden ook niet eerst schoongemaakt....

die vangt ze zeker zelf. die van ons vangen soms ook een vogeltje :(:)

romy_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:53

Kuggur schreef:
essiesilly schreef:
Eet smakelijk -O-

Hoezo, ik eet geen hondenbrokken... :D

_/-\o_

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 20:43

Jaaa ze moeten alles op t etiket zetten hoor....
Wat word je toch opgelicht overal

Het is natuurlijk ook te belachelijk voor woorden dat je van rc voer hebt voor indoor katten outdoor katten indoor met lang haar indoor met kort haar, allerlei verwchillende rassen, zelfs voor stads honden voer hahaha nu voel ik me gediscrimineerd er is geen voer voor boerderij honden :(
Laatst bijgewerkt door essiesilly op 23-10-14 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:56

Ik heb vol verbijstering zitten kijken. Het is 1 groot geheim wat er in brokken en blikvoer zit.
Boris mocht voor zijn allergie geen kip en rund.... Nou snap ik wel waarom zijn allergie alleen maar erger werd.

Buiten het feit om dat ik van mening ben dat er geen slechte diervoeding is, ben ik zeer blij dat ik wel precies weet wat mijn honden te eten krijgen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:09

Heb het ook gekeken, en het is inderdaad 1 groot geheim, en waarom vraag ik me dan af?
Belazer je de boel dan zo erg dat je niets prijs durft te geven?

HorseTopShop: dat van die andere dieren erin ondanks dat het etiket het niet weergeeft verbaasde ik mij enigzins niet eens over.
Had het wel verwacht, hoe kan het ook anders als ze zo geheimzinnig doen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 22:58

Ik heb vroeger op school/stage eens geleerd dat vooral het goedkope supermarkt voer al helemaal niet te vertrouwen is juist omdat die samenstelling dus steeds wisselt. Ik heb het niet gezien maar kan me wel voorstellen als je de ene dag 100 koeien en 50 varkens binnen krijgt en de volgende dag 75 varkens en 50 koeien dat het dan idd, zeker voor dieren met allergieën niet werkt en dat zelfs als een dier het al maanden goed doet op het voer er toch ineens allergisch voor kan worden.

Maarja dat hadden we een paar jaar geleden toch ook met paardenvlees als zijnde rundvlees.

Wat dat betreft kun je beter je eigen dieren gaan fokken :')

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 23:47

de rendac ( kadaverophaaldienst) maakt ook vleesmeel wat gebruikt wordt in honden/kattenbrokken,tja...kan me voorstellen dat ze dan niet helemaal weten hoeveel slachtbijproducten van runderen/paarden en varkens door het vleesmeel zit.

Zelfs als het vee wel naar de slacht gaat, komt een deel nog altijd bij het destructiebedrijf terecht: van elk geslacht dier is ruim 25 procent, de 'slachtbijproducten', ongeschikt voor menselijke consumptie. Rendac verwerkt de bijproducten tot eiwitrijk vleesmeel en vetten voor mengvoeder en honden- en kattenvoer. Ook dient de bijproducten als meststoffen voor de champignonteelt.

bron : http://www.volkskrant.nl/economie/destr ... r~a724674/

iets in mij begrijpt best wel waarom brokkenmakers dit nu niet hét visitekaartje van hun "wij gebruiken het beste vlees voor uw hond zijn brokken" vinden...

overigens worden hier de dode paarden in duitsland ook opgehaald door de vleesmeelfabriek...hier toch al 2 paarden dood gegaan door euthanasiemiddel welke dan toch ook mee gaat de vleesmeel in,lijkt mij...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 24-10-14 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt