Fok: de beste met de beste combineren kan verkeerd uitpakken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:11

Duhelo schreef:

Wel dat is imo alleen maar goed; het verschil tussen de werkende populatie en de showpopulatie in geval van bordercollies is net zo groot genetisch gezien als tussen twee verschillende rassen.

En gelukkig maar die fluffy barbie collies zijn letterlijk niets waard als je een schapendrijver nodig hebt.

De rassenstandaard van de bordercollie is dan ook een recente uitvinding dan een stel keurmeesters die nog nooit een schaap van dichtbij hebben gezien.

In feite is toen het nieuwe "showras bordercollie" (imo allang geen échte bordercollies meer) uitgevonden. Daarvoor was het "maar" een zg type waar de raszuiverheidssnobs op neerkeken. Maar ja toen werd de bordercollie steeds populairder...$$$

Duhelo

Re: Fok: de beste met de beste combineren kan verkeerd uitpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:14

Maar het feit dat de standaard iets is dat die keurders uitgevonden hebben, zonder de essentie vh ras teweten, vind jij dan een goede zaak?
Ik vind dat dan net niet, het hele doel van het ras gaat zo aan onze neus voorbij...en als leek is het erg moeilijk om door de bomen hetbos te zien. Stel dat ik als beginner wil gaan schapendrijven, en ik koop "per ongeluk" een showhond, heb ik wel goed gemist...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 10:25

Duhelo schreef:
Maar het feit dat de standaard iets is dat die keurders uitgevonden hebben, zonder de essentie vh ras teweten, vind jij dan een goede zaak?
Ik vind dat dan net niet, het hele doel van het ras gaat zo aan onze neus voorbij...en als leek is het erg moeilijk om door de bomen hetbos te zien. Stel dat ik als beginner wil gaan schapendrijven, en ik koop "per ongeluk" een showhond, heb ik wel goed gemist...

Wat dacht je; uiteraard niet.
Maar dit is de grootste macht in hondenland, de kennelclubs, Raad van Beheer etc; Heftige lobby, en de meeste consumenten lopen hier achteraan.
Een goede werkpopulatie buiten die conformatie onzin in stand houden, met eigen registratie , is dan de beste optie (weet je dat er overwogen is dan maar de naam te veranderen om duidelijk te maken wat werkende honden zijn?).
En wat betreft die leek die wil gaan schapendrijven , tsja, goed inlezen en niet over één nacht ijs gaan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:38

ooh, op die manier. ik dacht dat je het goedkeurde dat er twee stromingen zijn, maar in eigenlijk keur je enkel het feit dat er zo een duidelijker onderscheid is, goed.

zelfs al lees je in, je moet toch een aantal jaar in het wereldje meedraaien om bv een echt goede hond te onderscheiden van een goede hond, dus dat maakt het niet simpel.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:27

Duhelo schreef:
zelfs al lees je in, je moet toch een aantal jaar in het wereldje meedraaien om bv een echt goede hond te onderscheiden van een goede hond, dus dat maakt het niet simpel.

Ja, ik ben de eerste die dat zal toegeven; ik heb zelf in het begin ook door gebrek aan ervaring een verkeerde keuze gemaakt, en zoiets kost je véél tijd en energie.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:40

Rassen die populair zijn zijn funest voor de werkhonden. Wat jan de buurman met vrouw, 3 kinderen en ene kat wil helemaal geen werkhond. Maar wel zo'n hond die er op lijkt. Een werkhond is niet voor iedereen geschikt ;)
Ik heb hongaren. Dat zijn honden die totaal niet populair zijn en ook niet 'kapot' gefokt worden op show. Al gaat het bij de Puli wel met het jaar meer die kant op helaas. Daar krijg je ook steeds meer een splitsing tussen werkers en showhonden. Bij de Pumi en de Mudi is dat eigenlijk niet het geval. Natuurlijk zit er eens een hond tussen die niet zo goed kan werken maar met mn asielpup (nu 2jaar) heb ik het risico durven nemen dat ze wel wilde werken. En het was juist, ze is een fijne werker :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:30

Machie schreef:
Bij de Pumi en de Mudi is dat eigenlijk niet het geval. Natuurlijk zit er eens een hond tussen die niet zo goed kan werken maar met mn asielpup (nu 2jaar) heb ik het risico durven nemen dat ze wel wilde werken. En het was juist, ze is een fijne werker :)

Wat voor werk (en dan bedoel ik wat voor soort drijfwerk, ik neem aan dat het daarom gaat) doen deze honden?

Ik ken deze rassen nauwelijks (staat me vaag iets van bij dat ze uit Hongarije je komen), maar bij de bordercollie is het zo dat als werk niet meer als selectiecriterium wordt gebruikt in de fok (en dus alleen met bewezen goede werkerrs wordt gefokt, dus honden die tot een vrij hoog niveau getraind zijn) de werkcapaciteit binnen weinige generaties dramatisch degenereert.

Het lijkt me moeilijk om de werkcapaciteit van zo een ras goed te houden als slechts weinig mensen ze daadwerkeijk trainen voor hun oorspronkelijke gebruiksdoel, hoe is dat bij Pumi´s en Mudi´s'?

Eventueel via pb, we drijven hier nogal off topic.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 19:39

Ook daar wordt niet meer gefokt op gebruiksdoel. Of, niet op getest. In hongarije lopen er nog veel honden bij de schapen :) Maar omdat het ras niet populair is, wordt er vrij weinig gefokt en er worden zelden honden enkel als huishond geplaatst.
Ik bedoel met werken meer dan enkel schapen :) Ik was niet helemaal duidelijk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:08

Machie schreef:
Ook daar wordt niet meer gefokt op gebruiksdoel. Of, niet op getest. In hongarije lopen er nog veel honden bij de schapen :) Maar omdat het ras niet populair is, wordt er vrij weinig gefokt en er worden zelden honden enkel als huishond geplaatst.
Ik bedoel met werken meer dan enkel schapen :) Ik was niet helemaal duidelijk.

Ben toch nog nieuwsgierig naar wat voor werk je dán met deze honden doet.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:26

Ze werken gewoon bij schapen, koeien en geiten.
Net als een border collie.
Maar momenteel zijn ze ij de agility aardig in opkomst :)

Filmpjes zat op youtube, zoek maar eens op pumi/mudi/puli en dan herding :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:25

Ehem ...dus tóch drijfwerk, daar vroeg ik toch maar...?
Ik zal eens kijken op youtube.